Άφαντη και πάλι η κυβέρνηση, που δεν έχει τίποτα να πει για ένα περιστατικό που οι ίδιες οι αρχές χαρακτηρίζουν επικίνδυνο και περίπλοκο
Αυτό δεν είναι άλλο, πως σε μία έκτακτη κατάσταση, οι εθνικοί δρόμοι δεν έχουν οδούς διαφυγής.
Η κυβέρνηση τηρεί και πάλι σιγή ασυρμάτου, όπως και στις προηγούμενες κρίσεις του καλοκαιριού, με την έναρξη της δεύτερης θητείας της (Κροάτες χούλιγκαν, διαχείριση πυρκαγιών).
Η φωτιά στο βυτιοφόρο, που μετέφερε υγραέριο στην Αθηνών – Κορίνθου, ανέδειξε αυτό το μείζον πρόβλημα, της έλλειψης δηλαδή δρόμων διαφυγής.
Η κυβέρνηση επαναπαύτηκε και αυτή τη φορά σε μία κοινή ανακοίνωση, που εξέδωσαν ΕΛΑΣ και Πυροσβεστική με αφορμή τη φωτιά στο βυτιοφόρο και την 9ωρη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών.
«Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή», αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση.
Χωρίς οδό διαφυγής
Το νέο απίστευτο μπάχαλο στην Αθηνών – Κορίνθου ανέδειξε ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα: Οι οδηγοί και οι επιβάτες που διασχίζουν τους εν λόγω δρόμους, καταβάλλοντας τσουχτερά διόδια, δεν έχουν οδό διαφυγής, εάν συμβεί μία έκτακτη κατάσταση.
Επίσης πρέπει να προβληματίσει το γεγονός, πως οι διαχειρίστριες εταιρείες κάνουν αισθητή την…απουσία τους σε συνθήκες κρίσης ενώ το πολυδιαφημισμένο «επιτελικό» κράτος εξαντλείται μόνο στις φιλότιμες προσπάθειες της Πυροσβεστικής.
Και σε αυτή την έκτακτη συνθήκη, η κυβέρνηση επεδίωξε να βγάλει μπροστά τις αρμόδιες υπηρεσίες και τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου να μείνουν εκτός κάδρου.
Είναι ενδεικτικό, πως ούτε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου, ούτε ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας καταδέχθηκαν να εμφανιστούν και να τοποθετηθούν για ένα περιστατικό, που οι αρμόδιες αρχές χαρακτήρισαν επικίνδυνο και περίπλοκο.
«Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά» τονίζεται στην κοινή ανακοίνωση.
Υπενθυμίζεται ότι από τις 12:30 της Πέμπτης (17/8/2023) όταν και έκλεισε ο δρόμος στο ύψος της Κακιάς Σκάλας και διεκόπη η κυκλοφορία στην παλαιά Εθνική από τα διόδια Ελευσίνας έως την Κινέττα (στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας) μέχρι και τις 20:30, όταν και άνοιξε η νέα Εθνική, εκατοντάδες οχήματα έμειναν ακινητοποιημένα και χιλιάδες πολίτες έμειναν εγκλωβισμένοι χωρίς νερό, φαγητό και ενημέρωση.
Η Κοινή ανακοίνωση ΕΛΑΣ – Πυροσβεστικής
«Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος ενημερώθηκε στις 12:20, εχθές Πέμπτη 17 Αυγούστου, για πυρκαγιά σε βυτιοφόρο όχημα στο 46 χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων.
Άμεσα μετέβησαν στο σημείο της πυρκαγιάς 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα και πραγματοποίησαν την κατάσβεσή της. Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε διαρροή του φορτίου, το οποίο αποτελούνταν από 7,2 τόνους υγραερίου, μείγματος κίνησης για οχήματα. Εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, εφαρμόστηκε το Πρωτόκολλο Ενεργειών, με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου φορτίου, ενώ με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιούνταν διαρκώς έλεγχος της θερμοκρασίας.
Καθόλη τη διαδικασία της επιχείρησης απομάκρυνσης του επικίνδυνου φορτίου, το Πυροσβεστικό Σώμα διέθεσε εναέρια επιτήρηση με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Η ΕΛ.ΑΣ. ενήργησε με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα μετά την πυρκαγιά στο βυτιοφόρο. Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες ενέργειες εύρεσης εναλλακτικών οδών (Λουτράκι-Περαχώρα-Πίσια-Σχίνο -Αλεποχώρι-Μέγαρα-Αθήνα και αντίστροφο δρομολόγιο για όσους κινούνταν από Αθήνα προς Κόρινθο) για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την επίτευξη της αποφόρτισης. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι ενέργειες και οι παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. ήταν ευθέως συνδεδεμένες με την εξέλιξη της διαδικασίας απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού, μιας δυναμικής διαδικασίας εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της επικινδυνότητάς της.
Όσο διαδοχικά προέκυπτε ότι θα καθυστερούσε η επιχείρηση -παρά τις κατά περιόδους εκτιμήσεις των ειδικών- η ΕΛ.ΑΣ. προχωρούσε και σε επιπλέον μέτρα, προκειμένου να υπάρχει ο ασφαλέστερος και καλύτερος δυνατός απεγκλωβισμός. Ταυτόχρονα, το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος και της ΕΛ.ΑΣ., καθόλη τη διάρκεια εφαρμογής των εκτάκτων μέτρων κυκλοφορίας, μερίμνησε ώστε να τροφοδοτούνται με νερό οι οδηγοί και οι επιβαίνοντες σε σημαντικό κομμάτι των εγκλωβισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είχαν ακινητοποιηθεί για λόγους ασφαλείας.
Από την πρώτη στιγμή για τις παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. υπήρχε ενημέρωση των οδηγών που κινούνταν κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, της Αττικής Οδού, του Μορέα, και της Γέφυρας, μέσω μηνυμάτων που προβλήθηκαν στις ηλεκτρονικές πινακίδες, ώστε να ενημερώνονται συνεχώς. Επιπλέον, οι οδηγοί ενημερώνονταν προσωπικά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων, από τα οποία διήλθαν. Καθόλη τη διάρκεια της ακινητοποίησης των οχημάτων το ΕΚΑΒ διέθεσε τέσσερις (4) μηχανές που κινούνταν διαρκώς, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας καθώς και τέσσερα (4) ασθενοφόρα, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας, σε σταθερά σημεία. Σημειώνεται επίσης ότι ανακριτικοί υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος συνέλαβαν τον οδηγό του βυτιοφόρου οχήματος.
Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά. Το βυτιοφόρο όχημα έχει μεταφερθεί συνοδεία του Πυροσβεστικού Σώματος στα Ίσθμια Κορίνθου, σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης ιδιοκτησίας της εταιρείας του βυτιοφόρου οχήματος».
Πρέπει να τονιστεί ότι εκτός της κοινής ανακοίνωσης ΕΛΑΣ – Πυροσβεστικής δεν υπήρξε άλλη παρέμβαση από κυβερνητικό στέλεχος.
Εισαγγελική έρευνα
Τις συνθήκες υπό τις οποίες ξέσπασε η πυρκαγιά στο βυτιοφόρο όχημα χθες το μεσημέρι στην Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου στο ύψος της Κακιάς Σκάλας καλούνται να ερευνήσουν οι αρμόδιες αρχές μετά από παραγγελία του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών.
Ήδη σε βάρος του οδηγού του βυτιοφόρου ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος για εμπρησμό από αμέλεια και παραπέμφθηκε σε δίκη.
Παράλληλα, διενεργείται έρευνα για τον ιδιοκτήτη (νόμιμο εκπρόσωπο εταιρείας) του βυτιοφόρου, προκειμένου να διαπιστωθούν ενδεχόμενες ευθύνες του για το ίδιο αδίκημα και συγκεκριμένα εάν είχε γίνει επαρκής συντήρηση του βυτιοφόρου και αυτό γιατί η φωτιά φαίνεται να προήλθε από μηχανολογική βλάβη, καθώς το όχημα διέθετε όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις (ΚΤΕΟ κ.λπ.).
Πέραν των αιτίων εκδήλωσης της πυρκαγιάς, διενεργείται προκαταρκτική εξέταση για τυχόν ποινικές ευθύνες των αρμοδίων αρχών, προκειμένου να εξακριβωθεί εάν προέβησαν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και την εξασφάλιση της προστασίας των οδηγών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών