Τελευταία Νέα
Διεθνή

Τα δεξαμενόπλοια παίρνουν το ρίσκο διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα, παρά την απειλή των Houthis

Τα δεξαμενόπλοια παίρνουν το ρίσκο διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα, παρά την απειλή των Houthis
Από τις αρχές Δεκεμβρίου, οι τιμές ναύλωσης έχουν σχεδόν διπλασιαστεί
Σχετικά Άρθρα

Η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων πετρελαίου και καυσίμων στην Ερυθρά Θάλασσα ήταν σταθερή τον Δεκέμβριο, παρόλο που πολλά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο λόγω επιθέσεων από μαχητές Houthi, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters, η οποία επικαλείται τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων.
Οι επιθέσεις αύξησαν απότομα το κόστος αποστολής μαζί με τα ασφάλιστρα, αλλά είχαν μικρότερο αντίκτυπο από ό,τι αναμενόταν στις ροές πετρελαίου, με τους φορτωτές να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το βασικό πέρασμα Ανατολής-Δύσης.
Οι Houthi, οι οποίοι έχουν αναφέρει ότι στοχεύουν πλοία με προορισμό το Ισραήλ, έχουν επιτεθεί σε μεγάλο βαθμό σε αποστολές μη πετρελαϊκών προϊόντων.
Το πρόσθετο κόστος δεν έχει κάνει μεγάλη διαφορά για τους περισσότερους φορτωτές μέχρι στιγμής, επειδή η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει πολύ πιο προσιτή από την αποστολή των φορτίων γύρω από όλη την Αφρική.
Αλλά η κατάσταση χρήζει παρακολούθησης καθώς ορισμένες εταιρείες πετρελαίου όπως η BP και η Equinor εκτρέπουν φορτία προς τη μεγαλύτερη διαδρομή.
Επίσης, όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου στο Reuters, το αυξημένο κόστος αποστολής είναι πιθανό να ενισχύσει τις εξαγωγές αργού αμερικανικού πετρελαίου σε ορισμένους ευρωπαίους αγοραστές.
«Δεν έχουμε δει πραγματικά τη διακοπή της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων που όλοι περίμεναν», σχολιάζει η Michelle Wiese Bockmann, ναυτιλιακή αναλύτρια στη Lloyd’s List.

Η κυκλοφορία στην Ερυθρά Θάλασσα

Κατά μέσο όρο καθημερινά 76 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν πετρέλαιο και καύσιμα βρίσκονταν στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν τον Δεκέμβριο, την περιοχή κοντά στην Υεμένη όπου σημειώθηκαν επιθέσεις. Αυτό ήταν μόνο κατά δύο λιγότερα από τον μέσο όρο του Νοεμβρίου και μόλις τρία κάτω από τον μέσο όρο για τους πρώτους 11 μήνες του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας παρακολούθησης πλοίων MariTrace .
Η αντίπαλη υπηρεσία παρακολούθησης Kpler εντόπισε 236 πλοία κατά μέσο όρο καθημερινά σε όλη την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν τον Δεκέμβριο, ελαφρώς πάνω από τον ημερήσιο μέσο όρο των 230 τον Νοέμβριο.
Το πρόσθετο κόστος γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στα ανοιχτά της Αφρικής και όχι μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα έκανε τα ταξίδια για την παράδοση πετρελαίου λιγότερο επικερδή, είπε και πρόσθεσε ότι ως εκ τούτου θα πρέπει «να προσπαθήσεις να περάσεις».
Από τις αρχές Δεκεμβρίου, οι τιμές ναύλωσης έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων πλοίων Marhelm.
Η αποστολή πετρελαίου με δεξαμενόπλοια Suezmax, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια, κόστιζε έως και 85.000 δολάρια την ημέρα.
Τα πλοία Aframax, που μπορούν να μεταφέρουν 750.000 βαρέλια, κοστίζουν 75.000 δολάρια την ημέρα.
Η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων στην περιοχή της νότιας Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε για λίγο μεταξύ 18 και 22 Δεκεμβρίου, όταν η ομάδα Χούθι ενέτεινε τις επιθέσεις σε πλοία, με μέσο όρο 66 δεξαμενόπλοια, αλλά οι κινήσεις επανήλθαν μετά, σύμφωνα με τη MariTrace.
Η κίνηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή μειώθηκε απότομα, κατά 28% τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον Νοέμβριο, με απότομη πτώση το δεύτερο μισό του μήνα καθώς αυξάνονται οι επιθέσεις, σύμφωνα με τη MariTrace.
Αρκετές μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, διυλιστήρια και εμπορικοί οίκοι συνέχισαν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων LSEG.

Παίρνουν το ρίσκο

«Οι αποστολείς και οι πελάτες τους θέλουν πραγματικά να αποφύγουν μια διαταραχή του χρονοδιαγράμματος. Επομένως, συνεχίζουν να παίρνουν το ρίσκο», δήλωσε ο Calvin Froedge, ιδρυτής της Marhelm. Και σημείωσε ότι πολλά πετρελαιοφόρα που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα μετέφεραν ρωσικό αργό στην Ινδία, στην οποία οι Χούθι δεν ενδιαφέρονται να επιτεθούν.
Το ναυλωμένο από τη Chevron Delta Poseidon διέσχισε τη Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα στα τέλη Δεκεμβρίου καθ’ οδόν προς τη Σιγκαπούρη, σύμφωνα με τον ιχνηλάτη πλοίων της LSEG. Το Sanmar Sarod, που ναυλώθηκε από το ινδικό διυλιστήριο Reliance, διέσχισε επίσης την Ερυθρά Θάλασσα στα τέλη Δεκεμβρίου για να παραδώσει εξαρτήματα βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με στοιχεία.
Η Chevron «θα συνεχίσει να αξιολογεί ενεργά την ασφάλεια των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα και σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και να λαμβάνει αποφάσεις με βάση τις τελευταίες εξελίξεις», δήλωσε ένας εκπρόσωπος.
Άλλα δεξαμενόπλοια, που ναυλώθηκαν από τη μονάδα του εμπορικού οίκου Gunvor Clearlake, το ινδικό διυλιστήριο Bharat Petroleum και την Aramco Trading Company της Σαουδικής Αραβίας, έχουν ακολουθήσει τη διαδρομή τις τελευταίες εβδομάδες.
Οι εταιρείες είτε αρνήθηκαν να σχολιάσουν είτε δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια, σημειώνει το Reuters.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης