Φυσικά, με λίγο παραπάνω παρατηρητικότητα, βλέπουμε πως αυτές τις αναμνήσεις, τις ακολουθούν και οι χορηγοί που υπάρχουν στο μπροστά μέρος. Μπορεί, πλέον, να αποτελεί μία καθαρά οικονομική συμφωνία, οι «ρομαντικοί», ωστόσο, έχουν καθιερώσει το λόγκο της εταιρίας, πάνω στην ομάδα τους.
Μάλιστα, η UEFA, έκανε γνωστό πως θα έχει το δικαίωμα μία ομάδα να έχει χορηγό και στο μανίκι, εκτός από το μπροστά μέρος, για παραπάνω έσοδα λόγω του κορωνοϊού. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα, το "respect" να φύγει από το αριστερό μέρος της εμφάνισης και να τοποθετηθεί κάτω από το σήμα της διοργάνωσης της UEFA.
Το 1972 η γερμανική ομάδα Άιντραχτ Μπραουνσβάιγκ έγινε η πρώτη που φόρεσε λογότυπο στη φανέλα. Μη φανταστείτε πως ο Γκίντερ Μαστ είχε στο μυαλό του τα deals που γίνονται σήμερα , απλά ο Γερμανός επιχειρηματίας, που είχε γεννηθεί στο Μπραουνσβάιγκ, ήταν διοικητικό στέλεχος στο ποτό Jägermeister.
Παρότι ο ίδιος δεν ήταν φίλαθλος, είδε τη δυναμική μιας τέτοιας διαφήμισης όταν μια νύχτα σε ένα πάρτι, λέγεται ότι παρατήρησε τους συναδέλφους του, που έτρεχαν να βρουν την τηλεόραση του σπιτιού! Και αυτό γιατί υπήρχε ο προημιτελικός της Αγγλίας με τη Δυτική Γερμανία στο Γουέμπλεϊ, για τα προημιτελικά του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος!
Η νίκη των Γερμανών με 3-1, για πρώτη φορά σε αγγλικό έδαφος, ήταν ιστορική αλλά κυρίως έγινε η αφορμή να αλλάξει μια για πάντα η σχέση εταιριών και ποδοσφαίρου!
Ο Μαστ αντιλήφθηκε εκείνο το βράδυ τη μεγάλη ευκαιρία, με την ομάδα της πόλης του να βρίσκεται καταχρεωμένη μετά την εμπλοκή της στο σκάνδαλο των στημένων παιχνιδιών του 1971, αν και τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε κατακτήσει ένα αναπάντεχο τίτλο στην Bundesliga.
Έτσι πρότεινε στο σύλλογο να βάλει στο μπροστινό μέρος της φανέλας το logo και συμφώνησαν σε ένα ποσό 100.000 γερμανικών μάρκων για πέντε χρόνια, πραγματικά υψηλό για την εποχή.
Η γερμανική ομοσπονδία, ωστόσο, απέρριψε την πρόταση τον Αύγουστο του 1972 παρά το ότι η ομάδα φορούσε το λογότυπο σε φιλικά ματς και οι πωλήσεις του Jägermeister εκτοξεύθηκαν!
Και εκεί ο Μαστ έκανε την μεγάλη κίνηση: σε συνεννόηση με την ομάδα αλλάξανε το σήμα της Άιντραχτ και το Jägermeister μπήκε ως έμβλημα!
Η μάχη δόθηκε και στα δικαστήρια για μήνες μέχρι που η DFB, η γερμανική ομοσπονδία, υποχώρησε!
Στις 24 Μαρτίου 1973 σε ένα ισόπαλο ματς με τη Σάλκε (1-1) η Άιντραχτ Μπραουνσβάιγκ έγινε η πρώτη ομάδα που θα φορούσε λογότυπο στη φανέλα και ο Γκίντερ Μαστ άνοιγε το δρόμο για τις συμφωνίες των εκατομμυρίων δολαρίων, λιρών και ευρώ που θα ακολουθούσαν!
Τα επόμενα δύο χρόνια μέχρι το 1975 όλες οι ομάδες της Bundesliga θα είχαν χορηγία πλέον στις φανέλες! Αυτές είναι οι 7 περιπτώσεις, που το λογότυπο των χορηγών, δεν ξεκόλλησε ποτέ από τη φανέλα ενός συλλόγου.
Η αφετηρία αυτής ιδιαίτερης σχέσης…
Το ποδόσφαιρο έμπαινε σε νέα εποχή. Ήταν η σεζόν 1979/80. Τότε η ομάδες, σιγά-σιγά έκαναν μεγάλα βήματα προόδου σε πολλούς τομείς. Η Λίβερπουλ, ωστόσο, το πήγε ένα βήμα παρακάτω. Οι «κόκκινοι», την ίδια στιγμή που έγραφαν ιστορία εντός αγωνιστικού χώρου, αποφάσισαν να πρωτοτυπήσουν και εκτός. Η ομάδα του Μέρσισαϊντ δίνει τα χέρια με την πολυεθνική εταιρία «Hitachi», η οποία μπαίνει στο μπροστά μέρος της κατακόκκινης φανέλας της.
Ήταν η πρώτη φορά που μία επαγγελματική ομάδα, είχε χορηγό στην εμφάνισή της. Μάλιστα, στο οικονομικό σκέλος, η Λίβερπουλ θα καρπωνόταν με συνολικά 50 χιλιάδες λίρες τον χρόνο (!). Ένα απίστευτα μικρό ποσό για σημερινά δεδομένα, αν αναλογιστούμε πως οι εταιρίες δίνουν δεκάδες εκατ. ευρώ για να προσθέσουν το όνομά τους στο μπροστά μέρος μίας φανέλας.
Λίβερπουλ (Carlsberg)
Μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στην ιστορία του ποδοσφαίρου μεταξύ ομάδας και χορηγού. Η εταιρία ζυθοποιίας Carlsberg έμεινε πιστή στους «κόκκινους» για συνολικά 18 χρόνια (1992-2010) και ήταν δίπλα στον αγγλικό σύλλογο, σε τεράστιες επιτυχίες. Αποκορύφωμα, αποτελεί ο τελικός Champions League το 2005 στην Κωνσταντινούπολη, όπου η Λίβερπουλ κατέκτησε το τρόπαιο με τη μεγαλύτερη ανατροπή στην ιστορία των τελικών της διοργάνωσης.
Μίλαν (OPEL)
Μία συνεργασία που πέρασε από «σαράντα κύματα». Το 1994, η βιομηχανία αυτοκινήτων OPEL δίνει τα χέρια με τη Μίλαν και οι δύο τους, ξεκινούν ένα τεράστιο ταξίδι στον χώρο του ποδοσφαίρου. Το σήμα της εταιρίας έγινε «ένα» με τη φανέλα του ιταλικού συλλόγου ενώ οι ιστορικές στιγμές που έζησε ο σύλλογος, ήταν πολλές. Τέσσερα πρωταθλήματα Ιταλίας, ένα κύπελλο και δύο Champions League ο απολογισμός. Ωστόσο, το 2006 και έπειτα από 12 χρόνια συνεργασίας, ήρθαν οι τίτλοι τέλους.
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (Sharp)
Ένα λογότυπο και καλεί χιλιάδες αναμνήσεις. Η Sharp προσκολλήθηκε στο μπροστά μέρος της εμφάνισης της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, το 1982. Από τότε, ο σύλλογος έζησε τεράστιες στιγμές, τις οποίες συνόδευσε υπερήφανα η συγκεκριμένη εταιρία. Από την πρόσληψη του Σερ Άλεξ Φέργκιουσον, στην απίθανη κλωτσιά του Ερίκ Καντονά και από εκεί, στους αμέτρητους τίτλους και την μεγάλη ανατροπή επί της Μπάγερν Μονάχου, στον τελικό του Champions League το 1999. Το 2001 και έπειτα από συνολικά 19 χρόνια, οι δύο πλευρές χωρίζουν τους δρόμους τους.
Ίντερ (Pirelli)
Μία από τις ειδήσεις του 2021, είναι αναμφίβολα το τέλος της συνεργασίας μεταξύ της Pirelli και της Ίντερ. Μία σχέση που ξεκίνησε πριν από 27 ολόκληρα χρόνια και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία του αθλήματος. Η ιταλική εταιρία ίσως να γινόταν γνωστή από τους αγώνες της Formula, όμως ο ιταλικός σύλλογος ήταν αυτός που εν τέλει, την έβαλε στις καρδιές όλων. Δεν ήταν απλώς μία συμφωνία-εμπιστοσύνης αλλά και ομορφιάς, αφού το λόγκο της εταιρίας, απογείωνε την ομορφιά της εμφάνισης. Πρωταθλήματα, Champions League και μεγάλες μορφές του ποδοσφαίρου, πέρασαν από αυτόν τον χορηγό.
Μπάγερν Μονάχου (T-Mobile)
Σίγουρα, αν κάποιος ρωτήσει τους πιο νέους, αν θυμάται τη Μπάγερν Μονάχου με άλλο χορηγό στη φανέλα, η απάντηση είναι όχι. Αυτή είναι η επιτυχία της «T-Mobile». Η εταιρία τηλεπικοινωνιών συμπληρώνει 19 χρόνια στο μπροστά μέρος της φανέλας του γερμανικού συλλόγου και όλες οι μεγάλες στιγμές, έχουν ταυτιστεί με αυτή. Τα 14 πρωταθλήματα, τα 10 κύπελλα και τα δύο Champions League, συμπληρώνουν τις μορφές των Λεβαντόφσκι, Καν, Λαμ και άλλων «θρύλων» του αθλήματος. Φυσικά, η OPEL δεν ξεχνιέται για τους πιο παλιούς, όμως αυτή την στιγμή, άλλη κατέχει την απόλυτη ταύτιση.
Αϊντχόφεν (Phillips)
Σίγουρα, πολλοί λίγοι έχουν συνειδητοποιήσει πως η Phillips δεν είναι πλέον η βασική χορηγός της Αϊντχόφεν. Μία συνεργασία που έχει ξεκινήσει από το μακρινό 1981 και είναι από τις περιπτώσεις που μία ομάδα έχει πλήρη ταύτιση με την εταιρία. Άλλωστε, και το γήπεδο του ολλανδικού συλλόγου, έχει το όνομα της Phillips, την οποία είχε και στο μπροστά μέρος της φανέλας για συνολικά 35 χρόνια (!). Μάλιστα, σε αυτό το χρονικό διάστημα, κατέκτησε το πρώτο της πρωτάθλημα, έναν ευρωπαϊκό τίτλο και είδε μεγάλους ποδοσφαιριστές, να γεννιούνται από τα σπλάχνα της.
Ajax (ABN-AMRO)
Νότης Χαλάρης
Σχόλια αναγνωστών