Τελευταία Νέα
Διεθνή

Σιβυλλικό το ΔΝΤ για τις ελληνικές τράπεζες – Τα προσωρινά αυξημένα κέρδη να δημιουργήσουν κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας

Σιβυλλικό το ΔΝΤ για τις ελληνικές τράπεζες – Τα προσωρινά αυξημένα κέρδη να δημιουργήσουν κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας
Οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να παρακολουθούν και να ελέγχουν τις συνθήκες χρηματοδότησης και ρευστότητας από τις ελληνικές τράπεζες καθώς η αντικατάσταση του TLTRO με ακριβότερη χρηματοδότηση από την αγορά μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις
Σιβυλλικό ήταν το review του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την ελληνική οικονομία, ειδικά για τις ελληνικές τράπεζες, καθώς αν και αναγνωρίζει την ανθεκτικότητα και τις επιδόσεις τους το τελευταίο διάστημα, συστήνει στις εποπτικές αρχές να διασφαλίζουν ότι οι τράπεζες προσαρμόζουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για να εξασφαλίσουν βιώσιμη κερδοφορία.
Μάλιστα, επισημαίνει ότι τα προσωρινά αυξημένα κέρδη θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας και την αποκατάσταση της ποιότητας του κεφαλαίου.
Η παρακολούθηση και η διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με τα επιτόκια, τη ρευστότητα και τη χρηματοδότηση, καθώς και τα πιστωτικά ανοίγματα θα πρέπει να ενισχυθούν, με βάση μια ισχυρή τραπεζική κεφαλαιακή βάση, αναφέρει το ΔΝΤ.
Οι εποπτικές αρχές θα πρέπει να παρακολουθούν και να ελέγχουν τις συνθήκες χρηματοδότησης και ρευστότητας από τις τράπεζες καθώς η αντικατάσταση του TLTRO με ακριβότερη χρηματοδότηση από την αγορά μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις.
Η προληπτική διαχείριση των πιστωτικών κινδύνων είναι εγγυημένη για να διασφαλιστεί ότι οι τράπεζες διατηρούν άνετα κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας.

Συμπεράσματα στο πλαίσιο του Άρθρου IV του 2023

Οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά με το πραγματικό ΑΕΠ να επεκτείνεται πέρα από το επίπεδο της τάσης πριν από την πανδημία.
Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ έχει μειωθεί κάτω από το προ πανδημίας επίπεδο με τους κινδύνους χρηματοδότησης του να είναι χαμηλοί μεσοπρόθεσμα λόγω της ευνοϊκής διάρθρωσης του χρέους.
Το τραπεζικό σύστημα παρέμεινε ανθεκτικό με τη βελτίωση των ισολογισμών.
Ωστόσο, η οικονομία αντιμετωπίζει μακροοικονομικές προκλήσεις εν μέσω της σημαντικής αυστηροποίησης της νομισματικής πολιτικής, του επίμονου βασικού πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών των ακινήτων.
Οι διαρθρωτικές ανισορροπίες που προκύπτουν από τις χαμηλές αποταμιεύσεις των νοικοκυριών και το ακόμη χαμηλό επίπεδο επενδύσεων, καθώς και μια διαρθρωτική μετατόπιση λόγω της κλιματικής αλλαγής επιβαρύνουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
Η επίτευξη υψηλότερης και πιο πράσινης ανάπτυξης και η διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας με παράλληλη διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας απαιτεί το σωστό μείγμα πολιτικών με στόχο τη συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης με τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος και την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης.

Ισχυρή ανάκαμψη εν μέσω υψηλού πληθωρισμού

Η οικονομική δραστηριότητα παρέμεινε ισχυρή το 2023.
Το πραγματικό ΑΕΠ συνέχισε να αυξάνεται με σταθερό ρυθμό το πρώτο εξάμηνο του 2023 κατά 2½% (εποχικά προσαρμοσμένο ετησιοποιημένο ρυθμό).
Η ιδιωτική κατανάλωση ενισχύθηκε λόγω της αύξησης των πραγματικών μισθών και της σταδιακής μείωσης των υπερβολικών αποταμιεύσεων των νοικοκυριών που σωρεύτηκαν κατά την πανδημία.
Η αύξηση των σταθερών επενδύσεων παρέμεινε ισχυρή λόγω της συνεχιζόμενης επένδυσης από το Ταμείο Επόμενης Γενιάς που χρηματοδοτείται από την ΕΕ (NGEU).
Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι η συνολική οικονομική δυναμική παρέμεινε ισχυρή το τρίτο τρίμηνο παρά μια σειρά από φυσικές καταστροφές (καύσωνες, πυρκαγιές και πλημμύρες).
Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 10% τον Σεπτέμβριο, χαμηλό μιας δεκαετίας.
Ο βασικός και ο δομικός πληθωρισμός επιβραδύνθηκαν στο 3,8% και 3,6% (ετησίως), αντίστοιχα, τον Οκτώβριο λόγω της εξομάλυνσης των τιμών της ενέργειας και των επιπτώσεων της βάσης, αλλά παραμένουν υψηλά εν μέσω της σύσφιξης της αγοράς εργασίας.
Οι τιμές των οικιστικών ακινήτων έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 50% από το κατώτατο σημείο το 2017, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από τα επίπεδα πριν από την Παγκόσμια Χρηματοπιστωτική Κρίση.

Μεταρρυθμίσεις

Η συνεχής πρόοδος στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις απαιτούσε βελτιωμένες επενδύσεις και αύξηση της παραγωγικότητας.
Έχει σημειωθεί καλή πρόοδος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της ενσωμάτωσης διαφόρων κρατικών υπηρεσιών.
Οι μεταρρυθμίσεις της αγοράς εργασίας, όπως ο εκσυγχρονισμός της εργατικής νομοθεσίας και των δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης, έχουν διευκολύνει την προσαρμογή της αγοράς εργασίας μετά την πανδημία.
Οι ενέργειες της ενισχυμένης αρχής ανταγωνισμού συνέβαλαν στην αύξηση του ανταγωνισμού στην αγορά.
Με βάση αυτή την πρόοδο, η δυνητική ανάπτυξη της Ελλάδας εκτιμάται ότι έχει γίνει θετική το 2022, για πρώτη φορά μετά την κρίση του δημόσιου χρέους.

Τράπεζες

Το τραπεζικό σύστημα παρέμεινε ανθεκτικό με τη στήριξη της πολιτικής και την ενίσχυση του ισολογισμού.
Η ποιότητα του ενεργητικού βελτιώθηκε περαιτέρω, με τον δείκτη NPEs να μειώνεται κάτω από το 5% το δεύτερο τρίμηνο του 2023 σε συστημικά σημαντικές τράπεζες, με τη στήριξη συνεχιζόμενων τιτλοποιήσεων στο πλαίσιο του προγράμματος Ηρακλής.
Ο χαμηλότερος δείκτης NPEs, σε συνδυασμό με τα υψηλότερα καθαρά περιθώρια επιτοκίου, συνέβαλε σε ισχυρή ανάκαμψη των κερδών των τραπεζών, ενισχύοντας την κεφαλαιακή επάρκεια.
Εν μέσω συνεχιζόμενων εισροών καταθέσεων λόγω ισχυρής ανάπτυξης, το τραπεζικό σύστημα διατήρησε επίσης σημαντικά αποθέματα ρευστότητας παρά τις σημαντικές αποπληρωμές των στοχευμένων πράξεων μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ (TLTRO).

Ανάπτυξη

Το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί δυναμικά κατά 2,5% και 2% το 2023 και το 2024, αντίστοιχα, πριν μετριαστεί προς το μεσοπρόθεσμο.
Η ιδιωτική κατανάλωση θα υποστηριχθεί από θετική αύξηση των πραγματικών μισθών, ενώ η επενδυτική δραστηριότητα θα συνεχίσει να επεκτείνεται με την εφαρμογή το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (NRRP).
Ωστόσο, στο πλαίσιο των δημογραφικών αντίξοων ανέμων, της λήξης της χρηματοδότησης της NGEU το 2026 και της ακόμη χαμηλής δυνητικής ανάπτυξης, η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται να συγκρατηθεί σε περίπου 1¼% μεσοπρόθεσμα.
Ο βασικός πληθωρισμός προβλέπεται να φτάσει το 2% έως το τέλος του 2025, καθώς οι πιέσεις στον πυρήνα του πληθωρισμού θα εκτονωθούν μόνο σταδιακά παρά τη συνεχιζόμενη ομαλοποίηση των τιμών των τροφίμων και των καυσίμων.

Κίνδυνοι

Οι κίνδυνοι είναι πιο ισορροπημένοι για την ανάπτυξη, αλλά κλίνουν προς τα πάνω για τον πληθωρισμό.
Μια πιθανή κλιμάκωση του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να διαταράξει το εμπόριο και να προκαλέσει νέες πιέσεις στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων και να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη.
Η υψηλότερη από την αναμενόμενη εμμονή στον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ και τα επιτόκια υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα επιβάρυνε την περιφερειακή και εγχώρια ζήτηση.
Τα πιο συχνά ακραία κλιματικά φαινόμενα θα μπορούσαν να διαταράξουν τον τουρισμό και τις συνολικές δραστηριότητες.
Αντίθετα, η επιτάχυνση των φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σε συνδυασμό με τις ισχυρότερες από τις αναμενόμενες αντιδράσεις της αγοράς στην αναβάθμιση της επενδυτικής βαθμίδας, θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω τις προοπτικές ανάπτυξης.
Ο πληθωρισμός θα μπορούσε να παραμείνει υψηλός ως αποτέλεσμα των κλυδωνισμών που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες καθώς και των εγχώριων πιέσεων από τις πρόσφατες και αναμενόμενες αυξήσεις μισθών και συντάξεων.

Φιλική προς την ανάπτυξη Δημοσιονομική Εξυγίανση

Η φιλική προς την ανάπτυξη δημοσιονομική εξυγίανση μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, υποστηρίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς και την πράσινη ανάπτυξη.
Αυτό θα βοηθούσε περαιτέρω στη μείωση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, περιορίζοντας παράλληλα την πρόσθετη πίεση στον πληθωρισμό.
Εν μέσω ισχυρής αύξησης των εσόδων, η διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος περίπου 2% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα θα βελτιώσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, παρέχοντας παράλληλα πρόσθετο χώρο για εγχώρια χρηματοδοτούμενες δημόσιες επενδύσεις και κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες.
Αυτό θα συνέβαλε στη μείωση του μεγάλου επενδυτικού χάσματος της Ελλάδας, διατηρώντας παράλληλα σταθερά τον δείκτη δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ σε πτωτική πορεία.

Δαπάνες

Η συγκράτηση των πιέσεων στις δαπάνες είναι κρίσιμης σημασίας για τη διατήρηση του δημοσιονομικού χώρου για κρίσιμες κοινωνικές και κεφαλαιουχικές δαπάνες.
Οι πιέσεις δαπανών θα πρέπει να αντισταθούν σε μη διακριτικούς τομείς, όπως οι μισθοί και οι συντάξεις του δημόσιου τομέα, που εξακολουθούν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα σε σύγκριση μεταξύ των χωρών.
Αντίθετα, οι επενδυτικές ανάγκες είναι ευρείες, μεταξύ άλλων για πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.
Οι κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, όπως οι στοχευμένες κοινωνικές μεταβιβάσεις, η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση θα πρέπει να προστατεύονται ή να επεκταθούν για μεγαλύτερη ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.
Οι συνεχείς προσπάθειες για την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας, μεταξύ άλλων μέσω μιας ενιαίας πύλης για παροχές, θα προστατεύσουν καλύτερα τους ευάλωτους.
Η προώθηση των δημοσιονομικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα ενισχύσει τη δημοσιονομική διακυβέρνηση και θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής.
Οι συνεχείς προσπάθειες των αρχών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, συμπεριλαμβανομένων στοχευμένων μεταρρυθμίσεων για τους αυτοαπασχολούμενους, είναι σημαντικές και ευπρόσδεκτες.
Οι συνεχείς προσπάθειες για την προώθηση των ψηφιακών συναλλαγών και τον εξορθολογισμό των φορολογικών κινήτρων θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της συλλογής εσόδων.
Δεδομένης της προγραμματισμένης μεγάλης επένδυσης στο πλαίσιο του NRRP, η διαχείριση των δημοσίων επενδύσεων θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης