Τελευταία Νέα
Οικονομία

Πρόταση για πρωτογενές πλεόνασμα 3% ή 5 - 6 δισ ευρώ από το 2023 και για 2 ή 3 έτη επεξεργάζονται για την Ελλάδα

Πρόταση για πρωτογενές πλεόνασμα 3% ή 5 - 6 δισ ευρώ από το 2023 και για 2 ή 3 έτη επεξεργάζονται για την Ελλάδα
Η παρέμβαση του πρώην στελέχους του ΔΝΤ Thomsen ότι θα έρθει κρίση χρέους και μνημόνια για να αντιμετωπιστεί τόσο ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός αλλά και η εκτόξευση του χρέους, δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί ως προειδοποίηση.
Σχετικά Άρθρα

Η πανδημία έφερε μεγάλες ανατροπές στην οικονομική πολιτική της Ελλάδος και μαζί με την δημοσιονομική εκτροπή, την ύφεση στην οικονομία και το δημοσιονομικό έλλειμμα… πάγωσε και η υποχρέωση να διατηρούμε πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2023.
Με βάση την συμφωνία εξόδου από τα μνημόνια που είχε υπογράψει ο ΣΥΡΙΖΑ και στο πλαίσιο διατήρησης της εξυπηρετησιμότητας του ελληνικού χρέους – όχι βιωσιμότητας – η Ελλάδα υποχρεούται να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2023 και εν συνεχεία 2,2% για τα επόμενα 40 έτη.
Το πρωτογενές πλεόνασμα θα έχει στόχο να δημιουργεί ταμείο για την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους.
Το ελληνικό χρέος με όρους κεντρικής διοίκησης ανέρχεται σε 374 δισεκ. με προοπτική στα 380 δισεκ. ευρώ
Τα 374 δισεκ. δομούνται ως εξής

  • 78 δισεκ. ομόλογα εκ των οποίων 65 δισεκ. εσωτερικού
  • 11,8 δισεκ. έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου
  • 248 δισεκ. δάνεια μηχανισμών στήριξης
  • 35 δισεκ. repos

Να σημειωθεί ότι στις υποχρεώσεις της Ελλάδος θα προστεθούν και 13 δισεκ. ευρώ περίπου από δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Εξετάζεται πρόταση για πρωτογενές πλεόνασμα 3% για ορισμένα έτη

Στις Βρυξέλλες και ορισμένοι παράγοντες του ESM του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης και βασικού δανειστή της Ελλάδος, επεξεργάζονται ένα σχέδιο για την επιβολή πρωτογενούς πλεονάσματος 3% στην Ελλάδα από το 2023 και έως το 2025.
Μια τέτοια εξέλιξη αλλάζει τα δεδομένα καθώς ενώ γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα και το 2021 και 2022 δεν υποχρεούται σε διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% - καταγράφηκε ακραίο δημοσιονομικό έλλειμμα για μια χώρα που πρόσφατα βγήκε από τα μνημόνια – οι ευρωπαίοι σχεδιάζουν να επιμηκύνουν την συμφωνία εξόδου από τα μνημόνια.
Με βάση την συμφωνία εξόδου από τα μνημόνια η Ελλάδα από το 2023 και μετά υποχρεούται σε πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Ωστόσο η πρόταση είναι να διατηρηθεί το 3% για την περίοδο 2023 έως και 2025 και από το 2025 και μετά να επανέλθει στο 2,2% ή 2%.

Τι σημαίνουν όλα αυτά;

Το 2023 την εκλογική χρονιά η Ελλάδα θα επιτύχει ρυθμό ανάπτυξης, υποθέτουμε 3% αλλά θα πρέπει να επιτύχει και πρωτογενές πλεόνασμα 3%.
Με το ΑΕΠ με όρους 2021 να διαμορφώνεται στα 172,8 δισεκ. ευρώ ως έτος βάσης και σύγκρισης, 3% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα θα μεταφραζόταν σε 5 με 5,2 δισεκ. το οποίο θα εξυπηρετούσε το δημόσιο χρέος.
Υπολογίζεται ότι η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρεί 5 με 6 δισεκ. πρωτογενές πλεόνασμα.
Επειδή το πλεόνασμα σχετίζεται με το ΑΕΠ, όταν κάποια στιγμή στο μέλλον το ΑΕΠ φθάσει στα 200 δισεκ. το 2,2% που θα είναι τότε το ΑΕΠ θα ισοδυναμεί με 4,4 δισεκ.

Σχέση χρέους κεντρικής διοίκησης προς ΑΕΠ περίπου 216% με 219%

Η σχέση χρέους προς ΑΕΠ με βάση σύγκρισης το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης που θα αυξηθεί ωστόσο από τα 374 δισεκ. πιθανότατα στα 380 δισεκ. ως προς το ΑΕΠ στα 172,8 δισεκ. που εκτιμάται ότι θα είναι το 2021 διαμορφώνει μια δυσμενή σχέση 219%.
Τα χαμηλά επιτόκια λόγω της ΕΚΤ μπορεί να συντηρούν το ελληνικό χρέος… αλλά κάποια στιγμή οι παρεμβάσεις και οι στρεβλώσεις που έχουν προκληθεί από την ΕΚΤ λόγω της χειραγώγησης θα αρχίζουν να αίρονται.
Το φυσιολογικό δεν είναι τα επιτόκια να βρίσκονται στο 0,81% στα 10ετή ελληνικά ομόλογα αλλά στο 2% ή 2,5%, βρίσκονται στο 0,81% επειδή παρεμβαίνει στην δευτερογενή αγορά η ΕΚΤ και αγοράζει και τα ελληνικά ομόλογα μέσω του προγράμματος Πανδημίας.

Η πραγματικότητα είναι ότι το ελληνικό χρέος, δεν είναι βιώσιμο και δεν μπορεί να είναι βιώσιμο όταν μια χώρα χρωστάει 2,1 φορές το ΑΕΠ που παράγει σε ετήσια βάση.
Συν τοις άλλοις οι εκθέσεις βιωσιμότητας DSA μετά το 2032 αναφέρουν ότι το ελληνικό χρέος είναι μη βιώσιμο αν και λόγω επιτοκίων έχουν βελτιωθεί οι προϋποθέσεις εξυπηρέτησης του.
Η παρέμβαση του πρώην στελέχους του ΔΝΤ Thomsen ότι θα έρθει κρίση χρέους και μνημόνια για να αντιμετωπιστεί τόσο ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός αλλά και η εκτόξευση του χρέους, δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί ως προειδοποίηση.
Απηχεί μια λογική ερμηνεία μιας επιδεινωμένης κατάστασης στην οικονομία, που ναι μεν έχει αιτιολόγηση λόγω της πανδημίας του κορωνοιού αλλά δεν μπορεί, τα κεφάλαια που δίδονται ούτε να χαριστούν, ούτε να μετατραπούν σε δάνεια αέναης λήξης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης