
Η Βρετανία θα επιμείνει σε ένα μαχητικό που έχει απορρίψει όλη η υπόλοιπη Ευρώπη για να σώσει... θέσεις εργασίας
Ο πληθωρισμός, η ανεργία και η εν γένει οικονομική δυσμένεια στη Μεγάλη Βρετανία αρχίζουν να επηρεάζουν για πρώτη φορα στα χρονικά της χώρας στρατηγικές, εξοπλιστικές επιλογές του Βρετανικού Στρατού.
Πιο συγκεκριμένα, η βρετανική κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα την απόφασή της σχετικά με την προμήθεια νέων μαχητικών αεροσκαφών για τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας και έχει αντιμετωπίσει αυξανόμενες πιέσεις από τα τοπικά συνδικάτα να επιλέξει το παλαιότερο Eurofighter Typhoon τέταρτης γενιάς αντί του πιο προηγμένου F-35A πέμπτης γενιάς που παράγεται κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Παρόλο που η Βρετανία ήταν εταίρος και στα δύο προγράμματα, το μερίδιό της στο πρόγραμμα Eurofighter ήταν σημαντικά μεγαλύτερο, και με πολύ μεγαλύτερο μέρος του Eurofighter να κατασκευάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οφέλη για την τοπική βιομηχανία από την απόκτηση του αεροσκάφους εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερα.
Το τοπικό συνδικάτο Unite τόνισε ιδιαίτερα ότι η συνέχιση των παραγγελιών για το Eurofighter είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της βρετανικής βιομηχανικής τεχνογνωσίας και για να ανοίξει ο δρόμος για την παραγωγή ενός μαχητικού νέας γενιάς που αναπτύσσεται επί του παρόντος στο πλαίσιο του προγράμματος Tempest.
Η Βρετανία βασίζεται σε ένα μαχητικό που έχει απορρίψει όλη η υπόλοιπη Ευρώπη

Σύμφωνα με το συνδικάτο, η έλλειψη περαιτέρω παραγγελιών για το γερασμένο Eurofighter θα απειλήσει την ήδη περιορισμένη βιομηχανική βάση της Βρετανίας για τα μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας των 6.500 εργαζομένων της BAE Systems που εμπλέκονται στο πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα Eurofighter έχει υποστεί πολλαπλές διαδοχικές... ήττες σε διαγωνισμούς σε όλη την ήπειρο, όταν διεκδικούσε μεγάλες συμβάσεις έναντι του F-35.
Οι σημαντικότερες πρόσφατες απώλειες διαγωνισμών αφορούσαν το Βέλγιο, την Πολωνία, τη Φινλανδία και την Ελβετία και την Τσεχική Δημοκρατία, οι οποίες θεωρούνταν κορυφαίοι δυνητικοί πελάτες για το αεροσκάφος.
Όλα τα παραπάνω κράτη επέλεξαν το F-35, λόγω των σημαντικά ανώτερων δυνατοτήτων των εξελιγμένων χαρακτηριστικών πέμπτης γενιάς.
Δυσβάσταχτη και μη... εργονομική επιλογή τα F-35 για τους Βρετανούς

Παρά το γεγονός ότι το F-35 έχει επανειλημμένα επιδείξει τεράστια υπεροχή στις μαχητικές επιδόσεις του έναντι των ευρωπαϊκών αεροσκαφών, ένα κύριο επιχείρημα υπέρ της προμήθειας του Eurofighter είναι ότι θα διατηρήσει την... ομοιομορφία με τον ήδη μεγάλο στόλο των αεροσκαφών της Βασιλικής Αεροπορίας.
Αντίθετα, το ενδεχόμενο προμήθειας μαχητικών F-35A για τη Βασιλική Αεροπορία θα εισάγει μια νέα κατηγορία μαχητικών στο απόθεμα, δεδομένου ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν προηγουμένως ο μόνος πελάτης του F-35 που είχε παραγγείλει αποκλειστικά την παραλλαγή F-35B, σχεδιασμένη για μικρές απογειώσεις και κάθετες προσγειώσεις.
Το F-35A δεν είναι μόνο σημαντικά πιο ικανό, με δυνατότητα μεταφοράς 50% περισσότερων πυραύλων αέρος-αέρος και πολύ μεγαλύτερο βεληνεκές και ανώτερες επιδόσεις πτήσης από το F-35B, αλλά είναι επίσης πάνω από 30% λιγότερο δαπανηρό στην προμήθειά του.
Η βρετανική βιομηχανία, ωστόσο, συμβάλλει πολύ περισσότερο στην παραγωγή του F-35B από ό,τι στην παραγωγή του F-35A, ενώ τα υψηλά επίπεδα συντήρησης που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος F-35 δεν αξιοποιήηθκαν ποτέ, και οι δύο αυτοί παράγοντες ενδέχεται να αποτρέψουν τις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις από την παραγγελία των F-35A.
Τα πλεονεκτήματα των Eurofighter για την αγγλική οπλική βιομηχανία

Παρόλο που η Βρετανία ήταν ο μοναδικός εταίρος της πρώτης βαθμίδας στο πρόγραμμα F-35, περιορίστηκε σε έναν ακόμα κατώτερο ρόλο σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες με μικρή συνεισφορά σε επενδύσεις και τεχνολογικές καινοτομίες.
Μια παραγγελία για 24 F-35A αναμένεται έτσι να δημιουργήσει μόνο δύο έως τρεις μήνες εργασίας για περίπου 2.000 εργαζόμενους στη χώρα.
Αντίθετα, μια παραγγελία για 24 Eurofighter αναμένεται να διατηρήσει 26.000 θέσεις εργασίας για δύο χρόνια στις εταιρείες BAE Systems, Rolls-Royce, Leonardo και κατ' επέκτασιν σε μια ευρύτερη εθνική αλυσίδα εφοδιασμού.
Σε αποσύνθεση ο βρετανικός στρατός - Οι επιτελάρχες αγωνιούν για τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό και τους χαμηλούς μισθούς

Επισημαίνεται ότι η κατάσταση του βρετανικού στρατού αποτέλεσε αντικείμενο έντονης κριτικής και δημόσιας συζήτησης το περασμένο έτος στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί είναι σοβαρά, περιλαμβάνοντας τεχνικά ζητήματα, όπως βλάβες σε αεροπλανοφόρα και πυρκαγιές σε υποβρύχια, καθώς και ελλείψεις προσωπικού και άλλες εσωτερικές δυσκολίες.
Συχνά, η κριτική μετατράπηκε σε καυστική ειρωνεία, η οποία εντούτοις δεν είναι διόλου αβάσιμη.
Ακόμα και η «κορυφή» της στρατιωτικής ηγεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου αναγνωρίζει τις σοβαρές δυσκολίες.
Μάλιστα, ο Υπαρχηγός των Βρετανικών Ενόπλων Δυνάμεων Rob McGowan, μιλώντας ενώπιον κοινοβουλευτικής επιτροπής στη Βουλή των Κοινοτήτων, αναφέρθηκε ευθέως στους κινδύνους που εκπορεύονται από την ανάπτυξη των πιο ετοιμοπόλεμων μονάδων του στρατού.
Φυσικά, τα συνεχή ρεπορτάζ γύρω από αυτά τα θέματα μπορεί να αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προπαγανδιστικής εκστρατείας, η οποία θα στρώσει το έδαφος για την αύξηση των στρατιωτικών δαπανών.
Ωστόσο, τα προβλήματα του βρετανικού στρατού είναι τόσο προφανή που δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Αναπόφευτη η άυξηση των στρατιωτικών δαπανών από τη νέα κυβέρνηση Starmer

Ποια μέτρα λαμβάνονται για τη βελτίωση της κατάστασης;
Μέχρι στιγμής, οι βασικές προσπάθειες επικεντρώνονται στη μεταρρύθμιση του συστήματος προμηθειών και στην αύξηση των μισθών του στρατιωτικού προσωπικού, με στόχο την προσέλκυση και τη διατήρηση στελεχών.
Παρ’ όλα αυτά, οι εν λόγω προσπάθειες δεν έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Την ίδια στιγμή, η βρετανική ηγεσία φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για την αύξηση του στρατιωτικού προϋπολογισμού.
Μια τέτοια αύξηση μοιάζει πλέον αναπόφευκτη.
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν τα επιπλέον κονδύλια θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη των ένοπλων δυνάμεων ή θα καταλήξουν να εξυπηρετούν συγκεκριμένες ομάδες συμφερόντων.
Ευρύτερο πρόβλημα η αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στα κράτη - μέλη του ΝΑΤΟ
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα των στρατιωτικών δαπανών δεν αφορά μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, είχε ήδη από την πρώτη του θητεία ασκήσει πίεση στα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ για την αύξηση των αμυντικών τους προϋπολογισμών.
Απαιτούσε από τα μέλη της συμμαχίας να δαπανούν τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ τους για την άμυνα, ενώ πρόσφατα πρότεινε την αύξηση του σχετικού ποσοστού στο 5%.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το 2023, μόλις 23 από τα 32 κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ πέτυχαν τον στόχο του 2%.
Ωστόσο, η επίτευξη του νέου ορίου αναμένεται να αποτελέσει σοβαρή πρόκληση για πολλές χώρες.
www.bankingnews.gr
Πιο συγκεκριμένα, η βρετανική κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα την απόφασή της σχετικά με την προμήθεια νέων μαχητικών αεροσκαφών για τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας και έχει αντιμετωπίσει αυξανόμενες πιέσεις από τα τοπικά συνδικάτα να επιλέξει το παλαιότερο Eurofighter Typhoon τέταρτης γενιάς αντί του πιο προηγμένου F-35A πέμπτης γενιάς που παράγεται κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Παρόλο που η Βρετανία ήταν εταίρος και στα δύο προγράμματα, το μερίδιό της στο πρόγραμμα Eurofighter ήταν σημαντικά μεγαλύτερο, και με πολύ μεγαλύτερο μέρος του Eurofighter να κατασκευάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οφέλη για την τοπική βιομηχανία από την απόκτηση του αεροσκάφους εκτιμάται ότι θα είναι μεγαλύτερα.
Το τοπικό συνδικάτο Unite τόνισε ιδιαίτερα ότι η συνέχιση των παραγγελιών για το Eurofighter είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της βρετανικής βιομηχανικής τεχνογνωσίας και για να ανοίξει ο δρόμος για την παραγωγή ενός μαχητικού νέας γενιάς που αναπτύσσεται επί του παρόντος στο πλαίσιο του προγράμματος Tempest.
Η Βρετανία βασίζεται σε ένα μαχητικό που έχει απορρίψει όλη η υπόλοιπη Ευρώπη

Σύμφωνα με το συνδικάτο, η έλλειψη περαιτέρω παραγγελιών για το γερασμένο Eurofighter θα απειλήσει την ήδη περιορισμένη βιομηχανική βάση της Βρετανίας για τα μαχητικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας των 6.500 εργαζομένων της BAE Systems που εμπλέκονται στο πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα Eurofighter έχει υποστεί πολλαπλές διαδοχικές... ήττες σε διαγωνισμούς σε όλη την ήπειρο, όταν διεκδικούσε μεγάλες συμβάσεις έναντι του F-35.
Οι σημαντικότερες πρόσφατες απώλειες διαγωνισμών αφορούσαν το Βέλγιο, την Πολωνία, τη Φινλανδία και την Ελβετία και την Τσεχική Δημοκρατία, οι οποίες θεωρούνταν κορυφαίοι δυνητικοί πελάτες για το αεροσκάφος.
Όλα τα παραπάνω κράτη επέλεξαν το F-35, λόγω των σημαντικά ανώτερων δυνατοτήτων των εξελιγμένων χαρακτηριστικών πέμπτης γενιάς.
Δυσβάσταχτη και μη... εργονομική επιλογή τα F-35 για τους Βρετανούς

Παρά το γεγονός ότι το F-35 έχει επανειλημμένα επιδείξει τεράστια υπεροχή στις μαχητικές επιδόσεις του έναντι των ευρωπαϊκών αεροσκαφών, ένα κύριο επιχείρημα υπέρ της προμήθειας του Eurofighter είναι ότι θα διατηρήσει την... ομοιομορφία με τον ήδη μεγάλο στόλο των αεροσκαφών της Βασιλικής Αεροπορίας.
Αντίθετα, το ενδεχόμενο προμήθειας μαχητικών F-35A για τη Βασιλική Αεροπορία θα εισάγει μια νέα κατηγορία μαχητικών στο απόθεμα, δεδομένου ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν προηγουμένως ο μόνος πελάτης του F-35 που είχε παραγγείλει αποκλειστικά την παραλλαγή F-35B, σχεδιασμένη για μικρές απογειώσεις και κάθετες προσγειώσεις.
Το F-35A δεν είναι μόνο σημαντικά πιο ικανό, με δυνατότητα μεταφοράς 50% περισσότερων πυραύλων αέρος-αέρος και πολύ μεγαλύτερο βεληνεκές και ανώτερες επιδόσεις πτήσης από το F-35B, αλλά είναι επίσης πάνω από 30% λιγότερο δαπανηρό στην προμήθειά του.
Η βρετανική βιομηχανία, ωστόσο, συμβάλλει πολύ περισσότερο στην παραγωγή του F-35B από ό,τι στην παραγωγή του F-35A, ενώ τα υψηλά επίπεδα συντήρησης που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος F-35 δεν αξιοποιήηθκαν ποτέ, και οι δύο αυτοί παράγοντες ενδέχεται να αποτρέψουν τις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις από την παραγγελία των F-35A.
Τα πλεονεκτήματα των Eurofighter για την αγγλική οπλική βιομηχανία

Παρόλο που η Βρετανία ήταν ο μοναδικός εταίρος της πρώτης βαθμίδας στο πρόγραμμα F-35, περιορίστηκε σε έναν ακόμα κατώτερο ρόλο σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες με μικρή συνεισφορά σε επενδύσεις και τεχνολογικές καινοτομίες.
Μια παραγγελία για 24 F-35A αναμένεται έτσι να δημιουργήσει μόνο δύο έως τρεις μήνες εργασίας για περίπου 2.000 εργαζόμενους στη χώρα.
Αντίθετα, μια παραγγελία για 24 Eurofighter αναμένεται να διατηρήσει 26.000 θέσεις εργασίας για δύο χρόνια στις εταιρείες BAE Systems, Rolls-Royce, Leonardo και κατ' επέκτασιν σε μια ευρύτερη εθνική αλυσίδα εφοδιασμού.
Σε αποσύνθεση ο βρετανικός στρατός - Οι επιτελάρχες αγωνιούν για τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό και τους χαμηλούς μισθούς
Επισημαίνεται ότι η κατάσταση του βρετανικού στρατού αποτέλεσε αντικείμενο έντονης κριτικής και δημόσιας συζήτησης το περασμένο έτος στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί είναι σοβαρά, περιλαμβάνοντας τεχνικά ζητήματα, όπως βλάβες σε αεροπλανοφόρα και πυρκαγιές σε υποβρύχια, καθώς και ελλείψεις προσωπικού και άλλες εσωτερικές δυσκολίες.
Συχνά, η κριτική μετατράπηκε σε καυστική ειρωνεία, η οποία εντούτοις δεν είναι διόλου αβάσιμη.
Ακόμα και η «κορυφή» της στρατιωτικής ηγεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου αναγνωρίζει τις σοβαρές δυσκολίες.
Μάλιστα, ο Υπαρχηγός των Βρετανικών Ενόπλων Δυνάμεων Rob McGowan, μιλώντας ενώπιον κοινοβουλευτικής επιτροπής στη Βουλή των Κοινοτήτων, αναφέρθηκε ευθέως στους κινδύνους που εκπορεύονται από την ανάπτυξη των πιο ετοιμοπόλεμων μονάδων του στρατού.
Φυσικά, τα συνεχή ρεπορτάζ γύρω από αυτά τα θέματα μπορεί να αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προπαγανδιστικής εκστρατείας, η οποία θα στρώσει το έδαφος για την αύξηση των στρατιωτικών δαπανών.
Ωστόσο, τα προβλήματα του βρετανικού στρατού είναι τόσο προφανή που δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Αναπόφευτη η άυξηση των στρατιωτικών δαπανών από τη νέα κυβέρνηση Starmer

Ποια μέτρα λαμβάνονται για τη βελτίωση της κατάστασης;
Μέχρι στιγμής, οι βασικές προσπάθειες επικεντρώνονται στη μεταρρύθμιση του συστήματος προμηθειών και στην αύξηση των μισθών του στρατιωτικού προσωπικού, με στόχο την προσέλκυση και τη διατήρηση στελεχών.
Παρ’ όλα αυτά, οι εν λόγω προσπάθειες δεν έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Την ίδια στιγμή, η βρετανική ηγεσία φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για την αύξηση του στρατιωτικού προϋπολογισμού.
Μια τέτοια αύξηση μοιάζει πλέον αναπόφευκτη.
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν τα επιπλέον κονδύλια θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη των ένοπλων δυνάμεων ή θα καταλήξουν να εξυπηρετούν συγκεκριμένες ομάδες συμφερόντων.
Ευρύτερο πρόβλημα η αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στα κράτη - μέλη του ΝΑΤΟ
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα των στρατιωτικών δαπανών δεν αφορά μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, είχε ήδη από την πρώτη του θητεία ασκήσει πίεση στα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ για την αύξηση των αμυντικών τους προϋπολογισμών.
Απαιτούσε από τα μέλη της συμμαχίας να δαπανούν τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ τους για την άμυνα, ενώ πρόσφατα πρότεινε την αύξηση του σχετικού ποσοστού στο 5%.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το 2023, μόλις 23 από τα 32 κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ πέτυχαν τον στόχο του 2%.
Ωστόσο, η επίτευξη του νέου ορίου αναμένεται να αποτελέσει σοβαρή πρόκληση για πολλές χώρες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών