«Προς όφελος της υψηλότερης ανάπτυξης στο μέλλον, οι χώρες πρέπει να συνεχίσουν να ενισχύουν τα θεσμικά όργανα και τη χρηστή διακυβέρνηση»
Στο «εκπληκτικό success story» του συνόλου των χωρών της Ε.Ε. σε Κεντρική, Νοτιοανατολική και Ανατολική Ευρώπη, εστιάζει ο επικεφαλής του Δ.Ν.Τ. για την Ευρώπη κ. Poul Thomen, τονίζοντας την ίδια στιγμή και τους νέους στόχους στους οποίους πρέπει να αφοσιωθούν οι κυβερνήσεις.
Όπως αναφέρει ο αξιωματούχος του Ταμείου, –ο οποίος είναι ιδιαίτερα γνωστός στη χώρα μας– σε λιγότερο από μία γενιά, οι οικονομίες των χωρών της Ε.Ε. μεταμορφώθηκαν σε αγοροκεντρικές, μεταμορφώνοντας τα νομικά τους συστήματα, τις δημόσιες διοικήσεις και τις οικονομικές τους πολιτικές.
Το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα σε πραγματικούς όρους (χωρίς πληθωρισμό) στην περιοχή σχεδόν διπλασιάστηκε τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ η βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη στις περισσότερες χώρες είναι ισχυρή.
Αλλά η σύγκλιση με την προηγμένη Ευρώπη έχει επιβραδυνθεί από την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Το αναπτυξιακό δυναμικό έχει σχεδόν μειωθεί στο ήμισυ από το προ-κρίσης επίπεδο, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης παραγωγικότητας.
Επιπλέον, πολλοί εργαζόμενοι με υψηλότερη εξειδίκευση έχουν εγκαταλείψει την περιοχή, αναζητώντας καλύτερες ευκαιρίες στο εξωτερικό.
«Προς όφελος της υψηλότερης ανάπτυξης στο μέλλον, οι χώρες πρέπει να συνεχίσουν να ενισχύουν τα θεσμικά όργανα και τη χρηστή διακυβέρνηση.
Η ενίσχυση των θεσμών και της χρηστής διακυβέρνησης - η αποτελεσματική διοίκηση μιας χώρας - παραμένει στον πυρήνα του μεταρρυθμιστικού προγράμματος για την αύξηση της ευημερίας, στα προηγμένα ευρωπαϊκά πρότυπα διαβίωσης. Πολλές χώρες προσχώρησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλοι προσδοκούν να ενταχθούν.
Πλέον, απαιτείται ένα νέο κύμα μεταρρυθμίσεων για την αναζωογόνηση της ανάπτυξης με βιώσιμο τρόπο.
Βέβαια, το εξωτερικό περιβάλλον είναι λιγότερο ευνοϊκό από πριν: παρά την παρούσα ανάκαμψη, η δυνητική ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ παραμένει υποτονική και οι προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη της Ε.Ε. αβέβαιες.
Ενώ οι προτεραιότητες διαφέρουν μεταξύ των χωρών της περιοχής, υπάρχει μια κοινή συνιστώσα στην ανάγκη για πιο αποτελεσματικά θεσμικά όργανα και καλύτερη διακυβέρνηση.
Αυτό μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα μίας κυβέρνησης και να παράσχει καλύτερες υπηρεσίες, να διευκολύνει την αναδιάρθρωση των κρατικών επιχειρήσεων και να ενισχύσει τα τραπεζικά συστήματα ώστε να μπορέσουν να εμφανιστούν νέες επιχειρήσεις και να αναπτυχθούν οι μικρές επιχειρήσεις.
Επειδή οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι πολύπλοκες και χρειάζονται χρόνο για να δώσουν καρπούς, τώρα είναι η στιγμή να διπλασιάσουμε τις προσπάθειες», σημειώνει ο κ. Thomsen, προτείνοντας τους τρεις τρόπους για τη βελτίωση της διακυβέρνησης:
Πρώτον, πρέπει να αυξηθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία.
Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, τον σχεδιασμό προϋπολογισμών που είναι κατανοητοί και ευρέως προσβάσιμοι στο κοινό.
Σημαίνει επίσης τη χρήση διαφανών διαδικασιών για τις δημόσιες συμβάσεις και την παροχή σαφών πληροφοριών σχετικά με τις επιδόσεις των κρατικών επιχειρήσεων.
Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση (η χρήση τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών στις δραστηριότητες του δημόσιου τομέα) μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Επιπλέον, αρκετές χώρες πρέπει να καταστήσουν πιο διαφανείς τις δομές ιδιοκτησίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και εταιρειών, παρέχοντας παράλληλα περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους τελικούς δικαιούχους δανείων και βελτιώνοντας τις οικονομικές αποκαλύψεις.
Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες μπορούν να ενδυναμώσουν τους πολίτες και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών στην καταπολέμηση της συστημικής διαφθοράς.
Δεύτερον, να προωθηθούν η δίκαιη συμμετοχή και οι ίσοι όροι ανταγωνισμού.
Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ένα σύστημα κυβερνητικών δαπανών και φορολογίας που εξασφαλίζει δίκαιη κατανομή πόρων και ευρεία πρόσβαση στην εκπαίδευση και την υγειονομική περίθαλψη, ώστε να παρέχονται ευκαιρίες σε όλους τους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.
Επί αυτού, μπορούμε να μάθουμε από τις εμπειρίες ιδιωτικοποίησης.
Σε ορισμένες χώρες, οι ιδιωτικοποιήσεις σχεδιάστηκαν για να διασφαλίσουν ευρεία συμμετοχή σε ολόκληρη την κοινωνία, με θετικό αντίκτυπο στην οικοδόμηση θεσμών.
Σε άλλες χώρες, είδαμε μια συγκέντρωση ιδιωτικοποιημένων πόρων στα χέρια λίγων ατόμων.
Τρίτον, συνεχίζει ο κ. Thomsen, ενισχύστε την επιχειρησιακή ικανότητα του κράτους.
Αυτό σημαίνει ότι τα συστήματα δικαιοσύνης θα είναι πιο αποτελεσματικά και αμερόληπτα.
Το κράτος θα λειτουργήσει καλύτερα με την πρόσληψη και την προαγωγή των δημοσίων υπαλλήλων με ανταγωνιστικότητα και με βάση την αξία, καθώς και με τον περιορισμό των πολιτικών παρεμβάσεων στη δημόσια διοίκηση (σσ: αυτό ίσως ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ελλάδα)...
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Δ.Ν.Τ. προάγει τη χρηστή διακυβέρνηση στην καθημερινή ζωή του εργαζόμενου.
Λάβετε για παράδειγμα τον κώδικα φορολογικής διαφάνειας, το πρόγραμμα αξιολόγησης του χρηματοπιστωτικού τομέα, την πρωτοβουλία κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή μέτρα για τη βελτίωση των δημοσίων συμβάσεων και την καταπολέμηση της διαφθοράς στα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από τα Ταμεία.
Φυσικά, η προώθηση της χρηστής διακυβέρνησης δεν είναι εύκολο έργο.
Ούτε αποτελεί νέα πρόκληση»…
www.bankingnews.gr
Όπως αναφέρει ο αξιωματούχος του Ταμείου, –ο οποίος είναι ιδιαίτερα γνωστός στη χώρα μας– σε λιγότερο από μία γενιά, οι οικονομίες των χωρών της Ε.Ε. μεταμορφώθηκαν σε αγοροκεντρικές, μεταμορφώνοντας τα νομικά τους συστήματα, τις δημόσιες διοικήσεις και τις οικονομικές τους πολιτικές.
Το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα σε πραγματικούς όρους (χωρίς πληθωρισμό) στην περιοχή σχεδόν διπλασιάστηκε τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ η βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη στις περισσότερες χώρες είναι ισχυρή.
Αλλά η σύγκλιση με την προηγμένη Ευρώπη έχει επιβραδυνθεί από την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Το αναπτυξιακό δυναμικό έχει σχεδόν μειωθεί στο ήμισυ από το προ-κρίσης επίπεδο, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης παραγωγικότητας.
Επιπλέον, πολλοί εργαζόμενοι με υψηλότερη εξειδίκευση έχουν εγκαταλείψει την περιοχή, αναζητώντας καλύτερες ευκαιρίες στο εξωτερικό.
«Προς όφελος της υψηλότερης ανάπτυξης στο μέλλον, οι χώρες πρέπει να συνεχίσουν να ενισχύουν τα θεσμικά όργανα και τη χρηστή διακυβέρνηση.
Η ενίσχυση των θεσμών και της χρηστής διακυβέρνησης - η αποτελεσματική διοίκηση μιας χώρας - παραμένει στον πυρήνα του μεταρρυθμιστικού προγράμματος για την αύξηση της ευημερίας, στα προηγμένα ευρωπαϊκά πρότυπα διαβίωσης. Πολλές χώρες προσχώρησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλοι προσδοκούν να ενταχθούν.
Πλέον, απαιτείται ένα νέο κύμα μεταρρυθμίσεων για την αναζωογόνηση της ανάπτυξης με βιώσιμο τρόπο.
Βέβαια, το εξωτερικό περιβάλλον είναι λιγότερο ευνοϊκό από πριν: παρά την παρούσα ανάκαμψη, η δυνητική ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ παραμένει υποτονική και οι προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη της Ε.Ε. αβέβαιες.
Ενώ οι προτεραιότητες διαφέρουν μεταξύ των χωρών της περιοχής, υπάρχει μια κοινή συνιστώσα στην ανάγκη για πιο αποτελεσματικά θεσμικά όργανα και καλύτερη διακυβέρνηση.
Αυτό μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα μίας κυβέρνησης και να παράσχει καλύτερες υπηρεσίες, να διευκολύνει την αναδιάρθρωση των κρατικών επιχειρήσεων και να ενισχύσει τα τραπεζικά συστήματα ώστε να μπορέσουν να εμφανιστούν νέες επιχειρήσεις και να αναπτυχθούν οι μικρές επιχειρήσεις.
Επειδή οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι πολύπλοκες και χρειάζονται χρόνο για να δώσουν καρπούς, τώρα είναι η στιγμή να διπλασιάσουμε τις προσπάθειες», σημειώνει ο κ. Thomsen, προτείνοντας τους τρεις τρόπους για τη βελτίωση της διακυβέρνησης:
Πρώτον, πρέπει να αυξηθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία.
Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, τον σχεδιασμό προϋπολογισμών που είναι κατανοητοί και ευρέως προσβάσιμοι στο κοινό.
Σημαίνει επίσης τη χρήση διαφανών διαδικασιών για τις δημόσιες συμβάσεις και την παροχή σαφών πληροφοριών σχετικά με τις επιδόσεις των κρατικών επιχειρήσεων.
Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση (η χρήση τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών στις δραστηριότητες του δημόσιου τομέα) μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Επιπλέον, αρκετές χώρες πρέπει να καταστήσουν πιο διαφανείς τις δομές ιδιοκτησίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και εταιρειών, παρέχοντας παράλληλα περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους τελικούς δικαιούχους δανείων και βελτιώνοντας τις οικονομικές αποκαλύψεις.
Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες μπορούν να ενδυναμώσουν τους πολίτες και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών στην καταπολέμηση της συστημικής διαφθοράς.
Δεύτερον, να προωθηθούν η δίκαιη συμμετοχή και οι ίσοι όροι ανταγωνισμού.
Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ένα σύστημα κυβερνητικών δαπανών και φορολογίας που εξασφαλίζει δίκαιη κατανομή πόρων και ευρεία πρόσβαση στην εκπαίδευση και την υγειονομική περίθαλψη, ώστε να παρέχονται ευκαιρίες σε όλους τους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.
Επί αυτού, μπορούμε να μάθουμε από τις εμπειρίες ιδιωτικοποίησης.
Σε ορισμένες χώρες, οι ιδιωτικοποιήσεις σχεδιάστηκαν για να διασφαλίσουν ευρεία συμμετοχή σε ολόκληρη την κοινωνία, με θετικό αντίκτυπο στην οικοδόμηση θεσμών.
Σε άλλες χώρες, είδαμε μια συγκέντρωση ιδιωτικοποιημένων πόρων στα χέρια λίγων ατόμων.
Τρίτον, συνεχίζει ο κ. Thomsen, ενισχύστε την επιχειρησιακή ικανότητα του κράτους.
Αυτό σημαίνει ότι τα συστήματα δικαιοσύνης θα είναι πιο αποτελεσματικά και αμερόληπτα.
Το κράτος θα λειτουργήσει καλύτερα με την πρόσληψη και την προαγωγή των δημοσίων υπαλλήλων με ανταγωνιστικότητα και με βάση την αξία, καθώς και με τον περιορισμό των πολιτικών παρεμβάσεων στη δημόσια διοίκηση (σσ: αυτό ίσως ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ελλάδα)...
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Δ.Ν.Τ. προάγει τη χρηστή διακυβέρνηση στην καθημερινή ζωή του εργαζόμενου.
Λάβετε για παράδειγμα τον κώδικα φορολογικής διαφάνειας, το πρόγραμμα αξιολόγησης του χρηματοπιστωτικού τομέα, την πρωτοβουλία κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή μέτρα για τη βελτίωση των δημοσίων συμβάσεων και την καταπολέμηση της διαφθοράς στα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από τα Ταμεία.
Φυσικά, η προώθηση της χρηστής διακυβέρνησης δεν είναι εύκολο έργο.
Ούτε αποτελεί νέα πρόκληση»…
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών