Με το σωστό επιχειρηματικό πλάνο, ο Άγιος Βασίλης θα μπορούσε να γίνει… μονοπώλιο παγκόσμιας εμβέλειας
Μια παλιά σχολική εργασία του 1978 γίνεται σήμερα αφορμή για χιούμορ, αλλά και αναστοχασμό γύρω από την οικονομία, τον πληθωρισμό και τη... βιομηχανία των Χριστουγέννων.
Στα τέλη του 1978, σε ένα λύκειο στα προάστια του Λος Άντζελες, ένας μαθητής αποφασίζει να ρισκάρει. Αντί να παραδώσει την απαιτούμενη εργασία για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, γράφει μια σατιρική μελέτη με τίτλο «Πόσο κοστίζει να γίνεις Άγιος Βασίλης».
Δεν γνώριζε αν ο καθηγητής του, κ. Knapp, θα εκτιμούσε το χιούμορ — τελικά όχι μόνο το εκτίμησε, αλλά σχολίασε με ενθουσιασμό.
Το κείμενο γράφτηκε λίγα χρόνια πριν ο δημιουργός του γνωρίσει τον φιλελευθερισμό και την αυστριακή οικονομική σχολή, ωστόσο το πνεύμα της εποχής — με τον πληθωρισμό να καλπάζει και τους πολίτες να αμφισβητούν το κράτος — ήταν εμφανές.
Εκείνη τη χρονιά άλλωστε, οι Καλιφορνέζοι πέρασαν το ιστορικό Proposition 13, μειώνοντας δραστικά τους φόρους ακινήτων.
Με δεδομένο ότι το δολάριο του 1978 είχε δεκαπλάσια αγοραστική δύναμη από σήμερα και χωρίς ίντερνετ ή τεχνολογία παρακολούθησης, η εφηβική μελέτη έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία ως οικονομικό – και χιουμοριστικό – στιγμιότυπο της εποχής.
Η «βιομηχανία δώρων»: Εργοστάσια, ξωτικά και 330 δισ. δολάρια
Ο υποθετικός Άγιος Βασίλης πρέπει να κατασκευάζει 220 εκατομμύρια δώρα μόνο για τις ΗΠΑ. Υπολογίζεται ότι κάθε ξωτικό φτιάχνει ένα δώρο την ημέρα, με ημερήσιο κόστος 200 δολάρια. Για να καλυφθεί η ζήτηση απαιτούνται 220 εκατομμύρια ημέρες εργασίας, δηλαδή περίπου 600.000 ξωτικά σε πλήρη απασχόληση.
- Μισθοί ξωτικών: 44 δισ. δολ.
- Κατοικίες & συντήρηση εγκαταστάσεων στον Βόρειο Πόλο: 219 δισ. δολ.
- Υλικά & μεταφορά πρώτων υλών: 7 δισ. δολ.
- Εργοστάσια και υποδομές: 60 δισ. δολ.
Σύνολο κατηγορίας: 330 δισ. δολάρια ετησίως.
Ο Βόρειος Πόλος αποδεικνύεται ακριβός τόπος παραγωγής — όχι τόσο «μαγικός» για τον λογιστή του Άγιου Βασίλη.
Η μεγάλη διανομή: Από το έλκηθρο στην πόρτα μας
Η παράδοση των δώρων χωρίζεται σε δύο στάδια:
Α’ φάση: Μεταφορά από τον Βόρειο Πόλο στις βάσεις διανομής
Αερομεταφορές και σιδηροδρομική διανομή στον Καναδά και τις ΗΠΑ: 20 δισ. δολάρια.
Β’ φάση: Χριστουγεννιάτικη νύχτα – επιχειρησιακό σχέδιο υψηλής ταχύτητας
Για να παραδοθούν δώρα σε 220 εκατ. ανθρώπους μέσα σε 5 ώρες απαιτούνται:
- 3 εκατ. έλκηθρα
- 36 εκατ. τάρανδοι
- 90 εκατ. ώρες εργασίας βοηθών
Κόστη:
- Συντήρηση στόλου ελκήθρων: 2 δισ. δολ.
- Φροντίδα ταράνδων: 36 δισ. δολ.
- Αμοιβές βοηθών: 1 δισ. δολ.
- Νομικές δαπάνες για… παραβίαση ιδιοκτησίας: 1 δισ. δολ.
Σύνολο διανομής: 60 δισ. δολάρια.
Ο Άγιος Βασίλης μπορεί να περνάει από καμινάδες, αλλά ο λογαριασμός περνάει από τις τράπεζες.
Η «μεγάλη παρακολούθηση»: Ποιος ήταν καλός και ποιος όχι;
Για να ελέγχει τη συμπεριφορά 220 εκατ. ανθρώπων, απαιτείται δίκτυο παρακολούθησης:
- 11 εκατ. ντετέκτιβ
- Μικρόφωνα, πομποί, δίκτυο επικοινωνιών και βάση δεδομένων στον Βόρειο Πόλο
Κόστη:
- Μισθοί ντετέκτιβ: 220 δισ. δολ.
- Υποδομές αποθήκευσης & επεξεργασίας στοιχείων: 30 δισ. δολ.
- Εξοπλισμός παρακολούθησης: 2 δισ. δολ.
- Σύνολο παρακολούθησης: 252 δισ. δολάρια.
Έτσι, το συνολικό κόστος λειτουργίας του Άγιου Βασίλη φτάνει τα 642 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο.
Περισσότερα από όσα δαπανά η αμερικανική κυβέρνηση κατά περιόδους — ίσως τελικά ο Άγιος Βασίλης να είναι οικονομικά… μη βιώσιμος.
Και τα έσοδα; Ο Άγιος Βασίλης ως μεγιστάνας
Παρά τη φαινομενική ζημιά, ο νεαρός μαθητής προτείνει «έξυπνους» τρόπους κέρδους:
- Εκβιασμός μέσω μυστικών πληροφοριών των ντετέκτιβ
- Φορολογικές απαλλαγές για 600.000 εξαρτώμενα ξωτικά
- Δικαιώματα χρήσης της εικόνας του σε εταιρείες
- Πιθανή χρεοκοπία των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων λόγω δωρεάν δώρων
- Επέκταση σε πλούσια κράτη όπως Σ. Αραβία & Ιράν για χρηματοδότηση
Το συμπέρασμα; Με το σωστό επιχειρηματικό πλάνο, ο Άγιος Βασίλης θα μπορούσε να γίνει… μονοπώλιο παγκόσμιας εμβέλειας.
Ένα χιουμοριστικό μάθημα οικονομίας με άρωμα Χριστουγέννων
Περισσότερο από ένα σχολικό αστείο, η μελέτη λειτουργεί σήμερα ως μια ευχάριστη σάτιρα για το κόστος, την κρατική γραφειοκρατία και τον οικονομικό παραλογισμό — ντυμένη με χιονισμένη παιδική μαγεία.
Σαράντα και πλέον χρόνια μετά, ο συγγραφέας τολμά για δεύτερη φορά να «ρίξει» το έργο του στο κοινό. Όπως και τότε, έτσι και τώρα, το μήνυμα μένει ίδιο:
Καλά Χριστούγεννα — και οικονομικά… ανθεκτικά!
www.bankingnews.gr
Στα τέλη του 1978, σε ένα λύκειο στα προάστια του Λος Άντζελες, ένας μαθητής αποφασίζει να ρισκάρει. Αντί να παραδώσει την απαιτούμενη εργασία για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, γράφει μια σατιρική μελέτη με τίτλο «Πόσο κοστίζει να γίνεις Άγιος Βασίλης».
Δεν γνώριζε αν ο καθηγητής του, κ. Knapp, θα εκτιμούσε το χιούμορ — τελικά όχι μόνο το εκτίμησε, αλλά σχολίασε με ενθουσιασμό.
Το κείμενο γράφτηκε λίγα χρόνια πριν ο δημιουργός του γνωρίσει τον φιλελευθερισμό και την αυστριακή οικονομική σχολή, ωστόσο το πνεύμα της εποχής — με τον πληθωρισμό να καλπάζει και τους πολίτες να αμφισβητούν το κράτος — ήταν εμφανές.
Εκείνη τη χρονιά άλλωστε, οι Καλιφορνέζοι πέρασαν το ιστορικό Proposition 13, μειώνοντας δραστικά τους φόρους ακινήτων.
Με δεδομένο ότι το δολάριο του 1978 είχε δεκαπλάσια αγοραστική δύναμη από σήμερα και χωρίς ίντερνετ ή τεχνολογία παρακολούθησης, η εφηβική μελέτη έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία ως οικονομικό – και χιουμοριστικό – στιγμιότυπο της εποχής.
Η «βιομηχανία δώρων»: Εργοστάσια, ξωτικά και 330 δισ. δολάρια
Ο υποθετικός Άγιος Βασίλης πρέπει να κατασκευάζει 220 εκατομμύρια δώρα μόνο για τις ΗΠΑ. Υπολογίζεται ότι κάθε ξωτικό φτιάχνει ένα δώρο την ημέρα, με ημερήσιο κόστος 200 δολάρια. Για να καλυφθεί η ζήτηση απαιτούνται 220 εκατομμύρια ημέρες εργασίας, δηλαδή περίπου 600.000 ξωτικά σε πλήρη απασχόληση.
- Μισθοί ξωτικών: 44 δισ. δολ.
- Κατοικίες & συντήρηση εγκαταστάσεων στον Βόρειο Πόλο: 219 δισ. δολ.
- Υλικά & μεταφορά πρώτων υλών: 7 δισ. δολ.
- Εργοστάσια και υποδομές: 60 δισ. δολ.
Σύνολο κατηγορίας: 330 δισ. δολάρια ετησίως.
Ο Βόρειος Πόλος αποδεικνύεται ακριβός τόπος παραγωγής — όχι τόσο «μαγικός» για τον λογιστή του Άγιου Βασίλη.
Η μεγάλη διανομή: Από το έλκηθρο στην πόρτα μας
Η παράδοση των δώρων χωρίζεται σε δύο στάδια:
Α’ φάση: Μεταφορά από τον Βόρειο Πόλο στις βάσεις διανομής
Αερομεταφορές και σιδηροδρομική διανομή στον Καναδά και τις ΗΠΑ: 20 δισ. δολάρια.
Β’ φάση: Χριστουγεννιάτικη νύχτα – επιχειρησιακό σχέδιο υψηλής ταχύτητας
Για να παραδοθούν δώρα σε 220 εκατ. ανθρώπους μέσα σε 5 ώρες απαιτούνται:
- 3 εκατ. έλκηθρα
- 36 εκατ. τάρανδοι
- 90 εκατ. ώρες εργασίας βοηθών
Κόστη:
- Συντήρηση στόλου ελκήθρων: 2 δισ. δολ.
- Φροντίδα ταράνδων: 36 δισ. δολ.
- Αμοιβές βοηθών: 1 δισ. δολ.
- Νομικές δαπάνες για… παραβίαση ιδιοκτησίας: 1 δισ. δολ.
Σύνολο διανομής: 60 δισ. δολάρια.
Ο Άγιος Βασίλης μπορεί να περνάει από καμινάδες, αλλά ο λογαριασμός περνάει από τις τράπεζες.
Η «μεγάλη παρακολούθηση»: Ποιος ήταν καλός και ποιος όχι;
Για να ελέγχει τη συμπεριφορά 220 εκατ. ανθρώπων, απαιτείται δίκτυο παρακολούθησης:
- 11 εκατ. ντετέκτιβ
- Μικρόφωνα, πομποί, δίκτυο επικοινωνιών και βάση δεδομένων στον Βόρειο Πόλο
Κόστη:
- Μισθοί ντετέκτιβ: 220 δισ. δολ.
- Υποδομές αποθήκευσης & επεξεργασίας στοιχείων: 30 δισ. δολ.
- Εξοπλισμός παρακολούθησης: 2 δισ. δολ.
- Σύνολο παρακολούθησης: 252 δισ. δολάρια.
Έτσι, το συνολικό κόστος λειτουργίας του Άγιου Βασίλη φτάνει τα 642 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο.
Περισσότερα από όσα δαπανά η αμερικανική κυβέρνηση κατά περιόδους — ίσως τελικά ο Άγιος Βασίλης να είναι οικονομικά… μη βιώσιμος.
Και τα έσοδα; Ο Άγιος Βασίλης ως μεγιστάνας
Παρά τη φαινομενική ζημιά, ο νεαρός μαθητής προτείνει «έξυπνους» τρόπους κέρδους:
- Εκβιασμός μέσω μυστικών πληροφοριών των ντετέκτιβ
- Φορολογικές απαλλαγές για 600.000 εξαρτώμενα ξωτικά
- Δικαιώματα χρήσης της εικόνας του σε εταιρείες
- Πιθανή χρεοκοπία των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων λόγω δωρεάν δώρων
- Επέκταση σε πλούσια κράτη όπως Σ. Αραβία & Ιράν για χρηματοδότηση
Το συμπέρασμα; Με το σωστό επιχειρηματικό πλάνο, ο Άγιος Βασίλης θα μπορούσε να γίνει… μονοπώλιο παγκόσμιας εμβέλειας.
Ένα χιουμοριστικό μάθημα οικονομίας με άρωμα Χριστουγέννων
Περισσότερο από ένα σχολικό αστείο, η μελέτη λειτουργεί σήμερα ως μια ευχάριστη σάτιρα για το κόστος, την κρατική γραφειοκρατία και τον οικονομικό παραλογισμό — ντυμένη με χιονισμένη παιδική μαγεία.
Σαράντα και πλέον χρόνια μετά, ο συγγραφέας τολμά για δεύτερη φορά να «ρίξει» το έργο του στο κοινό. Όπως και τότε, έτσι και τώρα, το μήνυμα μένει ίδιο:
Καλά Χριστούγεννα — και οικονομικά… ανθεκτικά!
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών