Τελευταία Νέα
Οικονομία

Αντιμέτωπη με τη… λειψυδρία η ναυτιλία - Μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Παναμά

Αντιμέτωπη με τη… λειψυδρία η ναυτιλία - Μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Παναμά
Η χαμηλή στάθμη των υδάτων της κρίσιμης σημασίας Διώρυγας του Παναμά ώθησε τη χώρα της Κεντρικής Αμερικής να μειώσει τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τη βασική οδό του παγκόσμιου εμπορίου
Σχετικά Άρθρα
Τα αυξανόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα, που προκαλούνται από το κλίμα επιβαρύνουν τις κύριες ναυτιλιακές οδούς του κόσμου - και το Ελ Νίνιο θα μπορούσε να επιδεινώσει τα πράγματα.
Στον Παναμά που πλήττεται από ξηρασία, τα χαμηλά επίπεδα νερού έχουν ωθήσει τη χώρα της Κεντρικής Αμερικής να μειώσει τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από την κρίσιμα σημαντική Διώρυγα του Παναμά. Οι περιορισμοί έχουν δημιουργήσει ένα μποτιλιάρισμα πλοίων που περιμένουν να διασχίσουν τη διαδρομή, την οποία προτιμούν πολλές εταιρείες, καθώς συνήθως μειώνει το χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού Ωκεανού.
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, η οποία διαχειρίζεται την πλωτή οδό, δήλωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι τα μέτρα ήταν απαραίτητα λόγω «πρωτοφανών προκλήσεων». Πρόσθεσε ότι η σοβαρότητα της φετινής ξηρασίας δεν είχε «κανένα ιστορικό προηγούμενο».
Το μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Παναμά έρχεται λίγο αφότου η μετεωρολογική υπηρεσία του ΟΗΕ κήρυξε την έναρξη του Ελ Νίνιο, ενός μείζονος κλιματικού φαινομένου που είναι πιθανό να ανοίξει τον δρόμο για μια αύξηση των παγκόσμιων θερμοκρασιών και των ακραίων καιρικών συνθηκών.
Ο Peter Sands, επικεφαλής αναλυτής της πλατφόρμας συγκριτικής αξιολόγησης τιμών αεροπορικών και ωκεάνιων εμπορευματικών μεταφορών Xeneta, δήλωσε ότι θαλάσσια σημεία ασφυξίας υπάρχουν «παντού», αλλά ότι συνήθως μόνο καταστροφικά γεγονότα, όπως η απόφραξη της διώρυγας του Σουέζ το 2021, τείνουν να εκθέτουν την ευθραυστότητα του μοντέλου παράδοσης «just-in-time».
«Νομίζω ότι η παγκόσμια ναυτιλία είναι σαν ο μεγαλύτερος αόρατος τομέας στον κόσμο», δήλωσε ο Sands στο CNBC μέσω τηλεδιάσκεψης. «Όλοι μας βασιζόμαστε στις υπηρεσίες και τα αγαθά που μεταφέρονται δια θαλάσσης, αλλά σχεδόν ποτέ δεν σκεφτόμαστε πώς καταλήγουν στα ράφια - εκτός αν κάτι πάει στραβά».

Το πρόβλημα με το Ever Given

Το Ever Given, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, προσάραξε για σχεδόν μία εβδομάδα τον Μάρτιο του 2021, ενώ αντιμετώπιζε ισχυρούς ανέμους. Αποτέλεσμα ήταν να σταματήσει όλη η κυκλοφορία σε μια από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές διαδρομές του κόσμου, προκαλώντας μαζική αναστάτωση μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Μέσης Ανατολής.
Οι αναλυτές έχουν έκτοτε προειδοποιήσει ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα που προκαλούνται από την κλιματική κρίση θα μπορούσαν να αυξήσουν τη συχνότητα των εκδηλώσεων τύπου Ever Given, με δυνητικά εκτεταμένες συνέπειες για τις αλυσίδες εφοδιασμού, την επισιτιστική ασφάλεια και τις περιφερειακές οικονομίες.
Αναφερόμενος στις ασυνήθιστα μεγάλες καθυστερήσεις στη Διώρυγα του Παναμά, ο Sands δήλωσε ότι, ενώ η ACP έχει επιβάλει και στο παρελθόν περιορισμούς στα πλοία λόγω χαμηλής στάθμης νερού, η έναρξη του El Niño θα μπορούσε να επιδεινώσει το πρόβλημα.
«Αυτό που βλέπουμε αυτή τη στιγμή είναι ίσως μόνο το ορεκτικό του κυρίως πιάτου που θα σερβιριστεί το επόμενο έτος, διότι θα μπορούσε να είναι [μια] πιο σοβαρή ξηρασία όταν φτάσουμε στο πρώτο εξάμηνο του 2024», δήλωσε ο Sands, αναφερόμενος στον αντίκτυπο του El Niño.
«Αυτή τη στιγμή, δεν βλέπουμε αυτή την πλήρωση των επιπέδων νερού που θα έφερνε μια κανονική χρονιά. Έτσι, πρόκειται κυριολεκτικά για μια πιθανή καταστροφή εν τη γενέσει της», πρόσθεσε.
Το El Niño σηματοδοτεί την αύξηση της θερμοκρασίας της επιφάνειας της θάλασσας, ένα φυσικό κλιματικό πρότυπο που λαμβάνει χώρα κατά μέσο όρο κάθε δύο έως επτά χρόνια. Οι επιπτώσεις του El Niño τείνουν να κορυφώνονται κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, αλλά ο αντίκτυπος χρειάζεται συνήθως χρόνο για να εξαπλωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτή η καθυστέρηση είναι ο λόγος για τον οποίο οι μετεωρολόγοι πιστεύουν ότι το 2024 θα μπορούσε να είναι το πρώτο έτος κατά το οποίο η ανθρωπότητα θα ξεπεράσει το βασικό κλιματικό όριο του 1,5 βαθμού Κελσίου. Οι παγκόσμιες μέσες θερμοκρασίες το 2022 ήταν κατά 1,1 βαθμούς Κελσίου θερμότερες σε σύγκριση με τα τέλη του 19ου αιώνα.

Πτώση της στάθμης των υδάτων

Ο δανέζικος ναυτιλιακός γίγαντας Maersk δήλωσε ότι «δεν επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό» από τις καθυστερήσεις στη Διώρυγα του Παναμά, αν και προειδοποίησε ότι οι κλιματικοί κίνδυνοι για τις μεγάλες ναυτιλιακές διαδρομές γίνονται όλο και πιο διαδεδομένοι με δυνητικά σοβαρές επιπτώσεις.
«Στην πραγματικότητα είχαμε να αντιμετωπίσουμε κάποια από αυτά ήδη από τη δεκαετία του 1990», δήλωσε στο CNBC μέσω τηλεδιάσκεψης ο Lars Ostergaard Nielsen, επικεφαλής του κέντρου επιχειρήσεων τακτικών γραμμών της Maersk στην Αμερική. «Νομίζω ότι η διαφορά είναι ότι γίνεται ίσως πιο διαδεδομένο, είναι ίσως πιο σοβαρό, αν θέλετε, όσον αφορά τις επιπτώσεις σήμερα».
Αναφερόμενος στα χαμηλά επίπεδα νερού και στους περιορισμούς που ισχύουν στη Διώρυγα του Παναμά, ο Nielsen δήλωσε ότι η ξηρασία ωθεί τη Maersk να φορτώσει περίπου 2.000 εμπορευματοκιβώτια λιγότερα από το συνηθισμένο στο ίδιο πλοίο.
Τυπικά, ο Nielsen δήλωσε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να χρειαστεί να συμμορφωθούν με μέγιστο βάθος 50 ποδιών στη Διώρυγα του Παναμά. Οι τρέχοντες περιορισμοί απαιτούν από τα πλοία να τηρούν βύθισμα 44 ποδιών, αναγκάζοντας τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είτε να ζυγίζουν λιγότερο είτε να μεταφέρουν λιγότερα εμπορεύματα.
«Έξι πόδια νερού, αυτό κάνει μεγάλη διαφορά», δήλωσε ο Nielsen.
Ενώ η Διώρυγα του Παναμά είναι πιθανό να είναι μία από τις ναυτιλιακές οδούς που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στις ευπάθειες του κλίματος, δεν είναι η μόνη πλωτή οδός που αγωνίζεται να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις των ακραίων καιρικών συνθηκών.
Η χαμηλή στάθμη των υδάτων στον ποταμό Ρήνο, μια σημαντική εμπορική διαδρομή που διέρχεται από τη Γερμανία μέσω ευρωπαϊκών πόλεων προς το λιμάνι του Ρότερνταμ, προκαλεί επίσης ανησυχία.
Στα τέλη Ιουλίου, η στάθμη των υδάτων στο Kaub -σταθμός μέτρησης δυτικά της Φρανκφούρτης και βασικό σημείο αποχέτευσης για τα μεταφερόμενα από το νερό φορτία- έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο σε ετήσια βάση.
Η πτώση της στάθμης των υδάτων στην πιο πολυσύχναστη πλωτή οδό της Ευρώπης έχει γίνει τακτικό φαινόμενο τα τελευταία χρόνια, καθιστώντας πιο δύσκολη τη διέλευση των πλοίων με τη χωρητικότητά τους και αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς.
«Στον Ρήνο ... πρόκειται βασικά για πιο καθημερινές τακτικές αποφάσεις, απλώς και μόνο επειδή πρόκειται για μικρά ταξίδια [και] είναι σχετικά εύκολο να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις, ώστε να μπορείτε πραγματικά να το αντιμετωπίσετε αυτό αρκετά αργά στις διαδικασίες σας», δήλωσε ο Nielsen.
«Ενώ [με τη] Διώρυγα του Παναμά, πρέπει πραγματικά να το σχεδιάσετε αρκετά νωρίς, διότι από τη στιγμή που θα έχετε διασχίσει τον Ειρηνικό κ.λπ., δεν έχετε πραγματικά άλλες επιλογές μόλις φτάσετε», πρόσθεσε.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης