Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Απρίλιος & Μάιος θα κρίνουν τη σεζόν που θέλει να πάρει «ρεβάνς» μετά από απώλειες δύο χρόνων

Απρίλιος & Μάιος θα κρίνουν τη σεζόν που θέλει να πάρει «ρεβάνς» μετά από απώλειες δύο χρόνων
Οι πρώτοι τουρίστες, οι τιμές, το «άνοιγμα» ανά περιοχή και ο σκληρός ανταγωνισμός στη Μεσόγειο
Σχετικά Άρθρα

Με τιμές του 2019 ετοιμάζεται να διεκδικήσει το δικό της μερίδιο στην τουριστική «πίτα» της Μεσογείου η Ελλάδα, την ώρα μάλιστα που όλες οι ενδείξεις μαρτυρούν ότι το 2022 θα είναι έτος εντονότερου ανταγωνισμού, σε σύγκριση με τις δύο προηγούμενες χρονιές covid.
Στην «αρένα» αναμένεται να «ριχτούν» δυναμικά όλες οι χώρες, «όχι όμως με την ίδια φόρα» όπως επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς που προβλέπουν «σκληρό αγώνα δρόμου» για την κάλυψη των απωλειών του 2020 και του 2021, που δεν αποκλείεται να μετατραπεί σε «εξαντλητική κούρσα διεκδίκησης μεριδίων».
Ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές του ελληνικού τουρισμού, η Τουρκία, σύμφωνα με επιχειρηματίες εισέρχεται στη μάχη «με τιμές τριάστερου για πεντάστερα καταλύματα», αφού τουριστικές εταιρείες επιδιώκουν ήδη την εκμετάλλευση της χαμηλής συναλλαγματικής ισοτιμίας της λίρας για να προωθήσουν τα προγράμματά τους.
Και επειδή το κύμα της Omicron βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, οι επαγγελματίες του τουρισμού αναγκαστικά θα περιμένουν τον Μάρτιο «να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του», ώστε να βγάλουν καλύτερα συμπεράσματα για το πως θα κινηθεί η σεζόν.
Παράλληλα θα ακούγεται και «καμπανάκι κινδύνου» για τη ρευστότητα, όταν σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του ΙΤΕΠ, μόλις το 36% των ξενοδοχείων έχει υπογράψει συμβόλαια, στην πλειονότητά τους με τις ίδιες τιμές του 2021 - που δεν έχουν ουσιαστικά αλλάξει τα δύο – τρία τελευταία χρόνια – αλλά με τριπλάσιο ενεργειακό κόστος επιπλέον και ακρίβεια, δύο παράγοντες που προκαλούν νέους «πονοκεφάλους» για τα ταμειακά διαθέσιμα.

Ανά «κύματα» η επανεκκίνηση από περιοχή σε περιοχή

Οι εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας θα έχουν και πάλι τον πρώτο λόγο από την αρχή της σεζόν που αν όλα πάνε καλά, αναμένεται να ξεκινήσει ουσιαστικά από τον Απρίλιο σε ώριμους τουριστικά προορισμούς, όπως είναι η Κρήτη, η Ρόδος, οι Κυκλάδες και γενικότερα κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα.
Καταλυτικό ρόλο στις επιλογές των επισκεπτών θα διαδραματίσει και φέτος η υγειονομική ασφάλεια – πεδίο όπου ο ελληνικός τουρισμός έχει καταφέρει να βγει ενισχυμένος τις δύο τελευταίες χρονιές.
«Αν ξεκινήσουμε από νωρίς να ανοίγουμε και «σώσουμε» τα έσοδα του πρώτου «άκρου» τη σεζόν, δηλαδή να είναι μέσα και ο Μάιος, έχουμε πολλές πιθανότητες να κοιτάξουμε «κατάματα» το 2019 και να είμαστε αισιόδοξοι ότι τα «δώρα» του 2022 θα είναι ουσιαστικά η βάση για να χτίσουμε την «ολική επιστροφή του τουρισμού» το 2023 και να πάμε ακόμη καλύτερα στο σκέλος των εσόδων», λέει χαρακτηριστικά επιχειρηματίας.
Εφόσον οι εξελίξεις είναι καλές όσον αφορά τους δείκτες της πανδημίας, η σεζόν μπορεί κατά κύριο λόγο να ξεκινήσει από τη νότια Ελλάδα και η έναρξή της να ολοκληρωθεί στο Βορρά γύρω στο Μάιο.
«Οι περιοχές της Βόρειας Ελλάδας αναμένεται να μπουν στη «μάχη» λίγο αργότερα, αφού οι Βαλκάνιοι που είναι σημαντική μας αγορά, μας επισκέπτονται παραδοσιακά τον Ιούνιο και οι αεροπορικές μας θέσεις συγκριτικά με άλλες περιοχές είναι λιγότερες», τονίζει άλλος επιχειρηματίας.

Ο κίνδυνος της αστάθειας

Αρκετοί εξάλλου, επισημαίνουν τον κίνδυνο της αστάθειας και προειδοποιούν ότι «δεν υπάρχουν σίγουρα «χαρτιά». Θα πρέπει να παρακολουθούμε μέρα με την ημέρα τις ενδείξεις, τις τάσεις και τα αποτελέσματα στην πράξη. Καλό θα είναι να είμαστε προετοιμασμένοι για εναλλακτικά plan b, αφού όλες οι χώρες στη Μεσόγειο καταστρώνουν σχέδια για να πάρουν τη ρεβάνς για τις δύο χρονιές απωλειών που προηγήθηκαν στον τουριστικό τομέα, λόγω πανδημίας».
Την ίδια στιγμή, άλλοι μεγάλοι ανταγωνιστές της Ελλάδας, όπως Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Κροατία, θέλουν να ξεχάσουν το χαμένο πρώτο εξάμηνο του 2021 και επιχειρούν από νωρίς την επιστροφή τους.
Οι επαγγελματίες θυμίζουν ότι πέρυσι, η αρχή της σεζόν ταλαιπωρήθηκε από το «κλείσιμο» της βρετανικής αγοράς: «Η τουριστική επανεκκίνηση έγινε ουσιαστικά μετά τις 15 Ιουλίου και θα συνέχιζε να ήταν μια κακή χρονιά, εάν δεν υπήρχε η απρόσμενη εξέλιξη να «νεκρώσουν» οι t.o.΄s την Τουρκία και να «παγώσουν» τις ροές προς την Αίγυπτο, με αποτέλεσμα ένας βασικός κορμός τουριστών να κατευθυνθεί προς τη χώρα μας.
Φέτος, η Ισπανία μπαίνει με «αέρα» στη μάχη, μετά το σόκ που υπέστη ο τουριστικός της τομέας και φιλοδοξεί να πετύχει μια σημαντική ετήσια αύξηση του τζίρου», σημειώνουν.

Αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον στις κρατήσεις

Ύστερα από έναν μήνα (Δεκέμβριος 2022) που οι κρατήσεις έπιασαν «πάτο» εξαιτίας της Omicron, οι διαχειριστές βλέπουν το ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά να αναζωπυρώνεται σιγά σιγά και μαζί με αυτό, η αισιοδοξία στους περισσότερους προορισμούς - εκεί όπου ο τουρισμός επηρεάζει πολλά επαγγέλματα.
Μεγάλο «αγκάθι» παραμένει ωστόσο η έλλειψη προσωπικού και η αδυναμία εξεύρεσής εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού που παρατηρείται στο χώρο της εστίασης και της διαμονής, από τον οποίο αρκετοί εργαζόμενοι αποχώρησαν μέσα στην πανδημία, αναζητώντας αλλού την τύχη τους.
Επιχειρηματίες που παρακολουθούν τα συστήματα των προκρατήσεων, παρατηρούν ότι το ενδιαφέρον έχει να κάνει με επισκέπτες κυρίως από τη γερμανική και τη βρετανική αγορά, τη σκανδιναβική, την Πολωνία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, αλλά και από άλλες αγορές στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
«Ειδικά για τη ζήτηση από Αμερικανούς, Ισραηλινούς κ.α. θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε πως αυτή θα εκφραστεί με κρατήσεις, διότι ακόμα είναι νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα», προσθέτει ξενοδόχος.

Βαρόμετρο η βρετανική αγορά

«Αν δούμε πελάτες από το Ηνωμένο Βασίλειο στις αρχές της άνοιξης, τότε ουσιαστικά θα έχουμε ξεκινήσει τη σεζόν», δηλώνει επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στο Ιόνιο.
Το κλίμα πάντως για την Ελλάδα είναι θετικό, μετά και τις τελευταίες ανακοινώσεις της βρετανικής κυβέρνησης, για κατάργηση των απαιτήσεων που αφορά τη διενέργεια τεστ, αφού καταγράφεται ήδη αύξηση στις πωλήσεις πακέτων διακοπών με τη χώρα μας να βρίσκεται στις top επιλογές προορισμών και νησιά της, όπως η Ρόδος, η Κρήτη, συγκαταλέγονται ανάμεσά τους.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2021, σύμφωνα με την ΤτΕ, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκε κατά 45,9% και διαμορφώθηκε σε 1,55 εκατ. ταξιδιώτες σε σχέση με το 2020.
Αύξηση κατά 95,6% παρουσίασαν και οι εισπράξεις από τη βρετανική αγορά, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1,47 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη βρετανική Express, οι ταξιδιωτικές εταιρίες του Ηνωμένου Βασιλείου καταγράφουν ήδη εκτόξευση των κρατήσεων, με τη μεγαλύτερη αύξηση να παρουσιάζουν τα Κανάρια Νησιά και η Ελλάδα, ενώ η On the Beach που καταγράφει αύξηση 150% στις πωλήσεις της, προβλέπει αυτό το Σαββατοκύριακο, να σημειωθεί από αυτό το Σαββατοκύριακο, ένα από τα μεγαλύτερα κύματα κρατήσεων διακοπών στην ταξιδιωτική βιομηχανία τα τελευταία 2 χρόνια.
Νένα Ουζουνίδου

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης