Οι αλλαγές που σχεδιάζονται αφορούν στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Αγοράς e-Καταναλωτής, που αναβαθμίζεται
Προ των πυλών είναι νέες πρωτοβουλίες στη μάχη κατά της ακρίβειας που δρομολογεί το υπουργείο Ανάπτυξης μέχρι το τέλος της εβδομάδας.
Ήδη, τα μέτρα που εφαρμόζονται το τελευταίο δεκαήμερο, όπως εκτιμά η αγορά, σύμφωνα με δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, λειτουργούν τόσο σταθεροποιητικά για τις τιμές και αποθαρρυντικά για ανατιμήσεις, όσο και σταδιακά οδηγούν στις απαραίτητες μειώσεις στο ράφι για προϊόντα αναγκαία για την διαβίωση του νοικοκυριού. Ωστόσο, όπως έχει επισημάνει, πολλές φορές, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μάχη κατά της ακρίβειας δεν σταματά.
Έτσι, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναμένεται να υπάρξουν ανακοινώσεις στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης του ρόλου του καταναλωτή στη μάχη κατά της ακρίβειας.
Οι αλλαγές που σχεδιάζονται αφορούν στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Αγοράς e-Καταναλωτής, που αναβαθμίζεται, γίνεται πιο χρηστική και ευέλικτη και δίνεται μεγαλύτερη σημασία στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Οι καταναλωτές, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μπορούν να ελέγχουν 3.000 με 3.500 κωδικούς προϊόντων, καινούργιους αλλά και επικαιροποιημένους, ενώ η διαδικασία της ένταξης όσο το δυνατόν περισσότερων κωδικών δεν σταματάει.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα, στο πλαίσιο της αύξησης των κωδικών, έμφαση δίνεται στη δυνατότητα ανάγνωσής τους, απευθείας, από το web site του κάθε eshop, δηλαδή δεν θα χρειάζεται η διαδικασία την κατάθεσης τιμοκαταλόγων, καθώς θα αξιοποιηθεί ο γραμμωτός κώδικας.
Σε αυτό το πλαίσιο, άμεσα θα εκδοθεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση για την υποχρεωτικότητα της ανάρτησης των κωδικών barcode από όλα τα eshop, είτε είναι grocery, είτε μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα κτλ., στο πλαίσιο της διαφάνειας και της αυτοματοποίησης της συλλογής δεδομένων.
Ακόμη, ο νέος e-Καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα σύγκριση του καλαθιού και εύρεσης της φθηνότερης αλυσίδας που βρίσκεται πιο κοντά του, καθώς και τη δυνατότητα πρότασης χωριστών αγορών σε περισσότερες της μιας αλυσίδες για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση.
Μετά την αναβάθμιση της εφαρμογής, θα ξεκινήσει και διαφημιστική εκστρατεία προκειμένου να ενημερωθούν οι καταναλωτές για τα οφέλη που μπορούν να έχουν από την αξιοποίησή της και τελικά, να επιτευχθεί ο σκοπός της ως εύχρηστου και αξιόπιστου εργαλείου στην διαδικασία της σύγκρισης τιμών.
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα είναι ήδη και ένα πολύτιμο εργαλείο για καταγγελίες όπου εντοπίζει ο καταναλωτής παραβάσεις, καταστρατηγήσεις και αθέμιτες συμπεριφορές.
Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στην ενίσχυση του καταναλωτικού κινήματος και ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία ξεκαθαρίσματος των στοιχείων των καταναλωτικών οργανώσεων που τηρούνται στο Μητρώο Ενώσεων Καταναλωτών (Μ.Ε.Κ.), των υποχρεώσεών τους για τα τηρούμενα βιβλία, των στοιχείων που απαιτούνται για την εγγραφή τους στο Μητρώο, των υποχρεώσεων επικαιροποίησης των στοιχείων τους και τη διαγραφή τους από το Μητρώο.
Πρόκειται για διαδικασία που προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Απριλίου 2024.
Νέες μειώσεις τιμών
Σχετικά με την πορεία των τιμών, τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας έχουν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τις αρχές του μήνα και όπως έχει πει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Σκρέκας, ήδη οι μεσοσταθμικές μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα, κινούνται γύρω στο 15%.
Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ, Λ. Κιοσσές, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε πως η πολιτεία έχει προχωρήσει σε μία σειρά από νομοθετήματα που έχουν ως στόχο τον περιορισμό των πληθωριστικών πιέσεων, ειδικά στις κατηγορίες των ειδών παντοπωλείου. «Τα τελευταία 3,5 χρόνια καταγράφονται πάνω από 25 νομοθετήματα (νόμοι ή υπουργικές αποφάσεις), οι οποίες ρυθμίζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αγορά, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», τα προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής, το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους και τώρα τα νέα μέτρα κατά των προσφορών», πρόσθεσε.
Με φόντο τα μέτρα κατά των προσφορών, ο κ. Κιοσσές υπογράμμισε ότι η τελευταία ρύθμιση αφορά σε δύο μέτρα που έχουν στόχο τη μείωση των προσφορών, προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων. «Βέβαια δεν είναι σαφές αν θα επηρεαστούν οι τελικές τιμές των προϊόντων και γενικά η τελική δαπάνη των καταναλωτών, καθώς αυτό που εν τέλει ενδιαφέρει τον καταναλωτή είναι το πως επηρεάζεται το εισόδημα του», σημείωσε.
Το πρώτο μέτρο αφορά τη μείωση κατά 30% των εκπτώσεων. Με τη νομοθέτηση του μέτρου, η έκπτωση 50% στην οποία προχωρούσε ο προμηθευτής στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% και η τιμή τιμοκαταλόγου να πέσει στο 15%. Το μέτρο αυτό ενδεχομένως να μειώσει τις αρχικές τιμές των προϊόντων, αλλά ενδεχομένως να λειτουργήσει αποθαρρυντικά για τις επιχειρήσεις στο να συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προωθητικές ενέργειες.
Το δεύτερο μέτρο αφορά την απαγόρευση σε όσους προμηθευτές πραγματοποιούν ανατιμήσεις, στο να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για 3 μήνες στα προϊόντα εκείνα στα οποία αυξήθηκε η τιμή τους. Σύμφωνα με τον κ. Κιοσσέ, αυτό το μέτρο επίσης αναμένεται ότι ίσως δράσει αποθαρρυντικά στην ανατιμήσεις, αλλά και στην ένταση των προωθητικών ενεργειών, ενώ παράλληλα ίσως οδηγήσει και σε άλλες αλλαγές στην αγορά, π.χ. σε περίπτωση που ένα προϊόν δεν έχει ικανοποιητικές πωλήσεις η επιχείρηση δεν θα έχει κάποιο εργαλείο για να διορθώσει την κατάσταση, ή ενδεχομένως να οδηγήσει σε μεγαλύτερες ανατιμήσεις προκειμένου να μπορεί να αντισταθμιστεί η δυνατότητα αύξησης του όγκου πωλήσεων μέσω προσφορών.
Σχετικά με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, ο πρόεδρος της Ένωσης Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ, Γ. Πηλίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υπογράμμισε ότι όπως προκύπτει από τους νέους τιμοκαταλόγους που αφορούν σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά και προϊόντα φροντίδας σπιτιού, οι τιμές είναι χαμηλότερες. Οι βασικοί τιμοκατάλογοι μειώθηκαν από 5 με 10% έως και 40% σε ορισμένα προϊόντα. Κατά μέσο όρο μειώθηκαν κατά 20%. Σε ό,τι αφορά τις παιδικές τροφές μειώθηκαν από 5% έως και 15%.
Εστιάζοντας στις προσφορές, ανέφερε πως σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά και προϊόντα φροντίδας σπιτιού μειώθηκαν οι τιμές στους νέους τιμοκαταλόγους, αλλά όλες οι εταιρείες δεν διατήρησαν τις ίδιες προσφορές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφοροποιήσεις τις οποίες ο καταναλωτής θα εντοπίσει στο ράφι.
Σε κάθε περίπτωση, παραδέχτηκε ότι «η πλειοψηφία των επιχειρήσεων προϊόντων προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικών και προϊόντων φροντίδας σπιτιού έχουν μειώσει τους τιμοκαταλόγους τους. Ωστόσο, τον καταναλωτή δεν τον ενδιαφέρει αν μειώθηκαν οι τιμοκατάλογοι, αλλά η τελική τιμή στο ράφι».
Τέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το συγκεκριμένο μέτρο σημειώνοντας ότι είναι αυτό που ήθελε η αγορά. «Είναι ένα μέτρο που εμείς το ζητούσαμε εδώ και χρόνια. Είναι στη θετική κατεύθυνση και πιστεύουμε ότι θα αποδώσει στη διάρκεια του χρόνου» , όπως ανέφερε.
www.bankingnews.gr
Ήδη, τα μέτρα που εφαρμόζονται το τελευταίο δεκαήμερο, όπως εκτιμά η αγορά, σύμφωνα με δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, λειτουργούν τόσο σταθεροποιητικά για τις τιμές και αποθαρρυντικά για ανατιμήσεις, όσο και σταδιακά οδηγούν στις απαραίτητες μειώσεις στο ράφι για προϊόντα αναγκαία για την διαβίωση του νοικοκυριού. Ωστόσο, όπως έχει επισημάνει, πολλές φορές, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μάχη κατά της ακρίβειας δεν σταματά.
Έτσι, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναμένεται να υπάρξουν ανακοινώσεις στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης του ρόλου του καταναλωτή στη μάχη κατά της ακρίβειας.
Οι αλλαγές που σχεδιάζονται αφορούν στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Αγοράς e-Καταναλωτής, που αναβαθμίζεται, γίνεται πιο χρηστική και ευέλικτη και δίνεται μεγαλύτερη σημασία στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Οι καταναλωτές, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μπορούν να ελέγχουν 3.000 με 3.500 κωδικούς προϊόντων, καινούργιους αλλά και επικαιροποιημένους, ενώ η διαδικασία της ένταξης όσο το δυνατόν περισσότερων κωδικών δεν σταματάει.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα, στο πλαίσιο της αύξησης των κωδικών, έμφαση δίνεται στη δυνατότητα ανάγνωσής τους, απευθείας, από το web site του κάθε eshop, δηλαδή δεν θα χρειάζεται η διαδικασία την κατάθεσης τιμοκαταλόγων, καθώς θα αξιοποιηθεί ο γραμμωτός κώδικας.
Σε αυτό το πλαίσιο, άμεσα θα εκδοθεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση για την υποχρεωτικότητα της ανάρτησης των κωδικών barcode από όλα τα eshop, είτε είναι grocery, είτε μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα κτλ., στο πλαίσιο της διαφάνειας και της αυτοματοποίησης της συλλογής δεδομένων.
Ακόμη, ο νέος e-Καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα σύγκριση του καλαθιού και εύρεσης της φθηνότερης αλυσίδας που βρίσκεται πιο κοντά του, καθώς και τη δυνατότητα πρότασης χωριστών αγορών σε περισσότερες της μιας αλυσίδες για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση.
Μετά την αναβάθμιση της εφαρμογής, θα ξεκινήσει και διαφημιστική εκστρατεία προκειμένου να ενημερωθούν οι καταναλωτές για τα οφέλη που μπορούν να έχουν από την αξιοποίησή της και τελικά, να επιτευχθεί ο σκοπός της ως εύχρηστου και αξιόπιστου εργαλείου στην διαδικασία της σύγκρισης τιμών.
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα είναι ήδη και ένα πολύτιμο εργαλείο για καταγγελίες όπου εντοπίζει ο καταναλωτής παραβάσεις, καταστρατηγήσεις και αθέμιτες συμπεριφορές.
Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στην ενίσχυση του καταναλωτικού κινήματος και ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία ξεκαθαρίσματος των στοιχείων των καταναλωτικών οργανώσεων που τηρούνται στο Μητρώο Ενώσεων Καταναλωτών (Μ.Ε.Κ.), των υποχρεώσεών τους για τα τηρούμενα βιβλία, των στοιχείων που απαιτούνται για την εγγραφή τους στο Μητρώο, των υποχρεώσεων επικαιροποίησης των στοιχείων τους και τη διαγραφή τους από το Μητρώο.
Πρόκειται για διαδικασία που προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Απριλίου 2024.
Νέες μειώσεις τιμών
Σχετικά με την πορεία των τιμών, τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας έχουν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τις αρχές του μήνα και όπως έχει πει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Σκρέκας, ήδη οι μεσοσταθμικές μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα, κινούνται γύρω στο 15%.
Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ, Λ. Κιοσσές, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόνισε πως η πολιτεία έχει προχωρήσει σε μία σειρά από νομοθετήματα που έχουν ως στόχο τον περιορισμό των πληθωριστικών πιέσεων, ειδικά στις κατηγορίες των ειδών παντοπωλείου. «Τα τελευταία 3,5 χρόνια καταγράφονται πάνω από 25 νομοθετήματα (νόμοι ή υπουργικές αποφάσεις), οι οποίες ρυθμίζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αγορά, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», τα προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής, το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους και τώρα τα νέα μέτρα κατά των προσφορών», πρόσθεσε.
Με φόντο τα μέτρα κατά των προσφορών, ο κ. Κιοσσές υπογράμμισε ότι η τελευταία ρύθμιση αφορά σε δύο μέτρα που έχουν στόχο τη μείωση των προσφορών, προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων. «Βέβαια δεν είναι σαφές αν θα επηρεαστούν οι τελικές τιμές των προϊόντων και γενικά η τελική δαπάνη των καταναλωτών, καθώς αυτό που εν τέλει ενδιαφέρει τον καταναλωτή είναι το πως επηρεάζεται το εισόδημα του», σημείωσε.
Το πρώτο μέτρο αφορά τη μείωση κατά 30% των εκπτώσεων. Με τη νομοθέτηση του μέτρου, η έκπτωση 50% στην οποία προχωρούσε ο προμηθευτής στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% και η τιμή τιμοκαταλόγου να πέσει στο 15%. Το μέτρο αυτό ενδεχομένως να μειώσει τις αρχικές τιμές των προϊόντων, αλλά ενδεχομένως να λειτουργήσει αποθαρρυντικά για τις επιχειρήσεις στο να συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προωθητικές ενέργειες.
Το δεύτερο μέτρο αφορά την απαγόρευση σε όσους προμηθευτές πραγματοποιούν ανατιμήσεις, στο να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για 3 μήνες στα προϊόντα εκείνα στα οποία αυξήθηκε η τιμή τους. Σύμφωνα με τον κ. Κιοσσέ, αυτό το μέτρο επίσης αναμένεται ότι ίσως δράσει αποθαρρυντικά στην ανατιμήσεις, αλλά και στην ένταση των προωθητικών ενεργειών, ενώ παράλληλα ίσως οδηγήσει και σε άλλες αλλαγές στην αγορά, π.χ. σε περίπτωση που ένα προϊόν δεν έχει ικανοποιητικές πωλήσεις η επιχείρηση δεν θα έχει κάποιο εργαλείο για να διορθώσει την κατάσταση, ή ενδεχομένως να οδηγήσει σε μεγαλύτερες ανατιμήσεις προκειμένου να μπορεί να αντισταθμιστεί η δυνατότητα αύξησης του όγκου πωλήσεων μέσω προσφορών.
Σχετικά με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, ο πρόεδρος της Ένωσης Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ, Γ. Πηλίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υπογράμμισε ότι όπως προκύπτει από τους νέους τιμοκαταλόγους που αφορούν σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά και προϊόντα φροντίδας σπιτιού, οι τιμές είναι χαμηλότερες. Οι βασικοί τιμοκατάλογοι μειώθηκαν από 5 με 10% έως και 40% σε ορισμένα προϊόντα. Κατά μέσο όρο μειώθηκαν κατά 20%. Σε ό,τι αφορά τις παιδικές τροφές μειώθηκαν από 5% έως και 15%.
Εστιάζοντας στις προσφορές, ανέφερε πως σε προϊόντα προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικά και προϊόντα φροντίδας σπιτιού μειώθηκαν οι τιμές στους νέους τιμοκαταλόγους, αλλά όλες οι εταιρείες δεν διατήρησαν τις ίδιες προσφορές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφοροποιήσεις τις οποίες ο καταναλωτής θα εντοπίσει στο ράφι.
Σε κάθε περίπτωση, παραδέχτηκε ότι «η πλειοψηφία των επιχειρήσεων προϊόντων προσωπικής φροντίδας, απορρυπαντικών και προϊόντων φροντίδας σπιτιού έχουν μειώσει τους τιμοκαταλόγους τους. Ωστόσο, τον καταναλωτή δεν τον ενδιαφέρει αν μειώθηκαν οι τιμοκατάλογοι, αλλά η τελική τιμή στο ράφι».
Τέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το συγκεκριμένο μέτρο σημειώνοντας ότι είναι αυτό που ήθελε η αγορά. «Είναι ένα μέτρο που εμείς το ζητούσαμε εδώ και χρόνια. Είναι στη θετική κατεύθυνση και πιστεύουμε ότι θα αποδώσει στη διάρκεια του χρόνου» , όπως ανέφερε.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών