Το ελληνικό 10ετές ομόλογο από 3,30%.... αρχικά 3% με προοπτική 2,5% έως τις εκλογές Οκτωβρίου 2019 - Θα μηδενιστεί το spread με την Ιταλία

Το ελληνικό 10ετές ομόλογο από 3,30%.... αρχικά 3% με προοπτική 2,5% έως τις εκλογές Οκτωβρίου 2019 - Θα μηδενιστεί το spread με την Ιταλία
Αρχικά θα μπορούσε να σταθεροποιηθεί στο 3% και ακολούθως να προσεγγίσει το 2,5% έως τις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου 2019 η απόδοση του 10ετούς ελληνικού ομολόγου
Το ελληνικό 10ετές ομόλογο λήξης 2029 που αποτελεί και τίτλο αναφοράς θα μπορούσε να βρεθεί σε βάθος 6 μηνών στο 2,5% από 3,31% της τρέχουσας περιόδου.
Αρχικά θα μπορούσε να σταθεροποιηθεί στο 3% και ακολούθως να προσεγγίσει το 2,5% έως τις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου 2019.
Στα επίπεδα αυτά λογικά θα έχει σχεδόν μηδενιστεί το spread Ελλάδος – Ιταλίας που σήμερα βρίσκεται στις 80-82 μονάδες βάσης.
Να σημειωθεί ότι παρά την σημαντική διαφορά πιστοληπτικής ικανότητας μεταξύ Ιταλίας που είναι investment grade και της Ελλάδος που βαθμολογείται σε ΒΒ- η βασική διαφορά είναι ότι η Ελλάδα διαθέτει υψηλό κεφαλαιακό μαξιλάρι σχεδόν 30 δισεκ. και ταυτόχρονα τα 49 δισεκ. ελληνικά ομόλογα που βρίσκονται σε κυκλοφορία δεν κινδυνεύουν να μην αποπληρωθούν
1)Γιατί υπάρχουν μέτρα στήριξης στο χρέος
2)Γιατί η Ελλάδα διαθέτει το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα για να εξυπηρετηθεί το χρέος στο 3,5% που ισοδυναμεί με 6 με 6,5 δισεκ. ευρώ κεφάλαια.
Το ελληνικό δημόσιο ήδη διαθέτει
-5,4 δισεκ. από τις εκδόσεις ομολόγων.
-1 δισεκ. από τα κέρδη των ομολόγων ANFAs που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ
-2,5 δισεκ. που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μείωση χρέους από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24,1 δισεκ. ευρώ
-18 δισεκ. σε repos.
Όμως η πραγματική μακροπρόθεσμη ρευστότητα που διαθέτει το ελληνικό κράτος για μείωση χρέους είναι 9 δισεκ. ευρώ.
Με 9 δισεκ. και έχοντας και κεφαλαιακό μαξιλάρι 24,1 δισεκ. συν τα repos των 18 δισεκ. η επόμενη κυβέρνηση διαθέτει εργαλεία μείωσης του χρέους πέραν του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Να σημειωθεί ότι μέχρι τις 10 Μαΐου 2019 η Ελλάδα θα έχει εξοφλήσει έως 5 δισεκ. από το ΔΝΤ σε σύνολο δανείου 9,7 δισεκ.
Σημειώνεται ότι ο ESM δεν θέτει θέμα seniority δηλαδή ισόποσης εξόφλησης και των δικών του δανείων.
Ο ESM δίνει το πράσινο φως για μερική εξόφληση του ΔΝΤ χωρίς να θέτει θέμα ισόποσης εξόφλησης.
Το ελληνικό δημόσιο αποπληρώνοντας 5 δισεκ. ευρώ στο ΔΝΤ μειώνει τα έξοδα εκ τόκων ετησίως κατά 250 εκατ ευρώ.
Περνάει και ένα μήνυμα στις διεθνείς αγορές ότι με ίδια μέσα μπορεί να αντλεί κεφάλαια και να πληρώνει τους επίσημους πιστωτές.
Η επόμενη κυβέρνηση – και αυτό θα αποτελούσε άλμα προς τα εμπρός – θα μπορούσε να πληρώνει σταδιακά και τον ESM θα ήταν ένα πανίσχυρο σήμα στις αγορές ότι με ιδιωτικά κεφάλαια μπορούν να αποπληρώνονται πολύ νωρίτερα των συμφωνηθέντων οι επίσημοι δανειστές.
Ο ESM – EFSF έχει δανείσει την Ελλάδα κοντά 245 δισεκ. μαζί με τα διακρατικά δάνεια, η ΕΚΤ 18 δισεκ. και το ΔΝΤ 9,5 δισεκ. ευρώ.

Ακραία υψηλό το δημόσιο χρέος - Πρέπει να σταλεί μήνυμα μείωσης στις αγορές

Το δημόσιο χρέος της κεντρικής διοίκησης είναι ένας τομέας όπου η κυβέρνηση Τσίπρα τα έχει πάει πολύ άσχημα.
Μπορεί να θεσπίστηκαν μέτρα για το χρέος τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα που θα ενεργοποιηθούν έως το 2032 αλλά στην ουσία το χρέος έχει εκτιναχθεί στα 359 δισεκ. πλησιάζει τα επίπεδα της κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή.
Δηλαδή πέρασαν 10 χρόνια και το ελληνικό χρέος βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με την αρχή της κρίσης.
Τα 359 δισεκ. χρέους δομούνται ως εξής
-66 δισεκ. ελληνικά ομόλογα
-15,2 δισεκ. έντοκα γραμμάτια
-Repos 24,5 δισεκ. ευρώ
-253 δισεκ. δάνεια μηχανισμού στήριξης
-Σύνολο χρέους κεντρικής διοίκησης 358,9 δισεκ. ευρώ.

Προσεχώς έως 10 Μαΐου 2019 η Ελλάδα θα πληρώσει έως 5 δισεκ. στο ΔΝΤ εξοφλώντας μερικώς τις δανειακές υποχρεώσεις προς το Ταμείο ύψους 9,7 δισεκ. ευρώ.
Βέβαια η εκτίναξη του ελληνικού χρέους αποδίδεται στα 24,1 δισεκ. κεφαλαιακό απόθεμα που έχει δημιουργηθεί και στα 24,5 δισεκ. repos.
Οι νέες εκδόσεις ομολόγων αυξάνουν το χρέος – εάν δεν αντικαθιστούν υφιστάμενες εκδόσεις – ωστόσο στο σκέλος του χρέους η κυβέρνηση Τσίπρα δεν απέδωσε.
Τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους αφορούν το μακρινό μέλλον, στην παρούσα φάση χρέος κεντρικής διοίκησης 359 δισεκ. μόνο προβληματισμό μπορεί να προκαλεί.
Η κυβέρνηση Τσίπρα πήρε κάποιες πρωτοβουλίες για τις τράπεζες όπως το Ιταλικό μοντέλο και το νέο νόμο για την προστασία πρώτης κατοικίας αλλά ακόμη τα NPEs τα προβληματικά ανοίγματα είναι 81,4 δισεκ. ευρώ.
Στο Ιταλικό μοντέλο που θα εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ DGComp έως τα μέσα Μαΐου 2019 τελικώς τα senior bond κύρια ομόλογα που θα εκδώσουν οι τράπεζες και θα φέρουν εγγύηση του ελληνικού δημοσίου θα έχουν πιστοληπτική διαβάθμιση ΒΒ – μια κλίμακα υψηλότερα από την Ελλάδα – και όχι investment grade δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα η εξέλιξη αυτή είναι θετική για τις τράπεζες.
Επίσης με τον νέο νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας δυνητικά οι τράπεζες μπορούν να βελτιώσουν τα έσοδα εκ τόκων από την επιδότηση δόσης έως 600 εκατ συνολικά για τον τραπεζικό κλάδο.
Ωστόσο η κυβέρνηση της ΝΔ θα παραλάβει αρχές Νοεμβρίου 2019 ένα τραπεζικό σύστημα, αδύναμο κεφαλαιακά και με NPEs μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα 71-72 δισεκ. μειωμένα μεν αλλά το πρόβλημα θα συνεχίσει να είναι υπαρκτό.
Επίσης έρχονται και τα stress tests του Ιουλίου 2020 όπου εκεί θα δοκιμαστεί ξανά το τραπεζικό σύστημα της Ελλάδος εάν μάλιστα διεξαχθούν και AQRs δηλαδή έλεγχος στοιχείων ενεργητικού.
Στην ενέργεια, τιμολόγια, λιγνιτικές μονάδες και ΕΛΠΕ είναι μόνο ορισμένα από τα ζητήματα που αφορούν την ενέργεια στην Ελλάδα.
Η κυβέρνηση της ΝΔ θα υποχρεωθεί να αυξήσει τα τιμολόγια ρεύματος και να αντιμετωπίσει μια πλειάδα ζητημάτων που έχουν και γαιοστρατηγικό χαρακτήρα.
Το ζήτημα της χαμηλής ανάπτυξης επίσης είναι κεφαλαιώδες ζήτημα καθώς επιδρά – αρνητικά – και οριζόντια σε όλες τις πτυχές της οικονομίας, σε τράπεζες και πραγματική οικονομία.
Αξίζει να αναφερθεί ότι με ρυθμούς 1,9% ή 2% η Ελλάδα δεν θα βρει τον βηματισμό της.
Χρειάζονται ρυθμοί ανάπτυξης άνω του 3,5% για να μπορέσει να υπάρξει ευρύτερη κινητοποίηση της οικονομίας.
Το ίδιο ισχύει και για τα πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία θα παραμείνουν στο 3,5% έως το 2022.
Καμία κυβέρνηση δεν θα αλλάξει τις συμφωνίες των δανειστών και το 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα θα συνεχίσει να αποτελεί μεγάλο βάρος για μια οικονομία όπως η ελληνική που προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της.
Η κυβέρνηση της ΝΔ αναλαμβάνει την εξουσία, χωρίς να παραλαμβάνει καμένη γη αλλά οι προκλήσεις είναι μεγάλες και τα προβλήματα ακόμη μεγαλύτερα.
Βέβαια θα έχει το πλεονέκτημα της καλύτερης μεταχείρισης από τις αγορές, οι επενδυτές εμπιστεύονται περισσότερο την κυβέρνηση της ΝΔ και αυτό θα καταγραφεί στα ελληνικά assets.
Όμως μόνο αυτά δεν επαρκούν για να ξεπεραστούν τα προβλήματα.
Επίσης μια αστάθμητη παράμετρος είναι πως θα αντιδράσει ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση, θα διευκολύνει το κυβερνητικό έργο της ΝΔ ή θα προκαλεί με απεργιακές κινητοποιήσεις;

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS