
γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Οι δωροεπιταγές θα κατακλύσουν την αγορά τροφίμων;
Τεκτονικές αλλαγές έρχονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ με επίκεντρο τις καθαρές τιμές με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό να εφαρμόζεται την 1η Μαρτίου. Οι καταναλωτές εθισμένοι στις προσφορές και στην αγορά ενός προϊόντος συν ένα δώρο έρχονται από μία άλλη εποχή που ρίχνει τίτλους τέλους.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης σε ρολό θεατή έναντι των κοσμογονικών αλλαγών στην προβολή των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ όταν μάλιστα αφορούν την τσέπη του, ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος επιλέγει την σιωπή σε αντίθεση με τον απερχόμενο υπουργό Κώστα Σκρέκα που έδωσε μάχη για τις «καθαρές» τιμές και πλήρωσε το μάρμαρο.
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέβηκε η μέση τιμή κατά 1% στα τρόφιμα
Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός των τροφίμων είχε άνοδο κατά +1% τον Ιανουάριο του 2025 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024. Να σημειωθεί ότι η ποσοστιαία άνοδος του περασμένου Ιανουαρίου ήταν υψηλότερη κατά +0,5% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Οι τιμές των τροφίμων δεν λένε να σταθεροποιηθούν ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκο αφιερώνει χρόνο σε εκδηλώσεις κόβοντας πρωτοχρονιάτικες πίτες.
Οι τιμές στα ράφια από την 1η Μαρτίου
Τα εκατομμύρια των καταναλωτών από την 1η Μαρτίου θα αντικρίσουν νέα ταμπελάκια στα ράφια.
Η βασική αλλαγή είναι ότι η τελική τιμή του προϊόντος με προσφορά 30% με το νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό επιβάλλει να συγκρίνεται με την προηγούμενη προσφορά των τελευταίων 30 ημερών.
Παράδειγμα όταν η προηγούμενη τιμή ήταν τα 8 ευρώ μαζί με την προσφορά η νέα προσφορά της τιμής του προϊόντος είναι 20% η νέα τελική τιμή θα διαμορφώνεται στα 6,4 ευρώ. Η δεύτερη αλλαγή θα εξαφανίσει από τα ράφια τη συσκευασία με το 1+1 δώρο.
Ο νέος κανόνας προβλέπει ότι στο ράφι πρέπει να υπάρχει και το προϊόν μόνο του στην τιμή της προσφοράς.
Οι αλυσίδες δεν μπορούν να την υποστηρίζουν στη πράξη λόγω έλλειψης χώρου. Έτσι η βιομηχανία θα επιλέξει να βάλει την προσφορά στο ένα προϊόν το οποίο θα προτρέπει τον καταναλωτή να αγοράσει άλλο ένα.
Να σημειωθεί ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν έχουν την τεχνολογική υποδομή να κρατούν τις τιμές με τις προσφορές των προηγούμενων 30 ημερών για 30.000 κωδικούς.
Η προσαρμογή των αλυσίδων σούπερ μάρκετ γίνεται σταδιακά αλλάζοντας τις ταμπέλες στα ράφια.
Πώς εμφανίζονται οι νέες τιμές
Το ΒΝ διαπιστώνει ότι το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό για τους καταναλωτές.
Παράδειγμα 1: Με τη νέα οδηγία το συσκευασμένο προϊόν σπαγγέτι MISKO N 6 Οικογενειακή συσκευασία 4.500 gr . Η τιμή ανά κιλό είναι 1,49 ευρώ .
Το τεμάχιο συσκευασίας κοστίζει 2,98 ευρώ .Η προηγούμενη τιμή ήταν τα 4,48 ευρώ.

Η εικόνα δεν βοηθά στην κατανόηση αναφορικά με την τιμή. Ωστόσο το ίδιο προϊόν με το προηγούμενο καθεστώς για την αντίστοιχη συσκευασία η τιμή ανά κιλό ήταν στο 1,59 ευρώ το κόστος της συσκευασίας κόστιζε 3,18 ευρώ με προσφορά τα επίπεδα του 1,30 ευρώ.

Συμπέρασμα η εταιρεία προσφέρει το πακέτο κάτω του κόστους για περισσότερους από 4 μήνες η οποία παραμένει στα 4,48 ευρώ ενώ το πακέτο σήμερα πωλείται προς 2,98 ευρώ.
Ποια είναι όμως η «καθαρή» τιμή του προϊόντος;
Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας αποφεύγουν τις δημοσιογραφικές συναντήσεις και τις ενοχλητικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων.
Παράδειγμα 2: Μακαρονάκι κοφτό MISKO 500 gr, η τιμή ανά κιλό είναι τα 2,44 ευρώ , η τιμή ανά τεμάχιο το 1,22 ευρώ προηγούμενη τιμή 1,57 ευρώ.

Στις 12 Νοεμβρίου 2024 η τιμή ανά κιλό ήταν στα 2,24 ευρώ , το τεμάχιο κόστισε 1,12 ευρώ. Άμεσα προκύπτει αύξηση κατά 8,9% στην τιμή του προϊόντος σε διάστημα 4 μηνών.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ξεχάσουν όσα γνώριζαν για τις προσφορές. Οι αλυσίδες που προσφέρουν δωροεπιταγές όταν κάνουν αγορές άνω ενός συγκεκριμένου ποσού πιθανόν να επικρατήσουν στην αγορά.
Παράδειγμα η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος τρέχει αντίστοιχο πρόγραμμα το οποίο δίνει επιταγή των 6 ευρώ για τις επόμενες αγορές όταν πληρώσει στο ταμείο ποσό άνω των 12 ευρώ.
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός λόγω των δυσκολιών που φέρνει στην επικοινωνία των προσφορών και στις «καθαρές» τιμές δεν αποκλείεται η αγορά του λιανεμπορίου πιθανόν επιλέξει τις «επιταγές» προς τους καταναλωτές για τις επόμενες αγορές τους.
Πρόκειται για νόμιμη εμπορική πολιτική που αναμένεται να πιέσει τις αλυσίδες προς αυτή την κατεύθυνση καθώς η πιστή εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού καθίσταται δύσκολη επικοινωνιακά και ταυτόχρονα ελλοχεύουν υψηλά πρόστιμα όταν οι πληροφορίες δεν αποτυπωθούν σωστά στο ράφι.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης σε ρολό θεατή έναντι των κοσμογονικών αλλαγών στην προβολή των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ όταν μάλιστα αφορούν την τσέπη του, ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος επιλέγει την σιωπή σε αντίθεση με τον απερχόμενο υπουργό Κώστα Σκρέκα που έδωσε μάχη για τις «καθαρές» τιμές και πλήρωσε το μάρμαρο.
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέβηκε η μέση τιμή κατά 1% στα τρόφιμα
Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός των τροφίμων είχε άνοδο κατά +1% τον Ιανουάριο του 2025 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024. Να σημειωθεί ότι η ποσοστιαία άνοδος του περασμένου Ιανουαρίου ήταν υψηλότερη κατά +0,5% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Οι τιμές των τροφίμων δεν λένε να σταθεροποιηθούν ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκο αφιερώνει χρόνο σε εκδηλώσεις κόβοντας πρωτοχρονιάτικες πίτες.
Οι τιμές στα ράφια από την 1η Μαρτίου
Τα εκατομμύρια των καταναλωτών από την 1η Μαρτίου θα αντικρίσουν νέα ταμπελάκια στα ράφια.
Η βασική αλλαγή είναι ότι η τελική τιμή του προϊόντος με προσφορά 30% με το νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό επιβάλλει να συγκρίνεται με την προηγούμενη προσφορά των τελευταίων 30 ημερών.
Παράδειγμα όταν η προηγούμενη τιμή ήταν τα 8 ευρώ μαζί με την προσφορά η νέα προσφορά της τιμής του προϊόντος είναι 20% η νέα τελική τιμή θα διαμορφώνεται στα 6,4 ευρώ. Η δεύτερη αλλαγή θα εξαφανίσει από τα ράφια τη συσκευασία με το 1+1 δώρο.
Ο νέος κανόνας προβλέπει ότι στο ράφι πρέπει να υπάρχει και το προϊόν μόνο του στην τιμή της προσφοράς.
Οι αλυσίδες δεν μπορούν να την υποστηρίζουν στη πράξη λόγω έλλειψης χώρου. Έτσι η βιομηχανία θα επιλέξει να βάλει την προσφορά στο ένα προϊόν το οποίο θα προτρέπει τον καταναλωτή να αγοράσει άλλο ένα.
Να σημειωθεί ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν έχουν την τεχνολογική υποδομή να κρατούν τις τιμές με τις προσφορές των προηγούμενων 30 ημερών για 30.000 κωδικούς.
Η προσαρμογή των αλυσίδων σούπερ μάρκετ γίνεται σταδιακά αλλάζοντας τις ταμπέλες στα ράφια.
Πώς εμφανίζονται οι νέες τιμές
Το ΒΝ διαπιστώνει ότι το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό για τους καταναλωτές.
Παράδειγμα 1: Με τη νέα οδηγία το συσκευασμένο προϊόν σπαγγέτι MISKO N 6 Οικογενειακή συσκευασία 4.500 gr . Η τιμή ανά κιλό είναι 1,49 ευρώ .
Το τεμάχιο συσκευασίας κοστίζει 2,98 ευρώ .Η προηγούμενη τιμή ήταν τα 4,48 ευρώ.
Η εικόνα δεν βοηθά στην κατανόηση αναφορικά με την τιμή. Ωστόσο το ίδιο προϊόν με το προηγούμενο καθεστώς για την αντίστοιχη συσκευασία η τιμή ανά κιλό ήταν στο 1,59 ευρώ το κόστος της συσκευασίας κόστιζε 3,18 ευρώ με προσφορά τα επίπεδα του 1,30 ευρώ.
Συμπέρασμα η εταιρεία προσφέρει το πακέτο κάτω του κόστους για περισσότερους από 4 μήνες η οποία παραμένει στα 4,48 ευρώ ενώ το πακέτο σήμερα πωλείται προς 2,98 ευρώ.
Ποια είναι όμως η «καθαρή» τιμή του προϊόντος;
Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας αποφεύγουν τις δημοσιογραφικές συναντήσεις και τις ενοχλητικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων.
Παράδειγμα 2: Μακαρονάκι κοφτό MISKO 500 gr, η τιμή ανά κιλό είναι τα 2,44 ευρώ , η τιμή ανά τεμάχιο το 1,22 ευρώ προηγούμενη τιμή 1,57 ευρώ.
Στις 12 Νοεμβρίου 2024 η τιμή ανά κιλό ήταν στα 2,24 ευρώ , το τεμάχιο κόστισε 1,12 ευρώ. Άμεσα προκύπτει αύξηση κατά 8,9% στην τιμή του προϊόντος σε διάστημα 4 μηνών.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ξεχάσουν όσα γνώριζαν για τις προσφορές. Οι αλυσίδες που προσφέρουν δωροεπιταγές όταν κάνουν αγορές άνω ενός συγκεκριμένου ποσού πιθανόν να επικρατήσουν στην αγορά.
Παράδειγμα η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος τρέχει αντίστοιχο πρόγραμμα το οποίο δίνει επιταγή των 6 ευρώ για τις επόμενες αγορές όταν πληρώσει στο ταμείο ποσό άνω των 12 ευρώ.
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός λόγω των δυσκολιών που φέρνει στην επικοινωνία των προσφορών και στις «καθαρές» τιμές δεν αποκλείεται η αγορά του λιανεμπορίου πιθανόν επιλέξει τις «επιταγές» προς τους καταναλωτές για τις επόμενες αγορές τους.
Πρόκειται για νόμιμη εμπορική πολιτική που αναμένεται να πιέσει τις αλυσίδες προς αυτή την κατεύθυνση καθώς η πιστή εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού καθίσταται δύσκολη επικοινωνιακά και ταυτόχρονα ελλοχεύουν υψηλά πρόστιμα όταν οι πληροφορίες δεν αποτυπωθούν σωστά στο ράφι.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών