Τελευταία Νέα
Οικονομία

Στον Dijsselbloem οι προβολείς και στο σχόλιο που θα κάνει για την αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος

Στον Dijsselbloem οι προβολείς και στο σχόλιο που θα κάνει για την αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος
Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη
Στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας και στην ανακοίνωση την οποία θα κάνουν οι υπουργοί Οικονομικών των 19 σχετικά με την πορεία αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος σήμερα 22 Απριλίου είναι στραμμένοι πλέον όλοι οι προβολείς.
Μετά τον σχεδόν λευκό καπνό που βγήκε από τις χθεσινές διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών σε ασφαλιστικό και κόκκινα δάνεια  η ανακοίνωση ενός έκτακτου Eurogroup την Μεγάλη Εβδομάδα ή την εβδομάδα μετά  το Πάσχα θα είναι ένα θετικό σημάδι.
Έτσι η ελληνική πλευρά προσβλέπει σε μια θετική δήλωση από τον πρόεδρο του  Συμβουλίου Γερούν Ντάισεμπλουμ που θα δώσει νέα τροπή στις διαβουλεύσεις που θα συνεχιστούν πιθανότατα μόνο σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων την Μεγάλη Δευτέρα με τους θεσμούς και θα ανοίξει τον δρόμο για την επικαιροποίηση του Μνημονίου.
Η κυβέρνηση πηγαίνει γεμάτη αισιοδοξία στην Ολλανδική πρωτεύουσα μετά και τα καλά νέα χθες από την Eurostat για τις δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας το 2015.
Η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία  ανακοίνωσε πρωτογενές έλλειμμα γενικής κυβέρνησης  ύψους 6,054 δις. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ  το 2015 για την Ελλάδα.
Επειδή όμως πρόκειται για στοιχεία που προέκυψαν με την μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA) και όχι με αυτή του κατά Πρόγραμμα που είναι τελείως διαφορετική για την Ελλάδα θα πρέπει να αφαιρεθούν οι δαπάνες στήριξης των τραπεζών που πέρυσι ανήλθαν σε 7,158 δις ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ. 
Αφαιρώντας αυτές τις δαπάνες από το πρωτογενές αποτέλεσμα γενικής κυβέρνησης προκύπτει τελικά πλεόνασμα 1,096 δις ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ.
Το μέγεθος αυτό ενδεχομένως να έχει μία μικρή διαφοροποίηση στην τελική προσαρμογή του σε όρους προγράμματος από το Γενικό Λογιστήριο.
Σε κάθε περίπτωση η απόκλιση από το 0,7% του ΑΕΠ δεν θα είναι μεγάλη ενώ ένα τέτοιο νέο είναι κάτι το οποίο θα ενισχύσει την επιχειρηματολογία του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου για την πορεία της ελληνικής οικονομίας στο σημερινό Eurogroup.
Και όχι τόσο με τους Ευρωπαίους όσο με το ΔΝΤ, που υιοθετεί πάντα πιο δυσμενείς προβλέψεις.
Μένει να δούμε τι θα πουν και θεσμοί ο οποίοι μπορεί να αποδέχθηκαν τις ελληνικές θέσεις για το ασφαλιστικό και  τα κόκκινα δάνεια – όπως υποστηρίζει η ελληνική πλευρά – ωστόσο στο αφορολόγητο το χάσμα παραμένει δεδομένης της πίεσης που υφίσταται η κυβέρνηση ώστε το όριο να κατέβει στα 8.182 ευρώ, όπως απαιτεί το ΔΝΤ.
Απόσταση χωρίζει τις δυο πλευρές και στο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων και συγκεκριμένα στις ιδιωτικοποιήσεις που θα γίνουν.
Αντίθετα, οι δύο πλευρές φαίνεται να κατέληξαν στο «πακέτο» της έμμεσης φορολογίας, με πρώτο και βασικότερο μέτρο την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%.
Η αύξηση αυτή υπολογίζεται ότι θα φέρει πρόσθετα έσοδα στα κρατικά ταμεία ύψους 400 έως 500 εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση. Από την αύξηση του συντελεστή θα προκληθούν ανατιμήσεις σε χιλιάδες προϊόντα και υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα στις μεταφορές, στα καύσιμα, τα μη νωπά τρόφιμα, την εστίαση κ.α.

Άλλα μέτρα που προκρίνονται είναι:

- H αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη.
Η αύξηση θα είναι της τάξης του 5% στην τελική τιμή του καυσίμου. Η λιανική τιμή της αμόλυβδης αναμένεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 5 λεπτά του ευρώ.


- H αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο υγράεριο και το φυσικό αέριο κίνησης. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι από τις αυξήσεις θα εξαιρεθεί το πετρέλαιο κίνησης καθώς εκτιμάται ότι μια αύξησή του θα προκαλούσε επιβάρυνση συνολικά στην οικονομία λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής των επιχειρήσεων, των εμπορευματικών μεταφορών κ.α.

- H «αναμόρφωση της φορολογίας αυτοκινήτου». Το πακέτο φόρων στα αυτοκίνητα δεν περιλαμβάνει μόνο αύξηση των καυσίμων, αλλά και αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης των ΙΧ, του φόρου πολυτελείας που βαρύνει οχήματα εργοστασιακής αξίας πάνω από ένα όριο και στα τέλη κυκλοφορίας.

- H αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καπνικά προϊόντα.

Στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς βρίσκονται και άλλες παρεμβάσεις στο μέτωπο της έμμεσης φορολογίας, οι οποίες όμως δεν έχουν ακόμη κλειδώσει.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται η επιβολή ειδικού τέλους τραπεζικών συναλλαγών, η αύξηση του ειδικού τέλους σε σταθερή και κινητής τηλεφωνίας και η επιβολή ειδικού τέλους στο mobile internet και στη συνδρομητική τηλεόραση.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης