Διεθνή

Πορτογαλία: Ρυθμίσεις για την εργασιακή ασφάλεια στην gig economy – Τι θα ισχύει για τις ψηφιακές πλατφόρμες

Πορτογαλία: Ρυθμίσεις για την εργασιακή ασφάλεια στην gig economy – Τι θα ισχύει για τις ψηφιακές πλατφόρμες
Με συμβάσεις, εργασιακά δικαιώματα και παροχές οι εργαζόμενοι σε ψηφιακές πλατφόρμες
Σχετικά Άρθρα

Σημαντικές εξελίξεις καταγράφονται στην Πορτογαλία όσον αφορά τη ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων όσων εργάζονται στις πλατφόρμες ψηφιακής οικονομίας με επισφαλείς συνθήκες απασχόλησης, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters την Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021.
Αυτού του είδους οι πλατφόρμες, οι οποίες έχουν συχνά βρεθεί στο στόχαστρο των διεκδικήσεων των εργαζομένων τους, οι οποίοι προσέφευγαν στη Δικαιοσύνη στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι μεταξύ άλλων οι Uber και Glovo.
Αμφότερες δραστηριοποιούνται στο πεδίο διασύνδεσης οδηγών και οχημάτων, και η Πορτογαλία έκανε ένα βήμα ακόμη στο να τις αναγκάσει να απασχολούν ορισμένους από τους εργαζομένους τους ως υπαλλήλους και μέλη του προσωπικού τους με επίσημες συμβάσεις, εργασιακά δικαιώματα και παροχές, όπως αναφέρει δημοσίευμα.

Όχι ελεύθεροι επεγγελματίες

Οπότε κατέστη μία από τις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου, οι οποίες προσφάτως ρύθμισαν τα θέματα της ψηφιακής οικονομίας των πλατφορμών, που στηρίζεται σε περιστασιακή και ευέλικτη απασχόληση (gig economy).
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε από την κυβέρνηση μεν, χρειάζεται να ψηφιστεί δε και από το Κοινοβούλιο, στόχο έχει να αναγνωρίσει σε χιλιάδες οδηγούς τα εργασιακά δικαιώματα που απορρέουν από το καθεστώς της υπαλληλικής σχέσης τους με την εργοδοσία, και όχι από εκείνο του ελεύθερου επαγγελματία.

Οι αλλαγές

Το εν λόγω νομοσχέδιο πιθανότατα θα εγκριθεί, μιας και η σοσιαλιστική κυβέρνηση του Antonio Costa υποστηρίζεται και από αριστερά κόμματα.
Εφόσον λάβει το πράσινο φως, θα είναι άλλη μία νίκη για τα συνδικάτα στην Πορτογαλία, αλλά και σε όλον τον κόσμο, που αγωνίζονται για καλύτερες εργασιακές συνθήκες και αμοιβές για όσους απασχολούνται στην επισφαλή αγορά των ψηφιακών πλατφορμών.
Ειδικότερα, η υπουργός Εργασίας της Πορτογαλίας, Ana Mendes Gondino, δήλωσε ότι «το νομοσχέδιο προβλέπει πως ένας εργαζόμενος σε ψηφιακή πλατφόρμα ανήκει στο προσωπικό της εταιρείας με επίσημη σύμβαση, όπου καταγράφεται επισήμως η σχέση μεταξύ της πλατφόρμας, του ατόμου που απασχολείται και παρέχει υπηρεσίες, αλλά και των πελατών, προς τους οποίους απευθύνεται».

Διαφάνεια

Και προσέθεσε η υπουργός σε συνέντευξη Τύπου ότι «η καταπολέμηση της επισφαλούς απασχόλησης είναι μία από τις κύριες προτεραιότητες της κυβέρνησής μας».
Επισήμανε ακόμη πως οι ψηφιακές πλατφόρμες έχουν επίσης «την υποχρέωση να ενημερώνουν με διαφάνεια την Επιθεώρηση Εργασίας και τους εκπροσώπους της για τα κριτήρια των αλγορίθμων και τους μηχανισμούς τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται».

Οι εξελίξεις στη Βρετανία

Εχουν προηγηθεί η Βρετανία, όπου το Ανώτατο Δικαστήριο αναγνώρισε τον Φεβρουάριο ότι οι οδηγοί της Uber έχουν εργασιακά δικαιώματα ως υπάλληλοι, και μετά λίγους μήνες η Ισπανία έδωσε περιθώριο τριών μηνών στις εταιρείες διανομής φαγητού να προσλάβουν τους διανομείς τους ως κανονικούς εργαζομένους.

Τι ισχύει στην ΕΕ

Η δε Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία δέχεται πιέσεις για να παρουσιάσει μια ευρείας αποδοχής πρόταση για όλη την Ε.Ε., ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση προ καιρού.
Στόχος των διεργασιών να οριστεί το νομικό καθεστώς απασχόλησης των διανομέων και το πώς θα βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας τους.
. Τέλος, υπενθυμίζεται πως η οικονομία των πλατφορμών γνώρισε εκρηκτική ανάπτυξη ειδικά στη διάρκεια της πανδημίας, διότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είχαν ανάγκη τη διανομή προϊόντων και φαγητού στα σπίτια τους και εκατομμύρια νέοι άνεργοι ήθελαν πολύ να εργαστούν.
Όμως, πολλοί εργαζόμενοι διαμαρτύρονται, θεωρώντας τον εαυτό τους αντικείμενο εκμετάλλευσης, απασχολούμενοι πολλές ώρες, με χαμηλές αμοιβές και περιορισμένη ασφαλιστική κάλυψη.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης