Ορισμένες μπάρες να πωλούνται έως και 80 ευρώ το κιλό
Αν αυτές τις γιορτές ξετυλίγετε μια σοκολάτα, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι περιέχει πραγματικό κακάο.
Οι αναταράξεις στις αγορές, οι ηθικές ανησυχίες και τα ερωτήματα βιωσιμότητας έχουν πυροδοτήσει ένα κίνημα σε μερίδα παραγωγών που εγκαταλείπουν το κακάο υπέρ εναλλακτικών συστατικών.
Το αποτέλεσμα; Ολοένα και περισσότερες φωνές προειδοποιούν ότι η «αληθινή» σοκολάτα μπορεί σύντομα να μετατραπεί σε είδος πολυτελείας για τους καταναλωτές.
Αναστάτωση στην αγορά
Οι δυσμενείς αγροτικές συνθήκες στην Ghana και την Cote d’Ivoire — τις δύο μεγαλύτερες παραγωγούς κακάο παγκοσμίως — έχουν πλήξει τις σοδειές τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας τις τιμές σε έντονες διακυμάνσεις.
Αφού εκτοξεύθηκαν σε ιστορικά υψηλά άνω των 12.000 δολαρίων στα τέλη του περασμένου έτους, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης κακάο έχουν υποχωρήσει πάνω από 50% μέσα στο 2025, καθώς εμφανίζονται δειλά σημάδια ανάκαμψης της παραγωγής.
Η αστάθεια αυτή έχει θορυβήσει τις επιχειρήσεις του κλάδου και τελικά έχει περάσει και στα ράφια.
Στοιχεία από τις Circana και U.S. Bureau for Labor Statistics δείχνουν ότι οι τιμές της σοκολάτας αυξήθηκαν κατά 30% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο.
Στην ανακοίνωση αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου, η Mondelez International — παραγωγός των Cadbury, Milka και Toblerone — επισήμανε τη «μεταβλητότητα του κακάο» και την ικανότητά της να αντισταθμίζει αποτελεσματικά το σχετικό κόστος ως πιθανούς κινδύνους για την επίτευξη των οικονομικών της στόχων.
Μπροστά σε αυτή την απρόβλεπτη κατάσταση, ορισμένοι κατασκευαστές επιλέγουν να μειώσουν την έκθεσή τους στην αγορά κακάο, αλλάζοντας τη συνταγή των προϊόντων τους.
Νωρίτερα φέτος, αλλαγές στη σύνθεση των McVitie’s Club και Penguin προκάλεσαν αντιδράσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όταν έγινε γνωστό ότι τα προϊόντα δεν μπορούν πλέον να αποκαλούνται «σοκολάτα».
Και τα δύο πρέπει πλέον να φέρουν την ένδειξη «με γεύση σοκολάτας», αφού η μητρική Pladis μείωσε την περιεκτικότητα σε κακάο για λόγους κόστους.
Η «αληθινή» σοκολάτα ως είδος πολυτελείας
Η Pladis αρνήθηκε να σχολιάσει αν οι αλλαγές επηρέασαν τις πωλήσεις.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Massimo Sabatini, συνιδρυτή και CEO της ιταλικής startup Foreverland, η στροφή μακριά από το κακάο κερδίζει έδαφος διεθνώς, σε βαθμό που η χρήση «ψεύτικης» σοκολάτας ενδέχεται να γίνει κανόνας στα πιο οικονομικά προϊόντα.
Η Foreverland χρησιμοποιεί χαρούπι, σπόρους κολοκύθας και ρεβίθια για την παραγωγή ενός προϊόντος τύπου σοκολάτας, το οποίο προμηθεύει εταιρείες ζαχαρωδών, αρτοσκευασμάτων και παγωτών.
«Στον χώρο της σοκολάτας υπάρχουν πολλά προϊόντα, από μπάρες μέχρι είδη όπου το κακάο δεν είναι πρωταγωνιστής αλλά απλός συμμετέχων», δήλωσε στο CNBC, αναφερόμενος σε μπισκότα, δημητριακά με γεύση σοκολάτας και επικαλυμμένα σνακ.
«Πιστεύω ότι η εναλλακτική σοκολάτα θα αντικαταστήσει αυτή τη μεγάλη αγορά, ενώ οι καθαρές μπάρες σοκολάτας θα γίνονται όλο και περισσότερο προϊόν πολυτελείας».
Ο Sabatini ανέφερε ως παράδειγμα την πρόσφατη τάση της σοκολάτας από το Dubai, με ορισμένες μπάρες να πωλούνται έως και 80 ευρώ το κιλό.
«Η αγορά ήδη κινείται προς αυτή την κατεύθυνση», υποστήριξε.
Πέρα από το κόστος, η Foreverland και άλλοι παραγωγοί εναλλακτικών προϊόντων προβάλλουν τις λύσεις τους ως απάντηση σε χρόνιες ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και την ηθική προμήθεια στον κλάδο του κακάο.
«Η σοκολάτα χρησιμοποιείται σε αμέτρητες εφαρμογές», σημείωσε ο Sabatini. «Μπορεί να είναι σνακ, μπάρα, μπισκότο ή οτιδήποτε άλλο.
Υπάρχουν εκατοντάδες προϊόντα όπου το κακάο δεν είναι ο πρωταγωνιστής και εκεί η εναλλακτική σοκολάτα μπορεί πραγματικά να αποσυμπιέσει την αλυσίδα εφοδιασμού».
Ο Drew Geraghty, μεσίτης εμπορευμάτων στη Νέα Υόρκη για την ICAP, δήλωσε στο CNBC ότι, παρά τα σημάδια αποκλιμάκωσης στις τιμές των futures, η καθαρή σοκολάτα ενδέχεται να παραμείνει ακριβή για αρκετό καιρό ακόμη.
Οι μεγάλοι χρήστες κακάο «κλειδώνουν» συνήθως τις τιμές μήνες νωρίτερα, καλύπτοντας οκτώ έως δέκα μήνες παραγωγής.
Οι μικρότεροι κατασκευαστές, όμως, αντισταθμίζουν συνήθως μόνο τρεις έως έξι μήνες.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για παράδοση Μαρτίου διαπραγματεύονταν πρόσφατα στα 5.897 δολάρια τον τόνο στη Νέα Υόρκη.
Όπως εξήγησε ο Geraghty, όσοι είχαν αγοράσει futures πριν από οκτώ μήνες πλήρωσαν τις πολύ υψηλότερες τιμές του τέλους του 2024 και των αρχών του 2025.
Έτσι, οι χαμηλότερες τιμές σήμερα θα φανούν στα ράφια αρκετούς μήνες αργότερα.
Εναλλακτικές λύσεις και «PTSD» της αγοράς
Η Jessica Karch, marketing manager της γερμανικής Planet A Foods — που παράγει εναλλακτική σοκολάτα από σπόρους ηλίανθου — συμφωνεί ότι οι εναλλακτικές στο κακάο θα γίνουν πιο διαδεδομένες.
«Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα κακάο δεν θα εξαφανιστούν», είπε. «Οι τιμές μπορεί να σταθεροποιηθούν, αλλά δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα του παρελθόντος».
Η Planet A Foods αναφέρει αυξανόμενη ζήτηση, ενώ στην αγορά δραστηριοποιούνται και άλλες startups, όπως οι Nukoko στο Ηνωμένο Βασίλειο και Voyage Foods στις ΗΠΑ, που μιλούν ανοιχτά για «σοκολάτα χωρίς κακάο».
Η Natasha Linhart, CEO της Atlante, εκτιμά ότι οι εναλλακτικές θα κερδίσουν έδαφος κυρίως σε «ειδικές χρήσεις και υβριδικές εφαρμογές».
Όπως σημείωσε, πολλές εταιρείες ήδη «αραιώνουν» το κακάο με γεμίσεις, όπως γιαούρτι ή τραγανό ρύζι, διατηρώντας την αίσθηση απόλαυσης αλλά μειώνοντας το κόστος.
Παρόλα αυτά, για τις κλασικές μπάρες, το κακάο θα παραμείνει η ραχοκοκαλιά της κατηγορίας, λόγω της γεύσης και της συναισθηματικής αξίας της «αληθινής σοκολάτας».
Ο Geraghty συνοψίζει το κλίμα μιλώντας για ένα είδος «PTSD της αγοράς»: «Όταν οι τιμές εκτοξεύονται, οι κατασκευαστές πανικοβάλλονται — μικραίνουν τις μπάρες, ψάχνουν υποκατάστατα.
Ακόμη κι αν οι τιμές πέσουν, θα σκέφτονται γιατί να πληρώσουν περισσότερο, όταν μπορούν να αντικαταστήσουν το κακάο με άλλα συστατικά».
www.bankingnews.gr
Οι αναταράξεις στις αγορές, οι ηθικές ανησυχίες και τα ερωτήματα βιωσιμότητας έχουν πυροδοτήσει ένα κίνημα σε μερίδα παραγωγών που εγκαταλείπουν το κακάο υπέρ εναλλακτικών συστατικών.
Το αποτέλεσμα; Ολοένα και περισσότερες φωνές προειδοποιούν ότι η «αληθινή» σοκολάτα μπορεί σύντομα να μετατραπεί σε είδος πολυτελείας για τους καταναλωτές.
Αναστάτωση στην αγορά
Οι δυσμενείς αγροτικές συνθήκες στην Ghana και την Cote d’Ivoire — τις δύο μεγαλύτερες παραγωγούς κακάο παγκοσμίως — έχουν πλήξει τις σοδειές τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας τις τιμές σε έντονες διακυμάνσεις.
Αφού εκτοξεύθηκαν σε ιστορικά υψηλά άνω των 12.000 δολαρίων στα τέλη του περασμένου έτους, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης κακάο έχουν υποχωρήσει πάνω από 50% μέσα στο 2025, καθώς εμφανίζονται δειλά σημάδια ανάκαμψης της παραγωγής.
Η αστάθεια αυτή έχει θορυβήσει τις επιχειρήσεις του κλάδου και τελικά έχει περάσει και στα ράφια.
Στοιχεία από τις Circana και U.S. Bureau for Labor Statistics δείχνουν ότι οι τιμές της σοκολάτας αυξήθηκαν κατά 30% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο.
Στην ανακοίνωση αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου, η Mondelez International — παραγωγός των Cadbury, Milka και Toblerone — επισήμανε τη «μεταβλητότητα του κακάο» και την ικανότητά της να αντισταθμίζει αποτελεσματικά το σχετικό κόστος ως πιθανούς κινδύνους για την επίτευξη των οικονομικών της στόχων.
Μπροστά σε αυτή την απρόβλεπτη κατάσταση, ορισμένοι κατασκευαστές επιλέγουν να μειώσουν την έκθεσή τους στην αγορά κακάο, αλλάζοντας τη συνταγή των προϊόντων τους.
Νωρίτερα φέτος, αλλαγές στη σύνθεση των McVitie’s Club και Penguin προκάλεσαν αντιδράσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όταν έγινε γνωστό ότι τα προϊόντα δεν μπορούν πλέον να αποκαλούνται «σοκολάτα».
Και τα δύο πρέπει πλέον να φέρουν την ένδειξη «με γεύση σοκολάτας», αφού η μητρική Pladis μείωσε την περιεκτικότητα σε κακάο για λόγους κόστους.
Η «αληθινή» σοκολάτα ως είδος πολυτελείας
Η Pladis αρνήθηκε να σχολιάσει αν οι αλλαγές επηρέασαν τις πωλήσεις.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Massimo Sabatini, συνιδρυτή και CEO της ιταλικής startup Foreverland, η στροφή μακριά από το κακάο κερδίζει έδαφος διεθνώς, σε βαθμό που η χρήση «ψεύτικης» σοκολάτας ενδέχεται να γίνει κανόνας στα πιο οικονομικά προϊόντα.
Η Foreverland χρησιμοποιεί χαρούπι, σπόρους κολοκύθας και ρεβίθια για την παραγωγή ενός προϊόντος τύπου σοκολάτας, το οποίο προμηθεύει εταιρείες ζαχαρωδών, αρτοσκευασμάτων και παγωτών.
«Στον χώρο της σοκολάτας υπάρχουν πολλά προϊόντα, από μπάρες μέχρι είδη όπου το κακάο δεν είναι πρωταγωνιστής αλλά απλός συμμετέχων», δήλωσε στο CNBC, αναφερόμενος σε μπισκότα, δημητριακά με γεύση σοκολάτας και επικαλυμμένα σνακ.
«Πιστεύω ότι η εναλλακτική σοκολάτα θα αντικαταστήσει αυτή τη μεγάλη αγορά, ενώ οι καθαρές μπάρες σοκολάτας θα γίνονται όλο και περισσότερο προϊόν πολυτελείας».
Ο Sabatini ανέφερε ως παράδειγμα την πρόσφατη τάση της σοκολάτας από το Dubai, με ορισμένες μπάρες να πωλούνται έως και 80 ευρώ το κιλό.
«Η αγορά ήδη κινείται προς αυτή την κατεύθυνση», υποστήριξε.
Πέρα από το κόστος, η Foreverland και άλλοι παραγωγοί εναλλακτικών προϊόντων προβάλλουν τις λύσεις τους ως απάντηση σε χρόνιες ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και την ηθική προμήθεια στον κλάδο του κακάο.
«Η σοκολάτα χρησιμοποιείται σε αμέτρητες εφαρμογές», σημείωσε ο Sabatini. «Μπορεί να είναι σνακ, μπάρα, μπισκότο ή οτιδήποτε άλλο.
Υπάρχουν εκατοντάδες προϊόντα όπου το κακάο δεν είναι ο πρωταγωνιστής και εκεί η εναλλακτική σοκολάτα μπορεί πραγματικά να αποσυμπιέσει την αλυσίδα εφοδιασμού».
Ο Drew Geraghty, μεσίτης εμπορευμάτων στη Νέα Υόρκη για την ICAP, δήλωσε στο CNBC ότι, παρά τα σημάδια αποκλιμάκωσης στις τιμές των futures, η καθαρή σοκολάτα ενδέχεται να παραμείνει ακριβή για αρκετό καιρό ακόμη.
Οι μεγάλοι χρήστες κακάο «κλειδώνουν» συνήθως τις τιμές μήνες νωρίτερα, καλύπτοντας οκτώ έως δέκα μήνες παραγωγής.
Οι μικρότεροι κατασκευαστές, όμως, αντισταθμίζουν συνήθως μόνο τρεις έως έξι μήνες.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για παράδοση Μαρτίου διαπραγματεύονταν πρόσφατα στα 5.897 δολάρια τον τόνο στη Νέα Υόρκη.
Όπως εξήγησε ο Geraghty, όσοι είχαν αγοράσει futures πριν από οκτώ μήνες πλήρωσαν τις πολύ υψηλότερες τιμές του τέλους του 2024 και των αρχών του 2025.
Έτσι, οι χαμηλότερες τιμές σήμερα θα φανούν στα ράφια αρκετούς μήνες αργότερα.
Εναλλακτικές λύσεις και «PTSD» της αγοράς
Η Jessica Karch, marketing manager της γερμανικής Planet A Foods — που παράγει εναλλακτική σοκολάτα από σπόρους ηλίανθου — συμφωνεί ότι οι εναλλακτικές στο κακάο θα γίνουν πιο διαδεδομένες.
«Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα κακάο δεν θα εξαφανιστούν», είπε. «Οι τιμές μπορεί να σταθεροποιηθούν, αλλά δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα του παρελθόντος».
Η Planet A Foods αναφέρει αυξανόμενη ζήτηση, ενώ στην αγορά δραστηριοποιούνται και άλλες startups, όπως οι Nukoko στο Ηνωμένο Βασίλειο και Voyage Foods στις ΗΠΑ, που μιλούν ανοιχτά για «σοκολάτα χωρίς κακάο».
Η Natasha Linhart, CEO της Atlante, εκτιμά ότι οι εναλλακτικές θα κερδίσουν έδαφος κυρίως σε «ειδικές χρήσεις και υβριδικές εφαρμογές».
Όπως σημείωσε, πολλές εταιρείες ήδη «αραιώνουν» το κακάο με γεμίσεις, όπως γιαούρτι ή τραγανό ρύζι, διατηρώντας την αίσθηση απόλαυσης αλλά μειώνοντας το κόστος.
Παρόλα αυτά, για τις κλασικές μπάρες, το κακάο θα παραμείνει η ραχοκοκαλιά της κατηγορίας, λόγω της γεύσης και της συναισθηματικής αξίας της «αληθινής σοκολάτας».
Ο Geraghty συνοψίζει το κλίμα μιλώντας για ένα είδος «PTSD της αγοράς»: «Όταν οι τιμές εκτοξεύονται, οι κατασκευαστές πανικοβάλλονται — μικραίνουν τις μπάρες, ψάχνουν υποκατάστατα.
Ακόμη κι αν οι τιμές πέσουν, θα σκέφτονται γιατί να πληρώσουν περισσότερο, όταν μπορούν να αντικαταστήσουν το κακάο με άλλα συστατικά».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών