Τελευταία Νέα
Οικονομία

Τι πρέπει να αλλάξει στον εξωδικαστικό συμβιβασμό για να φέρει αποτέλεσμα σε τράπεζες και δανειολήπτες;

Τι πρέπει να αλλάξει στον εξωδικαστικό συμβιβασμό για να φέρει αποτέλεσμα σε τράπεζες και δανειολήπτες;
Ένα από τα σημεία που απασχολεί τράπεζες και θεσμούς είναι το ύψος των οφειλών που θα εντάσσονται στη διαδικασία
Οι Θεσμοί άναψαν το «πράσινο φως» στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ωστόσο υπάρχουν κάποιες παράμετροι που πρέπει στην πορεία να διευκρινιστούν ώστε να καταστεί λειτουργική η ρύθμιση.
Άλλωστε είναι κομβική για την ολοκλήρωση της στρατηγικής για τα κόκκινα δάνεια για τα οποία υπάρχουν συγκεκριμένοι μετρήσιμοι «σφιχτοί» μάλιστα στόχοι από τις Ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές.
Ένα από τα σημεία που απασχολεί τράπεζες και θεσμούς είναι το ύψος των οφειλών που θα εντάσσονται στη διαδικασία.
Ο φόβος του να υπάρξει συνωστισμός στους μηχανισμούς των τραπεζών κι όχι μόνο, οδηγεί σε μεγαλύτερα όρια πάνω από τα οποία μπορούν να ενταχτούν οφειλές στον εξωδικαστικό συμβιβασμό ή εναλλακτικά σε ενδιάμεσες λύσεις.
Η πολιτεία θέλει να παραμείνει το όριο των 20.000 ευρώ, πάνω από το οποίο αν υπάρχουν συνολικές οφειλές δίνεται η δυνατότητα ένταξης στον μηχανισμό.
Ωστόσο τράπεζες και θεσμοί το θεωρούν χαμηλό.
Έτσι φαίνεται να προκρίνεται η ενδιάμεση λύση, όσοι έχουν χρέη από 20.000 έως 50.000 να μπαίνουν σε ηλεκτρονικό σύστημα διακανονισμού.
Τώρα το πώς και αν θα λειτουργήσει το σύστημα είναι ένα θέμα καθώς ήδη είναι σε εκκρεμότητα η βασική ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα στηρίξει συνολικά το όλο εγχείρημα και θα τηρείται στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.).
Πάντως σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών παραγόντων η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα δέχεται τις αιτήσεις, αναμένεται να λειτουργήσει πιλοτικά τρεις μήνες μετά την ψήφιση του νόμου, δηλαδή μέσα στο καλοκαίρι.
Σημειώνεται ότι μετά τη συμφωνία Θεσμών – κυβέρνησης αποφασίστηκε η μείωση προστίμων και προσαυξήσεων των οφειλών προς το δημόσιο έως και 95% αλλά και οι δόσεις που θα ισχύουν και θα είναι 120.
Από τα σημεία στο νομοσχέδιο που έχουν κατατεθεί που μένει να διασαφηνιστούν είναι το εάν θα υπάγεται στις ρυθμίσεις αυτές κάποιος που έχει οφειλές που κατά 85% είναι σε έναν πιστωτή, αλλά και το κριτήριο για ένταξη στον εξωδικαστικό να υπάρχει μια θετική χρήση την τελευταία τριετία.
Πάντως η ΓΣΕΒΕΕ αναμένει μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την επιλεξιμότητα των μικρών επιχειρήσεων και προτείνει ο ορίζοντας αξιολόγησης να υπερβαίνει την 3ετία, ενώ εναλλακτικά κριτήρια όπως η πορεία κύκλου εργασιών και η δέσμευση της επιχείρησης για συμμετοχή σε οργανωμένο συνεργατικό σχήμα να λαμβάνεται υπόψη.
Ως προς τις οφειλές, προτείνεται να μειωθεί το κατώφλι χρέους στις 10,000 ευρώ ενώ παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει μια συντεταγμένη ρύθμιση επανυπολογισμού αρχικού κεφαλαίου και νόμιμων τόκων, προσαυξήσεων και προστίμων.
Επί τη βάση αυτή πρέπει να πραγματοποιηθούν οι αναδιαρθρώσεις δανείων με όρους δικαιοσύνης.
Ειδική αντιμετώπιση απαιτείται στις περιπτώσεις που δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία στο 60% των πιστωτών, εξ αιτίας της διάρθρωσης του χρέους (πχ κάποιος κατέχει το 41% του χρέους και δεν επιτρέπει την αναδιάρθρωση).
Θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση χρέους πρώην επαγγελματίες/ συνταξιούχοι που δεν διατηρούν την ιδιότητα του επιχειρηματία, αλλά είχαν λάβει επιχειρηματικό δάνειο και διέκοψαν την επιχειρηματική δραστηριότητα εντός της κρίσης.
Αντίστοιχη μέριμνα πρέπει να ληφθεί για τους εγγυητές και συνοφειλέτες.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr 

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης