Ρυθμιστικός παράγοντας για το 2023, η αντίδραση της γερμανικής αγοράς που παραμένει πρώτη τον Οκτώβριο σε προγραμματισμένες αφίξεις από το εξωτερικό
Γερμανοί είναι οι τουρίστες που αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν τον Οκτώβριο σε αφίξεις στα ελληνικά νησιά, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, παρά το γεγονός ότι οικονομικά, η χώρα τους «φλερτάρει» με την ύφεση ήδη από το γ΄ τρίμηνο του 2022, όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές, όπου οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές.
Τα στοιχεία των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων αντιθέτως, φέρνουν τη γερμανική, πρώτη ανάμεσα στις αγορές που προβλέπεται να στηρίξουν τον ελληνικό τουρισμό τον δεύτερο μήνα του φθινοπώρου, μπροστά δηλαδή και από τη βρετανική, η οποία βρισκόταν έως τώρα στην κορυφή όσον αφορά τον αριθμό των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων με κατεύθυνση την Ελλάδα, μέσα στο καλοκαίρι.
Προβάδισμα σε Ηράκλειο, Ρόδο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Το Recovery Tracker του ΙΝΣΕΤΕ αποκαλύπτει ότι το χρονικό διάστημα από τις 3 έως τις 16 Οκτωβρίου 2022, έχουν προγραμματιστεί περισσότερες 314.416 θέσεις με προέλευση τη γερμανική αγορά και με κατεύθυνση κυρίως το Ηράκλειο (86.680), τη Ρόδο (44.054), την Αθήνα (43.721), τη Θεσσαλονίκη – Χαλκιδική (38.838), την Κω (36.478) και την Κέρκυρα (23.579, στην πρώτη θέση παραμένει η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου).
Συνολικά, έχουν προγραμματιστεί προς τη χώρα μας περίπου 1,2 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις σε διεθνείς πτήσεις από τις βασικές αγορές του εξωτερικού που αναμένεται να προσγειωθούν στο «Ελ. Βενιζέλος» και σε άλλα 17 αεροδρόμια της χώρας, με την πρώτη τετράδα (εκτός από τους Γερμανούς) να συμπληρώνουν Βρετανοί, Ιταλοί και Γάλλοι τουρίστες.
Αντιμέτωποι με τον υψηλό πληθωρισμό τον Σεπτέμβριο
Πλέον, μεγάλα τμήματα του πληθυσμού στην πρώτη οικονομία της Ευρώπης βρίσκονται αντιμέτωπα με τις επιπτώσεις από την έκρηξη των τιμών της ενέργειας που δημιουργεί πιέσεις στην κατανάλωση που είναι και ο πιο σημαντικός πυλώνας της οικονομίας.
Η άνοδος του πληθωρισμού στο 10% τον Σεπτέμβριο έχει χτυπήσει «καμπανάκι» και στην τουριστική βιομηχανία, ενώ κορυφαία Ινστιτούτα προβλέπουν ότι η οικονομία διολισθαίνει σε ύφεση κατά το χειμερινό εξάμηνο (για το 2022 αναμένουν ανάπτυξη 1,4%, για το 2023 το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 0,4%, ενώ η γερμανική οικονομία θα μπορούσε να αναπτυχθεί και πάλι κατά 1,9% το 2024).
Στον αντίποδα, βρίσκεται η τελευταία έρευνα Changing Traveler Report της Site Minder δείχνει ότι η πλειοψηφία (59%) των Γερμανών δεν σκέφτεται να περιορίσει καθόλου τον προγραμματισμένο προϋπολογισμό της για τα ταξίδια και αντίστοιχα, το 20% δηλώνει ότι ο πληθωρισμός δεν επηρεάζει τα ταξιδιωτικά του σχέδια ή τον προϋπολογισμό του, ενώ το 39% κάνει λόγο για μέτρια επιρροή. Από την άλλη, νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις δεν μείωσαν την κατανάλωση φυσικού αερίου μέσα στον Σεπτέμβριο.
Θα χρειαστεί να βάλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη
Για τους Γερμανούς, η ευελιξία στις κρατήσεις παραμένει εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας ώστε να προγραμματίσουν τις επόμενες διακοπές τους, ακόμη και αν χρειαστεί να ακυρώσουν δωρεάν την κράτηση.
Πάντως ο Οκτώβριος είναι μήνας που τυπικά ολοκληρώνεται η σεζόν του 2022 και οι τιμές παραμένουν «κλειδωμένες» σε συμβόλαια που ισχύουν εδώ και αρκετούς μήνες και μάλιστα με τιμές του 2019, ενώ last minute αυξήσεις δεν θεωρούνται πιθανές.
Γερμανοί τουριστικοί πράκτορες που διαπραγματεύονται αυτή τη στιγμή με Έλληνες ξενοδόχους τα συμβόλαια του 2023, θεωρούν ότι οι συντοπίτες τους δεν θα αποφύγουν του χρόνου να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, γιατί το «δίδυμο» ενεργειακή κρίση και ανάκαμψη των ταξιδιών σε σύγκριση με το 2019 έχουν ανεβάσει ψηλά τον «πήχη» στις τιμές τόσο σε αεροπορικά εισιτήρια, όσο και σε διαμονή λόγω αύξησης λειτουργικού κόστους (10% ο μέσος όρος αυξήσεων στα συμβόλαια που συζητιούνται, όσον αφορά τα ξενοδοχεία).
Με τα μάτια στραμμένα στη μεγαλύτερη αγορά
«Παραμένουμε επιφυλακτικοί για την επόμενη χρονιά» δηλώνει Έλληνας ξενοδόχος που δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στο Νότιο Αιγαίο.
Ο ίδιος πιστεύει ότι στόχος για το 2023 θα πρέπει να εστιάσει στην επέκταση της θερινής τουριστικής περιόδου κατά δύο μήνες στα όρια της σεζόν (Απρίλιος και Νοέμβριος), ενώ ο μεγάλος προβληματισμός του έχει να κάνει με τη διάρκεια της διαφαινόμενης οικονομικής στενότητας στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στη μεγαλύτερη τουριστική δεξαμενή που είναι η γερμανική.
«Όσο πιο παρατεταμένη είναι η κρίση, τόσο περισσότερο θα επηρεάζει και είναι λογικό και αναπόφευκτο, την τουριστική ζήτηση.
Άρα χρειάζεται να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, διότι βιώνουμε απρόβλεπτες καταστάσεις» προσθέτει και εξηγεί πως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων, επιβαρυμένα από τις επιπτώσεις των δύο χρόνων της πανδημίας, «περιορίζονται ασφυκτικά».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών