Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Steve Ciesinki (Stanford RI): Η Ελλάδα θα έπρεπε να ενισχύσει την καινοτομία στον τομέα της εθνικής άμυνας

Steve Ciesinki (Stanford RI): Η Ελλάδα θα έπρεπε να  ενισχύσει την καινοτομία στον τομέα της εθνικής άμυνας
O Αμερικανός επενδυτής Steve Ciesinski θα είναι εκ των κεντρικών ομιλητών στο 9ο Technology Forum που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη, διετέλεσε πρόσφατα πρόεδρος του SRI International (Stanford Research Institute) και έχει αναλάβει διευθυντικές θέσεις σε πολλές τεχνολογικές εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας
«Χώρες όπως η Ελλάδα έχουν, νομίζω, ισχυρά πλεονεκτήματα που πρέπει να αξιοποιήσουν (ως προς την ανάπτυξη καινοτομίας). Οι Έλληνες εκτιμούν πολύ την επιστήμη, υπάρχει μια μακρά και γνωστή ιστορία έρευνας και πειραματισμού και ο πληθυσμός έχει πολύ υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Οι Έλληνες είναι επίσης αρκετά κοσμοπολίτες (...). Είναι ακόμα σημαντικό ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια διεξάγουν πραγματική έρευνα. Έτσι, ήδη, οι ελληνικές εταιρείες βρίσκονται σε πολύ καλή θέση για να επωφεληθούν από ό,τι συμβαίνει παγκοσμίως, πολύ περισσότερο από ό,τι άλλες χώρες.
Οι Έλληνες μπορούν να δημιουργήσουν τις δικές τους τεχνολογίες, καθώς και να αξιοποιήσουν εκείνες που έχουν δημιουργήσει άλλοι»: με τις φράσεις αυτές, ο Steve Ciesinski, ιδρυτής και διευθύνων εταίρος της «Kalele Partners», διεθνούς εταιρείας επενδύσεων επιχειρηματικών συμμετοχών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, απαντά στο ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ ως προς το ποια θεωρεί ότι είναι η προοπτική αναπτυσσόμενων οικοσυστημάτων καινοτομίας και νεοφυών επιχειρήσεων, όπως το ελληνικό.
Η άποψη του Steve Ciesinski σε θέματα καινοτομίας σίγουρα «μετράει»: ο Αμερικανός επενδυτής, που στις 29 Σεπτεμβρίου θα είναι εκ των κεντρικών ομιλητών στο 9ο Technology Forum (https://technology-forum.eu/), στη Θεσσαλονίκη, διετέλεσε πρόσφατα πρόεδρος ενός ερευνητικού κολοσσού: του SRI International, γνωστού στο παρελθόν ως «Stanford Research Institute».
Πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους ανεξάρτητους οργανισμούς έρευνας και ανάπτυξης στον κόσμο, γνωστό για τις πρωτοποριακές τεχνολογικές καινοτομίες και προϊόντα που αναπτύσσει, μεταξύ των οποίων η ψηφιακή βοηθός της Apple «Siri», αλλά και πολύ παλαιότερα το ποντίκι των υπολογιστών. Προηγουμένως, ο Steve Ciesinski κατείχε διευθυντικές θέσεις σε τεχνολογικές εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας, όπως οι «Applied Materials», «Octel Communications» και «Resumix».

Τι θα πρότεινε ώστε η Ελλάδα να αξιοποιήσει επαρκώς το δυναμικό της;

«Επιλέξτε μερικούς τομείς, στους οποίους η Ελλάδα μπορεί να διαπρέψει στη δημιουργία νέων ψηφιακών τεχνολογιών, τόσο προϊόντων όσο και υπηρεσιών, και εφαρμόστε τις σε κλάδους που είναι κρίσιμοι στη χώρα και στα Βαλκάνια, και στην περιοχή γενικότερα. Δεν είμαι ειδικός στα ελληνικά θέματα, αλλά θεωρώ πως τέτοιοι τομείς μπορεί να είναι οι μεταφορές, ναυτιλία, εφοδιαστικές αλυσίδες, ωκεανογραφία, περιβαλλοντικά οικοσυστήματα, τουρισμός, τράπεζες και χρηματοοικονομικά, ιατρική τεχνολογία, ακόμη και ανθρωπολογία. Στη συνέχεια, κάντε αυτές τις προτεραιότητες γνωστές μέσω εθνικών κυβερνητικών προγραμμάτων, χρηματοδοτήσεων και φορολογικών κινήτρων για πανεπιστήμια, θερμοκοιτίδες, επιχειρηματικούς επιταχυντές, μικρές και μεγάλες εταιρείες, ενδεχομένως με τη βοήθεια της ΕΕ και άλλων πηγών. Δημιουργήστε επίσης ένα είδος εθνικού προγράμματος, όπως αυτό που ξεκινήσαμε στη Χιλή πριν από πολλά χρόνια, το "startup Chile", για να προσελκύσουμε επιστήμονες και επιχειρηματίες από άλλες χώρες, ώστε να εργαστούν στα μείζονα πεδία ανάπτυξης τεχνολογίας της χώρας», σημειώνει και προσθέτει ότι η ευθυγράμμιση οικονομικών και φορολογικών κινήτρων με αυτή τη γενικότερη στρατηγική έχει προφανώς νόημα.
«Σημαντικό είναι επίσης η κυβέρνηση να διευκολύνει αυτές τις προσπάθειες, αλλά και να μείνει όσο χρειάζεται μακριά από τα επιχειρηματικά κεφάλαια και τις εταιρείες, ώστε να υλοποιήσουν τον σχεδιασμό τους με περιορισμένη γραφειοκρατία. Το να πετύχετε συνολικά κάτι τέτοιο δεν είναι γρήγορη λύση, πρέπει να μείνετε αφοσιωμένοι για πέντε, δέκα, 15 χρόνια», λέει.

Το παράδειγμα της DARPA και η καινοτομία μέσω εθνικής άμυνας

Κατά τον Steve Ciesinski, η Ελλάδα πρέπει επίσης να αξιοποιήσει έναν τομέα, οι δυνατότητες του οποίου φαίνεται να περνούν απαρατήρητες από πολλές χώρες, αυτόν της εθνικής άμυνας: «Στις ΗΠΑ έχουμε μια κυβερνητική υπηρεσία (προηγμένων αμυντικών ερευνητικών προγραμμάτων), την DARPA, η οποία είναι υπεύθυνη για απίστευτο όγκο παραγωγής καινοτομίας. Π.χ., τα smartphone μας διαθέτουν πολλές τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί στο SRI μέσω της DARPA. Πρόσφατα διάβασα ότι το ΝΑΤΟ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο δημιουργίας ταμείου επιχειρηματικών συμμετοχών, ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, ειδικά για την επιτάχυνση της καινοτομίας στην εθνική ασφάλεια, το οποίο ονομάζεται "Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic" (DIANA). Φαίνεται ότι η Ελλάδα αποτελεί μια από τις χώρες, που είναι στο πρόγραμμα για επενδύσεις σε επιταχυντές. Η Ελλάδα θα πρέπει να "αγκαλιάσει" αυτή την ευκαιρία και κάθε άλλη παρόμοια», υπογραμμίζει.

ΗΠΑ, Κίνα και μια «διχαλωτή» πορεία καινοτομίας

Στο ερώτημα «ποιες είναι οι χώρες που αναμένεται να ηγηθούν στην παραγωγή καινοτομίας παγκοσμίως στα επόμενα 15-20 χρόνια», απαντά: «Είναι πολύ πιθανό ότι τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον θα καταλήξουμε σε μια, κατά κάποιο τρόπο, "διχαλωτή" πορεία τεχνολογικής καινοτομίας. Θα μπορούσαμε να καταλήξουμε σε ένα σενάριο, κατά το οποίο Κίνα και ΗΠΑ θα κάνουν ουσιαστικά η καθεμία τα δικά της πράγματα σε πολύ ευρεία τεχνολογικά πεδία, όπως: τεχνολογία μικροεπεξεργαστών ή ημιαγωγών, κβαντική πληροφορική, τεχνητή νοημοσύνη, ρομποτική, φάρμακα κ.ά. Και οι δύο χώρες διαθέτουν, όπως γνωρίζουμε, τεράστιους οικονομικούς πόρους και πολλούς ανθρώπους να εργαστούν προς αυτή την κατεύθυνση. Μπορούν να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη έρευνας και την καινοτομία και το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι να δημιουργηθούν δύο παράλληλοι δρόμοι».
Όπως λέει, ελπίζει πως αυτό δεν θα συμβεί, καθώς δεν θα λειτουργούσε αποδοτικά συνολικά για τον κόσμο και σίγουρα θα προκαλούσε σύγχυση στις χώρες που βρίσκονται στη μέση. «Φανταστείτε μια χώρα, που χρησιμοποιεί κάποια τεχνολογία από τις ΗΠΑ και κάποια από την Κίνα και οι τεχνολογίες αυτές δεν συνεργάζονται καλά μεταξύ τους. Όλο αυτό θα είναι πολύ αντιπαραγωγικό» επισημαίνει, προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν εντάσεις -στο πεδίο, π.χ., των δασμών ή της ανησυχίας για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων- που εμποδίζουν την Κίνα και τις ΗΠΑ να συνεργαστούν πάνω σε (κοινά αποδεκτά) πρότυπα για την τεχνολογία, παρότι η ύπαρξή τους θα ήταν πολύ σημαντική.
«Με λίγα λόγια, τα πράγματα είναι αρκετά ανοιχτά, κάποιοι θα έλεγαν πολύ ακατάστατα (...) Ελπίζω ειλικρινά ότι αυτές οι εντάσεις μπορούν να εκτονωθούν, κι ότι οι ηγεσίες σε αυτές τις χώρες, θα μπορέσουν να συζητήσουν για τον καθορισμό κοινών προτύπων, ώστε να αναπτύξουμε θαυμάσιες τεχνολογίες, που μπορούν να εφαρμοστούν για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων», επισημαίνει ο Σιεσίνσκι.

Πώς μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να ευημερήσουν σε εποχές αυξημένης αβεβαιότητας;

Κατά τον Steve Ciesinski, οι ελληνικές εταιρείες θα πρέπει να διαβάζουν και να παρατηρούν, ώστε να εντοπίζουν τις σοβαρές τάσεις παγκοσμίως και να έχουν εικόνα τι συμβαίνει στην τεχνολογική έρευνα, για να συμπεραίνουν πώς οι διάφορες εξελίξεις θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν.
«Αυτό ισχύει για τις startups, τις εταιρείες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών (VC) και τις μεγαλύτερες εταιρείες. Καμία εταιρεία σήμερα δεν είναι απρόσβλητη από το να καταστεί παρωχημένη. Έτσι, είναι απαραίτητο, η βασική ηγετική ομάδα να είναι ευφυής, να έχει περιέργεια και ευελιξία και να συνεργάζεται αγαστά, για να σχεδιάσει το μέλλον της επιχείρησης. Και να εξετάζει πάντα τους τρόπους με τους οποίους ο ανταγωνισμός μπορεί να ανατρέψει τα σχέδιά της. Αυτό δεν αφορά μόνο νέες τεχνολογικές εφαρμογές, αλλά και τα πολύ νέα επιχειρηματικά μοντέλα», λέει.

Τα «δώρα» της ύφεσης

Κατά τον Steve Ciesinski, η ευφυής ανώτερη ηγεσία και τα έμπειρα στελέχη γνωρίζουν πως αυτή η δύσκολη στιγμή για την παγκόσμια οικονομία είναι η κατάλληλη, για να εργαστούν οι εταιρείες πάνω σε νέα προϊόντα και να επιταχύνουν την πρόοδό τους, ώστε να είναι σε θέση να παρουσιάσουν αυτά τα προϊόντα στην αγορά, όταν αυτή «γυρίσει». Πώς το πετυχαίνουν; «Κάνοντας προσεκτική έρευνα για τους πελάτες και τις προοπτικές. Οι τάσεις που θα γίνουν πραγματικότητα, θα αποδώσουν καρπούς. Καλό είναι να θέτουν το ερώτημα "τι αλλάζει στον κόσμο, το οποίο θα μπορούσα να εκμεταλλευτώ, όταν η οικονομία βελτιωθεί;"» προτείνει.
Προσθέτει, επίσης, πως οι επενδυτές παγκοσμίως ψάχνουν τώρα να επενδύσουν σε εταιρείες αρχικών σταδίων. Γιατί; Επειδή πολλές σπουδαίες εταιρείες δημιουργούνται εν μέσω ύφεσης ή καθοδικής οικονομίας. «Το έχουμε δει ξανά και ξανά. Το 2007, 2008, 2009, στη διάρκεια της τελευταίας μεγάλης ύφεσης, δημιουργήθηκαν εταιρείες όπως οι Fitbit, AirBnB, Beyond Meat, Credit Karma, What's Up, Groupon, Instagram, Uber, Slack, Square και πολλές άλλες. Αυτά είναι καλά παραδείγματα για το πώς μπορεί μια επιχείρηση να εργαστεί πολύ έξυπνα, αλλά και σκληρά, ώστε όταν η οικονομία αρχίσει να βελτιώνεται, να βρίσκεται ήδη σε καλή θέση», επισημαίνει.

Γιατί πρέπει να προσπαθείς ο ίδιος να καταστήσεις τα προϊόντα σου …παρωχημένα

«Οι ώριμες εταιρείες δεν πρέπει ποτέ να επαναπαύονται. Η ψηφιακή οικονομία είναι εδώ και θα αλλάξει τα πάντα. Λέω πάντα στην ηγεσία των ώριμων εταιρειών ότι πρέπει να εφαρμόζει δύο μορφές καινοτομίας. Είναι βέβαια απλό να λέγεται, αλλά δύσκολο να εφαρμοστεί. Η μία μορφή είναι η σταδιακή καινοτομία (incremental innovation), όπου οι εταιρείες εργάζονται συνέχεια για να βελτιώσουν τα τρέχοντα προϊόντα τους λίγο-λίγο, πιθανώς αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις. Η δεύτερη μορφή καινοτομίας, εκεί όπου οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες αποτυγχάνουν, είναι η συνεχής εκτέλεση έργων ανατρεπτικής καινοτομίας (disruptive innovation). Σε αυτή την περίπτωση, οι εταιρείες διαθέτουν ένα προηγμένο ερευνητικό εργαστήριο ή ομάδα προϊόντων, και επικεντρώνονται στο να κάνουν ένα μεγάλο άλμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, αλλά και στο να προσπαθήσουν να καταστήσουν παρωχημένα τα ίδια τους τα προϊόντα. Διότι αν δεν το κάνουν οι ίδιες, θα το κάνει ο ανταγωνισμός. Πολλές εταιρείες τα καταφέρνουν καλά στο πρώτο είδος καινοτομίας, αλλά αποτυγχάνουν στο δεύτερο. Πρέπει να υπάρχει καλή ισορροπία», υπογραμμίζει.

Ποια στοιχεία αναζητά ως επενδυτής σε μια startup;

«Υπάρχουν τρία κορυφαία στοιχεία, που αναζητώ. Πρώτον, μια σπουδαία βασική ιδρυτική ομάδα, ποικιλόμορφη από πολλές απόψεις: εμπειρία, λειτουργική εξειδίκευση, ηλικία, φύλο, φυλή, εθνικότητα. Φυσικά πρέπει επίσης (τα μέλη της ομάδας) να είναι ευφυή, να έχουν υψηλή ακεραιότητα, να κατανοούν την επιχειρηματικότητα, να έχουν εμπειρία στον τομέα που μου προτείνουν (να επενδύσω) και να υπάρχει κάποιος που να μπορεί να μιλήσει καλά για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος και αγοράς, αν πρόκειται για μια νέα κατηγορία. Δεύτερον, η startup θα πρέπει να είναι ανοιχτή στο pivoting και -τρίτον, και ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα- να μπορεί να προσελκύσει ταλέντα στον οργανισμό. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις δεν παραμένουν νεοσύστατες για πολύ. Είτε πεθαίνουν -πολλές από αυτές πεθαίνουν- είτε αναπτύσσονται, και για να αναπτυχθείς πρέπει να έχεις σπουδαίους ανθρώπους να σε πλαισιώσουν» εξηγεί.

«Υπερασπίσιμη» καινοτομία

Και τέλος, όταν ο Steve Ciesinski ετοιμάζεται να επενδύσει σε μια startup αναζητά επίσης την «υπερασπίσιμη καινοτομία» (Defensible innovation): μια πρωτοποριακή καινοτομία που κομίζει κάτι πολύ διαφορετικό στον συγκεκριμένο κλάδο και που πιθανώς είναι ένας συνδυασμός μιας αρχιτεκτονικής τεχνικών στοιχείων και ενός επιχειρηματικού μοντέλου -το επιχειρηματικό μοντέλο θα μπορούσε να αφορά τη διανομή, την αλυσίδα εφοδιασμού, την πνευματική ιδιοκτησία ή κάποια τεχνογνωσία, που μπορεί να προστατέψει τη εταιρεία από καλύτερα θεμελιωμένες startups ή από μεγάλες εταιρείες που θα προσπαθήσουν να προηγηθούν της νεοφυούς επιχείρησης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης