Τελευταία Νέα
Οικονομία

Πόροι 2,3 δισ. ευρώ στο νέο ΕΣΠΑ 2021 - 2027 για τη νέα γενιά υποδομών μεταφορών - Ποια έργα πρωταγωνιστούν

Πόροι 2,3 δισ. ευρώ στο νέο ΕΣΠΑ 2021 - 2027 για τη νέα γενιά υποδομών μεταφορών - Ποια έργα πρωταγωνιστούν
Τα μεγάλα έργα που θα υλοποιηθούν με πόρους της νέας Προγραμματικής Περιόδου προετοιμάζουν τη νέα γενιά μεταφορικών υποδομών
Σχετικά Άρθρα

Την κομβική σημασία που αποδίδει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών μεταφορών αναδεικνύει η γενναία χρηματοδότηση, ύψους 2,3 δισ. ευρώ (1,56 δισ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής και 749 εκατ. ευρώ από το ΕΤΠΑ), που αναμένεται να εκταμιευθεί στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Τα μεγάλα έργα που θα υλοποιηθούν με πόρους της νέας Προγραμματικής Περιόδου, προετοιμάζουν τη νέα γενιά μεταφορικών υποδομών και συστημάτων που έχουν ως βασικούς άξονες την ασφάλεια, τη διασυνδεσιμότητα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Σημειώνεται ότι ο δεύτερος γύρος της διαβούλευσης επί του Προγράμματος Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε εξέλιξη από τις 28 Απριλίου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 15 Μαΐου 2021, με στόχο την καταγραφή προτάσεων που θα συμβάλλουν στην εξειδίκευση της στρατηγικής και των προτεινόμενων δράσεων.

Η «πίτα» της χρηματοδότησης

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τη μερίδα του λέοντος θα απορροφήσουν τα οδικά έργα τα οποία προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν με 904 εκατ. ευρώ καθώς και τα έργα αναβάθμισης της αστικής κινητικότητας, τα οποία ακολουθούν κατά πόδας με 781 εκατ. ευρώ.
Σημαντικοί πόροι της τάξης των 382 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν και για σιδηροδρομικά έργα, 113 εκατ. ευρώ για έργα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας-αεροναυτιλίας και 100 εκατ. ευρώ για έργα θαλάσσιων μεταφορικών υποδομών.
Προβλέπεται, επίσης, χρηματοδότηση 33 εκατ. ευρώ για Τεχνική Βοήθεια, με σκοπό την έγκαιρη και άρτια ολοκλήρωση της προετοιμασίας των προς ένταξη έργων από τους δικαιούχους, μέσω της παροχής τεχνικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

Οδικά έργα – 904 εκατ. ευρώ

Τα οδικά έργα εμπίπτουν σε δύο άξονες προτεραιότητας (με 421,4 εκατ. ευρώ και 482,5 εκατ. ευρώ αντίστοιχα) και περιλαμβάνουν τόσο νέες παρεμβάσεις στην ηπειρωτική και τη νησιωτική χώρα όσο και την ολοκλήρωση έργων της προηγούμενης Προγραμματικής Περιόδου.
Μεταξύ άλλων, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη ευφυών συστημάτων οδικών μεταφορών, στις οδικές συνδέσεις διευρωπαϊκών λιμανιών και αεροδρομίων της ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας, στη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας του περιφερειακού οδικού δικτύου και σε παρεμβάσεις παθητικής και ενεργητικής οδικής ασφάλειας εντός και εκτός του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

Αναβάθμιση της αστικής κινητικότητας – 781,3 εκατ. ευρώ

Στον συγκεκριμένο άξονα προτεραιότητας προβλέπονται έργα για την περαιτέρω ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον μέσων αστικής μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με εμβληματικά έργα όπως η κατασκευή της νέας Γραμμής 4 και η αναβάθμιση της υφιστάμενης Γραμμής 1 (σ.σ. γραμμή Πειραιάς-Κηφισιά) του Μετρό της Αθήνας. Προβλέπεται επίσης η ολοκλήρωση της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτροκίνητα οχήματα, ένα έργο που αναμένεται να δώσει «πράσινη» ώθηση στις αστικές μετακινήσεις των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας.

Σιδηροδρομικά έργα – 382 εκατ. ευρώ

Και σε αυτή την περίπτωση, τα έργα διακρίνονται σε δύο άξονες προτεραιότητας (με 228,5 εκατ. ευρώ και 153,7 εκατ. ευρώ). Περιλαμβάνουν σημαντικά έργα όπως την ολοκλήρωση του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας), με την εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας και την προσαρμογή του στο διευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης ERTMS. Προβλέπονται επίσης έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με κατασκευή νέων κλάδων (βλ. ανατολική «σιδηροδρομική Εγνατία») και σιδηροδρομικών συνδέσεων με επιλεγμένα λιμάνια, ΒΙ.ΠΕ. και εμπορευματικά κέντρα της χώρας.

Ασφάλεια ναυσιπλοΐας/αεροναυτιλίας – 113 εκατ. ευρώ

Πρόκειται για παρεμβάσεις που στοχεύουν στην αναβάθμιση των προτύπων ασφαλείας στις θαλάσσιες και εναέριες μεταφορές, τη βελτίωση των συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, την εγκατάσταση μέσων έρευνας και διάσωσης στις θαλάσσιες περιοχές, την προμήθεια σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας κ.α.

Θαλάσσιες μεταφορικές υποδομές – 100 εκατ. ευρώ

Σε αυτόν τον άξονα προτεραιότητας, περιλαμβάνονται έργα αναβάθμισης των υποδομών σε επιλεγμένα λιμάνια, κυρίως εκτός ΔΕΔ-Μ, για τη διασφάλιση της συνδεσιμότητας των νησιών.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις πραγματοποιούνται σε συνέργεια ή συμπληρωματικά ως προς αντίστοιχες των ΠΕΠ, του Ταμείου Ανάκαμψης και του Connecting Europe Facility II.

Φίλιππος Παναγόπουλος
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης