Τουρισμός & Αερομεταφορές

Αεροπορικές εταιρίες: Η προσοδοφόρα «προνομιούχα» οικονομική, «ξηλώνει» θέσεις της business class

Αεροπορικές εταιρίες: Η προσοδοφόρα «προνομιούχα» οικονομική, «ξηλώνει» θέσεις της business class
Η Deutsche Lufthansa αναφέρει ότι η premium οικονομική θέση παράγει 33% περισσότερα έσοδα ανά τετραγωνικό πόδι από την οικονομική και 6% περισσότερα από την business – ενώ είναι 40% πιο κερδοφόρα από την τελευταία, επειδή είναι φθηνότερη στην εγκατάσταση
Σχετικά Άρθρα

Οι θέσεις της business class βοηθούσαν για δεκαετίες τις αεροπορικές εταιρίες να συγκεντρώνουν κέρδη καλύπτοντας τα βασικά λειτουργικά τους κόστη.
Έτσι, όταν η πανδημία "τσάκισε" τα επαγγελματικά ταξίδια, οι αερομεταφορείς άρχισαν να αναζητούν τρόπο κάλυψης της απολεσθείσας κερδοφορίας.
Όλο και περισσότερο τον βρίσκουν στη λογική της premium οικονομικής θέσης, όπου οι ταξιδιώτες μπορούν να αποφεύγουν την διάταξη «πούλμαν», χωρίς ταυτόχρονα να ξοδεύουν χιλιάδες ευρώ για τις ανέσεις της business class, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.
Με το μυαλό στην COVID-19, ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες ευελπιστούν να κατακτήσουν λίγο επιπλέον χώρο στις θέσεις τους έναντι ναύλων που πολλές φορές είναι διπλάσιοι από εκείνους για τα φθηνότερα οικονομικά καθίσματα.

Λίγο περισσότερος χώρος σε τιμή όχι αστρονομική

"Οι άνθρωποι επιζητούν απεγνωσμένα να αναλάβουν εκ νέου τον έλεγχο της ζωής τους και οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν πλέον να τους ομαδοποιούν μόνο σε μία-δύο κατηγορίες", αναφέρει ο Juha Jarvinen, CCO της Virgin Atlantic, η οποία πρωτοεισήγαγε την ιδέα το 1992.
Η τάση ήταν ήδη σε ανοδική πορεία πριν από την πανδημία, με την εγκατάσταση premium οικονομικών καθισμάτων να αυξάνονται 5% ετησίως τα τρία χρόνια πριν "χτυπήσει" ο κορωνοϊός.
Η ερευνητική Counterpoint Market Intelligence προβλέπει ότι ο ρυθμός θα επιταχυνθεί, καθώς περισσότεροι αερομεταφορείς υιοθετούν την ιδέα μιας ξεχωριστής καμπίνας σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων με ελαφρώς φαρδύτερα καθίσματα, αρκετά επιπλέον εκατοστά χώρου για τα πόδια, βαθύτερη κλίση, μεγαλύτερες οθόνες και οριακά καλύτερο φαγητό και ποτό.
Οι τρεις μεγαλύτεροι αμερικανικοί αερομεταφορείς –American, United και Delta– εγκαθιστούν την κατηγορία σε όλα τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου τους.
Η Emirates παρουσίασε φέτος την πρώτη της premium οικονομική προσφορά σε δύο διώροφα Airbus A380 και σχεδιάζει να την εφαρμόσει σε αεροσκάφη Boeing 777X αεροσκάφη.
Η Finnair Oyj, η οποία ειδικεύεται σε πτήσεις που συνδέουν την Ευρώπη με την Ανατολική Ασία μέσω του κόμβου του Ελσίνκι, θα αρχίσει το 2022 να προσθέτει την υπηρεσία και στα 27 μεγάλα αεροσκάφη της.
"Η συγκεκριμένη επένδυση ήταν εύκολη απόφαση για εμάς", λέει ο Topi Manner, CEO της Finnair.
"Η premium οικονομική θέση είναι η πιο κερδοφόρα ακίνητη περιουσία ενός αεροσκάφους και η πανδημία ενισχύει αυτή τη συνθήκη".

Κόστος και κέρδος

Τα καθίσματα στην premium καμπίνα καταλαμβάνουν μόλις 10% περισσότερο χώρο από εκείνα στην οικονομική, ενώ μια "κλίνη" business απαιτεί συνήθως τριπλάσιο χώρο.
Η Deutsche Lufthansa αναφέρει ότι η premium οικονομική θέση παράγει 33% περισσότερα έσοδα ανά τετραγωνικό πόδι από την οικονομική και 6% περισσότερα από την business – ενώ είναι 40% πιο κερδοφόρα από την τελευταία, επειδή είναι φθηνότερη στην εγκατάσταση.
Ο γερμανικός αερομεταφορέας διαθέτει καμπίνες premium οικονομικής και στα 102 αεροσκάφη μεγάλων αποστάσεών του και σκέφτεται να αφαιρέσει περισσότερες θέσεις business προκειμένου να επεκτείνει αυτά τα τμήματα. Αρχικά, η Lufthansa ανησυχούσε ότι η υπηρεσία θα "κανιβάλιζε" τις business κρατήσεις, ωστόσο οι περισσότεροι που την επιλέγουν είναι πρώην επιβάτες οικονομικής.
"Η premium οικονομική θέση είναι το πεδίο στο οποίο εστιάζουμε περισσότερο", λέει ο Heike Birlenbach, επικεφαλής εμπειρίας πελατών.
Ορισμένοι στον κλάδο προειδοποιούν ότι το κόστος θα μπορούσε να αποτελέσει ζήτημα για αεροπορικές εταιρείες που μόλις αρχίζουν να αναρρώνουν από την οικονομική καταστροφή της πανδημίας.
Ένα premium κάθισμα κοστίζει 8.000-20.000 δολάρια, κλάσμα της τιμής των 75.000-250.000 δολ. για το αντίστοιχο της business.
Ωστόσο, το κόστος δεν παύει να είναι πέντε φορές υψηλότερο από εκείνο που πληρώνουν οι αερομεταφορείς για ένα απλό κάθισμα και ο Quentin Munier, επικεφαλής στρατηγικής στην κατασκευάστρια καθισμάτων Safran, τονίζει ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δυσκολεύονται να συγκεντρώσουν τα κονδύλια για την αλλαγή.
"Πολλοί τηρούν στάση αναμονής", συμπληρώνει.

Αναβάθμιση

Η Lufthansa Technik, βραχίονας του γερμανικού αερομεταφορέα που ειδικεύεται στις ανακαινίσεις καμπίνας, αναφέρει ότι έχει λάβει αρκετά ερωτήματα από άλλες αεροπορικές εταιρείες σχετικά με την προσθήκη premium οικονομικών θέσεων και τη συρρίκνωση των business – με ορισμένους ασιατικούς αερομεταφορείς να εξετάζουν το ενδεχόμενο να καταργήσουν εντελώς τη business class.
Και χρειάζονται μόνο περίπου πέντε ημέρες για την εγκατάσταση των νέων θέσεων και τον ανασχεδιασμό της καμπίνας, λέει ο Niels Dose, στέλεχος της εταιρείας.
"Είναι μια πολύ απλή επιχείρηση από μηχανικής πλευράς", προσθέτει.
Η σημερινή premium οικονομική θέση είναι παρόμοια με την business που εισήγαγαν οι αεροπορικές εταιρείες τη δεκαετία του 1970 – οριακή αύξηση της άνεσης με σημαντική αύξηση τιμής.
Οι μεταφορείς, ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν υποβαθμίσει εντελώς την πάλαι ποτέ "Α’ Θέση", καθιστώντας την business βασικό διαφοροποιητικό στοιχείο για τα brand τους, με υπερ-άνετες θέσεις και πολυτελή εξυπηρέτηση.
Μια πρόσφατη μελέτη σχεδιασμού προβλέπει "ξαπλωτές" θέσεις στην premium κατηγορία, αν και οι αερομεταφορείς δεν έχουν αγκαλιάσει την ιδέα.
Έρευνες δείχνουν ότι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της business είναι η δυνατότητα να κοιμηθείς καλά στις μεγάλες πτήσεις, οπότε μια τέτοια προσφορά περισσότερο θα ωθούσε περισσότερους επιβάτες business να κάνουν ένα βήμα προς τα κάτω, παρά θα ενθάρρυνε τους επιβάτες της οικονομικής θέσης να αναβαθμιστούν, λέει ο Ben Bettell, σύμβουλος στην Counterpoint.
Αυτό σημαίνει ότι, στο εγγύς μέλλον, εκτός από μερικά επιπλέον εκατοστά χώρου, η κύρια ελκτική δύναμη της premium οικονομικής μπορεί να εξακολουθεί να είναι αυτή η ζεστή, ασαφής αίσθηση που έχει κανείς όταν γνωρίζει ότι δεν κάθεται στη χειρότερη θέση στο αεροπλάνο.
"Η premium προσφέρει μια προσιτή διέξοδο από την οικονομική θέση", λέει ο Bettell, "και, ίσως το πιο σημαντικό, μια ευκαιρία για επιβάτες της τελευταίας να βελτιώσουν την εμπειρία τους".

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης