Ευρωπαϊκές πηγές δήλωσαν στο Reuters ότι οι διαπραγματευτές της ΕΕ πιέζουν ακόμα για ένα ποσοστό χαμηλότερο από 10%. Ωστόσο, μία από τις πηγές ανέφερε ότι η διαπραγμάτευση για τη μείωση του επιπέδου έχει γίνει δυσκολότερη από τότε που οι ΗΠΑ άρχισαν να εισπράττουν έσοδα από τους παγκόσμιους δασμούς τους. «Το 10% είναι ένα επίμονο ζήτημα. Τους πιέζουμε, αλλά τώρα εισπράττουν έσοδα», είπε ο Ευρωπαίος αξιωματούχος.
Μια δεύτερη ευρωπαϊκή πηγή δήλωσε ότι δεν υπήρξε αποδοχή από την ΕΕ του 10% ως βασικού συντελεστή στις συνομιλίες, αλλά αναγνώρισε ότι θα ήταν δύσκολο να αλλάξει ή να καταργηθεί αυτή η βάση.
Αξιωματούχοι των ΗΠΑ εργάζονται εδώ και καιρό πάνω στο σενάριο όπου οι ΗΠΑ θα καταλήξουν με υψηλότερους δασμούς με τους εμπορικούς της εταίρους και δεν αναμένουν να απομακρυνθούν από το 10% στις συνομιλίες με την ΕΕ. Ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Scott Bessent, δήλωσε στο podcast «Pod Force One» ότι η απόφαση του Trump να διπλασιάσει τους δασμούς είχε ενισχύσει την προθυμία των Ευρωπαίων ηγετών να διαπραγματευτούν.
Η στάση της ΕΕ και οι επιπτώσεις των δασμών
Η ΕΕ έχει δηλώσει δημοσίως ότι δεν θα δεχτεί ένα διψήφιο βασικό ποσοστό – όπως έκανε και η Βρετανία, η οποία συμφώνησε σε μια περιορισμένη εμπορική συμφωνία τον Μάιο που διατηρεί δασμούς 10% στις βρετανικές εξαγωγές, μειώνοντας παράλληλα υψηλότερα ποσοστά για χάλυβα και αυτοκίνητα.
Ο Trump έχει επιβάλει στην Ευρώπη δασμούς 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο και 25% στα αυτοκίνητα, και η ΕΕ προσπαθεί να εξασφαλίσει συμφωνία πριν από τις 9 Ιουλίου, όταν οι ανταποδοτικοί δασμοί στα περισσότερα άλλα αγαθά θα μπορούσαν να αυξηθούν από 10% σε έως και 50%. Με ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα 236 δισ. δολαρίων με τις ΗΠΑ το 2024, η ΕΕ έχει περισσότερα να χάσει από τους δασμούς σε σχέση με το μη μέλος της ΕΕ, τη Βρετανία, η οποία παρουσιάζει εμπορικό έλλειμμα με τις ΗΠΑ.
Ο Trump, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τους δασμούς για να χρηματοδοτήσει το σαρωτικό νομοσχέδιο του για τη μείωση των φόρων και τις δαπάνες, δήλωσε την Τρίτη ότι η ΕΕ δεν προσφέρει μια δίκαιη συμφωνία. Η Ουάσιγκτον έχει επιδιώξει να εντάξει στις συνομιλίες μη δασμολογικά εμπόδια, όπως φόρους ψηφιακών υπηρεσιών και κανόνες εταιρικής αναφοράς βιωσιμότητας, καθώς και πωλήσεις LNG και πρότυπα για την ασφάλεια των τροφίμων. Οι ΗΠΑ κατέγραψαν πλεόνασμα προϋπολογισμού 258 δισ. δολαρίων για τον Απρίλιο, αυξημένο κατά 23% από πέρυσι, και το υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι οι καθαροί τελωνειακοί δασμοί τον Απρίλιο υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Επιπτώσεις των δασμών
Οι σαρωτικοί δασμοί που επέβαλε ο Trump από τις αρχές Απριλίου και οι επακόλουθες παύσεις σε ορισμένους από αυτούς έχουν προκαλέσει αναταραχή για εταιρείες παγκοσμίως, οδηγώντας κάποιες να αποσύρουν ή να απέχουν από την παροχή οικονομικής καθοδήγησης.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πληγεί σοβαρά. Η Mercedes ανακάλεσε την πρόβλεψη κερδών της, η Stellantis ανέστειλε την καθοδήγησή της και η Volvo Cars απέσυρε τις προβλέψεις κερδών της για τα επόμενα δύο χρόνια. Ένας στέλεχος ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε ότι οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αντέξουν έναν δασμό 10%, αλλά ότι θα ήταν πολύ πιο δύσκολο για έναν παραγωγό μαζικής αγοράς.
Οι δασμοί που στοχεύουν χάλυβα και αλουμίνιο, και αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, εφαρμόστηκαν για λόγους εθνικής ασφάλειας, με έρευνες σε φαρμακευτικά προϊόντα, ημιαγωγούς, ξυλεία και φορτηγά να ενδέχεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω αυξημένους δασμούς. Αξιωματούχοι της ΕΕ δηλώνουν ότι δεν είναι πρόθυμοι να τους αποδεχτούν. Ο Τrump δήλωσε την Τρίτη ότι οι δασμοί στα φαρμακευτικά προϊόντα «έρχονται πολύ σύντομα».
Μια πηγή της φαρμακοβιομηχανίας δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιτίθεται σε δασμούς ειδικούς ανά τομέα. Η Κομισιόν έχει ενημερώσει τη φαρμακοβιομηχανία ότι ενώ δεν επιθυμεί τους βασικούς ανταποδοτικούς δασμούς του 10%, η αποδοχή ενός βασικού δασμού 10% μπορεί να προσφέρει μόχλευση σε αυτές τις διαπραγματεύσεις, ανέφερε η πηγή. Μια πηγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ποτών δήλωσε ότι ο τομέας του κρασιού και των αλκοολούχων ποτών θα προτιμούσε μια συμφωνία στο 10% παρά παρατεταμένες διαπραγματεύσεις.
Η μη επίτευξη συμφωνίας θα είχε «τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο… στην αγορά μας», δήλωσε ο Rob van Gils, CEO της αυστριακής εταιρείας Hammerer Aluminium Industries. «Μπορεί να είναι 0, μπορεί να είναι 10%. Αν είναι αμφίδρομα, όλα είναι διαχειρίσιμα. Δεν θα καταστρέψει τις επιχειρήσεις». Ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι ένας βασικός συντελεστής 10% «δεν θα διαβρώσει μαζικά τις ανταγωνιστικές θέσεις, ειδικά αν άλλοι λάβουν την ίδια μεταχείριση».
Σχόλια αναγνωστών