Τελευταία Νέα
Επισημάνσεις για μετοχές

Διυλιστήρια:Τα καλά νέα συνεχίζονται ενώ έχουν μπροστά τους ένα θετικό γ’ τρίμηνο

tags :
Διυλιστήρια:Τα καλά νέα συνεχίζονται ενώ έχουν μπροστά τους ένα θετικό γ’ τρίμηνο

Οι δύο εισηγμένες εταιρίες συνέχισαν κερδοφόρα και έχουν μπροστά τους ένα θετικό γ’ τρίμηνο

Οι δύο εταιρίες του κλάδου διύλισης αναμένεται να έχουν και πάλι τον πρώτο λόγο στους πίνακες της κερδοφορίας του εξαμήνου των εισηγμένων εταιριών. Τόσο τα Ελληνικά Πετρέλαια όσο και η Motoroil παρά την υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης στο β’ τρίμηνο εκμεταλλεύτηκαν την θετική δυναμική των παραμέτρων προσφοράς και ζήτησης της γεωγραφικής περιοχής της ΝΑ Μεσογείου παίρνοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην κερδοφορία τους έχοντας αυτή την φορά σύμμαχο στα δημοσιευμένα αποτελέσματα την αύξηση των τιμών του πετρελαίου στο τέλος Ιουνίου.

Κατά το β’ τρίμηνο η μειωμένη προσφορά αργού πετρελαίου λόγω προβλημάτων παραγωγής σε Καναδά και Νιγηρία, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης παγκοσμίως, οδήγησε σε μερική ανάκαμψη των διεθνών τιμών πετρελαίου. Το αργό τύπου Brent, κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα $47/bbl για το Β’ τρίμηνο 2016 σημειώνοντας άνοδο 30% σε σχέση με την αρχή του έτους. H αυξημένη προσφορά αργού πετρελαίου στη Μεσόγειο, ιδιαίτερα για τους βαρύτερους τύπους αργού, που ενισχύθηκε από την επιστροφή του Ιράν στις διεθνείς αγορές, διατήρησε τη διαφορά στην τιμή αργών Brent-Urals στα $1,7/bbl, τα υψηλότερα επίπεδα πενταετίας, γεγονός που ενισχύει την κερδοφορία σύνθετων διυλιστηρίων ευνοώντας και τις δύο ελληνικές εισηγμένες. Τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης Μεσογείου FCC ανήλθαν στα $4,7/bbl, χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι ($7,3/bbl) ενώ τα περιθώρια Ηydrocracking κυμάνθηκαν στα $5,1/bbl ($5,8/bbl).

Από την άλλη πλευρά η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σημείωσε πτώση 3,9% στο σύνολο του α’ εξαμήνου έναντι του 2015, στο δε β΄ τρίμηνο του 2016 η πτώση περιορίστηκε στο 0,4% με συνολικό όγκο κατανάλωσης 1,6 εκατ. τόνους. Η κατανάλωση καυσίμων κίνησης σημείωσε υποχώρηση, λόγω της μείωσης στη ζήτηση βενζίνης κατά 5%, ενώ η ζήτηση για ντίζελ ενισχύθηκε κατά 1%. Η σύγκριση με το περσινό αντίστοιχο τρίμηνο, επηρεάζεται και από την αυξημένη κατανάλωση που παρουσίασε ο Ιούνιος 2015 λόγω της  επιβολής των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων ενώ αναμένεται επίπτωση και στη συγκρισιμότητα του γ’ τριμήνου, λόγω της σημαντικής υποχώρησης στη ζήτηση τον Ιούλιο και Αύγουστο του 2015.
Image result for διυλιστηρια

Αναλυτικότερα:

Στα Ελληνικά Πετρέλαια τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη του β’ τριμήνου ανήλθαν στα 156 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 20% έναντι του β’ τριμήνου του 2015 (€130 εκατ.) διαμορφώνοντας, τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη του α’ εξαμήνου σε €326 εκατ. παρά τη σημαντική μείωση, σε σχέση με πέρυσι, αφ’ ενός των περιθωρίων διύλισης Μεσογείου FCC κατά 35% και των περιθωρίων Hydrocracking κατά 12%, αφετέρου δε της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων. Επισημαίνεται ωστόσο ότι στην περυσινή χρονιά το β’ τρίμηνο είχε επηρεαστεί σημαντικά από την εκτεταμένη περίοδο συντήρησης του διυλιστηρίου Ασπροπύργου. Τα συνολικά καθαρά κέρδη του ομίλου στο α’ εξάμηνο 2016 ανήλθαν σε 104 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 57% έναντι του α΄ εξαμήνου 2015, με συγκρίσιμα καθαρά κέρδη στα 108 εκατ. ευρώ,

Ο καθαρός δανεισμός μειώθηκε στα €1,7 δισ., κυρίως λόγω της ομαλοποίησης των όρων πίστωσης για προμήθεια αργού και των επενδύσεων, καθώς και της πραγματοποίησης των αρχικών πληρωμών των οφειλών προς τη NIOC.  Οι αυξομειώσεις στον καθαρό δανεισμό παραμένουν έντονες (α’ τρίμηνο 2,5 δις ευρώ) με την διοίκηση να επιδιώκει την σταθεροποίηση μεταξύ 1,5 και 2 δις ευρώ .Μείωση παρατηρείται και στο χρηματοοικονομικό κόστος (-5 εκατ. ευρώ) το οποίο ωστόσο σε επίπεδο έτους παραμένει αρκετά υψηλό (200 εκατ. ευρώ).

Τα λειτουργικά κέρδη του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €107 εκατ., αυξημένα κατά 35,44% έναντι του β’ τριμήνου του 2015. Η παραγωγή των διυλιστηρίων του Ομίλου ανήλθε στα 3,7 εκατ. τόνους, με τις πωλήσεις στα 3,9 εκατ. τόνους, με διπλασιασμό των εξαγωγών σε 2,3 εκατ. τόνους (60%). Οι αυξημένοι όγκοι παραγωγής και πωλήσεων πολυπροπυλενίου οδήγησαν τα συγκρίσιμα EBITDA στα €25 εκατ., παρά τη μείωση των διεθνών περιθωρίων Ο κλάδος πολυπροπυλενίου παραμένει ισχυρός συνεισφέροντας για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο 25 εκατ. ευρώ στα λειτουργικά αποτελέσματα. Στον τομέα της εμπορίας η λειτουργική συνεισφορά διαμορφώθηκε σε 25 εκατ. ευρώ έναντι 27 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου.

Επισημαίνεται τέλος ότι το διυλιστήριο Θεσσαλονίκης προγραμματίζει σταμάτημα για εκτεταμένο πρόγραμμα εργασιών συντήρησης το δ’ τρίμηνο του 2016 ενώ εντός του 2016 και αναλόγως των συνθηκών στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, ο Όμιλος σχεδιάζει την αναχρηματοδότηση του ευρωομολόγου λήξης 2017.

Πως διαμορφώθηκαν τα αποτελέσματα των Ελληνικών Πετρελαίων σε εξάμηνο και β’ τρίμηνο

Ελληνικά Πετρέλαια 2015 2016 Δ (%) 2015 2016 Δ (%)
Σε εκατ. ευρώ y-o-y Q2 Q2 y-o-y
Όγκος Πωλήσεων (MTx1000) 6,565  7,449  13.47% 2,950  4,006  35.80%
Πωλήσεις 3,664 2,940 -19.76% 1,785 1,693 -5.15%
Δημοσιευμένα Λειτουργικά Κέρδη 299.0 334.0 11.71% 144.0 205.0 42.36%
Προσαρμοσμένα Λειτουργικά κέρδη* 335.0 326.0 -2.69% 130.0 156.0 20.00%
Εκ των οποίων: Διύλιση 250 242 -3.20% 77 105 36.36%
…Πετροχημικά 42 50 19.05% 23 25 8.70%
…Εμπορία (Ελλάδα) 17 12 -29.41% 13 11.0 -15.38%
…Εμπορία (Εξωτερικό) 25 24 -4.00% 15 14.0 -6.67%
…Άλλα 0.7 -2.0   0.0 -1.0  
Δημοσιευμένα Καθαρά κέρδη 66.0 104.0 57.58% 49.0 72.0 46.94%
Προσαρμοσμένα Καθαρά κέρδη 93.0 108.0 16.13% 39.0 38.0 -2.56%
Πηγή: Beta Χρηματιστηριακή

* Σε προσαρμοσμένο επίπεδο έχουν αφαιρεθεί οι διαφορές αποτίμησης αποθεμάτων

Στην Motor-Oil παρά την προγραμματισμένη συντήρηση του διυλιστηρίου το Μάιο η  εικόνα του ισολογισμού κάθε άλλο παρά αδύναμη ήταν. Το λειτουργικά κέρδη σε προσαρμοσμένη βάση έπεσαν κατά 36% στα 108 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό β’ τρίμηνο ενώ η προσαρμοσμένη καθαρή κερδοφορία μειώθηκε κατά  51% στα 44 εκατ. ευρώ. Παρά τα χαμηλότερα περιθώρια διύλισης που επικράτησαν στην Μεσόγειο οι μειωμένες τιμές των «βαρύτερων» αργών μιγμάτων έναντι του Brend κράτησαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα το περιθώριο διύλισης του ομίλου φέρνοντας 83 εκατ. ευρώ. Με την έκτακτη προσμέτρηση άλλων 36 εκατ. ευρώ από την αποτίμηση των αποθεμάτων σε δημοσιευμένο επίπεδο η απώλεια του ενός μήνα λειτουργία μετριάσθηκε αισθητά περιορίζοντας τις λειτουργικές απώλειες του τριμήνου στο 21%. Σε αυτή την επίδοση οι εξαγωγές παρέμειναν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα (66% έναντι 73% το πρώτο τρίμηνο) τηρουμένων και των μειωμένων όγκων διύλισης (-15%) λόγω συντήρησης.

Image result for διυλιστηρια

Κάνοντας μια γρήγορη άσκηση για το κόστος ευκαιρίας λόγω της συντήρησης με βάση το περιθώριο διύλισης που καταγράφηκε στο τρίμηνο η απώλεια θα έπεφτε σε μονοψήφιο νούμερο καθώς αν το διυλιστήριο συνέχιζε χωρίς διακοπή θα μιλούσαμε για άλλα 25 εκατ. ευρώ στο λειτουργικό αποτέλεσμα. Ωστόσο η μεγάλη διαφορά στα αποτελέσματα έγινε από τον τομέα εμπορίας όπου η Motoroil αύξησε κατά 68% τα λειτουργικά της κέρδη σε μια Αγορά που το β’ τρίμηνο βρέθηκε σε πτωτική τροχιά (-2%) σε όλες τις κατηγορίες καυσίμων.  Η επίδοση αυτή ήρθε ως αποτέλεσμα της αύξησης της αποτελεσματικότητας των πρατηρίων καθώς και στην επέκταση σε «δύσκολες» γεωγραφικές περιοχές (νησιά) οι οποίες λόγω των αυξημένων τουριστικών εισροών όμως διαφοροποιούνται θετικά στην ζήτηση καυσίμων.

Αναμενόμενα η επενδυτική εκροή των 38 εκατ. ευρώ ανέκοψε το δυνατό σερί των ελεύθερων ταμειακών ροών των τριών προηγούμενων τριμήνων γυρίζοντας σε εκροές 24 εκατ. ευρώ. Όπως και να έχει ο καθαρός δανεισμός αυξήθηκε στα 562 εκατ. ευρώ από 681 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2016 και 856 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Ο Αύγουστος μετά από μια υποχώρηση τον Ιούλιο στα περιθώρια και με προοδευτική αύξηση της απόδοσης του διυλιστηρίου μετά την συντήρηση, έχει μπει σε φουλ ρυθμούς παραγωγήςκαι με δεδομένη την πολύ υψηλή ταμειακή θέση της εταιρίας (761 εκατ. ευρώ) μετά την δημοσίευση των αποτελεσμάτων 9μήνου θα πρέπει να αναμένεται η διανομή προμερίσματος. Μάλιστα εφόσον το περιβάλλον παραμείνει ευνοϊκό έως το τέλος της χρονιάς η πολύ ισχυρή ταμειακή θέση της εταιρία επιτρέπει συνολικό μέρισμα στα επίπεδα του 2015 (0,65 ευρώ ανά μετοχή). Και όλα αυτά με αυξημένο εταιρικό φορολογικό συντελεστή και ένα σχεδόν μήνα διύλισης λιγότερο.

Πως διαμορφώθηκαν τα αποτελέσματα της Motor oil σε εξάμηνο και β’ τρίμηνο

Motoroil 2015 2016 (A) Y-o-Y 2015 2016 (A) Y-o-Y
Σε εκατ. ευρώ H1 H1 (%) 2Q 2Q (%)
Όγκος Πωλήσεων (MTx1000) 6.115 5.810 -5,0%  3.258  2.752  -15,5% 
Πωλήσεις 3.657,4 2.656,2 -27,4% 2.035,2 1.371 -32,6%
Δημοσιευμένα Λειτουργικά Κέρδη 287,5 259,8 -9,6% 183,2 144,4 -21,2%
Προσαρμοσμένα Λειτουργικά κέρδη* 281,5 235,8 -16,2% 168,2 108,4 -35,6%
Εκ των οποίων διύλιση 248,3 195,5 -21,3% 153,0 82,2 -46,3%
Εκ των οποίων εμπορία 33,1 40,8 23,3% 15,2 26,2 72,4%
Δημοσιευμένα Καθαρά κέρδη 141,9 118,0 -16,8% 100,2 69,3 -30,8%
Προσαρμοσμένα Καθαρά κέρδη
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
137,4 101,0 -26,5% 89,1 43,8 -50,8%
Πηγή: Beta Χρηματιστηριακή

* Σε προσαρμοσμένο επίπεδο έχουν αφαιρεθεί οι διαφορές αποτίμησης αποθεμάτων

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης