Έχει πλέον ωριμάσει η ανάγκη για την ανάπτυξη ενός διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου, με στόχο την από κοινού αντιμετώπιση μονομερών περιορισμών, γράφει ο Dmitry Kiku, υποδιευθυντής στο Συμβούλιο Ασφαλείας, στο portal του ρωσικού think tank Valdai Discussion Club
Η Ρωσική Ομοσπονδία περνά στην αντεπίθεση και με την βοήθεια ενός δικτύου συμμαχιών που έχει αναπτύξει με τις χώρες του Παγκόσμιου Νότου αναμένεται μετά την ολοκλήρωση της όποιας ειρηνευτικής συμφωνίας για το Ουκρανικό να αναλάβει νομική δράση στα διεθνή fora ώστε να διεκδικήσει αποζημιώσεις για το πρωτοφανές κύμα των κυρώσεων που έχει υποστεί από τη Δύση.
Όλο και περισσότερα κράτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, αναγνωρίζουν την επιβλαβή φύση των καταναγκαστικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των «δευτερογενών», σε βάρος των πολιτών και των εταιρειών τους.
H μονομερής ηγεμονική συμπεριφορά των ΗΠΑ στο πλαίσιο της φιλελευθερης Παγκόσμιας Ταξής, θα λάβει τέλος καθώς η παγκόσμιο πλειοψηφία αναμένεται να αναλάνει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση αυτό που αποκαλείται διεθνής νομιμότητα - Δεν θα είναι πλέο αυτό που συμφέρει της ΗΠΑ, αλλά θα υπάγεται στους κανόνες μιας πολυ-πολιτικής τάξης.
Έχει πλέον ωριμάσει η ανάγκη για την ανάπτυξη ενός διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου, με στόχο την από κοινού αντιμετώπιση μονομερών περιορισμών, γράφει ο Dmitry Kiku, υποδιευθυντής στο Συμβούλιο Ασφαλείας, στο portal του ρωσικού think tank Valdai Discussion Club.
Η εντεκαετής εμπειρία της Ρωσίας στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των μονομερών καταναγκαστικών μέτρων (unilateral coercive measures - UCMs) της Δύσης – άνευ προηγουμένου σε κλίμακα και εύρος – έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον από φιλικά κράτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ήδη υπόκεινται σε τέτοιους περιορισμούς, επισημαίνεται στο άρθρο.

Η επιτυχημένη αντίσταση της ρωσικής οικονομίας
Οι αρνητικές επιπτώσεις των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία έχουν μετριαστεί μέσω της διασφάλισης δημοσιονομικής σταθερότητας, της άσκησης υπεύθυνης νομισματικής πολιτικής, της διατήρησης χαμηλού δημόσιου χρέους και της επίπονης οικοδόμησης ανθεκτικής χρηματοπιστωτικής υποδομής.
Αυτή η υποδομή πλέον εγγυάται την απρόσκοπτη ροή πληρωμών, τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς.
Σε απάντηση του «τσουνάμι κυρώσεων» του 2022, η κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας και η Τράπεζα της Ρωσίας έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα για τη σταθεροποίηση των υποχρεώσεων του τραπεζικού συστήματος, την ενίσχυση του ισοζυγίου πληρωμών και της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ρουβλίου, και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Επιβλήθηκαν περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, μειώνοντας τις πιέσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
Η σταθεροποίηση των χρηματοπιστωτικών αγορών δημιούργησε το θεμέλιο για τη διαρθρωτική αναδιάρθρωση της οικονομίας.

Διακρατική συνεργασία κατά των κυρώσεων
Σε διακρατικό επίπεδο, η Ρωσία αναπτύσσει σταθερά ένα ρυθμιστικό πλαίσιο άρσης των κυρώσεων και λήψης αποζημιώσεων με τους ξένους εταίρους της προκειμένου, πρώτον, να κατοχυρωθεί νομικά ένας κατάλογος κοινών ενεργειών για την αντιμετώπιση μονομερών κυρώσεων.
Δεύτερον, να ανοίξει ο δρόμος για την ανάπτυξη και υιοθέτηση διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου για την από κοινού αντιμετώπιση των UCMs.
Ένα από τα πρώτα διμερή νομικά κείμενα στον τομέα αυτό ήταν η Διακήρυξη της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν σχετικά με τους Τρόπους και τα Μέσα Αντιμετώπισης, Μετριασμού και Αποκατάστασης των Αρνητικών Επιπτώσεων των Μονομερών Καταναγκαστικών Μέτρων, που υπογράφηκε στη Μόσχα στις 5 Δεκεμβρίου 2023.
Όπως σημείωσε ο Ρώσος Υπουργός Εξωτερικών Sergey Lavrov, «αυτό είναι σημαντικό για την κινητοποίηση των προσπαθειών της διεθνούς κοινότητας να ξεπεράσει τις παράνομες κυρώσεις με τις οποίες οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν υποκαταστήσει τη διπλωματία».
Μεταξύ των βασικών αρχών του εγγράφου επισημαίνεται ότι η υιοθέτηση UCM από οποιοδήποτε κράτος είναι παράνομη, αντιβαίνει στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο, και συνεπάγεται διεθνή ευθύνη.

Δεν θα αναγνωρίζονται τα μονομερή μέτρα - Νομικές διεκδικήσεις στα διeθνή fora
Τα μονομερή καταναγκαστικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων εξωεδαφικού χαρακτήρα από τρίτο κράτος, ομάδα ή ένωση κρατών κατά παράβαση του Χάρτη του ΟΗΕ και του διεθνούς δικαίου, δεν πρέπει να αναγνωρίζονται ούτε να γίνονται αποδεκτά.
Σε περίπτωση οικονομικής ή χρηματοπιστωτικής ζημίας από την επιβολή UCM, το κράτος που μέσω των ενεργειών του ή της εξωεδαφικής εφαρμογής των εθνικών του νόμων προκάλεσε τέτοιες απώλειες στο θιγόμενο κράτος, στους πολίτες ή τις νομικές οντότητες του, φέρει πρωταρχική ευθύνη αποζημίωσης και επανόρθωσης.

Μείωση της εξάρτησης του διεθνούς εμπορίου από το δολάριο
Η Διακήρυξη υπογραμμίζει ότι τα κράτη πρέπει να αναπτύξουν «οδικό χάρτη» για τη μείωση της εξάρτησης του διεθνούς εμπορίου από συγκεκριμένα εθνικά νομίσματα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο για την επιβολή UCM ή για τη διατήρηση νομισματικής ηγεμονίας συγκεκριμένου κράτους στην παγκόσμια οικονομία.
Χαρακτηριστική της υλοποίησης των ρωσο-ιρανικών συμφωνιών ήταν η αξιολόγηση του Ρώσου Προέδρου Vladimir Putin στις 17 Ιανουαρίου 2025, μετά τις συνομιλίες με τον Ιρανό Πρόεδρο Mahmoud Pezeshkian, ότι έως το 2024 το ποσοστό των συναλλαγών σε ρούβλια και ρεάλ είχε ξεπεράσει το 95% του συνολικού όγκου των διμερών εμπορικών συναλλαγών.
«Σημαντικό είναι ότι οι χώρες μας έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τη μετάβαση στη χρήση εθνικών νομισμάτων στις αμοιβαίες διακανονίσεις.
Γίνονται προσπάθειες για τη δημιουργία σταθερών δανειοδοτικών και τραπεζικών διαύλων και για την εναρμόνιση των εθνικών συστημάτων πληρωμών», δήλωσε ο Vladimir Putin.
Επέκταση του διεθνούς πλαισίου
Πέραν του Ιράν, διακηρύξεις κατά των κυρώσεων υπογράφηκαν με τη Λευκορωσία, τη Ζιμπάμπουε, την Κούβα και τη Νικαράγουα.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι το Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ Ρωσικής Ομοσπονδίας και Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας σχετικά με τη Συνεργασία στην Αντιμετώπιση των Μονομερών Καταναγκαστικών Μέτρων, που υπογράφηκε στις 25 Ιουνίου 2024. Η εφαρμογή του θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο ειδικής κοινής ομάδας εργασίας.
Το μνημόνιο προβλέπει την ανάπτυξη διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου για την από κοινού αντιμετώπιση των UCMs. Οι βασικοί τομείς περιλαμβάνουν:
• προώθηση και διάδοση πληροφοριών σχετικά με τα UCM μέσω δημοσιεύσεων, υλικών και ενημερωτικών δελτίων, καθώς και τη διοργάνωση φόρουμ, σεμιναρίων, συνεδρίων και κοινών παρουσιάσεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο•
• ανταλλαγή εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών, ανάπτυξη κοινών στρατηγικών μετριασμού συνεπειών και διαμόρφωση συντονισμένων θέσεων σε διεθνή fora•
• ενθάρρυνση συμμετοχής ειδικών σε συνέδρια, φόρουμ, σεμινάρια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για εις βάθος μελέτη των αρνητικών συνεπειών των UCM και των προκλήσεων που δημιουργούν.
Όσον αφορά τη συνεργασία με την Βόρεια Κορέα, αξιοσημείωτο είναι το Άρθρο 16 της Συνθήκης Σφαιρικής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 4 Δεκεμβρίου 2024.
Το έγγραφο τονίζει ότι, εάν τρίτη χώρα επιβάλει UCM σε ένα από τα μέρη, και τα δύο κράτη θα λάβουν πρακτικά μέτρα για τη μείωση κινδύνων και την εξάλειψη ή ελαχιστοποίηση των άμεσων και έμμεσων επιπτώσεων τέτοιων μέτρων στις αμοιβαίες οικονομικές σχέσεις, στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα των μερών, ή στην περιουσία τους.
Η Ρωσία και η Λαϊκής Δημοκρατίας της Κορέας λαμβάνουν, επίσης, μέτρα περιορισμού της διάδοσης πληροφοριών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τρίτες χώρες για την επιβολή ή κλιμάκωση κυρώσεων.

Δράση εντός διεθνών οργανισμών και νέο διεθνές πλαίσιο - Παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων
Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων των χωρών-μελών διεθνών ενώσεων στις οποίες συμμετέχει η Ρωσία, όπως οι BRICS, έχουν κατ’ επανάληψη καταδικάσει τις μονομερείς κυρώσεις, επιδεικνύοντας στήριξη σε ένα ενιαίο μέτωπο.
Η Διακήρυξη που υιοθετήθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο στις 6 Ιουλίου 2025, μετά τη 17η Σύνοδο Κορυφής BRICS, καταδικάζει την επιβολή UCMs, οι οποίες έχουν εκτεταμένες αρνητικές συνέπειες στα ανθρώπινα δικαιώματα – συμπεριλαμβανομένων του δικαιώματος στην ανάπτυξη, την υγεία και την επισιτιστική ασφάλεια – για ολόκληρο τον πληθυσμό των θιγόμενων κρατών, πλήττοντας δυσανάλογα τους φτωχούς και ευάλωτους, διευρύνοντας το ψηφιακό χάσμα και επιδεινώνοντας περιβαλλοντικά προβλήματα.
Τονίζεται συγκεκριμένα ότι τα κράτη BRICS δεν θα επιβάλουν ούτε θα στηρίξουν κυρώσεις που δεν έχουν εγκριθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και που αντιβαίνουν στο διεθνές δίκαιο, αποκλείοντας έτσι τη δυνατότητα επιβολής «δευτερογενών» δυτικών κυρώσεων.
Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθετεί τακτικά αποφάσεις που καταδικάζουν τα UCMs, αντανακλώντας τη βούληση ενός ευρέος συνασπισμού κρατών.
Η λάθος πλευρά της ιστορίας Δύσης αναμένεται να έχει πολλαπλάσιο κόστος καθώς η νίκη της Ρωσίας στο πεδίο στην Ουκρανία μεταβάλλει τους γεωπολιτικούς άξονες.
Οι νέοι εμπορικοί δρόμοι

www.bankingnews.gr
Όλο και περισσότερα κράτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, αναγνωρίζουν την επιβλαβή φύση των καταναγκαστικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των «δευτερογενών», σε βάρος των πολιτών και των εταιρειών τους.
H μονομερής ηγεμονική συμπεριφορά των ΗΠΑ στο πλαίσιο της φιλελευθερης Παγκόσμιας Ταξής, θα λάβει τέλος καθώς η παγκόσμιο πλειοψηφία αναμένεται να αναλάνει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση αυτό που αποκαλείται διεθνής νομιμότητα - Δεν θα είναι πλέο αυτό που συμφέρει της ΗΠΑ, αλλά θα υπάγεται στους κανόνες μιας πολυ-πολιτικής τάξης.
Έχει πλέον ωριμάσει η ανάγκη για την ανάπτυξη ενός διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου, με στόχο την από κοινού αντιμετώπιση μονομερών περιορισμών, γράφει ο Dmitry Kiku, υποδιευθυντής στο Συμβούλιο Ασφαλείας, στο portal του ρωσικού think tank Valdai Discussion Club.
Η εντεκαετής εμπειρία της Ρωσίας στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των μονομερών καταναγκαστικών μέτρων (unilateral coercive measures - UCMs) της Δύσης – άνευ προηγουμένου σε κλίμακα και εύρος – έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον από φιλικά κράτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ήδη υπόκεινται σε τέτοιους περιορισμούς, επισημαίνεται στο άρθρο.

Η επιτυχημένη αντίσταση της ρωσικής οικονομίας
Οι αρνητικές επιπτώσεις των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία έχουν μετριαστεί μέσω της διασφάλισης δημοσιονομικής σταθερότητας, της άσκησης υπεύθυνης νομισματικής πολιτικής, της διατήρησης χαμηλού δημόσιου χρέους και της επίπονης οικοδόμησης ανθεκτικής χρηματοπιστωτικής υποδομής.
Αυτή η υποδομή πλέον εγγυάται την απρόσκοπτη ροή πληρωμών, τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς.
Σε απάντηση του «τσουνάμι κυρώσεων» του 2022, η κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας και η Τράπεζα της Ρωσίας έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα για τη σταθεροποίηση των υποχρεώσεων του τραπεζικού συστήματος, την ενίσχυση του ισοζυγίου πληρωμών και της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ρουβλίου, και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Επιβλήθηκαν περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, μειώνοντας τις πιέσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
Η σταθεροποίηση των χρηματοπιστωτικών αγορών δημιούργησε το θεμέλιο για τη διαρθρωτική αναδιάρθρωση της οικονομίας.
Διακρατική συνεργασία κατά των κυρώσεων
Σε διακρατικό επίπεδο, η Ρωσία αναπτύσσει σταθερά ένα ρυθμιστικό πλαίσιο άρσης των κυρώσεων και λήψης αποζημιώσεων με τους ξένους εταίρους της προκειμένου, πρώτον, να κατοχυρωθεί νομικά ένας κατάλογος κοινών ενεργειών για την αντιμετώπιση μονομερών κυρώσεων.
Δεύτερον, να ανοίξει ο δρόμος για την ανάπτυξη και υιοθέτηση διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου για την από κοινού αντιμετώπιση των UCMs.
Ένα από τα πρώτα διμερή νομικά κείμενα στον τομέα αυτό ήταν η Διακήρυξη της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν σχετικά με τους Τρόπους και τα Μέσα Αντιμετώπισης, Μετριασμού και Αποκατάστασης των Αρνητικών Επιπτώσεων των Μονομερών Καταναγκαστικών Μέτρων, που υπογράφηκε στη Μόσχα στις 5 Δεκεμβρίου 2023.
Όπως σημείωσε ο Ρώσος Υπουργός Εξωτερικών Sergey Lavrov, «αυτό είναι σημαντικό για την κινητοποίηση των προσπαθειών της διεθνούς κοινότητας να ξεπεράσει τις παράνομες κυρώσεις με τις οποίες οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν υποκαταστήσει τη διπλωματία».
Μεταξύ των βασικών αρχών του εγγράφου επισημαίνεται ότι η υιοθέτηση UCM από οποιοδήποτε κράτος είναι παράνομη, αντιβαίνει στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο, και συνεπάγεται διεθνή ευθύνη.
Δεν θα αναγνωρίζονται τα μονομερή μέτρα - Νομικές διεκδικήσεις στα διeθνή fora
Τα μονομερή καταναγκαστικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων εξωεδαφικού χαρακτήρα από τρίτο κράτος, ομάδα ή ένωση κρατών κατά παράβαση του Χάρτη του ΟΗΕ και του διεθνούς δικαίου, δεν πρέπει να αναγνωρίζονται ούτε να γίνονται αποδεκτά.
Σε περίπτωση οικονομικής ή χρηματοπιστωτικής ζημίας από την επιβολή UCM, το κράτος που μέσω των ενεργειών του ή της εξωεδαφικής εφαρμογής των εθνικών του νόμων προκάλεσε τέτοιες απώλειες στο θιγόμενο κράτος, στους πολίτες ή τις νομικές οντότητες του, φέρει πρωταρχική ευθύνη αποζημίωσης και επανόρθωσης.

Μείωση της εξάρτησης του διεθνούς εμπορίου από το δολάριο
Η Διακήρυξη υπογραμμίζει ότι τα κράτη πρέπει να αναπτύξουν «οδικό χάρτη» για τη μείωση της εξάρτησης του διεθνούς εμπορίου από συγκεκριμένα εθνικά νομίσματα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο για την επιβολή UCM ή για τη διατήρηση νομισματικής ηγεμονίας συγκεκριμένου κράτους στην παγκόσμια οικονομία.
Χαρακτηριστική της υλοποίησης των ρωσο-ιρανικών συμφωνιών ήταν η αξιολόγηση του Ρώσου Προέδρου Vladimir Putin στις 17 Ιανουαρίου 2025, μετά τις συνομιλίες με τον Ιρανό Πρόεδρο Mahmoud Pezeshkian, ότι έως το 2024 το ποσοστό των συναλλαγών σε ρούβλια και ρεάλ είχε ξεπεράσει το 95% του συνολικού όγκου των διμερών εμπορικών συναλλαγών.
«Σημαντικό είναι ότι οι χώρες μας έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τη μετάβαση στη χρήση εθνικών νομισμάτων στις αμοιβαίες διακανονίσεις.
Γίνονται προσπάθειες για τη δημιουργία σταθερών δανειοδοτικών και τραπεζικών διαύλων και για την εναρμόνιση των εθνικών συστημάτων πληρωμών», δήλωσε ο Vladimir Putin.
Επέκταση του διεθνούς πλαισίου
Πέραν του Ιράν, διακηρύξεις κατά των κυρώσεων υπογράφηκαν με τη Λευκορωσία, τη Ζιμπάμπουε, την Κούβα και τη Νικαράγουα.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι το Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ Ρωσικής Ομοσπονδίας και Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας σχετικά με τη Συνεργασία στην Αντιμετώπιση των Μονομερών Καταναγκαστικών Μέτρων, που υπογράφηκε στις 25 Ιουνίου 2024. Η εφαρμογή του θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο ειδικής κοινής ομάδας εργασίας.
Το μνημόνιο προβλέπει την ανάπτυξη διεθνούς, νομικά δεσμευτικού μέσου για την από κοινού αντιμετώπιση των UCMs. Οι βασικοί τομείς περιλαμβάνουν:
• προώθηση και διάδοση πληροφοριών σχετικά με τα UCM μέσω δημοσιεύσεων, υλικών και ενημερωτικών δελτίων, καθώς και τη διοργάνωση φόρουμ, σεμιναρίων, συνεδρίων και κοινών παρουσιάσεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο•
• ανταλλαγή εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών, ανάπτυξη κοινών στρατηγικών μετριασμού συνεπειών και διαμόρφωση συντονισμένων θέσεων σε διεθνή fora•
• ενθάρρυνση συμμετοχής ειδικών σε συνέδρια, φόρουμ, σεμινάρια και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για εις βάθος μελέτη των αρνητικών συνεπειών των UCM και των προκλήσεων που δημιουργούν.
Όσον αφορά τη συνεργασία με την Βόρεια Κορέα, αξιοσημείωτο είναι το Άρθρο 16 της Συνθήκης Σφαιρικής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 4 Δεκεμβρίου 2024.
Το έγγραφο τονίζει ότι, εάν τρίτη χώρα επιβάλει UCM σε ένα από τα μέρη, και τα δύο κράτη θα λάβουν πρακτικά μέτρα για τη μείωση κινδύνων και την εξάλειψη ή ελαχιστοποίηση των άμεσων και έμμεσων επιπτώσεων τέτοιων μέτρων στις αμοιβαίες οικονομικές σχέσεις, στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα των μερών, ή στην περιουσία τους.
Η Ρωσία και η Λαϊκής Δημοκρατίας της Κορέας λαμβάνουν, επίσης, μέτρα περιορισμού της διάδοσης πληροφοριών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τρίτες χώρες για την επιβολή ή κλιμάκωση κυρώσεων.

Δράση εντός διεθνών οργανισμών και νέο διεθνές πλαίσιο - Παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων
Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων των χωρών-μελών διεθνών ενώσεων στις οποίες συμμετέχει η Ρωσία, όπως οι BRICS, έχουν κατ’ επανάληψη καταδικάσει τις μονομερείς κυρώσεις, επιδεικνύοντας στήριξη σε ένα ενιαίο μέτωπο.
Η Διακήρυξη που υιοθετήθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο στις 6 Ιουλίου 2025, μετά τη 17η Σύνοδο Κορυφής BRICS, καταδικάζει την επιβολή UCMs, οι οποίες έχουν εκτεταμένες αρνητικές συνέπειες στα ανθρώπινα δικαιώματα – συμπεριλαμβανομένων του δικαιώματος στην ανάπτυξη, την υγεία και την επισιτιστική ασφάλεια – για ολόκληρο τον πληθυσμό των θιγόμενων κρατών, πλήττοντας δυσανάλογα τους φτωχούς και ευάλωτους, διευρύνοντας το ψηφιακό χάσμα και επιδεινώνοντας περιβαλλοντικά προβλήματα.
Τονίζεται συγκεκριμένα ότι τα κράτη BRICS δεν θα επιβάλουν ούτε θα στηρίξουν κυρώσεις που δεν έχουν εγκριθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και που αντιβαίνουν στο διεθνές δίκαιο, αποκλείοντας έτσι τη δυνατότητα επιβολής «δευτερογενών» δυτικών κυρώσεων.
Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθετεί τακτικά αποφάσεις που καταδικάζουν τα UCMs, αντανακλώντας τη βούληση ενός ευρέος συνασπισμού κρατών.
Η λάθος πλευρά της ιστορίας Δύσης αναμένεται να έχει πολλαπλάσιο κόστος καθώς η νίκη της Ρωσίας στο πεδίο στην Ουκρανία μεταβάλλει τους γεωπολιτικούς άξονες.
Οι νέοι εμπορικοί δρόμοι

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών