Τελευταία Νέα
Οικονομία

Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Στο 2,6% θα ενισχυθεί η ανάπτυξη της Ελλάδας το 2024

Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Στο 2,6% θα ενισχυθεί η ανάπτυξη της Ελλάδας το 2024
Αναφορικά με τις συνιστώσες του ΑΕΠ, τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή τους πρώτους εννέα μήνες του 2023 την κατέγραψε ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου κατά 7,4%...
Την εξαμηνιαία έκθεσή του για τις δημοσιονομικές και μακροοικονομικές εξελίξεις της ελληνικής οικονομίας δημοσιοποίησε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με όσα προβλέπει, η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,6% το 2024, με σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων κυρίως λόγω της αξιοποίησης των πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και της μείωσης της ανεργίας.
Ειδικότερα, το 2023 η ελληνική οικονομία διατήρησε σημαντικό μέρος της δυναμικής της από το 2022 παρά τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, λόγω των συνεχιζόμενων πολέμων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, τον επίμονα υψηλό πληθωρισμό, αν και μειούμενος, την ενεργειακή κρίση και τη διατήρηση αυστηρής νομισματικής πολιτικής.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για το 2023 αναμένεται στο 2,4% και για το 2024 στο 2,6%, ρυθμός ταχύτερος από αυτόν της ευρωζώνης, με σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων κυρίως λόγω της αξιοποίησης των πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και της μείωσης της ανεργίας.
Οι δημοσιονομικές επιδόσεις, με αναμενόμενο πρωτογενές πλεόνασμα τόσο για το 2023 αλλά και σημαντικά υψηλότερο για το 2024, μαζί με την αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης του ελληνικού δημοσίου αποτελούν ορόσημα για την ελληνική οικονομία.
Παρά τη μείωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ κατά περισσότερες από δέκα μονάδες ετησίως για τα τελευταία τρία χρόνια, και των ευνοϊκών όρων αποπληρωμής του μεσοπρόθεσμα, παραμένει ένα από τα υψηλότερα διεθνώς και δεν επιτρέπει εφησυχασμό.
Η αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας βασίζεται στην αποτελεσματική υλοποίηση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις αγορές προϊόντων και εργασίας με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
Απαραίτητη προϋπόθεση, η άσκηση υπεύθυνης δημοσιονομικής πολιτικής με στοχευμένα και κοστολογημένα μέτρα, όπου και για όσο απαιτείται στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, και η συμμόρφωση με τους κανόνες του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. Αυτό είναι το μοναδικό μονοπάτι για τη συνέχιση της δυναμικής της ανάπτυξης, την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών, και όλα αυτά χωρίς την επιβάρυνση των επόμενων γενεών.
Όπως παρουσιάζεται στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας έκθεσης, στο εννεάμηνο του 2023 έχει επιτευχθεί αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ 2,2%, εξέλιξη η οποία καθιστά την ετήσια πρόβλεψη για αύξηση 2,4% επιτεύξιμη.
Αναφορικά με τις συνιστώσες του ΑΕΠ, τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή τους πρώτους εννέα μήνες του 2023 την κατέγραψε ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου κατά 7,4%.

Το δεύτερο κεφάλαιο της Έκθεσης αφορά στην αγορά εργασίας, όπου συνεχίζεται η θετική πορεία των τελευταίων ετών, τόσο αναφορικά με την αποκλιμάκωση της ανεργίας, όσο και με την τόνωση της απασχόλησης, χωρίς ωστόσο να λείπουν σημαντικές προκλήσεις για το μέλλον.
Οι εξελίξεις αναφορικά με τον πληθωρισμό παρουσιάζονται στο τρίτο κεφάλαιο.
Τα στοιχεία δείχνουν τη σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στην ελληνική οικονομία, κυρίως λόγω των μειώσεων στις τιμές των ενεργειακών αγαθών.
Ειδικότερα, μετά την κορύφωση των πληθωριστικών πιέσεων τον Σεπτέμβριο του 2022 (12,1%), ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2023 διαμορφώθηκε στο 3%.
Στους παράγοντες που συνέβαλαν στην επιβράδυνση του πληθωρισμού συγκαταλέγονται η αποκλιμάκωση των τιμών της ενέργειας, η σχετική εξομάλυνση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και η ταχεία αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Παρά τη πτώση του γενικού πληθωρισμού, σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, όπως ειδικά στα ήδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά, παραμένει πολύ υψηλός (10,4%), γεγονός που αποτελεί πρόκληση για την οικονομία τους αμέσως επόμενους μήνες.
Όσον αφορά στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, βελτίωση καταγράφεται στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών το εννεάμηνο του 2023 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Ο εν λόγω περιορισμός του ελλείμματος κατά 4,6 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο προοιωνίζει μια σημαντική ετήσια βελτίωση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο το 2022 είχε καταγράψει πολύ υψηλό έλλειμμα της τάξης του 10,3% του ΑΕΠ, το υψηλότερο των τελευταίων 13 ετών.
Το 2024 αναμένεται να συνεχιστεί η μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας.
Η εκτίμηση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών για την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ το 2024 ανέρχεται στο 2,9%.
Σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, η πρόβλεψη αυτή είναι μεν αρκετά φιλόδοξη, ωστόσο θεωρείται επιτεύξιμη υπό προϋποθέσεις, που στο εσωτερικό συνδέονται κατά κύριο λόγω με την αποτελεσματική και ταχεία απορρόφηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.
Υπό αυτή την προϋπόθεση φαντάζει εφικτή η πρόβλεψη για ταχεία άνοδο των επενδύσεων στην ελληνική οικονομία το 2024 κατά 15,1%. Οι εξωγενείς πηγές αβεβαιότητας που επιδρούν πάνω στα εγχώρια θεμελιώδη μεγέθη προέρχονται, μεταξύ άλλων, από την αναζωπύρωση των πληθωριστικών πιέσεων, οι οποίες πέρα από τις προφανείς αρνητικές συνέπειες πάνω στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, δημιουργούν μια σειρά από δευτερογενείς επιπτώσεις μέσω της αύξησης των επιτοκίων και της αποθάρρυνσης των επενδύσεων. Στους εξωγενείς παράγοντες αβεβαιότητας συγκαταλέγεται μια επιβράδυνση των ρυθμών μεγέθυνσης σε οικονομίες της ευρωζώνης και κυρίως στη Γερμανική οικονομία.
Στο δημοσιονομικό πεδίο, η εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού στο δεκάμηνο του 2023 ευθυγραμμίζεται πλήρως με τους στόχους, όπως αυτοί τέθηκαν στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024. Για την ίδια περίοδο σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης καταγράφεται ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2,85% του ΑΕΠ, το οποίο προοιωνίζει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος του έτους, ίσως και υψηλότερα από 1,1% του ΑΕΠ, το οποίο έχει τεθεί ως στόχος για φέτος (Κεφάλαιο 7).

«ΗΡΑΚΛΗΣ»

Στις δημοσιονομικές εξελίξεις θα πρέπει να καταγραφεί η διατήρηση των εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου υψηλά, σχεδόν στα 29 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 17 δισ. ευρώ αφορούν στις εγγυήσεις του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ», αναφορικά με τα τιτλοποιημένα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών.
Επίσης, χρήζει προσοχής η σημαντική αύξηση τον Οκτώβριο, σχεδόν κατά 1 δισ. ευρώ, των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης (συμπεριλαμβανομένων των εκκρεμών επιστροφών φόρων) από την αρχή του έτους (Κεφάλαιο 8)
Στο ένατο κεφάλαιο της έκθεσης παρουσιάζεται η εξέλιξη του ελληνικού δημοσίου χρέους, το οποίο εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να μειώνεται.
Η πτώση του λόγου δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ για το 2023 αναμένεται να προσεγγίσει τις 12,3 ποσοστιαίες μονάδες και να διαμορφωθεί στο 161% του ΑΕΠ. Το κόστος του νέου κυβερνητικού δανεισμού έχει αυξηθεί λόγω της αύξηση των επιτοκίων της ΕΚΤ, ωστόσο οι διαφορές (spreads) στα επιτόκια με τις χώρες του πυρήνα της Ευρωζώνης διατηρούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Σε αυτό έχει συμβάλει η αναβάθμιση του αξιόχρεου του ελληνικού δημοσίου από τους επενδυτικούς οίκους πιστοληπτικής αξιολόγησης το 2023 και η κατάταξή του σε επενδυτική βαθμίδα από τους DBRS Morningstar, Scope Ratings, Standard & Poor’s, R&I και Fitch Ratings.
Το 2024, ο δημοσιονομικός προσανατολισμός (fiscal stance) αναμένεται συσταλτικός (1% του ΑΕΠ) και είναι συμβατός με την κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής ώστε να αποφευχθεί η τροφοδότηση πληθωριστικών πιέσεων.
Ως αποτέλεσμα, το έλλειμμα στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να συρρικνωθεί στο 1,1% του ΑΕΠ, με αντίστοιχη βελτίωση να καταγράψει το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ.
Η κύρια πηγή δημοσιονομικής αβεβαιότητας για το 2024 πηγάζει από την υλοποίηση του μακροοικονομικού σεναρίου και δη, την επίτευξη του στόχου για την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ.
Ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα είναι σημαντικό να διατηρηθεί μετά και την επιτυχή διαμόρφωσή του το 2023, παρά τους όποιους δημοσιονομικούς κινδύνους, δεδομένου ότι το 2024 χαρακτηρίζεται από την έναρξη εφαρμογής του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης