Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

ΑΔΜΗΕ: Υποχώρηση κερδών 9,2% το 9μηνο 2025, στα 113,6 εκατ. ευρώ - Έσοδα 344,8 εκατ.

ΑΔΜΗΕ: Υποχώρηση κερδών 9,2% το 9μηνο 2025, στα 113,6 εκατ. ευρώ - Έσοδα 344,8 εκατ.
Σε επίπεδο γ' τριμήνου, τα καθαρά κέρδη περιόδου ανήλθαν σε 46 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 4%
Σχετικά Άρθρα
Με μειωμένα οικονομικά μεγέθη ολοκλήρωσε το τρίτο τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2025 ο ΑΔΜΗΕ, καθώς τα νούμερα επιβαρύνθηκαν από τη διψήφια αύξηση στις επενδυτικές δαπάνες.
Συγκεκριμένα, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα στο εννεάμηνο 2025 ανήλθαν στα 344,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μικρή μείωση 3,3% έναντι 356,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024. Για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. διαμορφώθηκαν σε 341,2 εκατ. ευρώ, έναντι 353 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024.
Τα ενοποιημένα συνολικά έξοδα αυξήθηκαν για τον Όμιλο κατά 4,8% και ανήλθαν σε 191 εκατ. ευρώ, έναντι 182,3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2024, ενώ για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. μειώθηκαν κατά 6,5% σε 166,4 εκατ. ευρώ από 178 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για τον Όμιλο μειώθηκαν κατά 6,8% σε 242,3 εκατ. ευρώ έναντι 260 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024.
Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 244,1 εκατ. ευρώ, χαμηλότερο κατά 7,8% σε σχέση με το αντίστοιχο του εννεαμήνου 2024 ποσού 264,8 εκατ. ευρώ, εξαιρώντας τα ακόλουθα μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια:

• πρόβλεψη για την έκπτωση μειωμένου ρεύματος που δίνεται σε υπαλλήλους και συνταξιούχους της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού συνολικού ποσού 379 χιλ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης ποσού 2,6 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο του 2024 και
• πρόβλεψη για κινδύνους και έξοδα ποσού 1,4 εκατ. ευρώ έναντι αντίστοιχης πρόβλεψης ποσού 2,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024

Το ενοποιημένο EBIT μειώθηκε κατά 11,7% και ανήλθε στα 153,8 εκατ. ευρώ, έναντι 174,2 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024, με τις αποσβέσεις να αυξάνονται κατά 3% στα 88,5 εκατ. ευρώ.
Το ενοποιημένο συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 155,6 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 13% έναντι 178,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024, μη συμπεριλαμβάνοντας τα ανωτέρω έκτακτα - μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων περιόδου διαμορφώθηκαν στα 148,7 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 9,1% έναντι 163,6 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο 2024.
Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη περιόδου διαμορφώθηκαν στα 113,6 εκατ. ευρώ έναντι 125,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024. Τα συγκρίσιμα ενοποιημένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 115 εκατ. ευρώ έναντι 128,7 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024.

1_383.png

Σε επίπεδο γ' τριμήνου 2025, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα του Ομίλου ανήλθαν στα 124,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 4,7% έναντι 131 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2024.
Το έσοδο από ενοίκιο συστήματος μεταφοράς συμπεριλαμβανομένου και του εσόδου από την αγορά εξισορρόπησης ανήλθε στα 122,3 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 2,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, καθώς και τα έσοδα από λοιπές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 2,4 εκατ. ευρώ.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 3ο τρίμηνο του 2025 μειώθηκαν κατά 5,7% σε 89,5 εκατ. ευρώ έναντι 94,9 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2024.
Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 89,7 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό του 3ου τριμήνου του 2024 ύψους 97,5 εκατ. ευρώ, εξαιρώντας τα ακόλουθα μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια:

• πρόβλεψη για την έκπτωση μειωμένου ρεύματος που δίνεται σε υπαλλήλους και συνταξιούχους της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού συνολικού ποσού 131 χιλ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης ποσού 2,3 εκατ. ευρώ για το 3ο τρίμηνο του 2024 και
• πρόβλεψη για κινδύνους και έξοδα ποσού 74 χιλ. ευρώ έναντι αντίστοιχης πρόβλεψης ποσού 259 χιλ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2024

Το ενοποιημένο ΕΒΙΤ μειώθηκε κατά 9,9% και ανήλθε στα 59,8 εκατ. ευρώ, έναντι 66,3 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2024, ενώ το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 60 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 12,9% έναντι 68,9 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού τρίμηνου.
Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη περιόδου το 3ο τρίμηνο 2025 ανήλθαν σε 46 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 4% έναντι 47,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024, ενώ τα συγκρίσιμα ενοποιημένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 46,2 εκατ. ευρώ έναντι 49,9 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2024.

2_312.png

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας της ηλεκτρικής διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ολοκληρώθηκε με επιτυχία στις 8/11/2025. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των αναδόχων, αναμένεται η προσωρινή παραλαβή του έργου, η ένταξή του στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του Διαχειριστή και η απόδοση του αναλογούντος εσόδου στην «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Α.Ε.Ε.Σ.», με βάση τη σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ των δύο μερών.
Η διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ χρηματοδοτήθηκε με ποσό 300,2 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014 -2020 «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» για τις εργασίες του 1ου σταδίου του έργου (μέχρι 31/12/2023), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή. Το 2ο στάδιο του έργου εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (Α.Π.: 103448/17.07.2024) και θα χρηματοδοτηθεί με ποσό έως 222,3 εκατ. ευρώ.

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων

Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου.
Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026. Το καλοκαίρι του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης μεταξύ των δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη.
Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Τον Σεπτέμβριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο- Σέριφος ενώ τον Μάιο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.
Τον Φεβρουάριο του 2025 ολοκληρώθηκαν οι ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης των διασυνδέσεων Μήλος - Φολέγανδρος και Φολέγανδρος - Θήρα.
Η προστασία και των δύο υποβρυχίων ολοκληρώθηκε εντός του Ιουνίου του 2025.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.

Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου

Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής.
Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.

Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη – Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου.
Η πλευρά των 400KV (Φάση Α) ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και η δοκιμαστική ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024.
Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου

Mε την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.
Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση του αρμόδιου Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. Οι θαλάσσιες έρευνες και για τις δύο διασυνδέσεις, Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου, ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024.
Τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά στην υποβολή αιτήσεων συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις των δύο έργων η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο.
Η Β’ φάση, η οποία αφορά στην υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τους υποψηφίους αναδόχους που εγκρίθηκαν κατά την Α’ φάση, αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
O διαγωνισμός για το τμήμα του έργου της Διασύνδεσης Δωδεκανήσων που αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και στη καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος - Κως δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2024.
Η διαγωνιστική διαδικασία που αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής είναι σε εξέλιξη ενώ ο διαγωνισμός για την καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος - Κως κηρύχθηκε άγονος λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί. Παράλληλα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η ΑΕΠΟ. Για τη διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου, αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου που περιλαμβάνει και τον Υ/Σ της Μυτιλήνης, αναμένεται να υποβληθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ταυτόχρονα με την διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.

ΚΥΤ Ρουφ

Η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην τροφοδότηση του λεκανοπεδίου Αττικής. Το νέο ΚΥΤ Ρουφ προβλέπεται να συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών με υπόγεια καλώδια.
Για τη σύνδεση στο Σύστημα 150 kV προβλέπεται ότι όλες οι υπόγειες γραμμές 150 kV οι οποίες συνδέονται έως και σήμερα στον υφιστάμενο Υ/Σ Ρουφ, θα συνδεθούν στην πλευρά 150 kV του ΚΥΤ Ρουφ έπειτα από την ολοκλήρωσή του.
Ο τρόπος σύνδεσης του ΚΥΤ Ρουφ θα παρέχει τη δυνατότητα αποξήλωσης των εναερίων Γραμμών Μεταφοράς 150 kV από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το Ρουφ (3 διπλά κυκλώματα), καθώς και την εκτροπή της εναέριας Γραμμής Μεταφοράς διπλού κυκλώματος 150KV Ρουφ - Σχηματάρι προς το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με ταυτόχρονη αποξήλωση του τμήματος της εν λόγω Γραμμής Μεταφοράς.
Σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους Δήμους και λοιπούς φορείς. Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ όσο και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις. Ο διαγωνισμός για το νέο ΚΥΤ ΡΟΥΦ αναμένεται να εκκινήσει έως το τέλος του 2025.

Διεθνείς Διασυνδέσεις

Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας, την ανάδειξη της Ελλάδας σε ισχυρό εξαγωγέα καθαρής ενέργειας και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής:
• Ολοκλήρωσε τις μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας, Terna. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024), ενώ υποβλήθηκε ως υποψήφιο προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος PCI (Projects of Common Interest) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τον Μάϊο του 2025 ΑΔΜΗΕ και TERNA υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU), ορίζοντας τους κύριους όρους και προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών. Το έργο υποβλήθηκε εκ νέου για συμπερίληψη στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2026).
• Ολοκληρώθηκε η ανάθεση εκπόνησης περιβαλλοντικών μελετών για τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις, με στόχο την έκδοση Μ.Π.Ε τον Αύγουστο του 2026 και Α.Ε.Π.Ο τον Μάρτιο του 2027. Ολοκληρώθηκε η προετοιμασία των εμπορικών και τεχνικών εγγράφων για την εκπόνηση της προκαταρκτικής μελέτης βυθού με στόχο την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του Νοεμβρίου 2025.
• Με τη στήριξη της Πολιτείας, προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής ενέργειας Βορρά – Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα ηλεκτρικά συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη μεταφορά του ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024) ως έργο υπό θεώρηση (under consideration) ενώ υποβλήθηκε εκ νέου για συμπερίληψη στο νέο ΤΥΝDP 2026 του ENTSO-Ε. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς για την ωρίμανση του έργου.
• Συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το PCI έργο GREGY – Interconnector, που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου. Το έργο έχει ενταχθεί στην 1η λίστα έργων αμοιβαίου ενδιαφέροντος PMI (Projects of Mutual Interest) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης TYNDP 2024 του ENTSO-E, ενώ υποβλήθηκε ως υποψήφιο προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI).
• Τον Απρίλιο του 2024 διακηρύχθηκαν από τον Φορέα Υλοποίησης οι δύο βασικές μελέτες του έργου, οι οποίες αφορούν στην τεχνική ανάλυση του έργου (βέλτιστη όδευση του υποθαλάσσιου καλωδίου και των σημείων προσαιγιάλωσης στις δύο χώρες) και στην ανάλυση κόστους-οφέλους. Στην παρούσα φάση, έχει ξεκινήσει η εκπόνηση της μελέτης κόστουςοφέλους από τον ανάδοχο, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την εκπόνηση της προκαταρκτικής μελέτης βυθού. Τον Σεπτέμβριο του 2025 υπογράφτηκε τριμερές MoU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, της EETC και της ELICA INTERCONNECTOR ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.. Η συμφωνία αυτή επικεντρώνεται στην υποβολή από τους Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ETTC στην ELICA, των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών και δεδομένων που αφορούν στη διενέργεια των ανωτέρω μελετών και γενικότερα στην τεχνική συνεργασία των μερών με σκοπό την ωρίμανση του έργου.
• Τον Φεβρουάριο 2024 σύστησε την κοινοπραξία «ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας, από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid που κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος. Η σύμπραξη εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας και εξειδικεύει τη στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της Ηλεκτρικής Ενέργειας. Τον Απρίλιο του 2024 η κοινοπραξία «ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάθεση των σχετικών μελετών εμπορικής βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση ανάμεσα στην Ελλάδα και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας μέσω καλωδίου HVDC, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ. Τον Οκτώβριο του 2024 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες και υπογράφτηκε η σύμβαση με τον Ανάδοχο.
Οι μελέτες είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθούν εντός του 2026. Τον Ιούλιο του 2025 ολοκληρώθηκε η Προκαταρκτική Έκθεση Βιωσιμότητας του Έργου, η οποία παρέχει μια πρώτη σύσταση σχετικά με τη βιωσιμότητα του Έργου της Διασύνδεσης Υψηλής Τάσης Συνεχούς Ρεύματος (HVDC) μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ελλάδας, με σκοπό την ενημέρωση των Ενδιαφερόμενων Μερών σχετικά με τα ενδιάμεσα αποτελέσματα της οικονομικής και εμπορικής μοντελοποίησης Plexos. Είναι σε εξέλιξη οι λεπτομερείς μελέτες με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Απρίλιο του 2026.
• Τον Οκτώβριο 2023, ο ΑΔΜΗΕ ορίστηκε ως Φορέας Υλοποίησης και Project Promoter του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Η ολοκλήρωση του έργου θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Παράλληλα, το Ισραήλ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του ισοζύγιο. Τον Δεκέμβριο 2023, η εταιρεία EuroAsia Interconnector Ltd μετέφερε στον ΑΔΜΗΕ το ποσό των 55,2 εκατ. ευρώ, το οποίο λάβει ως προχρηματοδότηση από το European Union’s Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) και το μηχανισμό CEF (Connecting Europe Facility) της Ε.Ε. και με την είσπραξη επιπλέον 109,2 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2024, η ληφθείσα προχρηματοδότηση ανήλθε στα 164,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αποτελεί το 25% της συνολικής επιχορήγησης.
Τον Δεκέμβριο του 2023 ο ΑΔΜΗΕ έδωσε την εντολή έναρξης εργασιών. Έως σήμερα έχουν καταβληθεί 251,4 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο του καλωδιακού τμήματος, καθώς οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, στο καλωδιακό τμήμα έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή των πρώτων 331 χλμ. του υποθαλάσσιου καλωδίου, ενώ επιπλέον 192 χλμ. βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια της παραγωγικής διαδικασίας. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων ερευνών.
Τον Μάρτιο 2025, οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ) και Κύπρου (ΡΑΕΚ) εξέφρασαν τη στήριξή τους στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ (Great Sea Interconnector). Η στήριξη αυτή αποτυπώνεται και στις επιστολές (support letters) που απέστειλαν προς στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκ νέου συμπερίληψη του έργου στον 2ο Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (PCI/PMI). Ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τα θέματα που άπτονται της υλοποίησης του έργου.

Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ:
• Ωριμάζει τη νέα διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας. Τον Μάρτιο του 2024 συστάθηκε από κοινού ειδική ομάδα εργασίας με εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης της νέας διασύνδεσης από τις δύο πλευρές και τη διερεύνηση της περαιτέρω συμβολής του έργου στους στόχους για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη.
• Σχεδιάζει την κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς. Τον Φεβρουάριο του 2024 συστάθηκε από κοινού επιτροπή με εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο τον συντονισμό και την επίτευξη της υλοποίησης της νέας διασύνδεσης.
• Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης