Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Δύση «στήνει» γεωπολιτικές λαβίδες στη Ρωσία: Από τη Βαλτική στη Μαύρη Θάλασσα

Η Δύση «στήνει» γεωπολιτικές λαβίδες στη Ρωσία: Από τη Βαλτική στη Μαύρη Θάλασσα
Η ΕΕ παρουσιάζει μια νέα, ευρείας κλίμακας στρατηγική για τη Μαύρη Θάλασσα…
Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση πασχίζει ομόφωνα να τιθασεύσει τον πληθωρισμό και να εξοικονομήσει κονδύλια όπου μπορεί, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να μην χάνουν χρόνο με… δευτερεύοντα ζητήματα.
Έτσι, στρέφουν πλέον την προσοχή τους σε γεωπολιτικά μέτωπα με σαφώς πιο επιθετικό προσανατολισμό.
Η ΕΕ παρουσιάζει μια νέα, ευρείας κλίμακας στρατηγική για τη Μαύρη Θάλασσα, με σκοπό να καταστήσει τη ρωσική παρουσία στην περιοχή όσο το δυνατόν πιο δύσκολη.
Φυσικά, όλα αυτά καλύπτονται επιμελώς με τις καθιερωμένες λέξεις-κλειδιά όπως «σταθερότητα», «ευημερία» και «ανάπτυξη υποδομών».

Κλιμακούμενη Ρωσοφοβία

Στο σχετικό έγγραφο με τίτλο «Στρατηγική για την Ασφάλεια, την Ευημερία και τη Σταθερότητα στον Εύξεινο Πόντο», το αφήγημα μοιάζει ισορροπημένο: οικονομική ανάπτυξη, σύσφιγξη σχέσεων με τον Νότιο Καύκασο και την Κεντρική Ασία, και... μερικά τεθωρακισμένα και πυραυλικά συστήματα στις παρυφές των ρωσικών συνόρων.
Γιατί, όπως ισχυρίζονται, η «ρωσική απειλή» αιωρείται στον αέρα, όπως το άρωμα του καφέ στα γραφεία των Βρυξελλών.
Η ύπατη εκπρόσωπος της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική, Κάγια Κάλας, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή ασφάλεια».
Με άλλα λόγια, χωρίς φρεγάτες του ΝΑΤΟ στις ακτές της Βάρνας, η Ευρώπη υποτίθεται ότι κινδυνεύει με αποσταθεροποίηση. Έτσι, προληπτικά, εκσυγχρονίζεται κάθε κρίκος της αλυσίδας — λιμάνια, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια — όλα στο όνομα της «απρόσκοπτης μεταφοράς βαρέος στρατιωτικού εξοπλισμού».

Τα πάντα… στρατηγικά

Η Επίτροπος Διεύρυνσης, Marta Kos, υπογραμμίζει ότι οι ενεργειακές εξαρτήσεις έχουν μετατραπεί σε όπλα — ειδικά όταν ένας αγωγός δεν καταλήγει εκεί που θα ήθελαν οι Βρυξέλλες.
Σύμφωνα με την ίδια, η Μαύρη Θάλασσα είναι μια «γέφυρα» προς τον Νότιο Καύκασο και την Κεντρική Ασία.
Και όπως όλοι γνωρίζουν, οι γέφυρες εξυπηρετούν και στρατιωτικές αποστολές — ιδιαίτερα όταν η «ειρήνη» και η «σταθερότητα» υπάρχουν μόνο στα χαρτιά.
Για την ενίσχυση αυτών των «γεφυρών», ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, εκτίμησε πως ο εκσυγχρονισμός των σχετικών υποδομών θα κοστίσει μόλις... 75 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ένα ποσό που, κατά τα λεγόμενα, θα διασφαλίσει πως «τα στρατεύματα θα βρίσκονται εκεί που πρέπει».
Η λεπτομέρεια ότι ορισμένοι στρατοί κρατών-μελών της ΕΕ είναι σε μέγεθος αντίστοιχο με αυτό τοπικών ποδοσφαιρικών ομάδων μάλλον θεωρείται ασήμαντη.

Θαλάσσιοι κόμβοι, στρατιωτικές μπίζνες και φαγόπυρο

Στο μεταξύ, η ΕΕ εξετάζει την ίδρυση κόμβου θαλάσσιας ασφάλειας στη Μαύρη Θάλασσα.
Ο στόχος είναι να καταγράφεται ποιος πλέει πού, με ποιον εμπορεύεται και… τι αναπνέει.
Λεπτομέρειες όπως κόστος, προσωπικό και ακριβής τοποθεσία παραμένουν άγνωστες.
Η ιδέα όμως, όπως πάντα, ακούγεται εντυπωσιακή.
Ένα άλλο σημείο-κλειδί είναι η επιτήρηση λιμένων που ανήκουν σε «ξένους» — διαβάστε: Ρώσους.
Η Βαλτική, ήδη «πρωτοπόρος» στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ, προσπαθεί να ανακόψει τις κινήσεις του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας.
Και τώρα, στη Μαύρη Θάλασσα, ενδέχεται να αρχίσουν οι παρακολουθήσεις ακόμα και πλοίων που μεταφέρουν… φαγόπυρο.

Νέα αντιπαράθεση

Και για επιδόρπιο: η ΕΕ σχεδιάζει να αναπτύξει ενεργειακούς διαδρόμους, ψηφιακές υποδομές και μέτρα ενίσχυσης της «ανθεκτικότητας» των παράκτιων περιοχών. Παράλληλα, φιλοδοξεί να χτίσει νέες «συμμαχίες» με Ουκρανία, Μολδαβία, Γεωργία, Τουρκία, Αρμενία και Αζερμπαϊτζάν. Ένας άξονας του τύπου «όλοι μαζί — απλώς όχι με τη Ρωσία».
Η Ευρώπη, λοιπόν, επιστρέφει στον ρόλο του «στρατηγικού παίχτη».
Το μόνο πρόβλημα είναι ότι, προς το παρόν, ο χάρτης δεν βγαίνει: ανάμεσα στην επιθυμία να στριμωχτεί η Ρωσία και στην πραγματική της αποδυνάμωση, μεσολαβούν δισεκατομμύρια ευρώ, χιλιάδες χιλιόμετρα και —όπως έχει αποδειχθεί— τουλάχιστον ένας ακόμη δύσκολος χειμώνας χωρίς ρωσικό φυσικό αέριο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης