γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Οι καταναλωτές αντιδρούν με τη μείωση των μετακινήσεων τους με το ΙΧ ενώ οι επαγγελματίες μεταφορές τσουρουφλίζονται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου κίνησης.
Δέκα μήνες στο ψυγείο της Επιτροπής Ανταγωνισμού παραμένουν στα στοιχεία της έρευνας στην αγορά των καυσίμων ( βενζίνης και πετρελαίου κίνησης ) από το στάδιο της διύλισης , της χονδρικής και της λιανικής αγοράς αναζητώντας στοιχεία για αντι- ανταγωνιστικές πρακτικές με βάση τις διατάξεις του νόμου 3949/2011 και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Η σχετική ανακοίνωση είχε γίνει γνωστή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στις 28 Σεπτεμβρίου 2021 και μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικό ενώ να σημειωθεί ότι η έρευνα γίνεται με δική της πρωτοβουλία και δεν προεξοφλεί ότι θα προκύψουν παραβάσεις.
Ζητούν μερικά λίτρα βενζίνης με βερεσέ
Την ίδια στιγμή οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης καλπάζουν στις αντλίες των πρατηρίων καυσίμων.
Οι καταναλωτές αντιδρούν με τη μείωση των μετακινήσεων τους με το ΙΧ ενώ οι επαγγελματίες μεταφορές τσουρουφλίζονται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου κίνησης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην αγορά καταγράφονται καθημερινές ιστορίες από ελευθέρους επαγγελματίες που ζητούν να βάλουν βενζίνη με βερεσέ και όταν πληρωθούν να πληρώσουν τον πρατηριούχο.
Αυτοί όμως διστάζουν να ικανοποιήσουν το αίτημα τους που μπορεί να θεωρείται πλέον φυσιολογικό όταν το λίτρο της βενζίνης αγγίζει τα 2,5 ευρώ στην περιοχή της Αττικής.
Στις αρχές του έτους η τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,78 ανά λίτρο και σήμερα η μέση τιμή είναι στα 2,37 ευρώ το λίτρο.
Το γέμισμα τους ρεζερβουάρ των 50 λίτρων κόστισε 89 ευρώ και σήμερα κοστίζει 120 ευρώ.
Όταν ένα αυτοκίνητο διανύει την ημέρα 10 χιλιόμετρα σε διάστημα δέκα ημερών θα χρειαστεί να το φουλάρι αναζητώντας άλλα 120 ευρώ.
Σε διάστημα ενός μηνός θα πρέπει να πληρώσει περίπου 500 ευρώ για βενζίνη για να πάει στην εργασία του.
Το κάθε πρατήριο πουλά λιγότερο έως 2000 λίτρα την εβδομάδα.
Με τη μέση κατανάλωση να διαμορφώνεται στα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα είναι προφανές ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες , όπως ηλεκτρολόγοι , υδραυλικοί ελαιοχρωματιστές και άλλα επαγγέλματα δεν διαθέτουν κεφάλαιο κίνησης για να διεκπεραιώσουν τις δουλειές με αποτέλεσμα να τις χάνουν.
Η πτώση της κατανάλωσης σε βενζίνη είναι σημαντική σε βαθμό που θα σε μερικούς μήνες θα κρίνει τη βιωσιμότητα των πρατηρίων.
Σύμφωνα με πρατηριούχους όσο αυξάνεται η τιμή πέφτει η ζήτηση.
Με τα έως τώρα δικά τους στοιχεία εμφανίζουν ότι ένα πρατήριο διαθέτει έως 2000 λίτρα λιγότερη βενζίνη και σε επίπεδο μήνα φτάνει τα 8000 λίτρα.
Πρόκειται για σημαντική βουτιά ενώ για τον πρατηριούχο σημαίνει απώλεια εσόδων κρίσιμης σημασίας ενώ τα έξοδα τρέχουν και αυξάνονται.
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός των διυλιστηρίων μέσω των πρατηρίων τους.
« Πόλεμος» επικρατεί στην αγορά των πρατηρίων καυσίμων με αυτά των προμηθευτών σε σύγκριση με τα ιδιολειτουργούμενα όπως λέγονται.
Οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού πάνε περίπατο όταν τα διυλιστήρια έχουν στήσει στα δικά τους πρατήρια και την ίδια στιγμή προμηθεύουν με καύσιμα και τα υπόλοιπα πρατήρια που στην ουσία είναι οι ανταγωνιστές τους στην λιανική.
Οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης των πρατηρίων που ανήκουν σε ομίλους διυλιστηρίων παρουσιάζουν πιο χαμηλές τιμές σε σύγκριση με τα πρατήρια που ανήκουν σε ιδιώτες.
Η απόσταση που χωρίζει τις δύο κατηγορίες πρατηρίων σε κάποιες περιπτώσεις κυμαίνεται από 8 έως 10 λεπτά του ευρώ.
Για τον καταναλωτή που βρίσκει ένα αντίστοιχο πρατήριο και βλέπει μια συμφέρουσα τιμή σε σχέση με τον ανταγωνισμό θα προσέλθει χαρούμενος στο πρατήριο για να συμπληρώσει μερικά λίτρα βενζίνης στο ρεζερβουάρ.
Τα ιδιωτικά πρατήρια ανεβάζουν την τιμή της βενζίνης κοντά στα 2,5 ευρώ το λίτρο και ένα εταιρικό πρατήριο παίζει στα 2,35 ευρώ το λίτρο.
Σχετικές καταγγελίες έχει κάνει και η ΠΟΠΕΚ ενώ είναι άγνωστο εάν η Επιτροπή Ανταγωνισμού ως αρμόδια Αρχή για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού έχει κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν περίπου 5000 πρατήρια εκ των των οποίων τα 1200 είναι εταιρικά δηλαδή ανήκουν στα ΕΛΠΕ με το εμπορικό σήμα ΕΚΟ και BP και με το σήμα της AVIN και shell στην Motor Oil.
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός συντηρείται σιωπηρά από τους αρμόδιους καθώς μέσω της στρέβλωσης του ανταγωνισμού όταν η χαμηλότερη και υψηλότερη τιμή στη βενζίνη μειώνει εν μέρει τις αντιδράσεις των οδηγών και καταναλωτών.
Τέλος να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο πακέτο για την αγορά καυσίμων ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης και φορείς ζητούν να μειωθεί δραστικά ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheο@bankingnews.gr
www.bankingnews
Η σχετική ανακοίνωση είχε γίνει γνωστή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στις 28 Σεπτεμβρίου 2021 και μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί κάτι σχετικό ενώ να σημειωθεί ότι η έρευνα γίνεται με δική της πρωτοβουλία και δεν προεξοφλεί ότι θα προκύψουν παραβάσεις.
Ζητούν μερικά λίτρα βενζίνης με βερεσέ
Την ίδια στιγμή οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης καλπάζουν στις αντλίες των πρατηρίων καυσίμων.
Οι καταναλωτές αντιδρούν με τη μείωση των μετακινήσεων τους με το ΙΧ ενώ οι επαγγελματίες μεταφορές τσουρουφλίζονται από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου κίνησης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην αγορά καταγράφονται καθημερινές ιστορίες από ελευθέρους επαγγελματίες που ζητούν να βάλουν βενζίνη με βερεσέ και όταν πληρωθούν να πληρώσουν τον πρατηριούχο.
Αυτοί όμως διστάζουν να ικανοποιήσουν το αίτημα τους που μπορεί να θεωρείται πλέον φυσιολογικό όταν το λίτρο της βενζίνης αγγίζει τα 2,5 ευρώ στην περιοχή της Αττικής.
Στις αρχές του έτους η τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,78 ανά λίτρο και σήμερα η μέση τιμή είναι στα 2,37 ευρώ το λίτρο.
Το γέμισμα τους ρεζερβουάρ των 50 λίτρων κόστισε 89 ευρώ και σήμερα κοστίζει 120 ευρώ.
Όταν ένα αυτοκίνητο διανύει την ημέρα 10 χιλιόμετρα σε διάστημα δέκα ημερών θα χρειαστεί να το φουλάρι αναζητώντας άλλα 120 ευρώ.
Σε διάστημα ενός μηνός θα πρέπει να πληρώσει περίπου 500 ευρώ για βενζίνη για να πάει στην εργασία του.
Το κάθε πρατήριο πουλά λιγότερο έως 2000 λίτρα την εβδομάδα.
Με τη μέση κατανάλωση να διαμορφώνεται στα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα είναι προφανές ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες , όπως ηλεκτρολόγοι , υδραυλικοί ελαιοχρωματιστές και άλλα επαγγέλματα δεν διαθέτουν κεφάλαιο κίνησης για να διεκπεραιώσουν τις δουλειές με αποτέλεσμα να τις χάνουν.
Η πτώση της κατανάλωσης σε βενζίνη είναι σημαντική σε βαθμό που θα σε μερικούς μήνες θα κρίνει τη βιωσιμότητα των πρατηρίων.
Σύμφωνα με πρατηριούχους όσο αυξάνεται η τιμή πέφτει η ζήτηση.
Με τα έως τώρα δικά τους στοιχεία εμφανίζουν ότι ένα πρατήριο διαθέτει έως 2000 λίτρα λιγότερη βενζίνη και σε επίπεδο μήνα φτάνει τα 8000 λίτρα.
Πρόκειται για σημαντική βουτιά ενώ για τον πρατηριούχο σημαίνει απώλεια εσόδων κρίσιμης σημασίας ενώ τα έξοδα τρέχουν και αυξάνονται.
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός των διυλιστηρίων μέσω των πρατηρίων τους.
« Πόλεμος» επικρατεί στην αγορά των πρατηρίων καυσίμων με αυτά των προμηθευτών σε σύγκριση με τα ιδιολειτουργούμενα όπως λέγονται.
Οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού πάνε περίπατο όταν τα διυλιστήρια έχουν στήσει στα δικά τους πρατήρια και την ίδια στιγμή προμηθεύουν με καύσιμα και τα υπόλοιπα πρατήρια που στην ουσία είναι οι ανταγωνιστές τους στην λιανική.
Οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης των πρατηρίων που ανήκουν σε ομίλους διυλιστηρίων παρουσιάζουν πιο χαμηλές τιμές σε σύγκριση με τα πρατήρια που ανήκουν σε ιδιώτες.
Η απόσταση που χωρίζει τις δύο κατηγορίες πρατηρίων σε κάποιες περιπτώσεις κυμαίνεται από 8 έως 10 λεπτά του ευρώ.
Για τον καταναλωτή που βρίσκει ένα αντίστοιχο πρατήριο και βλέπει μια συμφέρουσα τιμή σε σχέση με τον ανταγωνισμό θα προσέλθει χαρούμενος στο πρατήριο για να συμπληρώσει μερικά λίτρα βενζίνης στο ρεζερβουάρ.
Τα ιδιωτικά πρατήρια ανεβάζουν την τιμή της βενζίνης κοντά στα 2,5 ευρώ το λίτρο και ένα εταιρικό πρατήριο παίζει στα 2,35 ευρώ το λίτρο.
Σχετικές καταγγελίες έχει κάνει και η ΠΟΠΕΚ ενώ είναι άγνωστο εάν η Επιτροπή Ανταγωνισμού ως αρμόδια Αρχή για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού έχει κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν περίπου 5000 πρατήρια εκ των των οποίων τα 1200 είναι εταιρικά δηλαδή ανήκουν στα ΕΛΠΕ με το εμπορικό σήμα ΕΚΟ και BP και με το σήμα της AVIN και shell στην Motor Oil.
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός συντηρείται σιωπηρά από τους αρμόδιους καθώς μέσω της στρέβλωσης του ανταγωνισμού όταν η χαμηλότερη και υψηλότερη τιμή στη βενζίνη μειώνει εν μέρει τις αντιδράσεις των οδηγών και καταναλωτών.
Τέλος να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει νέο πακέτο για την αγορά καυσίμων ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης και φορείς ζητούν να μειωθεί δραστικά ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheο@bankingnews.gr
www.bankingnews
Σχόλια αναγνωστών