Διεθνή

Τι απειλεί το Ταμείο Ανάκαμψης; - Μόλις το 60% των 800 δισ. θα εισρεύσουν στις οικονομίες της ΕΕ

Τι απειλεί το Ταμείο Ανάκαμψης; - Μόλις το 60% των 800 δισ. θα εισρεύσουν στις οικονομίες της ΕΕ
Σε περίσκεψη οι Βρυξέλλες για την άνοδο των τιμών…
Σχετικά Άρθρα

H επικίνδυνη άνοδος των τιμών και οι ελλείψεις σε πολλές πρώτες ύλες θέτουν σε κίνδυνο το ύψους 800 δισεκατομμυρίων ευρώ Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρουν, μέσω των Financial Times, μέλη του κλάδου των κατασκευών.
Πιο συγκεκριμένα, οι Κατασκευές συνεισφέρουν το 10% στο ΑΕΠ της Γηραιάς Ηπείρου ενώ τα έργα υποδομής αντιστοιχούν σε ένα σημαντικό ποσοστό του Ταμείου Ανάκαμψης των Βρυξελλών, το οποίο, όπως είναι γνωστό, θα διανείμει επιχορηγήσεις και δάνεια για την ανοικοδόμηση των οικονομιών των κρατών μελών μετά την πανδημία Covid-19.
Ωστόσο, οι τιμές των δομικών υλικών (χάλυβας, ξύλο, σκυρόδεμα, χαλκός) έχουν αρχίσει να αυξάνονται απότομα τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς η οικονομική ανάκαμψη αλλά και η σπάνη πρώτων υλών λόγω διαταραχών στις εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν εντείνει, σε μεγάλο βαθμό, τις πληθωριστικές πιέσεις.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Κατασκευαστικών Βιομηχανιών (FIEC), η τιμή της πίσσας αυξήθηκε κατά 15% σε τρεις μόνο μήνες, του τσιμέντου κατά 10% σε ένα μήνα και του ξύλου πάνω από 20%.
Πέρα από τα παραπάνω, οι κατασκευαστές κάθε τόσο έρχονται αντιμέτωποι με κυρώσεις λόγω καθυστερήσεων στην τέλεση των έργων για τις οποίες δεν ευθύνονται πάντα οι ίδιοι.
Ο Domenico Campogrande, γενικός διευθυντής της FIEC, προειδοποίησε ότι η αύξηση των τιμών και οι επιπλέον καθυστερήσεις απειλούν να μειώσουν τον αντίκτυπο των ευρωπαϊκών κεφαλαίων της ΕΕ.
«Έχουμε αυτό το μεγάλο σχέδιο για την ανάκαμψη της ΕΕ, αλλά εάν το 30% έως 40% αυτών των κεφαλαίων απορροφηθεί από τις υψηλότερες τιμές, θα ήταν πραγματική ανοησία να το εφαρμόσουμε καθώς δεν θα πάει στην πραγματική οικονομία» αναφέρει ο Domenico Campogrande.
Σε πρόσφατη επιστολή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η FIEC εξέφρασε «ανησυχία» της για τις αυξήσεις στις τιμών όσο και για τις ελλείψεις υλικών, συμπεριλαμβανομένου του διπλασιασμού της τιμής των ράβδων χάλυβα στην Ιταλία.
Αν μη τι άλλο, αυτό το φαινόμενο θέτει σε κίνδυνο τη συμβολή του κατασκευαστικού τομέα στην οικονομική ανάκαμψη.
Στην Ιταλία, που είναι ο μεγαλύτερος δικαιούχος των ποσών του πακέτου στήριξης των Βρυξελλών, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δαπανήσει περισσότερα από 100 δισ. ευρώ για την κατασκευή υποδομών τα επόμενα πέντε χρόνια.
Ωστόσο, ο κατασκευαστικός τομέας προειδοποίησε τους αξιωματούχους ότι θα δυσκολευτεί να ανταποκριθεί στο κάλεσμα χωρίς σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
«Αντιμετωπίζουμε έλλειψη σε πολλά βασικά υλικά και αυτό είναι πολύ επικίνδυνο, καθώς η Ιταλία πλήττεται περισσότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη», δήλωσε ο Flavio Monosilio, διευθυντής έρευνας της ANCE (Ένωσης Ιταλικών Κατασκευαστικών Εταιρειών).
«Αυτή η κρίση βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου σχεδίου αποκατάστασης της ΕΕ».
https___d6c748xw2pzm8.cloudfront.net_prod_17a3e180-cacb-11eb-9205-a59e3ab63118-standard.png

Τα στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών εντοπίζουν πολλά αίτια και σημεία συμφόρησης που θέτουν εν αμφιβόλω τη θετική επίδραση των ευρωπαϊκών κεφαλαίων: απότομη ανάκαμψη της ζήτησης που υπερβαίνει τη δυνατότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων σε πολλές χώρες,
διαταραχές που σχετίζονται με την πανδημία, συνεχείς εμπορικές εντάσεις.
Πρόσθετα ζητήματα προκύπτουν για εμπορεύματα όπως το σιτάρι και το ξύλο λόγω φυσικών καταστροφών, αλλά και για τον χάλυβα.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αυστριακού κατασκευαστικού ομίλου Strabag, Thomas Birtel, δήλωσε ότι οι τιμές έχουν «αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες δύο εβδομάδες» και η εταιρεία του έπρεπε να «αναφέρει καθυστερήσεις σε εργοτάξια επειδή, απλά, δεν υπήρχαν υλικά».
Η Strabag, η οποία κατασκεύασε το μετρό της Κοπεγχάγης στη Δανία και τη σήραγγα Limerick στην Ιρλανδία, έχει τα δικά της εργοστάσια σκυροδέματος και ασφάλτου, αλλά ο Birtel είπε: «Οι κατασκευές είναι ένας κλάδος μικρής κλίμακας και δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού για τα κτιριακά υλικά». 

Επιβράδυνση

Στη Γερμανία, το 44% των κατασκευαστικών εταιρειών που ρωτήθηκαν από το Ινστιτούτο Ifo τον Μάιο ανέφεραν προβλήματα στην προμήθεια υλικών, έναντι 6% τον Μάρτιο.
«Δεν έχουμε δει τέτοια συμφόρηση από το 1991», δήλωσε ο Felix Leiss στο Ifo.
«Αυτό προφανώς προκάλεσε την επιβράδυνση της κατασκευαστικής δραστηριότητας τον Απρίλιο».
Ο ρυθμός παραγωγής στον κλάδο των κατασκευών στη Γερμανία μειώθηκε 4,3% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, παρότι οι παραγγελίες έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ (62 δισ. ευρώ τον Μάρτιο).
«Πολλοί προμηθευτές δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις παραγγελίες πριν από το τέλος του έτους και αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα» δήλωσε ο Stephan Rabe της γερμανικής ένωσης κατασκευαστικών κλάδων.
Επίσης, πολλούς πόρους καταναλώνουν ΗΠΑ και Κίνα, με αποτέλεσμα να έχει στερέψει η Ευρώπη…
Ορισμένοι Γερμανοί πολιτικοί κάλεσαν το Βερολίνο να επιδιώξει προσωρινούς περιορισμούς στις εξαγωγές της ΕΕ.
Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση των ΗΠΑ ετοιμάζεται να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα για τις υποδομές ύψους 1,7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ενώ η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη αναμένεται να ενταθεί.
Συνεπώς, οι πιέσεις αναμένεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες.
Ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, απάντησαν χαλαρώνοντας τους κανόνες και τα χρονοδιαγράμματα για ορισμένα δημόσια έργα. 
Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Mario Draghi δήλωσε ότι το «πεπρωμένο της χώρας» εξαρτάται από την επιτυχία του πακέτου επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων 248 δισ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ.
Το ίδιο ισχύει για την Ελλάδα, η οποία έχει εκπονήσει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο εθνικό σχέδιο που αντιστοιχεί έως και το 19% του ΑΕΠ της.
Πλέον, όμως, η δαμόκλειος σπάθη του πληθωρισμού απειλεί να βάλει πρόωρο τέλος στο κλίμα ευφορίας που καλλιεργείται λόγω της επικείμενης εισροής των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

 
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης