Τελευταία Νέα
Οικονομία

Εύσημα και προειδοποιήσεις από Regling (ESM) - Να κλείσει το κεφάλαιο των συντάξεων που εκκρεμούν - Σταϊκούρας: Έχουμε μαξιλάρι 37,8 δισ.

Εύσημα και προειδοποιήσεις από Regling (ESM) - Να κλείσει το κεφάλαιο των συντάξεων που εκκρεμούν - Σταϊκούρας: Έχουμε μαξιλάρι 37,8 δισ.
Regling (ESM): Στη σωστή κατεύθυνση τα μέτρα της κυβέρνησης
Να κλείσει το κεφάλαιο των συντάξεων που εκκρεμούν ώστε να περιοριστεί περισσότερο το εύρος των ληξιπρόθεσμων χρεών,  ζήτησε ο  επικεφαλής του ESM, K. Regling από την κυβέρνηση, ο οποίος προανήγγειλε την επιτυχή ολοκλήρωση της 7ης μετα-μνημονιακής αξιολόγησης.
Ο κ. Regling σε δηλώσεις του μετά την συνάντησή του με τον υπουργό Οικονομικών Χ. Σταϊκούρας, αφού χαιρέτισε το πακέτο των  μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χθες 13/9 στη Θεσσαλονίκη, τόνισε με νόημα, ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού όπως είπε πρόκειται για παρεμβάσεις, προσωρινού χαρακτήρα και όχι μόνιμες.
Στης δηλώσεις του ο επικεφαλής του ESM αναφέρθηκε και στις γεωπολιτικές εντάσεις, βάζοντας στο κάδρο και άλλες δύο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, το μεταναστευτικό και φυσικά την πανδημική κρίση «είναι αυτοί οι λόγου που οδήγησαν κρατικό προϋπολογισμό σε πρωτογενές έλλειμμα, αντί για πρωτογενές πλεόνασμα.
Στην τοποθέτησή του, ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε στις κινήσεις που έχει προχωρήσει η κυβέρνηση για να στηρίξει την οικονομία, που η συνολική τους αξία αναμένεται να φτάσει ή και να υπερβεί τα 24 δισ. ευρώ.
Παράλληλα ο κ. Σταϊκούρας τόνισε πως ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, που η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση, ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ένα εξωγενές σοκ, που εξακολουθεί να θέτει την παγκόσμια οικονομία υπό έντονη πίεση, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι ευρωπαϊκές οικονομίες να συρρικνώνονται, με πρωτόγνωρους ρυθμούς.
Αναπόφευκτα, το ίδιο συμβαίνει και με την ελληνική οικονομία.
Οικονομία που παρά το γεγονός ότι βρισκόταν στην έξοδο από μία 10ετή διαδρομή σε δύσκολο τούνελ, επιδεικνύει αξιοσημείωτες αντοχές.
Συγκεκριμένα, με βάση τα προσωρινά διαθέσιμα στοιχεία, το 1ο εξάμηνο του έτους, η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 7,9%, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος συρρίκνωσης στην ευρωζώνη ήταν 9,0%, και ειδικότερα στην Πορτογαλία 9,3%, στην Ιταλία 11,7%, στη Γαλλία 12,3% και στην Ισπανία 13,1%.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της έγκαιρης λήψης από την Κυβέρνηση ενός συνεκτικού πλέγματος στοχευμένων μέτρων και παρεμβάσεων, αξιοποιώντας την υφιστάμενη δημοσιονομική ευελιξία.
Κάτι που αναγνωρίστηκε και στο Eurogroup του περασμένου Ιουνίου, όταν έγινε αναφορά «στην ταχεία και αποφασιστική αντίδραση της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των οικονομικών συνεπειών της».
Υλοποιήσαμε δημοσιονομικά και μη μέτρα, για να προστατεύσουμε την ανθρώπινη ζωή και τη δημόσια υγεία, και να στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες που προκύπτουν σε κάθε φάση της παρούσας δοκιμασίας.
Μέτρα που η συνολική τους αξία αναμένεται να φτάσει ή και να υπερβεί τα 24 δισ. ευρώ.
Και στα οποία περιλαμβάνονται όσα ανακοίνωσε προχθές ο Πρωθυπουργός, για να προστατευθεί η απασχόληση, να ενισχυθεί η παραγωγική δραστηριότητα και να στηριχθεί το εισόδημα των πιο αδύναμων.
Διατηρώντας όμως πάντα, εφεδρείες, για ένα μέλλον που παραμένει αβέβαιο και ρευστό.
Και όλα αυτά χρηματοδοτούνται μέσα από την συνετή και νοικοκυρεμένη διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων της χώρας.
Ταμειακά διαθέσιμα που έχουν ενισχυθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο, μέσα από 6 επιτυχημένες εκδόσεις χρέους, συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ.
Με αποκορύφωμα την πιο πρόσφατη έκδοση 10ετούς ομολόγου, με το χαμηλότερο – ιστορικά – κόστος δανεισμού της χώρας.
Ταμειακά διαθέσιμα, σήμερα ύψους 37,8 δισ., που αναμένεται να τονωθούν περαιτέρω, με την αξιοποίηση των υφιστάμενων ευρωπαϊκών χρηματοοικονομικών εργαλείων.
Ενισχύοντας, ουσιαστικά, το «οπλοστάσιο» της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα όμως, μέσα στην κρίση, το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στην υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών.
Ενδεικτικά, τους τελευταίους 6 μήνες:
-Ψηφίστηκε, και υλοποιείται με επιτυχία, πρόγραμμα στήριξης δανειοληπτών που επλήγησαν από την κρίση του κορονοϊού.
 -Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση ενός ολιστικού, κοινωνικά ευαίσθητου και εθνικά αναπτυξιακού πλαισίου αντιμετώπισης του υψηλού ιδιωτικού χρέους, παρέχοντας μια πραγματική «δεύτερη ευκαιρία» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
-Αναβαθμίστηκε και εκσυγχρονίστηκε το θεσμικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την κεφαλαιαγορά.
-Θεσπίστηκε το πλαίσιο των μικρο-χρηματοδοτήσεων.
-Προωθήθηκε το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, όπου αυτό ήταν εφικτό, όπως είναι το έργο στο Ελληνικό, η Μαρίνα Αλίμου και η αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων.
-Δρομολογήθηκαν σχέδια ενίσχυσης της βιωσιμότητας εταιρειών, όπως είναι η ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η ΕΑΒ και η ΛΑΡΚΟ.
Συνεπώς, αξιοποιήσαμε το χρόνο για να επιταχύνουμε μεταρρυθμίσεις, στοχεύοντας στην ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Όμως δεν εθελοτυφλούμε, ούτε πανηγυρίζουμε.
Γνωρίζουμε ότι οι εθνικές, κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις είναι μπροστά μας.
Βρισκόμαστε σε μια γεωπολιτικά ευαίσθητη και ενδιαφέρουσα περιοχή του πλανήτη.
Σε ένα – στενότερο και ευρύτερο – εξωτερικό περιβάλλον με αβεβαιότητες, εντάσεις και δυνητικούς κινδύνους, που αφορούν βεβαίως, ολόκληρη την Ευρώπη.
Εργαζόμαστε συνετά και μεθοδικά, με αυτοπεποίθηση και δημιουργική λογική, για να υπερβούμε τις δυσκολίες.
Να θωρακίσουμε την άμυνα της χώρας.
Να διαχειριστούμε επιτυχώς την υγειονομική κρίση, τις μετακινήσεις πληθυσμών, τις γεωπολιτικές αναταράξεις, την επιστροφή των οικονομιών μας στα προ κρίσης επίπεδα, το ταχύτερο δυνατόν.
Να αξιοποιήσουμε, με σύνεση όμως, τη δημοσιονομική ευελιξία που θα υπάρξει και για το έτος 2021.
Και φυσικά να κάνουμε τη βέλτιστη χρήση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, με την υλοποίηση του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου μας.
Ενός Σχεδίου που θα αποτελέσει το εφαλτήριο για τον αναπροσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό πρότυπο, ώστε να επιτύχουμε υψηλή, βιώσιμη, έξυπνη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη.
Αυτά όμως τα προβλήματα απαιτούν ευρύτερες ευρωπαϊκές απαντήσεις.
Απαιτούν ισχυρή αλληλεγγύη μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και των εταίρων.
Και ζητώ, και από αυτή τη θέση, την επίδειξη έμπρακτης και αταλάντευτης αλληλεγγύης των εταίρων μας στα προαναφερθέντα ζητήματα, που έχουν και έντονη ευρωπαϊκή διάσταση.
Είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξος ότι, όλοι μαζί, θα καταφέρουμε να αναδείξουμε την Ευρώπη ως δύναμη ειρήνης, δημοκρατίας, ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Κλείνοντας, θέλω να εκφράσω, και πάλι, τις ευχαριστίες μου προς τον κ. Klaus Regling, για τη δημιουργική συνεργασία μας.

Αναλυτικά οι δηλώσεις του κ. Regling

Σας ευχαριστώ πολύ για εσάς και τους συναδέλφους σας για τη θερμή υποδοχή σας στο υπουργείο σήμερα.
Το τελευταίο μου ταξίδι πριν από το Covid-19 σταμάτησε τα πάντα στην Αθήνα στις αρχές Μαρτίου. Είχαμε μια πολύ καλή συνάντηση τότε. Το πρώτο μου ταξίδι από τότε είναι πάλι στην Αθήνα, εκτός από το σύντομο ταξίδι στο Βερολίνο όπου και οι δύο παρακολουθήσαμε την Eurogroup το άτυπο Ecofin την Παρασκευή.
Mε περίπου 200 δισεκατομμύρια ευρώ σε δάνεια σε εκκρεμότητα στην Ελλάδα, ο ESM είναι μακράν ο μεγαλύτερος πιστωτής της Ελλάδας. Ορισμένα από αυτά τα δάνεια ανέρχονται έως το 2070 και όλα έχουν πολύ χαμηλά επιτόκια.
Χάρη σε αυτούς τους ευνοϊκούς όρους δανεισμού, η Ελλάδα εξοικονόμησε περισσότερα από 14 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο στον προϋπολογισμό της το 2019. Και θα υπάρξουν συγκρίσιμες εξοικονομήσεις για πολλά χρόνια ακόμη.
Αυτά είναι χρήματα που διαθέτει η ελληνική κυβέρνηση.
Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους θεωρώ τον μακροπρόθεσμο συνεργάτη του ESM Ελλάδας.
Έχουμε ένα πραγματικό ενδιαφέρον για την καλή οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Ελλάδας καθώς έχουμε επενδύσει αρκετά ποσά.
Η επιτυχία της Ελλάδας είναι η επιτυχία μας.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ποιότητα του διαλόγου μας μαζί σας, Υπουργέ, είναι τόσο σημαντική.
Όταν λέω μακροπρόθεσμο συνεργάτη αυτό προφανώς σημαίνει επίσης ότι είμαστε δίπλα στην Ελλάδα σε δύσκολους καιρούς.
Όπως όλες οι άλλες χώρες, η Ελλάδα έχει πληγεί από την πανδημία Covid-19.
Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα αξίζει τον έπαινο για τον αποτελεσματικό και αποφασιστικό τρόπο περιορισμού της μετάδοσης, την μέχρι τώρα επιτυχία της στον περιορισμό της απώλειας ζωής και της οικονομικής της ανταπόκρισης.
Σωστά αναφέρατε τα θετικά σχόλια στη δήλωση της Ευρωομάδας σε αυτό το πλαίσιο.
Αλλά φυσικά, η οικονομία της Ελλάδας πάσχει επίσης από τις συνέπειες της πανδημίας, όπως συμβαίνει και με όλες τις άλλες οικονομίες.
Γνωρίζω επίσης καλά ότι η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με άλλες σημαντικές προκλήσεις:
Η μία είναι η κατάσταση των προσφύγων, ειδικά μετά την πυρκαγιά στο στρατόπεδο προσφύγων της Μόρια στη Λέσβο.
Ένα άλλο είναι οι γεωπολιτικές εντάσεις.
Όταν κοιτάζουμε την Ελλάδα, λαμβάνουμε υπόψη αυτές τις προκλήσεις, ακόμη και αν δεν εμπλέκονται άμεσα στον ESM.
Επιτρέψτε μου να στραφώ σε μερικά σημεία άμεσου ενδιαφέροντος για τον ESM.
Θέλω να δώσω πίστωση στις σημαντικές προσπάθειες που καταβλήθηκαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για την υλοποίηση των δεσμεύσεων που ακολουθούν το πρόγραμμα.
Η επικείμενη 7η έκθεση μετά το πρόγραμμα θα το επιβεβαιώσει.
Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με τις βελτιώσεις για το επιχειρηματικό περιβάλλον, για παράδειγμα, καθώς και την πρόοδο στον επενδυτικό προϋπολογισμό και στην ψηφιακή κυβέρνηση.
Χαιρετίζουμε επίσης τα αποφασιστικά βήματα για το νέο πλαίσιο αφερεγγυότητας.
Ωστόσο, υπάρχουν επίσης ορισμένοι τομείς που μας απασχολούν.
Για παράδειγμα, οι περαιτέρω καθυστερήσεις στην εκκαθάριση καθυστερούμενων είναι ανησυχητικές.
Ανησυχούμε ιδιαίτερα για τη σταθερή αύξηση των καθυστερούμενων συντάξεων.
Εάν συνεχιστεί η τάση, η δέσμευση για πλήρη εκκαθάριση των καθυστερούμενων συντάξεων έως τα μέσα του 2021 ενδέχεται να μην ικανοποιηθεί.
Κοιτώντας μπροστά, η Ελλάδα θα πρέπει να επικεντρωθεί σε διαρθρωτικές, φιλικές προς την ανάπτυξη πρωτοβουλίες με ιδιαίτερο βάρος στην ενίσχυση της θεσμικής ποιότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις δεν πρέπει να στοχεύουν βραχυπρόθεσμα κέρδη.
Αντ 'αυτού, πρέπει να στοχεύουν στην ενίσχυση του μακροπρόθεσμου δυναμικού της Ελλάδας και στην παροχή κινήτρων για εγχώριες και ξένες επενδύσεις.
Τώρα δεν είναι η ώρα να αναλύσουμε τις λεπτομέρειες του πώς να εγγυηθούμε τη μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους.
Με το Covid-19, το ζήτημα της μετανάστευσης και τις γεωπολιτικές εντάσεις, καταλαβαίνουμε τους λόγους για τους οποίους η ελληνική πρωτογενής ισορροπία έχει μειωθεί σε έλλειμμα.
Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή θα απαιτηθούν δημοσιονομικές προσπάθειες.
Όσον αφορά το επόμενο έτος, βρίσκουμε τα πρόσφατα ανακοινωθέντα μέτρα μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και του φόρου αλληλεγγύης προς τη σωστή κατεύθυνση και η προσωρινή φύση τους είναι η σωστή προσέγγιση. Αυτά τα μέτρα στοχεύουν στη μείωση της υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης σύμφωνα με τις προηγούμενες συστάσεις μας. Εάν είναι καλά σχεδιασμένα, θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ανάπτυξη και να υποστηρίξουν την ανάκαμψη του επόμενου έτους.
Θα σταματήσω εδώ.
Επιτρέψτε μου να σας ευχαριστήσω πάλι, αγαπητέ Υπουργέ, αγαπητέ Χρήστο, για τη θερμή υποδοχή σας και για την ενεργό επικοινωνία σας μαζί μας και ανυπομονώ να είμαι ο συνεργάτης σας στο μέλλον.

Συνάντηση Ζαββού - Regling: Ενδιάμεσοι οι τράπεζες για το Ταμείo Ανάκαμψης

Νωρίτερα σήμερα 14/9 ο κ. Regling είχε συναντηση με τον υφυπουργό Οικονομικών αρμόδιο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα κ. Γιώργο Ζαββό, όπου στο επίκεντρο βρέθηκε η πορεία του τραπεζικού συστήματος.
Αναλυτικότερα Να παίξουν το ρόλο του ενδιάμεσου οι τράπεζες προκειμένου να φθάσουν στην πραγματική οικονομία τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το παραπάνω αποτέλεσε ένα από τα θέματα που συζήτησαν μεταξύ άλλων στην κοινή συνάντησή του Εκτελεστικού Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), κ. Klaus Regling. και ο υφυπουργός Οικονομικών αρμόδιου για το χρηματοπιστωτικό σύστημα κ. Γιώργος Ζαββός
Οι τράπεζες θα είναι σε θέση με μονοψήφια NPEs να χρηματοδοτήσουν την Ελληνική Οικονομία αλλά και να συμμετέχουν αποφασιστικά στο σχεδιασμό της κυβέρνησης και των θεσμών που θα φέρει τα κονδύλια του Recovery Fund στην πραγματική οικονομία.
Το θέμα της συζήτησης κινήθηκε στα ζητήματα του τραπεζικού συστήματος και στην πρόοδο όσον αφορά τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω του προγράμματος «Ηρακλής».Συζητήθηκαν ακόμη οι προοπτικές που αναδεικνύονται από την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν σχετικά οι ελληνικές τράπεζες, ιδιαίτερα μέσω της μετάβασης στην πράσινη και την ψηφιακή οικονομία. Τέλος, τονίστηκε η ανάγκη ολοκλήρωσης της Τραπεζικής Ένωσης και της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κεφαλαιαγορών.
Οι αξιωματούχοι μίλησαν για την καλή κατάσταση των ελληνικών τραπεζών όπως αυτή κατεγράφη στο τες ευαισθησίας αλλά και για τη μεγάλη και ισχυρή επιτυχία του Ηρακλή που θα επιτρέψει τον άθλο της ουσιαστικής μέιωσης των κόκκινων δανείων.
Ο κίνδυνος του αναβαλλόμενου φόρου απομακρύνεται μέσα από το hivedown των τραπεζών ενώ ενδέχεται να δοθεί αν χρειαστεί παράταση στη λειτουργία του APS.
Οι δύο άνδρες αναφέρθηκαν σε όλα αυτά που ενισχύουν την κατάσταση της χρηματοδότησης ιδιωτών και επιχειρήσεων μέσα από το θεσμικό πλαίσιο που ενίσχυσε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, τις μικροπιστώσεις την ενίσχυση της νομοθεσίας για το ξέπλυμα.
Oι δύο αξιωματούχοι επίσης συζήτησαν για θέματα που αφορούν την Ένωση των Κεφαλαιαγορών project το οποίο πρέπει να τρέξει γρήγορα στην Ευρώπη ενισχύοντας τη ροή κεφαλαίων προς την πραγματική οικονομία ιδιαίτερα τώρα που η Βρετανία τέθηκε εκτός Ένωσης.
Το ζήτημα αυτό είναι κάτι που απασχολεί όλα τα ευρωπαϊκά φόρα και σε ότι αφορά τη χώρα μας καταβάλλονται σημαντικές προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ο κ. Regling χαιρέτισε τις πρωτοβουλίες της ελληνικής Κυβέρνησης και τόνισε την υποστήριξη του ESM στις προσπάθειες της Ελλάδας για τις μεταρρυθμίσεις στο χρηματοπιστωτικό τομέα. Οι δύο άνδρες εξήραν την εξαιρετική συνεργασία των δύο πλευρών.
Ο κ. Ζαββός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα αναγνωρίζει τη συμβολή του ESM στην ενίσχυση της Ευρωζώνης.

Σταϊκούρας (ΥΠΟΙΚ): Μέτρα 24 δισ. για ενίσχυση δημόσιας υγείας και οικονομίας - Οι κινήσεις της κυβέρνησης σε ΕΑΒ, Ναυπηγεία - Μεταβιβάζεται η ΕΛΒΟ

Μέτρα ύψους 24 δισ. ευρώ έλαβε αλλά και θα λάβει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα για την ενδυνάμωση του συστήματος δημόσιας υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης και την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα δήλωσε νωρίτερα σήμερα 14/9 , από βήματος της Βουλής, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, προαναγγέλλοντας κινήσεις σε Ναυπηγεία και ΕΑΒ, αλλά και τη μεταβίβαση της ΕΛΒΟ.
«Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, ελήφθησαν μέτρα και ενεργοποιήθηκαν εργαλεία, με στόχο την ενδυνάμωση του συστήματος δημόσιας υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.
Η συνολική αξία αυτών των 61 πλέον μέτρων και εργαλείων, σε πλήρη έκταση, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί ή και θα υπερβεί τα 24 δισ. ευρώ».
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, κάποια από αυτά τα μέτρα περιλαμβάνονται και στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου, καθώς και σε τροπολογίες αυτού.
Συγκεκριμένα:
-Επεκτείνεται το μέτρο της υποχρεωτικής μείωσης μισθώματος σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, κατά 40% για τον μήνα Σεπτέμβριο.
-Διαμορφώνεται πλαίσιο προαιρετικής μείωσης μισθώματος, κατά τουλάχιστον 30%, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο, με την προϋπόθεση συμφωνίας μεταξύ του εκμισθωτή και του μισθωτή.
-Επεκτείνεται το μέτρο στήριξης των εκμισθωτών που δεν εισέπραξαν μισθώματα, προκειμένου να περιλαμβάνουν, εκτός από την κατ’ επιταγή νόμου μείωση, και προαιρετική μείωση μισθώματος.
-Επεκτείνεται η χρονική διάρκεια και διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του Μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, προκειμένου να ενταχθούν περισσότεροι εργαζόμενοι στο μέτρο.
-Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία προβλέπεται η χορήγηση έκτακτης εφάπαξ, αφορολόγητης και ακατάσχετης ενίσχυσης, με τη μορφή επιδόματος, στους πληγέντες από τη φυσική καταστροφή στην Εύβοια.
Και όλα αυτά χρηματοδοτούνται μέσα από την συνετή και νοικοκυρεμένη διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων της χώρας, ύψους, σήμερα, 38,7 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα όμως, μέσα στην κρίση, ως Υπουργείο Οικονομικών, προχωρήσαμε στην υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών.
Ενδεικτικά, τους τελευταίους 6 μήνες:
-Ψηφίστηκε, και υλοποιείται με επιτυχία, πρόγραμμα στήριξης δανειοληπτών που επλήγησαν από την κρίση του κορωνοϊού.
-Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση ενός ολιστικού, κοινωνικά ευαίσθητου και εθνικά αναπτυξιακού πλαισίου αντιμετώπισης του υψηλού ιδιωτικού χρέους, παρέχοντας μια πραγματική «δεύτερη ευκαιρία» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
-Αναβαθμίστηκε και εκσυγχρονίστηκε το θεσμικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την κεφαλαιαγορά.
-Θεσπίστηκε το πλαίσιο των μικρο-χρηματοδοτήσεων.
-Προωθήθηκε το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, όπου αυτό ήταν εφικτό, όπως είναι το έργο στο Ελληνικό, η Μαρίνα Αλίμου και η αξιοποίηση τριών περιφερειακών λιμένων.
-Δρομολογήθηκαν σχέδια ενίσχυσης της βιωσιμότητας εταιρειών, όπως είναι η ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η ΕΑΒ και η ΛΑΡΚΟ.

Για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)

Σε σχέση με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) αναφέρθηκε σε πληθώρα πρωτοβουλιών:
Προώθησε νομοθετική ρύθμιση για την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μερίμνησε για την άμεση στήριξη της εταιρείας με εξειδικευμένο και κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, διασφαλίζοντας συνάμα το διαφανές και αξιοκρατικό των προσλήψεων μέσω του ΑΣΕΠ.
Σταμάτησε την αιμορραγία σε ανθρώπινο δυναμικό μέσω της κινητικότητας, εμπεδώνοντας και προωθώντας το αίσθημα της εργασιακής σταθερότητας.
Ανέλαβε νομοθετική πρωτοβουλία για την εξαίρεση της ΕΑΒ από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, απεμπλέκοντας έτσι καταβολές και διαδικασίες εισροής κεφαλαίων στην εταιρεία.
Ξεμπέρδεψε το «κουβάρι» των εισπράξεων, επιδιώκοντας η επιχείρηση να πατάει «στα δικά της πόδια» και να μην εξαρτάται από αλλεπάλληλα αιτήματα αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, πρακτική στην οποία είχε εθιστεί τα προηγούμενα χρόνια.
Έδωσε την απαραίτητη πίστωση χρόνου στην εταιρεία, ώστε να διευθετήσει τελωνειακές της εκκρεμότητες.
Ξεκαθάρισε χρονίζοντα ζητήματα φορολογικής μεταχείρισης από πλευράς ΦΠΑ, αναφορικά με τα υλικά τα οποία παραδίδονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ από εγχώριες υπο-κατασκευάστριες εταιρίες, προκειμένου να ενσωματωθούν στα αεροσκάφη.
Όρισε εσωτερικό ελεγκτή, ώστε τα ευρήματά του να αποτελέσουν το εφαλτήριο διορθώσεων και παρεμβάσεων προς την κατεύθυνση της απαρέγκλιτης τήρησης της νομιμότητας και της διασφάλισης, πρωτίστως, της διαχειριστικής διαφάνειας.
Επέβαλε την εφαρμογή του αυτονόητου, δηλαδή ο προϋπολογισμός της ΕΑΒ να μην κουβαλά τις αδυναμίες των προηγούμενων ετών, και οι προβλεπόμενες δαπάνες να είναι εντός νόμιμου πλαισίου.
Θέσπισε τη χορήγηση, σε μηνιαία βάση, επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για εργαζόμενους στην ΕΑΒ. Σημειωτέον ότι μέχρι πρότινος, το εν λόγω επίδομα καταβαλλόταν ισοπεδωτικά, και εκτός νόμου.
Αναγνώρισε την ανάγκη η Ελλάδα, δια μέσου της ΕΑΒ, να καταστεί παραγωγός και πωλητής σύγχρονων, ψηφιακών εναέριων προϊόντων, αξιοποιώντας το υψηλής τεχνογνωσίας ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας. Προς τούτο συγκροτήσαμε ομάδα εργασίας – χωρίς αμοιβή – από Πανεπιστημιακούς, ειδικούς σε θέματα έρευνας και ανάπτυξης, καινοτομίας και οικονομικών για τη δημιουργία προϊόντων υψηλής τεχνολογίας. Μέχρι σήμερα, έχουν μελετηθεί και σχεδιαστεί τρία τέτοια προϊόντα, είπε.

Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Παρατάθηκε η διάρκεια της ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η οποία βρισκόταν κοντά στη λήξη της, και λόγω της πανδημίας κατέστη δυσχερής η πρόοδος των εργασιών της. Δρομολογήθηκαν ή δρομολογούνται η παραχώρηση δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου έναντι ανταλλάγματος σε τιμές αγοράς, οι ανταλλαγές ακινήτων για την καλύτερη αξιοποίηση των ακινήτων του ναυπηγείου, η διευθέτηση τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών απαραίτητων για τη λειτουργία του μελλοντικού ναυπηγείου, η πρόοδος προς την κατεύθυνση ολοκλήρωσης των εκκρεμών αδειοδοτήσεων, η έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών και ο σχεδιασμός της διαδικασίας μεταφοράς της υφιστάμενης δομής φιλοξενίας μεταναστών σε κατάλληλο χώρο, εκτός των Ναυπηγείων.
Με τις παρεμβάσεις αυτές, υποστήριξε ο υπουργός, επιλύονται χρόνια προβλήματα, όπως αυτό της πρόσβασης του Ναυπηγείου στη θάλασσα, στοιχείο που κατά τεκμήριο αυξάνει το ύψος των αναμενόμενων προσφορών στο διαγωνισμό, διευκολύνεται η λειτουργικότητα της επιχείρησης και καθίστανται αξιοποιήσιμες εγκαταστάσεις και κατασκευές που είναι απαραίτητες για τις εργασίες του Ναυπηγείου.
Ναυπηγείο που, μεταξύ άλλων, εξυπηρετεί σήμερα επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού για την εθνική άμυνα.

Για την ΕΛΒΟ

Όσον αφορά την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ο Χρήστος Σταϊκούρας ενημέρωσε τη Βουλή για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχεία της.
Η εξέλιξη αυτή κρίνεται επιτυχής για τους εξής λόγους.
1. Η εταιρεία τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014, ενώ με τη δικαστική απόφαση, με την οποία η ΕΛΒΟ τέθηκε σε αυτό το καθεστώς, κρίθηκε ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία ήταν μηδενικό.
2. Είχαν διενεργηθεί τρεις δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, χωρίς αποτέλεσμα. Ο πρώτος, τον Απρίλιο 2017, ακυρώθηκε, αφού οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους της προκήρυξης. Ο δεύτερος, τον Αύγουστο του 2017, δεν προχώρησε, αφού δεν υπεβλήθησαν προσφορές. Και ο τρίτος, τον Φεβρουάριο 2019, ματαιώθηκε. Συνεπώς, είναι η πρώτη φορά μετά από σχεδόν 7 χρόνια παλινωδιών και ατελέσφορων διαδικασιών, που εμφανίστηκε, νομότυπα, υποψήφιος πλειοδότης.
3. Η εταιρεία έχει παύσει την παραγωγική της λειτουργία από το έτος 2017, με αποτέλεσμα τα περιουσιακά στοιχεία της, λόγω της αχρηστίας, να παρουσιάζουν, με την πάροδο του χρόνου, αύξουσα απαξίωση. Είναι εξάλλου προφανές ότι μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων είναι κατασκευασμένο από υλικά που στις σύγχρονες βιομηχανίες πια δεν ενδείκνυνται.
4. Το Ελληνικό Δημόσιο θα συνέχιζε να καταβάλλει την – εκ του νόμου – ετήσια επιχορήγηση της εταιρείας καθ’ όλη τη διάρκεια της ειδικής εκκαθάρισης, ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ κάθε έτος.
5. Υπήρχε ο κίνδυνος, εάν δεν τελεσφορούσε ο διαγωνισμός, και οι λοιπές εκ του νόμου προβλεπόμενες προσπάθειες εκποίησης, ο εκκαθαριστής τελικά να μεταβίβαζε χωρίς αντάλλαγμα, κατά την κρίση του, σε δημόσιους φορείς ή υπηρεσίες ή σε κοινωφελή ιδρύματα τα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία θα λογίζονταν, μετά από αυτή την εξέλιξη, ως ιδιαιτέρως μικρής αξίας.
6. Ο επενδυτής έχει καταθέσει επιχειρηματικό σχέδιο, που προβλέπει σταδιακή πρόσληψη νέου προσωπικού 600 ατόμων, αναβάθμιση των υπαρχουσών δομών, αγορά νέου σύγχρονου εξοπλισμού, καθώς και επέκταση της δραστηριότητας και σε μη στρατιωτικά οχήματα και νέες στρατιωτικές τεχνολογίες. Κατά τη διάρκεια του επιχειρηματικού σχεδίου εκτιμάται ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει άνω των 25 εκατ. ευρώ από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, η συνολική δε οικονομική επένδυση εκτιμάται περί τα 29 εκατ. ευρώ.
7. Το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να μετέχει στη νέα εταιρεία με ποσοστό μέχρι 21%, καθώς και να εκπροσωπείται στο Διοικητικό Συμβούλιο με ένα σύμβουλο. Έτσι ουσιαστικά, το Ελληνικό Δημόσιο, ασκώντας το δυνητικό δικαίωμα, αποκτά ουσιώδη επιρροή στην εταιρεία.
«Στόχος μας είναι η στροφή της οικονομίας σε ένα νέο, βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο για την Ελλάδα του αύριο.
Μια οικονομία παραγωγική, τεχνολογικά προηγμένη, καινοτόμο, εξωστρεφή, έξυπνη και ανταγωνιστική.
Μία οικονομία με αυτοπεποίθηση» κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης