Τελευταία Νέα
Οικονομία

Αποκάλυψη: Σκανδαλώδεις ρυθμίσεις Τσακαλώτου για να μείνουν ανεξέλεγκτοι οι ορκωτοί ελεγκτές

Αποκάλυψη: Σκανδαλώδεις ρυθμίσεις Τσακαλώτου για να μείνουν ανεξέλεγκτοι οι ορκωτοί ελεγκτές
Το σχέδιο νόμου, οι ανέτοιμες ελεγκτικές και ο Κώδικας δεοντολογίας που θα έλθει στο απροσδιόριστο μέλλον
Διατάξεις δώρο με σκανδαλώδη χαρακτηριστικά υποβάθμισης της κοινοτικής οδηγίας του 2014 για τις ελεγκτικές εταιρίες περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωσή της για τις υποχρεωτικούς ελέγχους των οικονομικών καταστάσεων του οποίου η διαβούλευση παρ ότι ολοκληρώθηκε από το Σεπτέμβριο δεν έχει ακόμα εισαχθεί από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο προς ψήφιση στη Βουλή.
Ειδικότερα παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα κινδυνεύει να παραπεμφθεί στο δικαστήριο της ΕΕ γιατί έπρεπε από την 17 Ιουνίου να έχει υιοθετήσει και να εφαρμόζει τη σχετική η κυβέρνηση δίνει μέσω μεταβατικών διατάξεων προθεσμία 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου να προσαρμοστούν σε σοβαρά ζητήματα επαγγελματικής, ηθικής και οργανωτικής επάρκειας ενώ ταυτόχρονα αφήνει απροσδιόριστο χρόνο στην Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων να συντάξει νέο Κώδικα δεοντολογίας εφαρμόζοντας μέχρι να τον συντάξει το ισχύοντα κώδικα που περιέχει σωρεία αναχρονιστικών διατάξεων. Πέραν αυτού μέσω μεταβατικής διάταξης δίνει τη δυνατότητα σε εταιρίες ορκωτών και ορκωτούς λογιστές που ελέγχονται για πειθαρχικά αδικήματα στο παρελθόν να πέσουν στα μαλακά της υφιστάμενης νομοθεσίας η οποία ουσιαστικά και προβλέπει μικρές ποινές αλλά και ουδέποτε έχει εφαρμοστεί ουσιαστικά από την ΕΛΤΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές αυτή τη στιγμή τις απαιτήσεις της κοινοτικής οδηγίας δεν πληροί ούτε το σύνολο των 4 εταιριών της λεγόμενης Big Four γεγονός που δείχνει το έλλειμμα ελέγχου ποιότητας και αξιοπιστία των υποχρεωτικών ελέγχων που διεξάγουν οι ορκωτοί στις οικονομικές καταστάσεις.
Σε ότι αφορά στις μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου νόμου που προκαλούν εύλογα ερωτήματα για τη σκοπιμότητα των κυβερνητικών χειρισμών επισημαίνεται ότι
Α. Προβλέπεται πως «Ελεγκτικές εταιρείες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου οι οποίες δεν πληρούν μία ή περισσότερες προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου υποχρεούνται να προσαρμοσθούν σε αυτές εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου».
Το άρθρο 4 αναφέρει ότι « Για τη χορήγηση επαγγελματικής άδειας σε ελεγκτική εταιρεία πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις: α) στα φυσικά πρόσωπα που διενεργούν υποχρεωτικούς ελέγχους για λογαριασμό της ελεγκτικής εταιρείας πρέπει να συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζονται στα άρθρα 5 και 7 έως 11 ή/και 13 του παρόντος νόμου και να έχουν λάβει επαγγελματική άδεια στην Ελλάδα. β) το μεγαλύτερο μέρος των δικαιωμάτων ψήφου σε μια ελεγκτική εταιρεία πρέπει να κατέχεται από ελεγκτικές εταιρείες στις οποίες έχει χορηγηθεί επαγγελματική άδεια σε οποιοδήποτε κράτος μέλος ή από φυσικά πρόσωπα που πληρούν τουλάχιστον τις προϋποθέσεις των άρθρων 5, 7 έως 11 ή/και 13 του παρόντος νόμου. γ) η πλειοψηφία του οργάνου διοίκησης της ελεγκτικής εταιρείας πρέπει να ανήκει κατά τα 2/3 τουλάχιστον σε ελεγκτικές εταιρείες, στις οποίες έχει χορηγηθεί επαγγελματική άδεια σε οποιοδήποτε κράτος – μέλος ή σε φυσικά πρόσωπα για τα οποία συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζονται στα άρθρα 5, 7 έως 11 ή/και 13 του παρόντος νόμου. Όταν το όργανο διοίκησης έχει μόνο δύο μέλη, για τουλάχιστον ένα μέλος θα πρέπει να συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρούσας περίπτωσης. δ) η ελεγκτική εταιρεία να πληροί την προϋπόθεση, που ορίζεται στο άρθρο 5 του παρόντος νόμου». Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό το Υπουργείο παραδέχεται ότι υπάρχουν ελλείμματα για τα οποία δίνει χρόνο και ενώ η οδηγία είναι γνωστή από το 2014 και οι ελεγκτικές εταιρίες έπρεπε να φροντίσουν να πρσαρμοστούν.
Β. Προβλέπεται πως «Μέχρι την έκδοση Κανονιστικής Πράξης από την Ε.Λ.Τ.Ε. που αφορά τον Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας του άρθρου 20 του παρόντος, ισχύει ο Κώδικας Επαγγελματικής Δεοντολογίας που έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ Β 364/7.5.1997».
Το άρθρο 20 αναφέρει πως «Οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές και ελεγκτικές εταιρείες υπόκεινται στις αρχές επαγγελματικής δεοντολογίας της παρ. 2 του παρόντος άρθρου που καλύπτουν τουλάχιστον την ιδιότητά τους ως προστατών του δημοσίου συμφέροντος, την ακεραιότητα και αντικειμενικότητά τους, καθώς και την επαγγελματική τους ικανότητα και τη δέουσα επιμέλεια. 2. Οι αρχές αυτές περιλαμβάνονται σε Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας ο οποίος εκδίδεται με Κανονιστική Πράξη της Ε.Λ.Τ.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Λογιστών (International Federation of Accountants). 3. Ο Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία, διατηρεί επαγγελματικό σκεπτικισμό κατά τη διενέργεια του υποχρεωτικού ελέγχου, λαμβάνοντας υπόψη την πιθανότητα ύπαρξης ουσιώδους ανακρίβειας λόγω γεγονότων ή συμπεριφοράς που αποτελούν ενδείξεις για την ύπαρξη παρατυπιών, συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης απάτης ή σφάλματος, ανεξαρτήτως της εμπειρίας που έχει αποκομίσει στο παρελθόν ο Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία σχετικά με την ειλικρίνεια και την ακεραιότητα της διοίκησης της ελεγχόμενης οντότητας και των προσώπων που έχουν επιφορτιστεί με τη διακυβέρνησή της. Ο Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία επιδεικνύει επαγγελματικό σκεπτικισμό ιδίως κατά την επισκόπηση των εκτιμήσεων της διοίκησης σχετικά με εύλογες αξίες, απομείωση της αξίας περιουσιακών στοιχείων, προβλέψεις και μελλοντικές ταμειακές ροές που σχετίζονται με την ικανότητα της οντότητας να συνεχίζει τις δραστηριότητές της. 4. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως «επαγγελματικός σκεπτικισμός» νοείται η συμπεριφορά που περιλαμβάνει διάθεση αμφισβήτησης, επαγρύπνηση απέναντι σε 26 συνθήκες που ενδέχεται να υποδεικνύουν πιθανή ανακρίβεια λόγω σφάλματος ή απάτης και κριτική αξιολόγηση των αποδεικτικών εγγράφων του ελέγχου». Ουσιαστικά δηλαδή πέρα από την απροσδιόριστη χρονική υποχρέωση της ΕΛΤΕ να συντάξει Κώδικα Δεοντολογίας προκύπτει ότι μέχρι να τον συντάξει δεν θα τίθενται θέματα πολύ σοβαρά που αφορούν στις εύλογες αξίες, την απομείωση αξίας περιουσιακών στοιχείων και στοιχεία που αφορούν στην δυνατότητα μιας εταιρίας να συνεχίσει να λειτουργεί.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης