Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Τα 2 μεγάλα προβλήματα του ΟΣΕ

Τα 2 μεγάλα προβλήματα του ΟΣΕ
του Χάρη Ντιγριντάκη

Επί ξυρού ακμής βρίσκεται η επόμενη ημέρα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
Η αιτία εδράζεται στα δυο μεγάλα αγκάθια του ΟΣΕ. Αφενός η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης για τη συντήρηση του δικτύου και αφετέρου η υποστελέχωσή του.
Παρόλα αυτά και στα δυο πεδία, παρατηρείται κάποια κινητικότητα τελευταία, αφού δρομολογούνται ενέργειες για την πρόσληψη 120 εργαζομένων στον Οργανισμό και την διοχέτευση 35 – 40 εκατ. ευρώ για την άμεση συντήρηση του δικτύου.
Σχετικά με τις 120 προσλήψεις, η προκήρυξη των οποίων αναμένεται το επόμενο διάστημα, αυτές θα αφορούν θέσεις κλειδούχων, σταθμαρχών, μηχανικών, μηχανοδηγών, και άλλων ειδικοτήτων. Οι περισσότερες θέσεις (90) θα προκηρυχθούν από τον ΟΣΕ, έπειτα από τη δημοσίευση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων και οι υπόλοιπες (30) μέσω ΑΣΕΠ. Αυτοί που ξέρουν εκτιμούν ότι ίσως υπάρξει και δεύτερος κύκλος, αλλά και κάποιες συνδυαστικές δράσεις ενίσχυσης του προσωπικού. Πλέον, χρειάζεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αυτές, ώστε το ανθρώπινο αυτό δυναμικό να έρθει ταχύτερα και με τα κατάλληλα προσόντα, να υποστηρίξει το σιδηροδρομικό δίκτυο που χρήζει βελτίωσης.
Είναι προφανές ότι το “κλειδί” για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι το δίκτυο. Η αναρρίχηση των μεγεθών της χωρητικότητας και των ταχυτήτων (ελαχιστοποίηση βραδυποριών) αποτελεί το μεγαλύτερο “στοίχημα” για τον διαχειριστή της υποδομής, τον ΟΣΕ. Η αύξηση αυτή θα προέλθει μέσα από την επαρκή συντήρηση του δικτύου και την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης, η οποία έχει ξεπεράσει τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.
Επισημαίνεται ότι ο Οργανισμός για την άμεση συντήρηση του δικτύου περιμένει 25 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μια δεύτερη δόση της τάξεως των 10 – 15 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται εδώ ότι, σε όλη την Ευρώπη γίνονται προσπάθειες ενίσχυσης των σιδηροδρομικών μεταφορών, στο πλαίσιο επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων της ΕΕ.
Υπογραμμίζεται ότι το Δεκέμβριο του 2020, η ΕΕ παρουσίασε τη “Στρατηγική για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα”, η οποία περιλαμβάνει ένα Action Plan 82 πρωτοβουλιών.
Για τον εξεταζόμενο κλάδο και έως το 2030, η σιδηροδρομική κυκλοφορία υψηλής ταχύτητας εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί σε ολόκληρη την Ευρώπη και έως το 2050 η εμπορευματική.

Τα έργα

Εν τω μεταξύ, την ένταξη της πράξης, με τίτλο “Εργασίες ανακαίνισης του τμήματος γραμμής Στρυμόνα – Προμαχώνα από Χ.Σ.2+500γρ. Στρυμόνα – Προμαχώνα (έξοδος Σ.Σ. Στρυμόνα προς Προμαχώνα) έως Χ.Σ.14+000γρ. Στρυμόνα – Προμαχώνα (έξοδος Σ.Σ. Προμαχώνα προς Ελληνοβουλγαρικά σύνορα)” στον άξονα προτεραιότητας «Σιδηροδρομικό Δίκτυο» αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το παρόν έργο αποσκοπεί στη βαριά συντήρηση – ανακαίνιση της εν λόγω γραμμής 15 χλμ., που δεν έχει ανακαινιστεί από παλαιότερες εργολαβίες. Στο τμήμα αυτό συμπεριλαμβάνεται ο σταθμός Προμαχώνα, στον οποίο θα ανακαινισθεί μόνο η κύρια γραμμή, ενώ δεν υπάρχουν ενδιάμεσες στάσεις. Η αναβάθμιση στο υπόψη τμήμα επιτυγχάνεται με την πλήρη ανακαίνιση της επιδομής του (στρωτήρες, σιδηροτροχιές, σκύρα κ.λ.π.), την πλήρη αφαίρεση του υπάρχοντος έρματος και την πλήρωσήHτου με στρώση υποστρώματος επιδομής και σκυρόστρωση σύμφωνα με τα συμβατικά τεύχη.
Το έργο θα κατασκευαστεί εντός των ορίων απαλλοτρίωσης του Ο.Σ.Ε. Προβλέπεται αντικατάσταση των υλικών επιδομής (μεταλλικοί στρωτήρες με σιδηροτροχιές S33) με υλικά καλύτερων προδιαγραφών, δηλαδή με διμερείς στρωτήρες από σκυρόδεμα, ελαστικούς συνδέσμους NABLA, σιδηροτροχιές UIC 54 και σκύρα κατηγορίας Κ2, που θα διαθέσει ο ΟΣΕ. Το έργο ανέρχεται στα 7,4 εκατ. ευρώ.
Ακόμη σε αναζήτηση Τεχνικού Συμβούλου για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα της χώρας προχωρεί η ΕΡΓΟΣΕ. Συγκεκριμένα, με απόφαση της η διοίκηση ενέταξε στο πρόγραμμα δημοπρατήσεων της, τη σύμβαση για Τεχνικό σύμβουλο που θα υποστηρίξει την εταιρεία στην υλοποίηση των διαδικασιών διαγωνισμού επιλεγμένων έργων με Ανταγωνιστικό Διάλογο και των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών και δράσεων. Το κόστος για την πρόσληψη του Τεχνικού Συμβούλου ανέρχεται σε 8,92 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (χωρίς ΦΠΑ το ποσό είναι 7,20 εκατ. ευρώ και συμπεριλαμβάνει απρόβλεπτες δαπάνες 939 χιλιάδων ευρώ). Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευθεί τις επόμενες ημέρες και αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μεγάλων συμβουλευτικών γραφείων της χώρας όπως η AECOM, η HILL International, η ΟΜΕΚ, η Σαμαράς και Συνεργάτες κ.α.
Υπενθυμίζεται ότι, στις προτεραιότητες της ΕΡΓΟΣΕ είναι η προώθηση των έξι μεγάλων διαγωνισμών για σιδηροδρομικά έργα με ανταγωνιστικό διάλογο που είναι τα παρακάτω:

  1. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΟΞΟΤΕΣ ΞΑΝΘΗΣ ύψους 1,68 δισ. ευρώ (2,09 δισ. ευρώ με ΦΠΑ).
  2. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ ύψους 1,07 δισ. ευρώ (1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ).
  3. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ύψους 309 εκατ. ευρώ (383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).
  4. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ ύψους 477 εκατ. ευρώ (591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).
  5. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ ύψους 391 εκατ. ευρώ (484,84 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).
  6. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ύψους 53,5 εκατ. ευρώ (66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).

Το επόμενο διάστημα αναμένεται η προκήρυξη τους με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ. Αυτό που αναλαμβάνει ο Τεχνικός Σύμβουλος είναι την παρακολούθηση της ωρίμανσης του κάθε έργου μέχρι το στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης