Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα αναλάβουν να προετοιμάσουν την «ατζέντα» του κρίσιμου Eurogroup της 11ης Μαρτίου όπου θα ληφθεί η απόφαση για τα κέρδη ύψους 970 εκατ. ευρώ του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα.
Με τις «κίτρινες κάρτες» της Κομισιόν υπό μάλης και τη νέα γενιά προαπαιτούμενων για Κτηματολόγιο, αντικειμενικές αξίες, ληξιπρόθεσμα χρέη, υπερταμείο και ιδιωτικοποιήσεις μεταβαίνει στις Βρυξέλλες για τη συνεδρίαση του EuroWorkingGroup (EWG) o αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης.
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα αναλάβουν να προετοιμάσουν την «ατζέντα» του κρίσιμου Eurogroup της 11ης Μαρτίου όπου θα ληφθεί η απόφαση για τα κέρδη ύψους 970 εκατ. ευρώ του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα.
Για να κατοχυρώσει η ελληνική πλευρά αυτά τα κέρδη θα πρέπει το οικονομικό επιτελείο να αποδυθεί σε μία κούρσα για να κλείσει τις κομβικές μεταρρυθμίσεις μέχρι το «παρά ένα» της συνεδρίασης (8 Μαρτίου).
Διαφορετικά αν επαναπαυτεί στα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης η κατάθεση των χρημάτων στον ειδικό λογαριασμό που έχει ανοιχτεί στην τράπεζα της Ελλάδος θα γίνει με μεγάλη καθυστέρηση.
Το κείμενο της Κομισιόν βρίθει από «καμπανάκια» για τις αυξημένες προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων, τα δημοσιονομικά ρίσκα από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά αλλά και για την υπερφορολόγηση στην Ελλάδα υποστηρίζοντας ότι η χώρα γίνεται όλο και πιο αφιλόξενη για επενδύσεις.
Το περίεργο, βέβαια, είναι ότι την περίοδο των μνημονίων ήταν αυτή που μαζί με το ΔΝΤ συμφωνούσε για την αύξηση των φορολογικών συντελεστών ώστε να μειωθούν τα ελλείμματα στον προϋπολογισμό.
Γι’ αυτό άλλωστε στην καρδιά των μνημονιακών χρόνων (περίοδος 2015-2017) τα εισοδήματα των αυτοαπασχολούμενων μειώθηκαν κατά 27%.
Παρά ταύτα στη 2η μεταμνημονιακή έκθεση υποστηρίζει ότι η φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων παραμένει υψηλή καθώς μόνο το ετήσιο «χαράτσι» με το τέλος επιτηδεύματος, που ανέρχεται σε 1.000 ευρώ για τις εταιρείες και 650 ευρώ για τους αυτοαπασχολούμενους, βρίσκεται μέσα στο καλάθι των επιβαρυντικών μέτρων που έχουν μεγάλη σημασία για τις παραγωγικές επενδύσεις. Βέβαια η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει (εξαγγελία Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη) τη μείωση των φορολογικών συντελεστών από το 29% στο 25%, με ρυθμό 1% τον χρόνο, αρχής γενομένης από φέτος.
Στην ίδια έκθεση τονίζεται ότι η μέση φορολογική επιβάρυνση για την εργασία είναι υψηλή. Το 2016 η χώρα είχε έμμεσο φορολογικό συντελεστή για την απασχόληση ο οποίος έφτανε στο 41%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. ο οποίος ήταν στο 36%. Η αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών επηρέασε και τους αυτοαπασχολούμενους.
Ενδιαφέρον σημείο της είναι το έλλειμμα στον ΦΠΑ (η διαφορά μεταξύ των προσδοκώμενων και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ) που ανήλθε το 2016 στα 5,9 δισ. ευρώ, παρά τα capital controls, από 5,35 δισ. που ήταν το 2015 και 4,6 δισ. ευρώ το 2014. Συνολικά στην Ε.Ε. τα διαφυγόντα έσοδα περιορίστηκαν στα 147,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση των χωρών της Ε.Ε. με το μεγαλύτερο έλλειμμα ΦΠΑ μετά τη Ρουμανία που κρατά τα σκήπτρα.
Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση:
• Δαπάνες 650 εκατ. ευρώ (αντιστοιχούν στο 0,3% του ΑΕΠ), που έχουν μεταφερθεί στον προϋπολογισμό του 2019 και αφορούν πληρωμές του 2018, έχουν κινητοποιήσει το «ραντάρ» των θεσμών, διότι πρόκειται για καθαρά «γκρίζα ζώνη».
• Οι δικαστικές αποφάσεις αποτελούν ένα από τα αυξημένα δημοσιονομικά ρίσκα. «Μόνο το δημοσιονομικό κόστος για τα δώρα του Δημοσίου φτάνει τα 2,4 δισ. ευρώ ή το 1,3% του ΑΕΠ».
• Η ψηφισμένη μείωση του αφορολόγητου ορίου πρέπει να εφαρμοστεί κανονικά από το 2020.
• Διαπιστώνεται αύξηση των προσλήψεων εποχικών υπαλλήλων κατά 50% την τελευταία διετία ιδίως σε ΝΠΙΔ ενώ το 2018 σημειώθηκε υπέρβαση του ορίου προσλήψεων συνολικά κατά 1.075 άτομα. Οι συμβασιούχοι από 59.731 στο τέλος του 2017 έφτασαν τους 64.911 στο τέλος του 2018.
• Η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για οφειλές προς την Εφορία «απαιτεί περαιτέρω τεχνική ανάλυση και εξέταση». 5,6 δισ. είναι ο εισπρακτικός στόχος από τα ληξιπρόθεσμα το 2019.
• Καταγράφηκε «απότομη αύξηση» στο πλήθος των μονοπρόσωπων νοικοκυριών, η οποία οδήγησε σε αύξηση του κοινωνικού μερίσματος στα 782 εκατ. ευρώ από 710 εκατ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί αρχικά.
Σε ότι αφορά τη νέα γενιά των προαπαιτούμενων που καλείται η Αθήνα να υλοποιήσει ως τον Ιούνιο του 2019 είναι :
1. Αντικειμενικές- ΕΝΦΙΑ: Η έκθεση λαμβάνει ως δεδομένη τη νέα αύξηση των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα για την εξίσωση τους με τις εμπορικές τιμές. Οι διεργασίες από το υπουργείο Οικονομικών για τη νέα αναπροσαρμογή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
2. Ληξιπρόθεσμα χρέη: Η ελληνική πλευρά καλείται στο Eurogoup της 11ης Μαρτίου να προτείνει νέο σχέδιο αντιμετώπισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η Κομισιόν διαπιστώνει σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης των εν λόγω οφειλών, ενώ προστίθενται νέες.
Τούτο έχει ως αποτέλεσμα ο δείκτης των καθαρών οφειλών να παραμένει καρφωμένος στο ποσό των 1,4 δισ. ευρώ ( Δεκέμβριος 2018).
3. Επιδόματα: Η κυβέρνηση καλείται να ολοκληρώσει τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση δίνοντας έμφαση στα αναπηρικά επιδόματα.
4. Κτηματολόγιο. Μέσα στο καλοκαίρι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η χάραξη όλων των δασικών χαρτών που απομένουν.
5. Υπερταμείο: Η αξιολόγηση ή η αντικατάσταση των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΚΟ να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2019.
6. Δημόσια Διοίκηση: Οι ελληνικές αρχές έχουν ζητήσει τεχνική βοήθεια και η διαδικασία τοποθετήσεων νέων γενικών γραμματέων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2019.
7. Ιδιωτικοποιήσεις: Ολοκλήρωση των διαδικασιών για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ και της Μαρίνας Αλίμου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης θα αναλάβουν να προετοιμάσουν την «ατζέντα» του κρίσιμου Eurogroup της 11ης Μαρτίου όπου θα ληφθεί η απόφαση για τα κέρδη ύψους 970 εκατ. ευρώ του ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα.
Για να κατοχυρώσει η ελληνική πλευρά αυτά τα κέρδη θα πρέπει το οικονομικό επιτελείο να αποδυθεί σε μία κούρσα για να κλείσει τις κομβικές μεταρρυθμίσεις μέχρι το «παρά ένα» της συνεδρίασης (8 Μαρτίου).
Διαφορετικά αν επαναπαυτεί στα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης η κατάθεση των χρημάτων στον ειδικό λογαριασμό που έχει ανοιχτεί στην τράπεζα της Ελλάδος θα γίνει με μεγάλη καθυστέρηση.
Το κείμενο της Κομισιόν βρίθει από «καμπανάκια» για τις αυξημένες προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων, τα δημοσιονομικά ρίσκα από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά αλλά και για την υπερφορολόγηση στην Ελλάδα υποστηρίζοντας ότι η χώρα γίνεται όλο και πιο αφιλόξενη για επενδύσεις.
Το περίεργο, βέβαια, είναι ότι την περίοδο των μνημονίων ήταν αυτή που μαζί με το ΔΝΤ συμφωνούσε για την αύξηση των φορολογικών συντελεστών ώστε να μειωθούν τα ελλείμματα στον προϋπολογισμό.
Γι’ αυτό άλλωστε στην καρδιά των μνημονιακών χρόνων (περίοδος 2015-2017) τα εισοδήματα των αυτοαπασχολούμενων μειώθηκαν κατά 27%.
Παρά ταύτα στη 2η μεταμνημονιακή έκθεση υποστηρίζει ότι η φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων παραμένει υψηλή καθώς μόνο το ετήσιο «χαράτσι» με το τέλος επιτηδεύματος, που ανέρχεται σε 1.000 ευρώ για τις εταιρείες και 650 ευρώ για τους αυτοαπασχολούμενους, βρίσκεται μέσα στο καλάθι των επιβαρυντικών μέτρων που έχουν μεγάλη σημασία για τις παραγωγικές επενδύσεις. Βέβαια η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει (εξαγγελία Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη) τη μείωση των φορολογικών συντελεστών από το 29% στο 25%, με ρυθμό 1% τον χρόνο, αρχής γενομένης από φέτος.
Στην ίδια έκθεση τονίζεται ότι η μέση φορολογική επιβάρυνση για την εργασία είναι υψηλή. Το 2016 η χώρα είχε έμμεσο φορολογικό συντελεστή για την απασχόληση ο οποίος έφτανε στο 41%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. ο οποίος ήταν στο 36%. Η αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών επηρέασε και τους αυτοαπασχολούμενους.
Ενδιαφέρον σημείο της είναι το έλλειμμα στον ΦΠΑ (η διαφορά μεταξύ των προσδοκώμενων και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ) που ανήλθε το 2016 στα 5,9 δισ. ευρώ, παρά τα capital controls, από 5,35 δισ. που ήταν το 2015 και 4,6 δισ. ευρώ το 2014. Συνολικά στην Ε.Ε. τα διαφυγόντα έσοδα περιορίστηκαν στα 147,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση των χωρών της Ε.Ε. με το μεγαλύτερο έλλειμμα ΦΠΑ μετά τη Ρουμανία που κρατά τα σκήπτρα.
Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση:
• Δαπάνες 650 εκατ. ευρώ (αντιστοιχούν στο 0,3% του ΑΕΠ), που έχουν μεταφερθεί στον προϋπολογισμό του 2019 και αφορούν πληρωμές του 2018, έχουν κινητοποιήσει το «ραντάρ» των θεσμών, διότι πρόκειται για καθαρά «γκρίζα ζώνη».
• Οι δικαστικές αποφάσεις αποτελούν ένα από τα αυξημένα δημοσιονομικά ρίσκα. «Μόνο το δημοσιονομικό κόστος για τα δώρα του Δημοσίου φτάνει τα 2,4 δισ. ευρώ ή το 1,3% του ΑΕΠ».
• Η ψηφισμένη μείωση του αφορολόγητου ορίου πρέπει να εφαρμοστεί κανονικά από το 2020.
• Διαπιστώνεται αύξηση των προσλήψεων εποχικών υπαλλήλων κατά 50% την τελευταία διετία ιδίως σε ΝΠΙΔ ενώ το 2018 σημειώθηκε υπέρβαση του ορίου προσλήψεων συνολικά κατά 1.075 άτομα. Οι συμβασιούχοι από 59.731 στο τέλος του 2017 έφτασαν τους 64.911 στο τέλος του 2018.
• Η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για οφειλές προς την Εφορία «απαιτεί περαιτέρω τεχνική ανάλυση και εξέταση». 5,6 δισ. είναι ο εισπρακτικός στόχος από τα ληξιπρόθεσμα το 2019.
• Καταγράφηκε «απότομη αύξηση» στο πλήθος των μονοπρόσωπων νοικοκυριών, η οποία οδήγησε σε αύξηση του κοινωνικού μερίσματος στα 782 εκατ. ευρώ από 710 εκατ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί αρχικά.
Σε ότι αφορά τη νέα γενιά των προαπαιτούμενων που καλείται η Αθήνα να υλοποιήσει ως τον Ιούνιο του 2019 είναι :
1. Αντικειμενικές- ΕΝΦΙΑ: Η έκθεση λαμβάνει ως δεδομένη τη νέα αύξηση των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα για την εξίσωση τους με τις εμπορικές τιμές. Οι διεργασίες από το υπουργείο Οικονομικών για τη νέα αναπροσαρμογή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
2. Ληξιπρόθεσμα χρέη: Η ελληνική πλευρά καλείται στο Eurogoup της 11ης Μαρτίου να προτείνει νέο σχέδιο αντιμετώπισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η Κομισιόν διαπιστώνει σημαντική επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης των εν λόγω οφειλών, ενώ προστίθενται νέες.
Τούτο έχει ως αποτέλεσμα ο δείκτης των καθαρών οφειλών να παραμένει καρφωμένος στο ποσό των 1,4 δισ. ευρώ ( Δεκέμβριος 2018).
3. Επιδόματα: Η κυβέρνηση καλείται να ολοκληρώσει τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση δίνοντας έμφαση στα αναπηρικά επιδόματα.
4. Κτηματολόγιο. Μέσα στο καλοκαίρι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η χάραξη όλων των δασικών χαρτών που απομένουν.
5. Υπερταμείο: Η αξιολόγηση ή η αντικατάσταση των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΚΟ να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2019.
6. Δημόσια Διοίκηση: Οι ελληνικές αρχές έχουν ζητήσει τεχνική βοήθεια και η διαδικασία τοποθετήσεων νέων γενικών γραμματέων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2019.
7. Ιδιωτικοποιήσεις: Ολοκλήρωση των διαδικασιών για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ και της Μαρίνας Αλίμου.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών