Τελευταία Νέα
Κοινωνία

11th Annual Capital Link: Ο κοινωνικός και οικονομικός μετασχηματισμός

tags :
11th Annual Capital Link: Ο κοινωνικός και οικονομικός μετασχηματισμός
Στο διήμερο συνέδριο συμμετείχαν ανώτατοι εκπρόσωποι από την κυβέρνηση, τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα

Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή από την Ελλάδα και το εξωτερικό, πραγματοποιήθηκε το "11th Annual Capital Link Sustainability Forum" με τίτλο “Εστιάζοντας στον Kοινωνικό & Oικονομικό Mετασχηματισμό / Βιώσιμη Ανάπτυξη: Περιβάλλον - Οικονομία - Κοινωνία”, την Τετάρτη 21 και την Πέμπτη 22 Απριλίου 2021, σε ψηφιακή μορφή, υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Αθηναίων και του Δήμου Πειραιά, και με την Υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στη Νέα Υόρκη.
H Capital Link για 11η χρονιά παρουσίασε ένα πανόραμα πρωτοβουλιών και δράσεων που θα καθορίσει την επόμενη μέρα, εντάσσοντας την κοινωνική πρόοδο ως βασική στρατηγική και «φωτίζοντας» τις απαραίτητες συνέργειες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα εν μέσω πανδημίας.
Στο διήμερο συνέδριο συμμετείχαν ανώτατοι εκπρόσωποι από την κυβέρνηση, τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, ενώ καλύφθηκαν όλα τα σημαντικά θέματα και πρωτοβουλίες που συντελούν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη και τον Κοινωνικό και Οικονομικό Μετασχηματισμό.
«Η Εκπαίδευση ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Κοινωνία και την Οικονομία» παρουσιάστηκε απο πάνελ ομιλητών τη δεύτερη μέρα του Συνεδρίου.

Η εκπαίδευση ως μοχλός ανάπτυξης για την κοινωνία και την οικονομία

Ο κ. Γιάννης Γκόλιας, Professor, National Technical University of Athens - Chairman of Board, Athens Urban Transport Organisation, καλωσορίζοντας τους ομιλητές, ανέφερε τα εξής:
«Είναι αναμφισβήτητο ότι στα χρόνια που έρχονται, ιδίως μετά την λήξη της πανδημίας, ο κάθε κλάδος θα κληθεί να συνεισφέρει στην υγιή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με ένα τρόπο βιώσιμο. Δηλαδή με ένα τρόπο που θα λαμβάνει σημαντικά υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αλλά και την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα του κάθε εγχειρήματος.
Στην προσπάθεια αυτή η εκπαίδευση έχει σημαντικό ρόλο. Μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την οικονομία με την δημιουργία ανταγωνιστικού στελεχιακού δυναμικού αλλά και για την κοινωνία μέσω της αντιμετώπισης της ανεργίας τόσο με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων που διαθέτει το υπάρχον προσωπικό εργασίας όσο και με τη συνεισφορά στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων.
Είναι φανερό ότι στο πλαίσιο αυτό απαιτείται ο προσδιορισμός του επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς. Απαιτείται επίσης να διερευνηθεί, και μάλιστα αυτό πρέπει να είναι μια διαρκής διαδικασία, σε ποιο βαθμό ανταποκρίνονται στην αποστολή αυτή οι διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης και κυρίως βέβαια η ανώτατη. Είναι επίσης απαραίτητο να βρεθούν τρόποι ο ακαδημαϊκός χώρος και ο παραγωγικός ιστός να συνεργασθούν συστηματικά και με hands on τρόπο ώστε να προσδιοριστεί αναλυτικά ο ρόλος της κάθε πλευράς στην προσπάθεια αυτή. Καταλυτική βέβαια στην προσπάθεια αυτή θα είναι η συμβολή της Πολιτείας.
Τα παραπάνω θέματα συζητήσαμε με μια εκλεκτή ομάδα ειδικών στο θέμα.»

Η κα. Ζέττα Μ. Μακρή, Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Ειδικής Αγωγής, στην τοποθέτησή της τόνισε τα εξής:
«Είναι συνετό και υγιές για μία σοβαρή και υπεύθυνη κυβέρνηση να επενδύει στην παιδεία. Να θωρακίσει την νέα γενιά και την χώρα.
Εδώ και ενάμιση χρόνο, η νομοθέτηση από το0 Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων γίνεται συστηματικά από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας προς την κορυφή της. Έχουν ψηφιστεί με τη σειρά νομοθετήματα για το σχολείο, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, το Πανεπιστήμιο, προσβλέποντας σε ένα ποιοτικό και καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα, εξωστρεφές και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του 21ου αιώνα, που θα εξασφαλίζει στα παιδιά μας εφόδια για ένα καλύτερο μέλλον.
Αναβαθμίζουμε και καλλιεργούμε δεξιότητες, ενθαρρύνουμε και καθοδηγούμε τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας , εξασφαλίζουμε και εδραιώνουμε τη συμπερίληψη και την προσβασιμότητα στην εκπαίδευση για όλους, θεσμοθετούμε την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, ενισχύουμε την αυτονομία της σχολικής μονάδας, προωθούμε την εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού συστήματος.
Έχουμε θέσει τα θεμέλια για:
• Την αναβάθμιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, εξασφαλίζοντας ελευθερία και αυτονομία στα Πανεπιστήμια να καθορίζουν τους όρους εισαγωγής σε αυτά.
• Την επιτυχή φοίτηση, εφόσον η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο σε τμήματα πρώτων προτιμήσεων θα αποτελεί συνειδητή και στοχευμένη επιλογή αλλά και την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών με ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης, με στόχο τη βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και τη γρηγορότερη ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας.
• Τους παράλληλους εκπαιδευτικούς δρόμους και τις ποιοτικές εναλλακτικές εκπαίδευσης και κατάρτισης για τους νέους καθιστώντας ελκυστικότερη την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Δρομολογούμε την άμεση διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, με την πραγματική οικονομία, προκειμένου να αποτελέσει συνειδητή επιλογή και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής και να καλυφθεί το χάσμα, που παρατηρείται μεταξύ προσφοράς και ζήτησης σε συγκεκριμένα επαγγέλματα.
Προωθούμε την καινοτόμο επιχειρηματικότητα, διευκολύνουμε τη διασύνδεση της ακαδημαϊκής έρευνας με τις ανάγκες της οικονομίας με τη δημιουργία συστημάτων νεοφυών επιχειρήσεων και γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας, για την καλύτερη διασύνδεση Πανεπιστημίου και αγοράς εργασίας, με βιομηχανικά διδακτορικά, με συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, με ανταλλαγές τεχνογνωσίας και ανθρώπινου δυναμικού μεταξύ Ιδρυμάτων, με ερευνητικά προγράμματα, με αναβάθμιση ποιοτικών δεικτών, με πρωτοπόρες μελέτες και δημοσιεύσεις, ψηφιοποίηση συστημάτων και διαδικασιών.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων εργάζεται άοκνα και απαρέγκλιτα για την ισχυροποίηση και επίτευξη του κεντρικού της στόχου: την ανάδειξη της εκπαίδευσης ως μοχλού ανάπτυξης της κοινωνίας και της οικονομίας».

Ο Καθηγ. Δρ. Γρηγόρης Πραστάκος, Dean, School of Business - Stevens Institute of Technology, αναφέρθηκε στην ψηφιακή εποχή και τις τεράστιες αλλαγές που επιφέρει στο χώρο εργασίας και στα πανεπιστήμια.
Τόνισε ότι με την μεγάλη ανάπτυξη της τεχνολογίας, πολλά επαγγέλματα αλλάζουν τελείως ή και εξαφανίζονται, ενώ άλλα νέα εμφανίζονται, και επομένως, νέες γνώσεις και δεξιότητες απαιτούνται προκειμένου οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής. Σημείωσε επίσης ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν δημιουργήσει μεγάλη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, με πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις, και με μεγάλο ποσοστό της οικονομικής δραστηριότητας να διεξάγεται μέσα από νέα επιχειρηματικά μοντέλα, ενδεικτικά της σημασίας που έχουν η καινοτομία και η επιχειρηματική σκέψη στη νέα εποχή. Παράλληλα, ανέδειξε τις ευρύτερες αλλαγές σε θέματα κουλτούρας, όπως η αυξανόμενη έμφαση στη διαφορετικότητα και συμπερίληψη, η σημασία της ομαδικότητας για την αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας και για σωστή ηγεσία, η σημασία θεμάτων εταιρικής διακυβέρνησης, data governance, ασφάλειας και προστασίας, κ.ά.
Ο κ. Πραστάκος τόνισε ότι προκειμένου η εκπαίδευση να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης στην οικονομία και την κοινωνία, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να επιδιώξουν μεγαλύτερη σύνδεση με επιχειρήσεις, μέσα από πρακτική άσκηση, ευελιξία στα μαθήματα, ομιλίες, κοινές συμβουλευτικές επιτροπές, προγράμματα για στελεχιακό δυναμικό.
Θα πρέπει να δοθεί έμφαση στη πληροφορική και τις εφαρμογές της σε όλους τους κλάδους. Να γίνει συστηματική καλλιέργεια ικανοτήτων ηγεσίας, ομαδικότητας, διαφορετικότητας και συμπερίληψης και να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην βιωματική μάθηση με τη δημιουργία κατάλληλων ευκαιριών και κινήτρων. Να αναδειχθούν η σημασία της επιχειρηματικότητας και την καινοτομίας για την οικονομία και την κοινωνία. Να αναπτυχθεί περισσότερο η παροχή συμβουλευτικής δραστηριότητα προς τους σπουδαστές, ειδικά σε αυτές τις περιόδους μεγάλων τεχνολογικών και κοινωνικών αλλαγών. Να γίνει συγκροτημένη προσπάθεια ανάπτυξης της διαδικτυακής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης. Να δοθεί έμφαση στην αριστεία και την εξωστρέφεια! Να αναδειχθούν οι άριστες πρακτικές που ήδη εφαρμόζονται σε πολλά τμήματα στην Ελλάδα, ως παράδειγμα προς μίμηση. Και με πρωταγωνιστικό ρόλο της Πολιτείας να γίνει μια στρατηγική ώθηση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών και προγραμμάτων που συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Η κα.Φωτεινή Μπαμπανάρα, Country Head of Communications & Patient Engagement Novartis Hellas, τόνισε «ότι η εκπαίδευση δε θα πρέπει να είναι “nice to have” αλλά “must have” στην ατζέντα όλων ώστε να μπορέσουμε όλοι μαζί να οραματιζόμαστε αλλά και να δουλεύουμε προς ένα βιωσιμότερο μέλλον».
Συγκεκριμένα όπως ανέφερε: «Η εκπαίδευση μόνο οφέλη έχει να προσφέρει όταν παρέχεται στα μέλη μίας εταιρείας αλλά και στο σύνολο των ενδιαφερόμενων μερών της, στο πλαίσιο της καθημερινής της λειτουργίας.
Η επένδυση στην ανάπτυξη και την εξέλιξη των εργαζομένων αποτελεί μονόδρομο για την επιχειρηματική επιτυχία των εταιρειών. Η εκπαίδευση συμβάλλει στο να πετύχει η επιχείρηση τους στρατηγικούς της στόχους, προσθέτοντας παράλληλα αξία στην εργασία των ανθρώπων. Ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών αναγνωρίζει ότι οι αποτελεσματικές στρατηγικές διά βίου μάθησης μπορούν να είναι ο καλύτερος τρόπος για να προετοιμάσουν τους οργανισμούς τους για τις προκλήσεις που θα ακολουθήσουν. Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι εταιρείες αναμένουν έλλειμμα 84% των ηγετών τα επόμενα 5 χρόνια. Η δια βίου μάθηση προσφέρει επομένως στις εταιρείες την ευκαιρία να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τους ηγέτες του μέλλοντος και η εκπαίδευση να αποτελεί τον μοχλό ανάπτυξης για την κοινωνία και την οικονομία. Ωστόσο, η δυνατότητα πρόσβασης στην εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται εντός των εταιρειών. Έχουμε καθήκον να λειτουργούμε ως υπεύθυνοι εταιρικοί πολίτες και να προσπαθούμε να δημιουργήσουμε θετικές κοινωνικές αλλαγές στην καθημερινή μας λειτουργία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.»
Η κα. Ευτυχία Κασελάκη, Partner, EY Private Sector Leader; People Advisory Services Leader and Digital Transformation services, EY τόνισε τη σημασία της επένδυσης στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ως κορυφαίου παράγοντα βιωσιμότητας, προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντων, δημιουργίας μακροπρόθεσμης αξίας και προσέλκυσης επενδύσεων.
Η πρόκληση στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού συστήματος, έγκειται στην ανάπτυξη μιας «συναντίληψης» γύρω από το τι απαιτείται να αλλάξει και με ποια σειρά, ενώ κορυφαία προτεραιότητα θα πρέπει να αποτελεί η διαχείριση της αλλαγής, με στρατηγική και σαφές όραμα, λαμβάνοντας υπόψη τις τέσσερις διαφορετικές γενιές που συνυπάρχουν αυτήν τη στιγμή στην αγορά εργασίας.
Όσον αφορά τις ενέργειες που απαιτούνται για την αρμονικότερη συνεργασία εκπαιδευτικών και παραγωγικών φορέων στη μετά-COVID-19 εποχή, η κα Κασελάκη ανέδειξε τη σημασία της μαθητοκεντρικής προσέγγισης (learner centricity) και την έμφαση στην εμπειρία κατάκτησης γνώσης για τους νέους (Gen Z), τους επαγγελματίες της αγοράς που επενδύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων με λογική “just for me, just in time, just enough”, αλλά και τα στελέχη που απαιτείται να αναβαθμίσουν την αντίληψη και την ηγετική ικανότητά τους, έτσι ώστε να συνδεθούν με τη νέα γενιά και να συν-δημιουργήσουν αξία.
Τόνισε, επίσης, και την ανάγκη σύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά, μέσω – μεταξύ άλλων – της σύστασης advisory boards, του mentoring και νέων προγραμμάτων σπουδών σχετικών με σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, όπως το Βusiness Ιntelligence, Business Ethics και το Design Thinking.

Ο κ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης, Professor - Athens University of Economics and Business, Board member - Hellenic Authority of Higher Education, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: «Το πρόβλημα με την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης σε σχέση με την αγορά εργασίας αφορά το πολύ χαμηλό ποσοστό φοιτητών που κάνουν πρακτική άσκηση, την αξεπέραστη γραφειοκρατία και τις περιορισμένες εκπαιδευτικές υποδομές. Όσον αφορά την αξιοποίηση της παραγόμενης έρευνας τα προβλήματα αφορούν το ελλειπές θεσμικό πλαίσιο και την έλλειψη technology transfer offices για υποστήριξη των ερευνητών.
Μεταξύ των προτάσεων είναι η έμφαση στις δεξιότητες (ποιοτικές, ψηφιακές), η διεθνοποίηση των προγραμμάτων σπουδών, η έμφαση στο re-skilling με ανάπτυξη των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και η διασύνδεση των ερευνητικών εργαστηρίων με την επιχειρηματική κοινότητα».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης