Τελευταία Νέα
Οικονομία

ΟΟΣΑ: Σταδιακή η ανάκαμψη της Ελλάδας - Στο 2,3% η αύξηση του ΑΕΠ το 2018 και στο 2% το 2019

tags :
ΟΟΣΑ: Σταδιακή η ανάκαμψη της Ελλάδας - Στο 2,3% η αύξηση του ΑΕΠ το 2018 και στο 2% το 2019
Τα υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους και των μη εξυπηρετούμενων δανείων καθιστούν τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας ιδιαίτερα ευαίσθητες σε οποιαδήποτε απόκλιση στην πολιτική
Η ανάπτυξη της Ελλάδας θα διαμορφωθεί στο 2,3% το 2018, ενώ θα μειωθεί στο 2% το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
Για το 2017 ο ΟΟΣΑ προβλέπει ανάπτυξη 1,4%, αντί για στόχο 1,6% που προβλέπει ο προϋπολογισμός.

Ειδικότερα, όπως προβλεπει ο ΟΟΣΑ, η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις θα ηγηθούν της ανάπτυξης, μειώνοντας παράλληλα την μεταρρυθμιστική αβεβαιότητα αλλά και βελτιώνοντας τις χρηματοοικονομικές συνθήκες στη χώρα.
Οι εξαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, εξαιτίας της βελτίωσης της εκωτερικής ζήτησης, ενώ η αναμενόμενη επιτάχυνση των εισαγωγών θα αντισταθμιστεί από την ανάκμψη το 2019.
Το πλεόνασμα του προϋπολογισμού βρίσκεται σε καλό δρόμο να υπερβεί τον στόχο του 2017, μέσω της αύξησης της φορολογικής συμμόρφωσης και τις περιορισμένες δαπάνες.
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της τάξεως του 2,2% του ΑΕΠ το 2017, πάνω από το στόχο της.
Οι συνεχιζόμενες βελτιώσεις στη συλλογή των εσόδων και το τέλος των προσωρινών δαπανών υποστηρίζουν τον προϋπολογισμό και αντισταθμίζουν τις περικοπές των συντελεστών φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Η μειωμένη αβεβαιότητα σχετικά με τα δημόσια οικονομικά οδήγησε σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, ενώ επέτρεψε στην κυβέρνηση να εκδώσει το πρώτο της ομόλογο μετά από τρία χρόνια.
Εντούτοις, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, απαιτείται περαιτέρω πρόοδος στην αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ιδιωτών.
Το πρόγραμμα εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος είναι ένα ευπρόσδεκτο πρώτο βήμα, αλλά κοινωνικά η συνολική προστασία πρέπει να επαναπροσδιοριστεί.
Η πρόσφατη ανασκόπηση δαπανών έχει εντοπίσει "φορολογικό χώρο" για μια μέτρια επέκταση στοχοθετημένων κοινωνικών προγραμμάτων.
Οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις της αγοράς θα βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα.
Επίσης, η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και οι έλεγχοι δαπανών αναμένεται να αυξήσουν το κύριο πλεόνασμα του προϋπολογισμού το 2018 και το 2019.
Το υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας και το μεγάλο απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) των τραπεζών είναι πηγές χρηματοοικονομικών ευπαθειών.
Η επαναφορά του δημόσιου χρέους σε μια σταθερή καθοδική πορεία θα γίνει μόνο μέσω βιώσιμων μεταρρυθμίσεων για την τόνωση του δυνητικού προϊόντος και της πρόσθετης αναδιάρθρωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, τα οποία αυξάνουν τους κινδύνους και περιορίζουν την ικανότητα των τραπεζών για δανεισμό.
Σταδιακά αντιμετωπίζοντας τον όγκο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, θα διασφαλιστεί η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Αυτό πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, συστήνει ο ΟΟΣΑ.
Η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος τον Ιούνιο του 2017 ενίσχυσε την εμπιστοσύνη και υποστήριξε την παραγωγική ικανότητα.
Η αύξηση της απασχόλησης στηρίζει τα εισοδήματα και την ιδιωτική κατανάλωση, αν και πολλές νέες θέσεις εργασίας είναι προσωρινές ή μερικής απασχόλησης και δίδουν τον κατώτατο μισθό.
Η βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ενισχύει τις εξαγωγές αγαθών, ενώ η διεθνής ανάκαμψη στηρίζει τα έσοδα του τουρισμού.
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραμένει σημαντική, ενώ ο πληθωρισμός και οι μισθολογικές πιέσεις είναι αδύναμες.



Τράπεζες

Η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση βελτιώνεται σταδιακά, διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ, ενώ συνεχίζεται, με αργούς όμως ρυθμούς, η επιστροφή καταθέσεων που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της κρίσης.
Θετικά εμφανίζονται και τα στοιχεία της πρόσβασης των ελληνικών τραπεζών στη διατραπεζική αγορά, ενώ μειώνεται και η χρήση του έκτακτου μηχανισμού στήριξης του ευρωσυστήματος (ELA).
Αρνητική είναι η κατάσταση στη χρηματοδοτότηση της οικονομίας, ενώ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) παραμένουν υψηλά (36% του συνόλου των δανείων στις αρχές του 2017).
Ο ΟΟΣΑ θεωρεί ότι είναι αναγκαία η ανοικοδόμηση της τραπεζικής και φορολογικής αντοχής για μια χωρίς αποκλεισμούς ανάκαμψη.
Οι μεταρρυθμίσεις βελτιώνουν τη διακυβέρνηση των τραπεζών και μειώνουν το κόστος.
Οι τράπεζες διαθέτουν επαρκή κεφάλαια αλλά η ποιότητα του κεφαλαίου είναι αβέβαιη, δεδομένου ότι έχει τη μορφή αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων.
Επίσης, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι παραμένουν σε ισχύ.



"Αναποτελεσματική" η κοινωνική προστασία

Η αρχική οικονομική ανάκαμψη δεν έχει ακόμη μειώσει τη φτώχεια.
Η υπάρχουσα κοινωνική προστασία, η οποία κυριαρχείται από τις δαπάνες για τις συντάξεις, παρέχει ελάχιστη στήριξη.
Το σύστημα κοινωνικής προστασίας πρέπει να επικεντρωθεί καλύτερα στην προστασία των οικογενειών, ιδιαίτερα εκείνων με παιδιά και γονείς χωρίς εργασία, συστήνει ο ΟΟΣΑ, ο οποίος θεωρεί ότι ο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το οποίο θα διατεθεί σε εθνικό επίπεδο το 2017, είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση της οικοδόμησης ενός πιο δίκαιου συστήματος, το οποίο θα απαιτήσει περισσότερο στοχοθετημένα προγράμματα.

Επενδύσεις

Η βελτίωση των επενδύσεων θα ενισχύσει την ανάκαμψη.
Η αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται να ενισχυθεί το 2018 και να παραμείνει σταθερή το 2019.
Οι επιχειρήσεις και οι επενδύσεις σε κατοικίες αναμένεται να ανακάμψουν, μετά από 10 χρόνια συρρίκνωσης, καθώς οι συνθήκες χρηματοδότησης και η εμπιστοσύνη βελτιώνονται.
Η επίδραση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς προϊόντων και εργασίας θα στηρίξουν την ανταγωνιστικότητα.
Η επέκταση της απασχόλησης και ο χαμηλός πληθωρισμός θα στηρίξουν την ιδιωτική κατανάλωση.
Η ανάκαμψη των εγχώριων δαπανών προοδευτικά θα επιταχύνουν τις εισαγωγές σε σχέση με τις εξαγωγές, με τις καθαρές εξαγωγές να συμβάλλουν αρνητικά στο ΑΕΠ το 2019.
Τα υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους και των μη εξυπηρετούμενων δανείων καθιστούν τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας ιδιαίτερα ευαίσθητες σε οποιαδήποτε απόκλιση στην πολιτική.
Η βραδύτερη πρόοδος στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα μειώσει την εμπιστοσύνη, τις επενδύσεις και τη δραστηριότητα.
Το υψηλότερο κόστος εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους, ιδίως μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος στήριξης τον Αύγουστο του 2018, θα μπορούσε να επηρεάσει δυσμενώς τα δημόσια οικονομικά και να πληγεί η εμπιστοσύνη, μειώνοντας την ανάπτυξη.
Αυξημένες προσπάθειες στο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων θα αυξήσει την παραγωγικότητα και τις επενδύσεις, καταλήγει ο ΟΟΣΑ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης