Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Για την κρίση στην Ευρώπη ευθύνονται οι ακραίες κρατικές παρεμβάσεις στην ενέργεια.. και η ανόητη πράσινη ανάπτυξη

Για την κρίση στην Ευρώπη ευθύνονται οι ακραίες κρατικές παρεμβάσεις στην ενέργεια.. και η ανόητη πράσινη ανάπτυξη
Η παρεμβατική ενεργειακή πολιτική έχει αποτύχει παταγωδώς. Περισσότερες παρεμβάσεις δεν πρόκειται να προσφέρουν βιώσιμες λύσεις.

Πράσινη ενέργεια, μηδενικοί ρύποι, οικολογία…. με τέτοιες αερολογίες, τέτοιες ανοησίες η Ευρώπη σήμερα βρίσκεται σε ενεργειακό αδιέξοδο…
Μια ενεργειακή πολιτική που απαγορεύει τις επενδύσεις σε ορισμένες παραδοσιακές τεχνολογίες που βασίζονται σε ιδεολογικές απόψεις και αγνοεί την ασφάλεια του εφοδιασμού είναι καταδικασμένη σε πλήρη αποτυχία.

Η ενεργειακή κρίση στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δημιουργήθηκε από αστοχίες της αγοράς ή έλλειψη εναλλακτικών λύσεων. Δημιουργήθηκε από τα ακραία πολιτικά λάθη που καταδίκασαν τις παραδοσιακές μορφές ενέργειας και ποντάροντας στην πράσινη ανάπτυξη χωρίς στρατηγική…

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι μια θετική δύναμη μέσα σε ένα ισορροπημένο ενεργειακό μείγμα, δεν μπορούν να σταθούν μόνες τους, λόγω της ασταθούς και διακοπτόμενης φύσης της τεχνολογίας που χρησιμοποιούν.
Οι πολιτικοί έχουν επιβάλει ένα ασταθές ενεργειακό μείγμα που απαγορεύει τις βασικές τεχνολογίες που λειτουργούν σχεδόν στο 100% του χρόνου εκτοξεύοντας και τις τιμές ενέργειας….

Η Ursula von der Leyen, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έστειλε δύο μηνύματα.
Πρώτα ανακοίνωσε μια ισχυρή παρέμβαση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και στη συνέχεια δήλωσε στη Σύνοδο Κορυφής για την Ενεργειακή Ασφάλεια της Βαλτικής την πρόταση για αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο 45% του συνολικού μείγματος παραγωγής έως το 2030.
Θεωρεί ότι δεν πρόκειται για ενεργειακή κρίση αλλά «κρίση ορυκτών καυσίμων».

Ωστόσο, τα μηνύματα της Ursula von der Leyen έχουν δύο σοβαρές αδυναμίες.
Η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης οφείλεται σε μια παρέμβαση μαζικής κλίμακας των πολιτικών…
Επιπλέον, η μαζική αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν εξαλείφει τον κίνδυνο εξάρτησης από τη Ρωσία ή άλλους προμηθευτές ενέργειας.

Στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει σημειωθεί η μεγαλύτερη παρέμβαση παγκοσμίως.
Περισσότερες παρεμβάσεις δεν πρόκειται να λύσουν τα προβλήματα που δημιουργούνται από έναν πολιτικό σχεδιασμό που έχει κάνει το ενεργειακό μείγμα των περισσότερων χωρών ακριβό, ασταθές και διακοπτόμενο.

Η ιδεολογία είναι κακός σύμβουλος στην ενέργεια...

Μεταξύ 70 και 75% του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες είναι ρυθμιζόμενο κόστος, επιδοτήσεις και φόροι που ορίζονται από τις κυβερνήσεις και το υπόλοιπο ποσοστό, η λεγόμενη απελευθερωμένη παραγωγή, το κόστος των δικαιωμάτων CO2.
Το ενεργειακό μείγμα επιβάλλεται από πολιτικές αποφάσεις.

Στη Γερμανία, μόνο το 24% όλων των δαπανών σε έναν οικιακό λογαριασμό είναι «κόστος προμηθευτή», σύμφωνα με το BDEW 2021.
Η συντριπτική πλειονότητα των δαπανών είναι φόροι και κόστη που ορίζει η κυβέρνηση: χρεώσεις δικτύου (24%), επιβάρυνση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (20%), φόρος επί των πωλήσεων (φόρος προστιθέμενης αξίας) (16%), φόρος ηλεκτρικής ενέργειας (6%), εισφορά παραχώρησης (5%), εισφορά υπεράκτιων υποχρεώσεων (0,03%), προσαύξηση για σταθμούς συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτροπαραγωγής (0,08%), εισφορά για έκπτωση βιομηχανίας στα τέλη δικτύου (1,30%).

Γελοιότητες τα περί ελεύθερης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη…

Είναι εκπληκτικό να υποστηρίζουν ορισμένοι ότι οι αγορές ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης είναι «ελεύθερες αγορές», όταν οι κυβερνήσεις επιβάλλουν τις τεχνολογίες εντός του ενεργειακού μείγματος, μονοπωλούν και περιορίζουν τις άδειες, απαγορεύουν τις επενδύσεις σε ορισμένες τεχνολογίες ή κλείνουν άλλες, αναγκάζουν σε ένα αυξανόμενο κόστος των αδειών CO 2 περιορίζοντας την προσφορά τους.

Η παρέμβαση ήταν να κλείσει η πυρηνική ενέργεια και να βασιστεί μαζικά στο φυσικό αέριο και τον λιγνίτη όπως έκανε η Γερμανία.
Η παρέμβαση ήταν να απαγορευθεί η ανάπτυξη εγχώριου μη συμβατικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Η παρέμβαση είναι να κλείσουν οι ταμιευτήρες όταν η υδροηλεκτρική ενέργεια είναι το κλειδί για τη μείωση των λογαριασμών των νοικοκυριών.
Η παρέμβαση αυξάνει τις επιδοτήσεις σε λάθος χρόνο και στη συνέχεια αυξάνει τους φόρους στις αποδοτικές τεχνολογίες.
Η παρέμβαση είναι να σταματήσει ο αγωγός φυσικού αερίου που θα διπλασίαζε τις διασυνδέσεις με τη Γαλλία.
Η παρέμβαση είναι η απαγόρευση της εξόρυξης λιθίου ενώ μιλάμε για υπεράσπιση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που χρειάζονται αυτό το εμπόρευμα.
Η παρέμβαση είναι να γεμίσει ο λογαριασμός του καταναλωτή με φόρους και ρυθμιζόμενα κόστη που δεν έχουν καμία σχέση με την κατανάλωση ενέργειας.

Η παρέμβαση στην ενέργεια ξεκίνησε το 2013

Οι ευρωπαϊκές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι ακριβές από τύχη, αλλά από το σχεδιασμό.
Η εκθετική αύξηση των επιδοτήσεων, το ρυθμιζόμενο κόστος και η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπής CO 2 είναι πολιτικές αποφάσεις.

Η εξάλειψη των ενεργειών βασικού φορτίου (πυρηνική, υδραυλική) που λειτουργούν συνεχώς και η αντικατάστασή τους με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που χρειάζονται εφεδρικό φυσικό αέριο και μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές είναι δαπανηρή.
Μια ενεργειακή μετάβαση πρέπει να είναι ανταγωνιστική και να εγγυάται την ασφάλεια του εφοδιασμού, διαφορετικά θα αποτύχει… η μεγαλύτερη παρέμβαση δεν λύνει τα προβλήματα.

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα πρέπει να ανησυχούν για τη διαγραφή από τους οικιακούς λογαριασμούς όλων εκείνων των ειδών που δεν έχουν καμία σχέση με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του κόστους σφαλμάτων προγραμματισμού του παρελθόντος.
Αυτά τα στοιχεία πρέπει να περιλαμβάνονται στον εθνικό προϋπολογισμό και άλλες μη ουσιαστικές δαπάνες πρέπει να περικοπούν για να αποφευχθεί η αύξηση των ελλειμμάτων.

Η αγορά δεν είναι πάντα τέλεια, αλλά η κρατική παρέμβαση είναι πάντα ατελής.

Οι κυβερνήσεις είναι τρομερά λανθασμένες στο να επιλέγουν τους νικητές, αλλά είναι ακόμη χειρότερες στο να επιλέγουν τους ηττημένους.
Η συνεχής παρέμβαση αυξάνει τα χρέη…ενώ τις υπερβάσεις κόστους τις πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές.

Τι γίνεται όταν παρέμβει η κυβέρνηση;

Κλείνει την πυρηνική ενέργεια λόγω ιδεολογικής εμμονής και στη συνέχεια εξαρτάται από το 40% του ενεργειακού της μείγματος σε άνθρακα, λιγνίτη και φυσικό αέριο, όπως η Γερμανία.
Ή φέρνει την δημόσια εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στο χείλος της χρεοκοπίας ή παρεμβαίνοντας με δασμούς, όπως η Γαλλία, ή όπως η Ισπανία, δημιουργεί διπλωματική σύγκρουση με τον μεγαλύτερο προμηθευτή φυσικού αερίου της, την Αλγερία, και, μαζί της, διπλασιάζει τις αγορές φυσικού αερίου από τη Ρωσία από την αρχή του πολέμου έως τον Ιούλιο του 2022.

Τώρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση σπεύδει να εγκαταστήσει νέες πλωτές μονάδες επαναεριοποίησης.
Πάνω από τριάντα.
Το πρόβλημα;
Ότι πρακτικά όλα τα πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου για τον χειμώνα 2022 με 2023 έχουν κλεισμένα συμβόλαια.

Οι ίδιες κυβερνήσεις που αρνήθηκαν να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού φυσικού αερίου όταν ήταν φθηνό, τώρα σπεύδουν να δαπανήσουν τεράστια ποσά σε λύσεις χαμηλής απόδοσης.

Η εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν εξαλείφει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι, εξ ορισμού, διακοπτόμενες και ασταθείς καθώς και δύσκολο να σχεδιαστούν.
Επιπλέον, η εγκατάσταση περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας απαιτεί επίσης τεράστιες δαπάνες για επενδύσεις μεταφοράς και διανομής, γεγονός που καθιστά το τιμολόγιο ηλεκτρικού ρεύματος πιο ακριβό.

Η επένδυση περισσότερων κεφαλαίων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι θετική, αλλά κανένας πολιτικός δεν μπορεί να πει ότι είναι η μόνη λύση.
Το πρόβλημα αποθήκευσης, το αστρονομικό κόστος ενός δικτύου μπαταριών και η απαραίτητη υποδομή, που υπολογίζεται σε περισσότερα από δύο τρισεκατομμύρια ευρώ εάν ήταν εφικτό, είναι βασικοί παράγοντες.
Εάν σήμερα η Ευρώπη είχε 100% συνδυασμό ηλιακής και αιολικής ενέργειας, θα ήταν υπερβολικά ασταθές το ηλεκτρικό της δίκτυο και διακοπτόμενη η παροχή ρεύματος και σε περιόδους χαμηλής διαθεσιμότητας ηλιακής και αιολικής ενέργειας, θα αύξανε την εξάρτηση από το φυσικό αέριο, το οποίο είναι απαραίτητο ως εφεδρικό.
Επιπλέον, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίες είναι θετικές σε ένα ισορροπημένο ενεργειακό μείγμα, δεν μειώνουν την εξάρτηση από άλλες χώρες.
Οι χώρες εξαρτώνται από την Κίνα και άλλα έθνη για λίθιο, αλουμίνιο, χαλκό κ.λπ.

Η εγκατάσταση 45% ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο μείγμα δεν εξαλείφει την εξάρτηση από το φυσικό αέριο, τη μειώνει ελαφρώς μόνο στο μέρος του συντελεστή φορτίου από ανανεώσιμες πηγές που είναι πιο σταθερό (μέρος της αιολικής παραγωγής).
Στην πραγματικότητα, η εξάρτηση από περιόδους χαμηλής αιολικής ενέργειας και χαμηλής ηλιακής απόδοσης θα ήταν εξαιρετικά υψηλή και, όπως έχουμε ήδη βιώσει, αυτές συμπίπτουν με περιόδους κατά τις οποίες το φυσικό αέριο και ο άνθρακας είναι πιο ακριβές πηγές λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης.

Αν υπάρχει κάτι που μας δείχνει αυτή η κρίση, είναι ότι αυτό που χρειάζεται η Ευρώπη είναι περισσότερη αγορά και λιγότερη παρέμβαση.
Η Ευρώπη έφτασε σε αυτήν την κρίση λόγω ενός συνδυασμού αλαζονείας και άγνοιας εκ μέρους των νομοθετών που ελέγχουν το ενεργειακό μείγμα.
Η σημασία ενός ισορροπημένου μείγματος, με πυρηνικά, υδροηλεκτρικά, φυσικό αέριο και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι πιο εμφανής κάθε μέρα.

Η παρεμβατική ενεργειακή πολιτική έχει αποτύχει παταγωδώς. Περισσότερες παρεμβάσεις δεν πρόκειται να προσφέρουν βιώσιμες λύσεις.

www.bankingenws.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης