Τελευταία Νέα
Διεθνή

Regling (ESM): Να διατηρηθεί ο δημοσιονομικός κανόνας για έλλειμμα 3% στην Ευρωζώνη – Προσαρμογές για το όριο του χρέους στο 60%

Regling (ESM): Να διατηρηθεί ο δημοσιονομικός κανόνας για έλλειμμα 3% στην Ευρωζώνη – Προσαρμογές για το όριο του χρέους στο 60%
Η συζήτηση για τη χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων στην Ευρωζώνη έχει ξεκινήσει – Τι επισημαίνει ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) σε Σε συνέντευξή του στο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel
Σχετικά Άρθρα

Την ώρα που οι κυβερνήσεις βρέθηκαν σε αχαρτογράφητα νερά αντιμετωπίζοντας την κρίση της πανδημίας και επιταχύνοντας τη διαδικασία οικονομικής ανάκαμψης, ενέσκηψε η ενεργειακή κρίση η οποία εκτόξευσε τις τιμές για καταναλωτές και βιομηχανίες προκαλώντας πληθωριστικές πιέσεις και εξαναγκάζοντάς τις σε μέτρα στήριξης, η συζήτηση για τη χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων στην Ευρωζώνη εξελίσσεται καθως θεωρείται πλέον δεδομένο ότι το Σύμφωνο Σταθερότητας θα μεταρρυθμιστεί με ορίζοντα το 2023.
Όσοι αναμένουν την διατήρηση των ιδιαιτέρα γενναιόδωρων μέτρων στήριξης επ’ αόριστoν μάλλον πλανώνται πλάνην οικτράν, καθώς τα «σήματα» από τους υπεύθυνους χάραξης πολίτικής δείχνουν μια - λελογισμένη τουλάχιστον - επιστροφή στη δημοσιονομική ορθοδοξία και στη περιοριστική δημοσιονομική και νομισματική πολιτική.
Το τοπίο βεβαίως σύμφωνα με τους αναλυτές, θα ξεκαθαρίσει μετά την ανάδειξη του νέου κυβερνητικού συνασπισμού στη Γερμανία.

Μισή… μεταρρύθμιση

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το Νέο Δημοσιονομικό Σύμφωνο ο διευθύνων σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) αποδέχεται για πρώτη φορά ότι πρέπει να υπάρξει αλλαγή των κανόνων – έστω και κατά το ήμισυ.
Σε συνέντευξή του στο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel, ο Klaus Regling, υποστηρίζει ότι η μεταρρύθμιση των κανόνων στο πλαίσιο του Σύμφωνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης πρέπει να αφορά το επίπεδο χρέους και όχι αυτό του δημοσιονομικού ελλείμματος.
Συγκεκριμένα, ο Regling  θεωρεί ότι ο κανόνας για έλλειμμα της τάξεως του 3% του ΑΕΠ θα πρέπει να διατηρηθεί στη δημοσιονομική πολιτική για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στον αντίποδα, ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ στο 60%, που ισχύει επί του παρόντος, θα πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα με το πώς μεταβάλλεται το οικονομικό περιβάλλον.

Δεν επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς τα ελλείμματα

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ESM, το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης λειτούργησε καλύτερα από ότι είχε αρχικά προβλεθεί.
Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει, ο κόσμος είναι διαφορετικός σήμερα: πολλές από τις πολιτικές που ήταν σωστές στις δεκαετίες του 1980 και του 1990 δεν είναι απαραίτητα λειτουργικές στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον.
Για τα δημοσιονομικά ελλείμματα τα οποία κατά τη διάρκεια ήταν αναπόφευκτο να επεκταθούν, ο Klaus Regling αναφέρει ότι με τα επιτόκια σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με 30 χρόνια πριν, τα ελλείμματα αυτά δεν επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς των κυβερνήσεων.

Η γερμανική αντίληψη για το όριο στο χρέος

«Πρέπει να υπάρχουν όρια στο χρέος και δεν πρέπει να υπερβαίνονται.
Στη Γερμανία επικρατεί η άποψη ότι το δημόσιο χρέος συνιστά ένα πρόβλημα από μόνο του.
Αυτό είναι λάθος.
Πίσω από αυτή την άποψη βρίσκεται μια θεμελιώδης παρεξήγηση σχετικά με τις αιτίες των χαμηλών επιτοκίων που παραμένουν εδώ και χρόνια», σημειώνει.
Ενώ ήταν αναπόφευκτο ότι σχεδόν όλες οι χώρες διεύρυναν τα δημοσιονομικά τους ελλείμματα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα επιτόκια είναι πολύ χαμηλότερα σήμερα σε σύγκριση με 30 χρόνια πριν.
Τα επίπεδα χρέους είναι υψηλότερα σήμερα, χωρίς όμως να επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς, ξεκαθαρίζει ο Klaus Regling.

Τα επιτόκια και οι αποταμιεύσεις

Τα επιτόκια δεν θα παραμείνουν τόσο χαμηλά στο διηνεκές, ωστόσο θα μείνουν επί μακρόν σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα για να διευκολύνουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες που δημιουργούνται από τις «γηράσκουσες» υπάρχουσες επενδύσεις.
Καταλήγοντας, ο επικεφαλής του ESM, τόνισε ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ασφαλή επενδυτικά καταφύγια στις χρηματοπιστωτικές αγορές -κάτι που προέρχεται από τις αυξανόμενες αποταμιεύσεις σε όλο τον κόσμο και τους κανονισμούς που υποχρεώνουν τις τράπεζες και τις ασφαλιστικές εταιρείες να αγοράζουν τέτοιας ποιότητας περιουσιακά στοιχεία.
Γι αυτό, όπως προσέθεσε, είναι μια σοφή κίνηση η Ε.Ε. να συμβάλλει στην επαρκή παροχή ασφαλών περιουσιακών στοιχείων.

Οι ελληνικές προτάσεις

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει τις προτάσεις της για την αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων της Ε.Ε., προς το τέλος του τρέχοντος έτους.
Από τη μεριά της η ελληνική κυβέρνηση, μέσω του Γραφείου του Προϋπολογισμού, έχει καταθέσει τις δικές της προτάσεις για το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με το κείμενο, οι υπάρχοντες κανόνες είναι μάλλον απίθανο να επανέλθουν ως είχαν, αφού ενδεχόμενη προσπάθεια επιστροφής στις προηγούμενες δημοσιονομικές συνθήκες θα απαιτούσε ιδιαίτερα αυστηρές περιοριστικές πολιτικές σε πολλές χώρες.
Ωστόσο, αποτελεί κοινή παραδοχή ότι οι υπάρχοντες κανόνες είναι καλύτεροι από την απουσία κανόνων.

Μόνιμος μηχανισμός το Ταμείο Ανάκαμψης

Στο πλαίσιο αυτό, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους προτείνει, μεταξύ άλλων, να εξελιχθεί το Ταμείο Ανάκαμψης σε έναν μόνιμο μηχανισμό μακροοικονομικής σταθεροποίησης και να καθοριστούν ρεαλιστικοί στόχοι για το ύψος του δημόσιου χρέους, διαφορετικοί για κάθε κράτος-μέλος, που θα λαμβάνουν υπόψη το αρχικό του ύψος, τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες, τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες και τις δημοσιονομικές δυνατότητες προσαρμογής.
Επίσης, προτείνεται ο ρυθμός αύξησης των καθαρών δημόσιων δαπανών (expenditure benchmark) να αποτελέσει το βασικό εργαλείο μέτρησης της δημοσιονομικής προσπάθειας και σύγκλισης προς το επιθυμητό ύψος δημόσιου χρέους.
Spiegef.PNG
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης