Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Αγορά πετρελαίου: Σοκ και δέος λόγω των κινεζικών lockdowns και του ρωσικού εμπάργκο - Vitol: Όλα αλλάζουν από τις 15/5/ 2022

Αγορά πετρελαίου: Σοκ και δέος λόγω των κινεζικών lockdowns και του ρωσικού εμπάργκο - Vitol: Όλα αλλάζουν από τις 15/5/ 2022

Η Σαουδική Αραβία στέλνει περισσότερο από το 60% των εξαγωγών του αργού της στην Ασία, με την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Ινδία να είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές

Σχετικά Άρθρα

 Σε μείωση των τιμών για το πετρέλαιο που εξάγει προχώρησε η Σαουδική Αραβία για πρώτη φορά μετά από τέσσερις μήνες, εν μέσω μιας αυξανόμενης αβεβαιότητες αναφορικά με τη ζήτηση στην Ασία εξαιτίας των νέων αυστηρών lockdowns που έχει επιβάλλει η Κίνα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η κρατική Saudi Aramco, μείωσε την τιμή στη βασική της ποιότητα αργού για τους αγοραστές από την Ασία στα 4,40 δολάρια το βαρέλι υψηλότερα από το σημείο αναφοράς που χρησιμοποιεί η ίδια, από 9,35 δολάρια τον Μάιο.
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες εμπορευμάτων θα δυσκολευτούν πολύ περισσότερο να αγοράζουν και να πωλούν ρωσικό πετρέλαιο από τα μέσα του τρέχοντος μήνα, σύμφωνα με τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο έμπορο αργού στον κόσμο, καθώς η Ευρώπη αυστηροποιεί τις κυρώσεις κατά της Μόσχας για την εισβολή στην Ουκρανία.

Οι αγοραστές

Η Σαουδική Αραβία στέλνει περισσότερο από το 60% των εξαγωγών του αργού της στην Ασία, με την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Ινδία να είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές.
Η πετρελαϊκή εταιρεία μείωσε επίσης τις τιμές σε όλες τις ποιότητες για τη βορειοδυτική Ευρώπη και σχεδόν σε όλες για τη Μεσόγειο, ενώ οι τιμές για τους πελάτες στις ΗΠΑ διατηρήθηκαν αμετάβλητες.
Τους τελευταίους δύο μήνες, η Σαουδική Αραβία αύξησε τις τιμές για το αργό της πετρέλαιο σε επίπεδα ρεκόρ, όταν οι τιμές του ορυκτού καυσίμου εκτινάχθηκαν άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι εξαγωγές της Ρωσίας έχουν ήδη μειωθεί και ενδέχεται να μειωθούν περαιτέρω, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να επιβάλλει κυρώσεις στον ενεργειακό κλάδο της χώρας.
Σαουδική Αραβία: Γιατί μειώνει τις τιμές ρεκόρ για το πετρέλαιό της-1
Η ζήτηση από την Κίνα

Την ώρα που ο πόλεμος έχει «στενέψει» τον εφοδιασμό στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, η στρατηγική "Covid Zero" της Κίνας έχει οδηγήσει στο μεγαλύτερο σοκ στη ζήτηση στη χώρα από τις πρώτες ημέρες της πανδημίας.
Η κατανάλωση βενζίνης, ντίζελ και καυσίμων για αεροσκάφη τον Απρίλιο, αναμένεται να μειωθεί κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το Bloomberg.
Χθες Σάββατο, ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Keqiang έκανε λόγο για μια «περίπλοκη και σοβαρή» κατάσταση στην αγορά εργασίας καθώς η κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει τον κορωνοϊό.
Την περασμένη εβδομάδα το Πεκίνο κατέστησε πιο αυστηρά τα μέτρα περιορισμού, προειδοποιώντας παράλληλα για οποιεσδήποτε προσπάθειες αμφισβήτησης της πολιτικής του κι ενώ η οικονομική δραστηριότητα συρρικνώνεται εξαιτίας των κλεισμένων εργοστασίων και των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Οι προβλέψεις για την κατανάλωση

Ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, υποστήριξε ότι τα μέτρα για την αναχαίτιση της εξάπλωσης του ιού της Κίνας λειτουργούν.
«Είναι προφανώς μια τρομερή κατάσταση για τους πολίτες της Σαγκάης, ενώ σε ολόκληρες περιοχές του Πεκίνου έχει επιβληθεί η τηλεργασία», δήλωσε ο M. Muller, επικεφαλής του ομίλου Vitol για την Ασία σε podcast.
«Ωστόσο ακόμη δεν έχει προκύψει κάποια δραματική εξέλιξη.
Ως εκ τούτου, οι προβλέψεις δεν έχουν επιδεινωθεί αναφορικά με τη ζήτηση της Κίνας».

H απόφαση του OPEC+

Η απόφαση της Aramco έρχεται λίγες ημέρες αφότου ο OPEC+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, συμφώνησε να συνεχίσει να αυξάνει την παραγωγή αργού σταδιακά, προσθέτοντας 432.000 βαρέλια την ημέρα στην αγορά, αρχής γενομένης από τον ερχόμενο Ιούνιο.
Ακόμη κι έτσι όμως ο Οργανισμός που αποτελείται από 23 κράτη, συναντά δυσκολίες για να επιτύχει αυτόν τον μέτριο στόχο.

Οι συναλλαγές στην αγορά παραγώγων 

Οι ρωσικές εξαγωγές αργού και προϊόντων πετρελαίου έχουν πιθανώς μειωθεί κατά περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα από 7,5 εκατομμύρια πριν από την επίθεση στα τέλη Φεβρουαρίου, δήλωσε την Κυριακή ο Mike Muller, επικεφαλής της Ασίας στην Vitol Group, σε podcast που παρήγαγε η Gulf Intelligence με έδρα το Ντουμπάι. Θα μπορούσαν να μειωθούν περαιτέρω μετά τις 15 Μαΐου, είπε.
Πολλοί εμπορικοί οίκοι ερμηνεύουν τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι τους απαγορεύουν να συναλλάσσονται με ρωσικές κρατικές ενεργειακές εταιρείες πέραν αυτού του χρονικού διαστήματος.
"Είμαστε ουσιαστικά πάνω από την ημερομηνία αυτή, όπου το διεθνές τραπεζικό σύστημα απλά δεν μπορεί να κάνει πληρωμές προς ρωσικές οντότητες", δήλωσε ο Muller.
Διαφορετική πραγματικότητα
"Οι κυρώσεις της ΕΕ απαγορεύουν ένα σωρό πράγματα από τις 15 Μαΐου".
Θα υπάρξει μια "διαφορετική πραγματικότητα" ακόμη και για τις εταιρείες που μέχρι τώρα διατηρούσαν τις αγορές ρωσικής ενέργειας επειδή έχουν συμβατικές υποχρεώσεις να εκπληρώσουν, είπε.
Η Vitol με έδρα τη Γενεύη, η οποία διακίνησε 7,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού και διυλισμένου πετρελαίου την ημέρα το 2021, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι προτίθεται να σταματήσει να εμπορεύεται προϊόντα ρωσικής προέλευσης μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το πετρέλαιο εκτινάχθηκε σε υψηλό πολλών εβδομάδων, περίπου στα 110 δολάρια το βαρέλι, την περασμένη εβδομάδα, καθώς η ΕΕ πλησίασε στην επίσημη απαγόρευση των εισαγωγών από τη Ρωσία.
H EE σκοπεύει να επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό αργό σε έξι μήνες και στα προϊόντα πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους για να τιμωρήσει το Κρεμλίνο για τον πόλεμο.
Ωστόσο, ορισμένα μέλη, ιδίως η Ουγγαρία, προσπαθούν να αποτρέψουν την απαγόρευση ασκώντας veto.

Καθυστερήσεις και εμπολοκές

Πολλοί έμποροι, ναυλωτές, ασφαλιστές και τράπεζες αποφεύγουν ήδη τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντσ από φόβο μήπως παραβιάσουν τις υφιστάμενες οικονομικές κυρώσεις ή για να αποφύγουν ζημιά στη φήμη τους.
Ορισμένοι μικρότεροι έμποροι θα συνεχίσουν να συναλλάσσονται με τη Ρωσία και μετά από αυτόν τον μήνα, δήλωσε ο Muller.
Παρόλα αυτά, θα υπάρξουν καθυστερήσεις και εμπλοκές καθώς θα αγωνίζονται να βρουν φορτωτές και ασφαλιστές πρόθυμους να αναλάβουν την έκθεση σε ρωσικά βαρέλια.
Ναυτιλιακή αγορά
"Ένα ολόκληρο τμήμα της ναυτιλιακής αγοράς θα πρέπει να αφιερωθεί σε αυτό το εμπόριο", δήλωσε ο Muller.
"Υπάρχουν πολλές λέξεις γι' αυτό, αλλά είναι σαφές ότι δεν είναι mainstream.
Το πετρέλαιο θα διαπραγματεύεται με έκπτωση και τα πλοία θα διαπραγματεύονται με ασφάλιστρο, επειδή ο πλοιοκτήτης που ασχολείται με αυτή την επιχείρηση μπορεί να διαπιστώσει ότι τα πλοία του δεν γίνονται αποδεκτά από κανέναν άλλον για κάποιο χρονικό διάστημα".
Λίγα έθνη πέραν των ΗΠΑ και της Ευρώπης έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία και πολλά είναι πρόθυμα να αγοράσουν περισσότερο από το πετρέλαιό της, το οποίο πωλείται με μεγάλες εκπτώσεις.
Η Ινδία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς αργού στον κόσμο, έχει αυξήσει τις αγορές της από τη Ρωσία μετά την εισβολή και προσπαθεί να επιτύχει ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις στις τιμές, ανέφερε το Bloomberg την περασμένη εβδομάδα.
Η Γερμανία έχει προσκαλέσει τον Ινδό πρωθυπουργό Modi στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της Ομάδας των Επτά τον επόμενο μήνα ως ειδικό προσκεκλημένο, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας για τη σφυρηλάτηση μιας ευρύτερης διεθνούς συμμαχίας κατά της Μόσχας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης